یک حقوقدان در پاسخ به این پرسش که مردم برای نشان دادن مخالفت خود با طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی چه راهی را باید پیش گیرند، گفت: «گوش اگر گوش تو و ناله اگر ناله من آنچه البته به جائی نرسد فریاد است. مردم هر کاری بکنند اینها کار خودش را می‌کند. الان شکافی که افتاده است ناشی از عدم توجه به واقعیت‌های افکار عمومی است.»

به گزارش جماران؛ انتخاب نوشت: یک نماینده مخالفان طرح را افرادی دانست که فساد و فحشا ایجاد می‌کنند، نماینده دیگر هم گفت اگر ۱۰۰ میلیارد پیج هم ساخته شود، ما کار خودمان را خواهیم کرد. این‌ها تنها بخشی از اظهارات نمایندگان مجلسی است که با مشارکت حداقلی مردم در انتخابات توانستند بر کرسی‌های ساختمان بهارستان بنشینند و حال اینگونه صدای فریاد‌های مخالفان طرح «صیانت» از فضای مجازی را نشنیده می‌گیرند. اما در مجلسی که گوش شنوایی برای شنیدن صدای مردم نیست و نمایندگانش مخالفان را با چنین تعابیر ناشایستی خطاب می‌کنند، در یک بازه زمانی سه ماهه در کارزاری مجازی بیش از یک میلیون امضا از همین مردم در مخالفت با این طرح جمع آوری شده است.

اما درباره اینکه به لحاظ حقوقی این امضا‌ها چه تاثیر و جایگاهی دارند، نعمت احمدی حقوقدان، عنوان کرد: «از نظر اصول کلی، هیچ. به هر حال مجلس اختیاراتی دارد؛ اعمال قوه مقننه یعنی قانونگذاری از طریق مجلس و به صورت طرح یا قانون می‌گذرد. تشریفاتی دارد و زمانی که تشریفاتش انجام شد، به شورای نگهبان می‌رود و پس از طی شدن مراحلش تبدیل به قانون می‌شود. اما افکار عمومی خودش مسئله است قانون را برای که می‌نویسند؟ برای مردم؛ مردم و گروه‌های هدف هم اینان هستند.»

وی ادامه داد: «وقتی این تعداد افراد به این طرح معترض هستند، اگر در هر جای دنیا باشد همچون بسیاری از قضایا به شیوه رفراندوم صورت می‌گیرد. رفراندوم هم یعنی مراجعه به آرای عمومی، آرای عمومی هم یعنی افکار. از این لحاظ باید در نظر گرفت که گروه‌های هدف در جامعه مخالف این طرح هستند و این را مخالف با منافع عموم مردم می‌دانند و باید به افکار عمومی توجه کنند. ولی اینکه تعداد امضا‌ها به حدی که برسد مانع قانونگذاری می‌شود، خیر همچین چیزی در قانون نداریم.»

او در پاسخ به این پرسش که مردم برای نشان دادن مخالفت خود با این طرح چه راهی را باید پیش گیرند، گفت: «گوش اگر گوش تو و ناله اگر ناله من آنچه البته به جائی نرسد فریاد است. مردم هر کاری بکنند اینها کار خودش را می‌کند. الان شکافی که افتاده است ناشی از عدم توجه به واقعیت‌های افکار عمومی است.»

پرسش دیگری که مطرح می‌شود این است که اساسا آیا این امضا‌ها برای نمایندگان مجلس، محلی از اعراب دارد یا خیر؟ مهرداد ویس‌کرمی دبیر دوم کمیسیون صیانت از فضای مجازی در این باره گفت: «به هر حال نمایندگان، چون وکیل مردم هستند، حتما به افکار عمومی حتی نظرات آحاد مردم هم اهمیت می‌دهند. آنچه مهم است، این است که این انتقادات آیا مبتنی بر واقعیت و آنچه در طرح وجود دارد است یا شایعاتی است که در فضای مجازی مطرح شده.»

او ادامه داد: «ما هم اعلام کردیم که اگر نسبت به این طرح نقدی دارید مطرح کنید و در کمیسیون با دید کارشناسی بررسی می‌کنیم. اما همنطور که می‌دانید این کمپین‌هایی که ایجاد می‌شود، لزوما انعکاس فضای واقعی جامعه نیستند و گاهی مدیریت شده است؛ بنابراین مجلس وظیفه دارد کار کارشناسی خودش را بر اساس وظیفه و سوگندی که خورده‌ایم انجام دهیم و از منتقدان هم حتما دعوت خواهیم کرد، حرف هایشان را حتما می‌شنویم و آنچه به صلاح کشور است تصمیم گرفته می‌شود.»

این نمایند مجلس درباره اینکه مخالفت‌ها و امضا‌ها بر اساس متن طرح بوده است نه شایعات فضای مجازی، بیان کرد: «کارشناسی طبق ماده و تبصره ارائه می‌شود ما هم این سخنان را می‌شنویم و بررسی می‌کنیم. از کسانی که فنی و حرفشان علمی و کارشناسی باشد، حتما در کمیسیون دعوت می‌شود. بنا بر این است که همه چیز شفاف باشد. امروز هم که اولین جلسه رسمی کمیسیون است، انشاالله سخنگوی کمیسیون مسائل را به مردم منتقل می‌کنند و تصمیمات نهایی گرفته و یعنی شفاف سازی می‌شودریال افکار عمومی در جریان قرار می‌گیرند، نظرات کارشناسان شنیده می‌شود.»

وی افزود: «ملاک باید کارشناسی باشد و هر چه غیر از نظر کارشناسی و تحت هر عنوانی که باشد، قابل قبول نیست. مهم این است که کار علمی مبتنی بر واقعیت جامعه کسب و کار مردم و... باشد.»

این نماینده مجلس در پاسخ به این پرسش که با توجه به آماری که اعلام شده است، پس از مطرح شدن این طرح میزان جست و جوی کلمه «مهاجرت» در گوگل افزایش یافته، مجلس برای حل این نگرانی‌ها چه چاره‌ای اندیشیده است، گفت: «باید پیگیری شود که شاید بر اساس هجمه‌های منفی و کاذبی بوده که ابتدا ایجاد شد یا بر اساس ذهنیت‌هایی که برخی داشتند، ایجاد شده است. کمیسیون، چون در فضای کارشناسی کار خواهد کرد این دغدغه‌ها را رفع می‌کند. همه ما نمایندگان تحصیلات بالا و قابل قبولی داریم، بنده که با شما صحبت می‌کنم دو مدرک دکترا دارم و دست کم به اندازه کسانی که این حرف‌ها را می‌زنند، می‌فهمم. همه ما استاد دانشگاه هستیم و بالاخره این مسائل را اطلاع داریم و دلسوز هم هستیم که اگر کسب و کاری ایجاد نمی‌کنیم، به کسب و کار‌های موجود آسیب نزنیم. ولی به هر حال فضای مجازی هم نیاز به مدیریت دارد. کما اینکه خود شما اگر آسیبی از فضای مجازی ببینید، از حاکمیت انتظار حمایت دارید.»

ویس‌کرمی در پایان تاکید کرد: «با این تفاسیر فضای مجازی باید سامندهی و قانون‌مند شود. منظور از قانون‌مند شدن هم اسیب رساندن به کسب و کار‌ها و محدودیت آزادی مشروع مردم نیست.»

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.