روزنامه کیهان نوشت: همان‌طور که وزیر امور خارجه کشورمان هم‌ اشاره می‌کند، آژانس از مسیر حرفه‌ای و فنی خارج شده و رفتاری سیاسی را در پیش گرفته و فشارهای اخیر نیز نوعی تقسیم کار میان حریفان ایران است؛ آمریکایی‌ها از کانال‌ تروئیکای اروپا فشار دیپلماتیک و مذاکراتی را پیش می‌برند، کار کثیف خرابکاری و ‌ترور با اسرائیلی‌هاست و آژانس هم در پوشش فنی، فضاسازی و فشار علیه ایران را دنبال می‌کند. در چنین شرایطی توافق اخیر با آژانس، دادن امتیازی سؤال‌برانگیز و نابجا در بحبوحه مذاکراتی است که از قرار معلوم طرف مقابل صرفاً به‌دنبال تحمیل دوباره محدودیت‌های برجامی بدون لغو واقعی و موثر تحریم‌هاست.

به گزارش جماران؛ روزنامه کیهان نوشت: منابع رسمی ‌از توافق ایران و آژانس درباره فعالیت دوباره دوربین‌های نظارتی در سایت هسته‌ای کرج خبر دادند. توافقی که در وضعیت فعلی، می‌توان آن را امتیازی سؤال‌برانگیز و نالازم خواند.

روز گذشته روزنامه آمریکایی وال‌استریت‌ژورنال از توافق ایران و آژانس درباره دوربین‌های مرکز کرج خبر داد.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه نیز دیروز در آخرین روز گردهمایی سفرا و رؤسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه، ضمن تایید این خبر با اشاره به نحوه تعامل ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌و اینکه این سازمان بین‌المللی در مقاطعی از ابزار فنی برای تأثیرگذاری سیاسی بر گفت‌وگوهای وین استفاده کرده، افزود: شب گذشته (سه‌شنبه شب) به توافق خوبی با آژانس دست پیدا کردیم.

وی ادامه داد: با این‌که همه گزارش‌های فنی و غیرسیاسی آژانس بارها تایید می‌کند بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و همکاری سازمان انرژی اتمی ‌و آژانس، ولی متأسفانه همان‌طوری که در سفر اخیر به گروسی در تهران گفته شد آژانس یک انحراف اساسی از مأموریتش دارد و آن اینکه به جای تمرکز بر مسائل فنی بر مسائل سیاسی بعضا متمرکز می‌شود و این مشکلاتی را در عرصه همکاری‌های آژانس و سازمان انرژی اتمی ‌ما ایجاد می‌کند.

امیرعبداللهیان بیان کرد: ما در روزهای گذشته چنین مشکلی را داشتیم و آژانس سعی کرد از ابزار فنی برای اعمال فشار سیاسی و تأثیرگذاری بر مذاکرات وین بهره بگیرد، ولی در راستای تداوم گفت‌وگوهای دیپلماتیک حضور هیئت ایرانی از سازمان انرژی اتمی ‌در وین به توافقی دست پیدا کردیم که هم برخی ادعاها و نگرانی‌هایی که آژانس بیان می‌کرد برطرف شود و هم در ادامه کار بتوانیم همکاری‌ها را بیش از گذشته و در چارچوب مقررات ادامه دهیم.

همچنین شامگاه دیشب آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌در بیانیه رسمی ‌خود نوشت نصب دوربین‌های جدید در مجتمع تسای کرج در پی توافق حاصل شده بین محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی ‌ایران و رافائل گروسی مدیرکل آژانس انجام می‌شود.

«نورنیوز» هم گزارش داد که یکی از موضوعات فی مابین ایران و آژانس که در دو سفر شهریورماه و آذرماه گروسی به تهران مطرح شده بود با ابتکار عمل ایران از بروز سوءتفاهم در روابط ایران و آژانس جلوگیری کرد.

طبق این گزارش،«ایران درقبال درخواست آژانس درخصوص تعویض دوربین‌های آسیب‌دیده در اقدام خرابکارانه علیه مجتمع تسا در کرج از ابتدا به صراحت اعلام کرده بود که تا زمانی که نهادهای مسئول، بررسی‌های فنی و امنیتی خود  را برروی دوربین‌های مذکور انجام ندهند، اجازه سرویس یا تعویض دوربین‌ها داده نخواهد شد.بر این اساس و به‌دلیل اتمام بخش اصلی بررسی‌های قضایی-امنیتی بر روی دوربین‌های آسیب‌دیده و همچنین نظر به اقدام آژانس در محکوم کردن خرابکاری در مجتمع تسا و پذیرش بررسی فنی دوربین‌ها از سوی کارشناسان ایران قبل از نصب، ایران در اقدامی داوطلبانه، اجازه جایگزینی دوربین‌های جدید به جای دوربین‌های آسیب‌دیده را به آژانس داده است.»

هدیه به مثلث فشار و خرابکاری

همان‌طور که وزیر امور خارجه کشورمان هم‌ اشاره می‌کند، آژانس از مسیر حرفه‌ای و فنی خارج شده و رفتاری سیاسی را در پیش گرفته و فشارهای اخیر نیز نوعی تقسیم کار میان حریفان ایران است؛ آمریکایی‌ها از کانال‌ تروئیکای اروپا فشار دیپلماتیک و مذاکراتی را پیش می‌برند، کار کثیف خرابکاری و ‌ترور با اسرائیلی‌هاست و آژانس هم در پوشش فنی، فضاسازی و فشار علیه ایران را دنبال می‌کند. در چنین شرایطی توافق اخیر با آژانس، دادن امتیازی سؤال‌برانگیز و نابجا در بحبوحه مذاکراتی است که از قرار معلوم طرف مقابل صرفاً به‌دنبال تحمیل دوباره محدودیت‌های برجامی بدون لغو واقعی و موثر تحریم‌هاست.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.