کامبیز نوروزی، حقوقدان با تاکید بر اینکه لاریجانی منعی برای انتشار نامه مربوط به عدم احراز صلاحیتش ندارد، می گوید: اگر حتی شورای نگهبان بخواهد شکایتی علیه آقای لاریجانی با عنوان افشای سند محرمانه مطرح کند، این شکایت می باید رد شود. یعنی این شکایت هیچ پایه و اساس حقوقی نخواهد داشت.

به گزارش جماران؛ کامبیز نوروزی، حقوقدان، با اشاره به موضوع عدم احراز صلاحیت علی لاریجانی توسط شورای نگهبان، می گوید: هیچ منع قانون برای انتشار دلایل رد صلاحیت توسط خود فرد وجود ندارد. هرآن‌چه باعث می‌شود شورای نگهبان صلاحیت کسی را رد کند، مسائل مربوط به زندگی شخصی آن فرد است.

متن گفت و گوی کامبیز نوروزی با سایت دیده بان ایران در پی می آید:

با توجه به واکنش آقای لاریجانی در خصوص اظهارات سخنگوی شورای نگهبان، به نظر شما انتشار نامه شورای نگهبان توسط آقای لاریجانی برای ایشان منع قانونی دارد؟

هیچ منع قانون برای انتشار دلایل رد صلاحیت توسط خود فرد وجود ندارد. هرآن‌چه  باعث می‌شود شورای نگهبان صلاحیت کسی را رد کند، مسائل مربوط به زندگی شخصی آن فرد است. برای مثال زندگی مالی، روابط خانوادگی، زندگی سیاسی آن فرد و مواردی از این قبیل است. یعنی به نوعی این دلایل، اطلاعاتی در مورد زندگی خود آن فرد است. ذی‌نفعِ این اطلاعات، خود آن فرد است. وقتی خود فرد بخواهد اطلاعات زندگی شخصی خودش را منتشر کند، هیچکس نمی‌تواند مانع او شود و منع قانونی هم ندارد. فرض بفرمایید که یک مقام مسئولی یک ملکی را خریده یا فروخته! خود او این حق را دارد که این خبر را منتشر کند که فلان ملک را فروخته یا خریده‌ام. هیچ قانونی نمی‌تواند مانع منتشر شدن این خبر شود. در مورد انتشار دلیل ردصلاحیت که شورای نگهبان اعلام کرده هم به همین شکل است، این‌ها هم جزئی از زندگی شخصی فرد است. هر چه باشد، به زندگی شخصی خود آن فرد مربوط می‌شود. خود آن فرد که ذی‌نفع است تشخیص می‌دهد که این دلایل را منتشر کند یا نه!

 اگر مهر محرمانه به این نامه بخورد باز هم منع قانونی‌ای ندارد؟

آن مهر محرمانه برای ذی‌نفع، محدودیتی ایجاد نمی‌کند. ممکن است برای ا اشخاص ثالث محدودیتی ایجاد کند یعنی اگر آن نامه با مهر محرمانه به دست فردی غیر از فرد ذی‌نفع اصلی برسد در آن‌جا باصل محرمانگی صدق می کند. اما برای خود آن ذی‌نفع نافذ نیست. فرض کنید که در این نامه چیزی در مورد زندگی شخصی و یا مالی فرد نوشته شده است، خود آن فرد تشخیص می‌دهد که آیا مایل است که این اطلاعات را منتشر کند یا خیر.

در حال حاضر اگر آقای لاریجانی این نامه را منتشر کند، شورای نگهبان نمی‌تواند علیه ایشان اعلام جرم کند؟

 اگر حتی شورای نگهبان بخواهد شکایتی علیه آقای لاریجانی با عنوان افشای سند محرمانه مطرح کند، این شکایت می باید رد شود. یعنی این شکایت هیچ پایه و اساس حقوقی نخواهد داشت.

به نظر شما دلیل تناقض‌گویی مسئولین سابق و حال حاضر در خصوص انتشار دلایل رد صلاحیت نامزدهای انتخاباتی چیست؟

 حکم قانون و حقوق یک چیز است. وقتی تناقض پیش می‌آید که به‌جای قانون، سلایق سیاسی حاکم شود و نتیجه اش همین می شود که ملاحظه می کنیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.