در جلسه امروز مجلس شورای اسلامی، لایحه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به صورت عادی اعلام وصول شد.

به گزارش جماران؛ در حالی که از روز گذشته اخباری مبنی از خارج شدن لایحه ارز ۴٢٠٠ تومانی از دستور کار مجلس خبر میداد، این لایحه  در دستور کار قرار گرفت و نماینده دولت برای دفاع پشت تریبون مجلس رفت.

اما یک فوریت لایحه حذف ارز ۴۲۰۰ هم به تصویب نرسید و لایحه به صورت عادی اعلام وصول شد.

 

نمایندگان مجلس در جلسه امروز با درخواست دولت برای دو فوریت لایحه «تامین مطمئن کالاهای اساسی، نهاده‌های دامی، دارو و تجهیزات پزشکی و سیاست‌های جبرانی برای حمایت از معیشت اقشار آسیب‌پذیر» مخالفت کردند.

در جلسه صحن علنی امروز (۲۳ آبان) مجلس شورای اسلامی، نمایندگان مجلس با فوریت برای لایحه «تامین مطمئن کالاهای اساسی ، نهاده‌های دامی ، دارو و تجهیزات پزشکی و سیاست های جبرانی برای حمایت از معیشت اقشار آسیب‌پذیر» مخالفت کردند.

مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بوجه در ابتدای بررسی این لایحه با ارائه گزارشی خواستار موافقت نمایندگان با دو فوریت این لایحه شد. پس از میرکاظمی، محمدحسین فرهنگی و شمس الدین حسینی به عنوان مخالف و محمدتقی نقدعلی و محسن زنگنه به عنوان موافق دوفوریت این لایحه دلایل و نظرات خود را بیان کردند.

مهمترین استدلال مخالفان پیرامون این لایحه شامل این بود که اکنون ارز ۴۲۰۰ تومانی به کالاهای اساسی و نهاده های دامی اختصاص می یابد اما مردم در بازار آن ها را با نرخ دلار آزاد خریداری می کنند و هیچ نظارتی بر این مساله نیست؛ از سوی دیگر دولت این اختیاری که اکنون در قالب لایحه درخواست را پیشاپیش در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ در اختیار و نیازی به این اجازه نیست.

در مقابل موافقان این لایحه، احترام به قوه نظارتی مجلس و لزوم همکاری مجلس با دولت برای رفع مشکلات معیشتی با توجه به انتظارات مردم را دو علت موافقت با فوریت این لایحه اعلام کردند. 

پس از پایان صحبت های موافقان و مخالفان این لایحه با حضور ۲۴۹ نماینده به رأی گذاشته شد که از با کسب ۹۹ رأی موافق، ۱۲۷ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع از میان ۲۳۳ رأی دوفوریت آن رد شد. همچنین دولت بلافاصله درخواست یک فوریت این لایحه را مطرح کرد که این درخواست نیز با ۱۰۲ رأی موافق، ۱۱۹ رأی مخالف و ۱۰ رأی ممتنع از ۲۳۱ رأی رد شد تا بر این اساس با اعلام محمدباقر قالیباف لایحه به صورت عادی اعلام وصول شود.

 

حجم ویدیو: 5.41M | مدت زمان ویدیو: 00:01:44
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.