روزنامه واشنگتن پست روز پنجشنبه به وقت محلی نوشت که این کارشناسان اعلام کردند عدم تغییر سیاست‌های دولت ترامپ که از توافق بین قدرت‌های جهانی و ایران در سال ۲۰۱۸ خارج شد، "غیرمسئولانه" است.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، گروهی متشکل از ۴۰ مقام دولتی سابق آمریکا و اروپا و کارشناسان برجسته منع اشاعه تسلیحات هسته ای در بیانیه ای از جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا خواستند تا مذاکرات برای بازگشت به توافق هسته ای با ایران را با موفقیت به پایان برساند.

روزنامه واشنگتن پست روز پنجشنبه به وقت محلی نوشت که این کارشناسان اعلام کردند عدم تغییر سیاست‌های دولت ترامپ که از توافق بین قدرت‌های جهانی و ایران در سال ۲۰۱۸ خارج شد، "غیرمسئولانه" است.

در این بیانیه که قرار است روز پنجشنبه به صورت رسمی منتشر شود، این کارشناسان مدعی شدند که در صورتی که دولت آمریکا  سیاست های دونالد ترامپ را تغییر ندهد، "خطر قرار گرفتن ایران در آستانه هسته ای شدن را افزایش می‌دهد".

این ۴۰ کارشناس و مقام سابق آمریکایی در تداوم سیاست هراس از پیشرفت های فنی هسته ای ایران در پی نقض برجام از سوی آمریکا و در حالیکه نهادهای اطلاعاتی آمریکا این موضوع را تایید نکرده اند، مدعی شدند تهران یک یا دو هفته تا تولید اورانیوم لازم برای ساخت یک بمب فاصله دارد.

در این گزارش با اشاره به خروج آمریکا از برجام و سیاست شکست خورده فشار حداکثری ترامپ و نیز روند مذاکرات وین آمده است: همه طرف‌های مذاکرات، بدبینی فزاینده‌ای نسبت به دستیابی به توافق جدیدی برای از سرگیری توافق ۲۰۱۵ ابراز می‌کنند.

در ادامه این مطلب آمده است: تقریباً همه قانونگذاران جمهوریخواه و بسیاری از دموکرات‌ها مخالفت خود را با هرگونه توافق با ایران اعلام کرده‌اند و مخالفت‌هایی که با گزارش‌ها مبنی بر اینکه دولت آمریکا حذف عنوان "تروریستی" از  سپاه را در نظر گرفته، تشدید شده است.

 در این گزارش آمده است: در داخل دولت آمریکا هم توافق گسترده‌ای درباره خطرات عدم تمدید توافق وجود دارد، اما اختلافات قابل توجهی هم وجود دارد مبنی بر این که آیا خطر هسته‌ای بیشتر از میدان مین سیاسی است.

این رسانه آمریکایی ادامه داد: حامیان حتی در نظر گرفتن حذف این نامگذاری، استدلال می‌کنند که این امر تا حد زیادی نمادین خواهد بود زیرا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تحت بسیاری از تحریم‌های دیگر باقی خواهد ماند.

واشنگتن پست ادامه داده است، بیانیه کارشناسان مستقیماً مساله قرار داشتن نام سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران در فهرست موسوم به سازمان های تروریستی خارجی اشاره ای نمی کند، اما خاطرنشان می کند که "برخی در کنگره تهدید می کنند که اجرای گام های لازم برای بازگرداندن ایران به محدودیت های هسته ای تعیین شده در برجام را مسدود خواهند کرد.

این رسانه آمریکایی ادامه داد: این  بیانیه استدلال می‌کند که کارزار فشار حداکثری ترامپ برای تحریم ایران، که به گفته او با هدف دستیابی به یک توافق بهتر یا جامع‌تر بوده، نه تنها نتایج وعده داده شده را به همراه نداشته است بلکه مسیر ایران برای نقض محدودیت های هسته ای برجام و تسریع ظرفیت آن برای تولید مواد هسته ای را هموار کرده است.

در پایان این بیانیه در تداوم سیاست هراس از پیشرفت های برنامه صلح آمیز هسته ای ایران ادعا شده است: در نتیجه اکنون تخمین زده می‌شود که مدت زمان مورد نیاز ایران برای تولید مقدار قابل توجه (۲۵ کیلوگرم) اورانیوم غنی شده در سطح تسلیحاتی، از بیش از یک سال تحت برجام به تقریباً یک یا دو هفته در زمان حال کاهش یافته است.

به گفته واشنگتن پست، امضاکنندگان انی بیانیه شامل مقامات فعلی و سابق بولتن علوم اتمی، انجمن کنترل تسلیحات، "اتحادیه دانشمندان نگران" و صندوق پلاشرز و دیپلمات ها و کارشناسان دانشگاهی سابق آمریکایی و اروپایی هستند.

پیش از این، نشریه راستگرای واشنگتن فری بیکن در گزارشی درباره پیشنهاد دولت بایدن درباره رفع تحریم‌های سپاه به طرح‌های ضد ایرانی جمهوریخواهان پرداخته و در عین حال به نقل از یک مقام وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده است: دولت بایدن برای احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ (برجام) "آماده اتخاذ تصمیمات دشوار" است.

نشریه راستگرای واشنگتن فری بیکن در گزارشی درباره آنچه آخرین پیشنهاد دولت بایدن خوانده، ادعاهایی را مطرح کرده و نوشته است این پیشنهاد می‌تواند تحریم ها علیه دستکم ۸۰ هزار عضو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را رفع کند.

این رسانه آمریکایی به نقل از مقامات کنگره آمریکا ادعا کرد: این پیشنهاد سپاه را از فهرست موسوم به سازمان‌های تروریستی خارجی حذف می‌کند و ورود آن‌ها را به آمریکا آسان‌تر می‌کند. 

ترامپ در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ به طور یکجانبه از توافق هسته‌ای ایران که مورد تایید قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد بود، خارج شد. 

دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها که از ششم دی‌ماه سال گذشته آغاز شد، ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ به پیشنهاد مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا وارد یک دوره تنفس شد و مذاکره کنندگان برای مشورت‌های سیاسی به پایتخت‌های خود بازگشتند.

قریب به اتفاق کشورهای مشارکت کننده در گفت‌ وگوها، خواهان جمع‌بندی سریع‌تر مذاکرات هستند اما دستیابی به توافق نهایی در انتظار تصمیمات سیاسی ایالات متحده آمریکا در خصوص چند موضوع باقی‌مانده مهم و کلیدی است. جمهوری اسلامی ایران می‌گوید که اگر طرف آمریکایی واقع‌بینانه عمل کند، امکان دستیابی به توافق در وین وجود دارد. توافق مد نظر ایران سندی است که تحریم‌ها به صورت حداکثری رفع شود و منطقه‌ هم از اجرای آن بهره‌مند شود. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.