عباس عراقچی دبیر شورای راهبردی روابط خارجی گفت: دیپلماسی اقتصادی ما باید آب محور باشد. اگر یک جمله کلیدی بخواهم عرض بکنم این است هم سیاست خارجی و روابط خارجی ما با کشورهای دیگر به ویژه با همسایگان و هم دیپلماسی اقتصادی ما باید آب محور باشد و این درحوزه همسایگی خود را بیشتر نشان می دهد. آب در رابطه با همسایگان ما باید به موضوعی برای همکاری تبدیل شود و نه موضوعی برای منازعه.

به گزارش جماران؛ سید عباس عراقچی دبیر شورای راهبردی روابط خارجی، روز سه شنبه در حاشیه "اولین کنفرانس ملی دیپلماسی اقتصادی" در گفتگو با رادیو اقتصاد، در رابطه با اهمیت موضوع آب در دیپلماسی اقتصادی، گفت: آب در حقیقت یکی از مشکلات و چالش های اصلی کشور است و ما در عرصه های مختلف و در استان های مختلف با مشکل کم آبی مواجه هستیم. متأسفانه کشور به سمت خشکسالی بیشتر پیش میرود و وظیفه  همه ما است که در حوزه آبی سیاست‌هایی را اتخاذ کنیم که بتوانیم در یک دوره نسبتا بلند مدت مشکل آبی کشور را بهبود ببخشیم.

وی اظهار کرد:  من معتقدم واقعا بحث چالش آبی کشور هیچ راه حل فوری و هیچ راه حل معجزه‌آسایی ندارد. یک برنامه‌ریزی طولانی لازم دارد. در این برنامه ریزی طولانی دیپلماسی کشور و از جمله دیپلماسی اقتصادی هم باید نقش خود را ایفا کند دیپلماسی و سیاست اقتصادی ما با خارج از کشور باید در خدمت تامین آب برای کشور باشد. در هر سیاست گذاری در حوزه دیپلماسی اقتصادی، در هر برنامه ای که میچینیم، در هر قراردادی که بسته می شود و در هر تجارتی که صورت می گیرد باید به مولفه آب هم توجه شود.

دکتر عراقچی با تاکید بر اینکه تجارت خارجی ما باید با توجه به مولفه آب هوشمند شود، افزود: ما باید بدانیم که چه کالایی را تولید و چه کالایی را وارد کنیم و این "باید" را تا مقدار زیادی آب برای ما تعیین می‌کند .کشوری که با مشکل آب مواجه است باید کالاهای کم آب بر را تولید کند و کالای آب بر را از خارج از کشور وارد کند. البته ما باید به امنیت و استقلال غذایی و به خودکفایی در حوزه مواد غذایی  هم توجه داشته باشیم. 

او ادامه داد: دیپلماسی اقتصادی ما باید آب محور باشد. اگر یک جمله کلیدی بخواهم عرض بکنم این است هم سیاست خارجی و روابط خارجی ما با کشورهای دیگر به ویژه با همسایگان و هم دیپلماسی اقتصادی ما باید آب محور باشد و این درحوزه  همسایگی خود را بیشتر نشان می دهد. آب در رابطه با همسایگان ما باید به موضوعی برای همکاری تبدیل شود و نه موضوعی برای منازعه. 

دبیر شورای راهبردی روابط خارجی تصریح کرد: دیپلماسی اقتصادی ما که واقعا یک مقوله بسیار مهم در زمان حاضر است باید آب محور باشد و باید بدون توجه به مولفه آب هیچ تصمیمی نگیرد، هیچ تجارتی انجام ندهد، هیچ رابطه ای ایجاد نکند و هیچ پروژه ای را طراحی نکند. آب یک محور اصلی است و باید در دیپلماسی اقتصادی به آن توجه شود.

دکتر عراقچی با اشاره اینکه ایران یک کشور کم آب است، گفت: در گذشته نیاکان ما با کار بسیار سختِ حفرِ قنات به طول کیلومترها آب را از مناطق پرآب به مناطق کم آب منتقل می کردند. مشکل آب همیشه یک مشکل اساسی بوده در کشور ما و  نباید گول ترسالی های موقت را بخوریم. برنامه ریزی های ما باید به عنوان یک کشور خشکسال باشد. برنامه‌ریزی‌هایی باشد که ما فرض کنیم  هر سال با کمبود آب مواجه هستیم و کشور را باید با شرایط کم آبی  منطبق کنیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.