سردار تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه در مورد شهرهای موشکی ایران گفت: این شهرک ها در طول ساحل خلیج فارس و دریای عمان، بیش از 70 کیلومتر عمق دارد؛ تماما مسلح هستند یک بخش خیلی محدودی را ما نشان دادیم که بخشی از قدرت نظامی ما را ببیند؛ موشک های ما قادرند در همان شهرک ها، شلیک شوند نه فقط شهرک های موشکی بلکه شهرک های شناوری هم وجود دارند؛ این کارها دارد صورت می گیرد، اینها بخشی از توان ما بود که ببینند ، همه آن موشک هایی که شما دیدید ، ساخت جمهوری اسلامی او جزو افتخارات ماست .

به گزارش جماران؛ به نقل از العالم، فرمانده نیروی دریایی سپاه با اشاره به رزمایش‌های ایران در منطقه گفت: رزمایش‌های ما رسماً و منطقاً برای کشورهای فرامنطقه‌ای و رژیم اشغالگر قدس بوده و یک پیام برای دشمن دارد و آن آمادگی برای مقابله با آنهاست.

سردار دریادار علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه به مناسبت هفته دفاع مقدس در گفتگویی با شبکه العالم اظهار داشت: رژیم اشغالگر قدس به همراه آمریکایی ها یک سناریو را علیه 4 کشتی به بهانه های متعدد ایجاد کردند، آنها جنگ الکترونیک انجام دادند.

مشروح  گفتگوی سردار تنگسیری را در ادامه می خوانید.

در آغاز از هفته دفاع مقدس در ایران سخن می گوییم، ما اکنون در پایان این هفته هستیم، جنگ تحمیلی علیه ایران و دفاع ایرانی ها از کشورشان و اعتقاداتشان، چگونه بر توانایی های دفاعی و نظامی سپاه پاسداران اسلامی تاثیر گذاشت؟

سردار تنگسیری: هفته دفاع مقدس، در واقع نقطه عطفی در پیشرفت از لحاظ صنعت نظامی و غیرنظامی در کشور است در کنار یک جنگ تحمیلی که توسط صدام عفلقی به جمهوری اسلامی تحمیل شد برمی گردد.

ما در آن دوران ، تنها بودیم و دنیای استکبار از شرق و غرب، شوروی و آمریکا و کشورهای غربی علیه ما و پشت این جریان بودند، در واقع هشتاد کشور در مقابل یک کشور مظلوم که تازه انقلاب کرده بود و از چنگ یک رژیم فاسد شاهنشاهی خارج شده بود، حمله ناخواسته شد؛ من در دوران دفاع مقدس، در شهر آبادان بودم، زمانی که ناخواسته به ما حمله شد دست ما خالی بود و دشمن تا ایستگاه هفت آمده بود دور زده بود، از بهمن شیر عبور کردند و وارد نخلستان های ذوالفقاری شدند، برخی با دست خالی و برخی با سلاح، چوب و هر آنچه که داشتند به میدان آمدند.

این موضوع ما را به این رساند که ما باید برای مقابله با دشمن؛ خود را آماده کنیم، ما انقلاب کردیم و با اسلام که سلامتی و صلح است وارد شدیم، پس از انقلاب وزارت جنگ زمان طاغوت را به وزارت دفاع تبدیل کردیم، این نشان دهنده این است که ما چشم طمعی به هیچ کشوری نداریم و ما کشوری مسلمان هستیم و قطعا چشم طعمی به کشورهای مسلمان همسایه مان نداریم و به ناخواسته این جنگ 8 ساله به ما تحمیل شد و متاسفانه از دو کشور که مسلمان و بودند و اقوام داشتند در سرزمین های همدیگر و در جایی که ائمه اطهار بودند در آنجا، باعث شد که این جنگ صورت بگیرد و این ما را بر آن داشت که روی پای خودمان بایستیم.

حضرت امام فرمودند ما از 8 سال جنگ پشیمان نیستیم، چون ما شروع کننده جنگ نبودیم ما انقلاب کرده بودیم، ما هیچ چیزی که برای یک جنگ نیازست را نداشتیم، ارتش ما در واقع از بین رفته بود و از آنچه مانده بود یا فرار کرده بودند یا به نوعی دستشان خالی بود، همه مستشاران آمریکایی از منطقه رفته بودند و این خود نشان می دهد که ما در واقع آمادگی جنگ تحمیلی را نداشتیم و ما هیچ گاه فکر نمی کنیم و نکرده ایم که مردم عراق در مقابل ما بودند، در واقع حزب بعث عفلقی خود فروخته و مغرور در مقابل ما بود.

رزمایش های جمهوری اسلامی در راستای برقراری امنیت در منطقه

در ماه های اخیر، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، چندین رزمایش را اجرا کردند، رزمایش زمینی، دریایی و رزمایش هوایی و درآن زمان گفته شد که پیام این رزمایش ها متوجه رژیم صهیونیستی است، طبعاً رژیم صهیونیستی پاسخ آشکاری نداد.ذاین رزمایش هایی که نیروهای سپاه پاسداران در آب های خلیج فارس و تنگه هرمز و حتی دریای عمان انجام دادند، پیامش متوجه کیست؟

سردار تنگسیری: ما بعد از جنگ تحمیلی رزمایش هایی را در منطقه انجام دادیم، یک طرف جنگ تحمیلی آمریکا بود، ما یک سال و نیم مستقیماً در خلیج فارس با آمریکایی ها درگیر شدیم، ما هیچگاه دنبال این نبودیم که جنگ تحمیلی به سمت دریا کشیده شود، سکوهای نوروز، بحر کوثر، سروش، ابوذر، خارک و اینهایی که به سواحل عراق نزدیک بودند را زدند، قریب 60 کشتی ما را در خورموسی هدف قرار دادند و باز هم از زدن خودداری کردیم و گفتیم که در واقع همسایه های ما، عربستان، کویت از این مسیر عبور می کنند تا اینکه آمریکایی ها وارد این جنگ شدند و آمدند کشتی هایی این کشورهایی را که عرض کردم را اسکورت کردند ، در اینجا بعد از دفاع مقدس ما برای آمادگی نیروها در مقابل امریکایی ها و کشورهای فرا منطقه ای در خلیج فارس رزمایش برگزار کردیم. اما هیچگاه رزمایش های ما تهدیدی برای کشورها منطقه نبوده و نیست اما در صورتی که ما را تهدید کنند؛ تهدید را با تهدید پاسخ می دهیم ، ما کشوری مسلمان هستیم، شما بعد از انقلاب هیچ جایی را پیدا نمی کنید که جمهوری اسلامی به کشور مسلمانی حمله کرده باشد، رزمایش های ما رسماً و منطقاً برای کشورهای فرامنطقه ای و رژیم اشغالگر قدس بوده است که متاسفانه در منطقه ما حضور پیدا کرده است؛ رزمایش های اخیر ما که بصورت رسمی هم اعلام کرده ایم برای آمادگی در مقابله با هر تهدیدی است که ممکن است از کشورهای فرا منطقه ای و صهیونیست ها صورت بگیرد.

ما در واقع برای آن مقیاس رزمایش را برگزار می کنیم، زیر این مقیاس منطقه ایست، آن هم نه اینکه ما به کشور مسلمانی حمله کنیم اما این معنا و مفهومی ندارد که یک همسایه یک دشمن را بیاورد در کنار مرزهای شما، کارهای جاسوسی، امنیتی و تروریستی انجام دهد، همسایگان عزیز ما قطعا بدانند که همیشه رزمایشات ما یک پیام برای دشمن دارد و آن آمادگی برای مقابله با آنهاست و یک پیام برای کشورهای خلیج فارس دارد که ما می توانیم امنیت خلیج فارس را برقرار کنیم.

ما قادر به برگزاری رزمایشات مشترک با یکدیگر هستیم، ما مسلمانیم ما متعلق به همین جغرافیا هستیم، بخشی از خلیج فارس کشورهای جنوبی همسایه ما هستند و بخش شمالی آن ما هستیم ما در رزمایشات خود همیشه پیام صلح و دوستی داشته ایم اما اگر کسی بخواهد تهدید کند پیام ما مقابله با آن است.

ما ایران اسلامی هستیم و تنها کشوری که بعد از انقلاب، سفارت خانه رژیم اشغالگر قدس را که در زمان طاغوت در ایران بود تبدیل کردیم به سفارت فلسطین؛ خوب این چه معنایی دارد؛ آیا ما ضد عرب یا ضد اسلام هستیم؟!

اولین کشوری که با حمله آمریکایی ها به عراق یا افغانستان را محکوم کرد جمهوری اسلامی بود و ما هیچگاه وارد این بازی کثیف نشدیم

دشمن از حجم رزمایش های ایران باخبر است

دشمن قطعا حجم رزمایش های ما در منطقه را با استفاده از ماهواره ها و مراکز جاسوسی شان رصد می کنند، هم سطحی و هم هوایی و زیرسطحی، حجم این رزمایشات را درک می کنند، شاید خود را در واقع به نافهمی بزنند اما دقیقا پیام ما را درک می کنند و همان طور که حضرت آقا فرمودند تهدید را با تهدید جواب می دهیم و صلح و محبت را با صلح و محبت.

ما از کشور دوست و برادر عمان در رزمایش خودمان در سپاه دعوت کردیم در رزمایش ما شرکت کردند، ما از برادران عزیزمان در قطر دعوت کردیم و در رزمایش پیامبر اعظم ما شرکت کردند که به نام مقدس پیامبر عظیم  الشان اسلام بود

رزمایشات ما را ببینید با نام پیامبر، الله، اسلام، خدا برگزار می شود، این معنا و مفهوم دارد یعنی ما مسلمانیم وقتی می گوییم «لا اله الا الله» یعنی از هیچ کس غیر از خدا نمی ترسیم، اینها ما را به مرگ تهدید می کنند آیا ما از مرگ می ترسیم؟ لذا پیام را کاملا گرفته اند هم کشورهای فرا منطقه ای، نیروهای تروریستی آمریکا و رژیم اشغالگر قدس کاملا پیام را گرفتند و می دانند.

جنگ الکترونیکی صهیونیستها علیه شناورها در منطقه

در این چارچوب، در ماه های گذشته، تنش هایی در آب های خلیج فارس و در تنگه هرمز و نیز در دریای عمان به وجود آمد، مشکلاتی برای برخی کشتی های صهیونیستی روی داد، ایران متهم شد در این رابطه، قطعا ایران هیچ مسئولیتی را برعهده نگرفت، با وجود اینکه تاکید دارد که رژیم صهیونیستی نباید در آب های خلیج فارس و تنگه هرمز حضور داشته باشد؛ واقعیت اتفاقاتی که در ماه های گذشته افتاد، چه بود؟

سردار تنگسیری: با توجه به ظلمی که رژیم اشغالگر قدس به مسلمانان کرده است؛ دشمنان زیادی دارند که آن هم مسلمانان هستند، مسلمانانی که به تنگ آمده اند و به ناحق سرزمینشان اشغال شده است و خانه هایشان ویران شده و روسری از سر ناموسشان کشیده اند که دل هر مسلمانی را می آزارد وقتی می بیند، اینگونه به یک زن مسلمان تعرض می شود؟

رژیمی با این همه جنایات دشمنان زیادی دارد، دشمنانی که می توانند عملیاتهای ویژه ای انجام دهند و قطعا به منافع آنها ضربه می زنند، چند وقت پیش در تنگه هرمز که تنگه راهبردی است رژیم اشغالگر قدس به همراه آمریکایی ها یک سناریو را علیه 4 کشتی به بهانه های متعدد ایجاد کردند، آنها جنگ الکترونیک انجام دادند، «آی.اس.آی» این شناورها را خاموش کردند و مسیرشان را بهم زدند و در تنگه ای که روزانه بیش از 85 تا 90 فروند شناور عبور می کند ایجاد مشکل کردند و ما اعتقاد به برقراری امنیت در این تنگه داریم، این خانه ماست، خلیج فارس خانه ما و کشورهای منطقه است ما قطعا در خانه مان آتش روشن نمی کنیم، اگر 8 سال جنگ تحمیلی به ما را بررسی کنند، در واقع در یک سال و نیم اخر آمریکایی ها آمدند در خلیج فارس آتش افروزی کردند، سکوهای نفتی ما را زدند، لاوان را زدند و جنگ را به درون خلیج فارس کشاندند، الان هم دنبال همین هستند قطعا اینها از آتش افروزی در اینجا ضرر نمی کنند ، دود این آتش به چشم که می رود؟ به چشم کشورهای منطقه.

مساحت خلیج فارس 250 هزار کیلومتر مربع است در این 250 هزار کیلومتر مربع ناوهای اتمی را آورده اند؛ در کشورهای خودشان هم این کارها را می کنند؟

اینها در خلیج فارس ناو هایی را که سوختشان هسته ای است را می آورد، زیردریایی سوخت هسته ای را می آروند؛ ، یک اتفاقی هم برایش بیفتد، یعنی تا 11 سال این آب نه دیگر قابل آشامیدن است نه دیگر در آن ماهی خواهد بود نه مرجان های کف آب وجود خواهند داشت.

من مسلمان هستم، برای من حیات مسلمان مهم است، چه در کشور مقابل چه در ایران؛ من تا زمانی که اسلحه نکشند روی آنها اسلحه نمی کشم، خدا به ما این اجازه را نمی دهد

آنها از منطقه بیرون می روند مگر الان اینطور نیست هر وقت به آنها فشار می آید می روند بیرون و در واقع منطقه را به آتش می کشند و می گذارند برای ما .

ایران کشوری است که کوه دارد، دشت دارد، بارندگی داریم، ما از آب خلیج فارس کمتر برای مصارف آشامیدنی استفاده می کنیم البته روی سخن من با حکومت های خائن نیست؛ طرف صحبت من مردم هستند اینها اگر آب آشامیدنی هم نداشته باشند چه باید بکنند ؟ نتیجه می گیریم که وجود [ناوهای اتمی و نیروهای بیگانه] در منطقه مخل امنیت است.

مسئولیت تامین امنیت تنگه هرمز با ما و کشور دوست و برادر عمان است

بیشتر در این خصوص توضیح می دهید.

سردار تنگسیری: حقیقت این موضوع این بود که با توجه به ظلمی که رژیم صهیونیستی به مسلمانان کرده است، مسلمانان به تنگ آمدند، جوانانی می توانند عملیات هایی ویژه انجام دهند، از سواحل کشورهایی که مقابل هست و حمله ای که به اینها صورت گرفت هیچگونه دلیلی ندارد که به ما نسبت دهند و ما این را اصلا تایید نمی کنیم، اما اگر روزی بخواهند تهدید آنها خاصه ما باشد قطعا ان موقع ضرب و شتم ما را خواهند دید؛ کسی که خانه اش شیشه است نباید به خانه همسایه سنگ بزند، خانه شیشه ای دوام ندارد.

ما رژیم صهیونیستی را به عنوان یک کشور قبول نداریم بلکه به عنوان یک رژیم کودک کش پوشالی که به زور آمده در یک کشور مسلمانی واقع شده است؛ می دانیم؛ کنار همین قضیه اینها آمدند برای اینکه به حضور نامشروع خود در منطقه مشروعیت بدهند یک سناریو درست کردند، روی 4 فروند کشتی نفتکش درون تنگه هرمز در واقع در خروجی تنگه هرمز به سمت دریای عمان، حرکات سایبری انجام دادند دستگاه «ای.اس.ای» آنها را از کار انداختند ، رادار هایشان را از کار انداختند ، بطوریکه این شناورها گیج زدند و امکان داشت تصادف صورت گیرد، بعد آمدند گفتند همه این کارهای مخرب کار ایران بوده است، آیا کسی در منطقه خودش و در خانه خودش آتش روشن می کند؟

آیا ما در تنگه هرمز که مسئولیت تامین امنیت آن بر عهده ما و کشور دوست و برادر عمان است، آتش روشن می کنیم این مسیری است که ما داریم استفاده میکنیم ما و همسایه هایمان داریم با استفاده از آن نفت صادر می کنیم، سوال بیشتر از کشورهای فرامنطقه ای و غیر مسلمان هست؛ ما روی آنها حساس هستیم، البته حضور نظامیان آنها و نه غیر نظامیان؛ حضور بیگانگان در منطقه برای چیست؟ غیر از اینکه برای ایران است؛ صدام که رفت و دیگر صدامی وجود ندارد!

کشورهای کویت، عربستان، بحرین ، قطر، امارات، عمان، اینها که مستقیم می روند در لانه های آنها و با آنها ارتباط دارند و میروند سوخت هایشان را آنجا می زنند، پس وجودشان در منطقه برای چیست؟ غیر از اینکه تهدیدی برای ایران هستند، شما انتظار دارید ما روز به روز خود را برای این تهدیدی که بغل گوشمان است؛ آماده نکنیم؟

عقل سلیم حکم می کند که موشک ها و شناور هایمان آماده این تهدیدها باشند، آیا هر کدام از این تهدیدها برایشان پیش بیاید خود را آماده نمی کنند اگر به جای ما باشند؟

چرا باید یک کشور مسلمان به یک کشور غیر مسلمان اشغالگر پول و جا بدهد که بیاید در منطقه و حضور داشته باشد البته صهیونیستها برای ما رقمی نیستند، نه در بخش دریایی و نه در بخش های دیگر؛ اصلا قدرتی نیستند برای ما .

ما دو نیروی دریایی مقتدر در جمهوری اسلامی داریم: نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی و نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که زیر بیرق یک فرمانده هستند.

فرمانده کل قوا که هم امام ماست و هم فرمانده ما؛ که فرمانش هم تکلیف شرعی ماست و هم دستور نظامی است؛ ما در این راه جانمان را فدا می کنیم قطعاً بدانید هر زمان اینها بخواهند محاسبات غلطی بکنند با تمام وجود در مقابلشان ایستاده ایم، من فرمانده ای هستم که بچه دریا هستم، دریا را می شناسم از خشکی هم نیامده ام، پدرم ناخدا بوده است، خانواده ام ماهیگیر و دریانورد بوده اند، از مرگ هم نمی ترسم، والله قسم جلاله است؛ ما افتخار ما این است که مانند حاج قاسم شهید شویم، اما می کشیم بعد شهید می شویم، اینطور نیست که دست بسته باشیم.

اگر محاسبات غلطی را بکنند، چه آمریکایی ها و چه کشورهای فرا منطقه ای که به عنوان تهدیدی علیه ایران در خلیج فارس حضور دارند و چه صهیونیستها که رقمی نیستند اصلا ما آنها را تهدید نمی دانیم؛ چنان پوزه آنها را به زمین می مالیم که فکرش هم نمی کنند.

در سوالات شما این بود که آیا شما موشک های تحت الارضی دارید؟ شما موشکهای راهبردی دارید؟ بله ما دشمن را دقیق رصد می کنیم، رصد هم از نظر تجهیزات و هم از نظر توانمندی و هم اینکه از لحاظ جغرافیایی کجاست؟ و چکار می تواند بکند؟ ما برعلیه او روز به روز درحال کار و فعالیت هستیم؛ و اینها همه برگرفته از هفته دفاع مقدس است جنگ تحمیلی که ملت مظلوم ما وارد شد .

روز به روز آمادگی دفاعی خود را بالا می بریم

شما به این مساله اشاره کردید که رژیم صهیونیستی را هیچ تهدیدی در آب های خلیج فارس و تنگه هرمز و دریای عمان برای ایران نمی دانید، اما طی سال گذشته، توافق های عادی سازی بین برخی از کشورهای منطقه خلیج فارس با رژیم صهیونیستی صورت گرفت که زمینه را برای این رژیم برای دسترسی به این منطقه یعنی منطقه خلیج فارس فراهم کرد، آیا بعد از این توافق ها ، سیاست دفاعی و بازدارندگی ایران در این منطقه تغییر کرد؟

سردار تنگسیری: شما جنایات رژیم اشغالگر قدس را می بیند، حتی غیر مسلمان هم به رفتار آنها اعتراض دارند؛ این سوال مطرح می شود که وجود رژیم اشغالگر در همسایگی دو کشور مسلمان به چه معناست؟ این چه پیامی دارد؟ شما انتظار دارید ما در مقابل این پیام نابهنجار آمادگی رزم مان را بالا نبریم؟!

ما قطعا آمادگی رزم مان را روز به روز بالا می بریم همان کاری که آمریکایی ها کردند، ما را تحریم کردند؛ ما اگر تحریم نمی شدیم، سلاح و تجهیزات به ما می دادند، آیا این سلاح ها را ما تولید می کردیم؟

وقتی دشمن عده ای را اضافه می کند تو هم باید عده ای در مقابل آن اضافه کنی، حضور هر بیگانه ای که ساختار اجتماعی از نوع نظامی منطقه را به هم بریزد ما در مقابل آن عکس العمل نشان می دهیم و ما خود را آماده می کنیم قطعا این اتفاق رخ داده است.

شهرک های موشکی ایران

اگر ممکن است اطلاعاتی را درباره  شهرهای موشکی زیرزمینی بفرمایید؟

سردار تنگسیری: این شهرک ها در طول ساحل خلیج فارس و دریای عمان، بیش از 70 کیلومتر عمق دارد؛ تماما مسلح هستند یک بخش خیلی محدودی را ما نشان دادیم که بخشی از قدرت نظامی ما را ببیند؛ موشک های ما قادرند در همان شهرک ها، شلیک شوند نه فقط شهرک های موشکی بلکه شهرک های شناوری هم وجود دارند؛ این کارها دارد صورت می گیرد، اینها بخشی از توان ما بود که ببینند ، همه آن موشک هایی که شما دیدید ، ساخت جمهوری اسلامی او جزو افتخارات ماست .

شش مرحله الحاق تجهیزات رزمی دفاعی به سازمان رزم نیروی دریایی سپاه

از موشک های ایرانی در پایگاه های موشکی زیرزمینی سخن گفتید، دراین خصوص و در رابطه با موفقیت های نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، طرح های شما دراین زمینه چیست و آیا این طرح ها را به شبکه العالم اعلام می کنید؟

سردار تنگسیری: ما ارادت داریم به شبکه العالم و شبکه در واقع زبان عربی که زبان قرآنی است، زبان ایرانی البته زبان انقلابی است، ما در یک سال گذشته حدود شش مرحله الحاق تجهیزات رزمی دفاعی را انجام دادیم، ما شناورهای متعددی را الحاق سازمانی کردیم، شناورهای موشک انداز، شناورهای راکت انداز با سرعت های متفاوت، 75 نات، 95 نات و در آینده سرعت های بالاتر ان شالله خواهیم داشت و در آینده نزدیک هم ان شالله دعوت می کنیم اگر عمری باقی بود در همین امسال ان شاالله باز هم الحاق داریم، شناورهای فراساحل ، شناورهای جدید و شناورهایی که طراحی آن افتخار خودمان است، در واقع طراحی و ساخت آنها در کشور خودمان صورت گرفته است و افتخار می کنیم که در نیروی دریایی سپاه اینها در حال تولید هستیم، وزارت دفاع ما که افتخار کشور از لحاظ دفاعی است، اینها را تولید می کند، ما یک فرمانده آگاه، شجاع، مدیر و مدبر داریم، که عالم است به همه امور، به امور نظامی مسلط، فرمانده کل قوا؛ حضرت امام خامنه ای، بر موضوعات و نیروهای مسلح و وزارت دفاع تحت امر مسلط هستند، ببینید چه کارهایی بزرگی صورت دادند، انشالله در آینده نزدیک، پیشرفت هایی می بییند که باورتان نمی شود و در واقع انگشت به دهان می مانند

تحریم ها تاثیری در مسیر پیشرفت ما نداشته است

دراین خصوص، شما از دستاوردهای نیروهای مسلح ایران به طور کلی و نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به شکل خاص سخن گفتید. تحریم های آمریکا تا چه حد بر شما و بر دستاوردهای نظامی و دفاعی شما تاثیر گذاشت؟

سردار تنگسیری: تحریم ها هیچ تاثیری در پیشرفت ما نداشته است بله سرعت را کم کرده است اما ما بدست خودمان به علمی رسیده ایم که فکرش را هم نمی کردیم چون روی پای خودمان ایستاده ایم، امام فرمودند: «ما می توانیم» و امروز در دوران امام دوم انقلاب امام خامنه ای، ما توانستیم تمام تجهیزاتی را که می خواهیم بسازیم

حضور دریانوردان ایران در تمامی نقاط دنیا

حدود ده روز یا دو هفته پیش، ناوگروه 75 نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران از ماموریت خود که بیش از 130 روز به طول انجامید، بازگشت. اهمیت این ماموریت که توسط نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران انجام شد، چیست؟

سردار تنگسیری: یک کار بسیار بزرگ و یک انقلابی در نظام و نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی اتفاق افتاده است، کاری بزرگ که در تاریخ کشور بی سابقه بود صد و اندی روز دریانوردی کردند بدون اینکه نیازی به یک بندر داشته باشند برای اولین بار ناوهای ما در اقیانوس هند، اقیانوس اطلس و در واقع دنیا را دور زد،  انتهای آفریقا را به سمت فنلاند دور زدند، از جبل الطارق عبور کردند و این مسیر طولانی دریانوردی را انجام دادند و نشان دادند که ایرانی ها دریانورد هستند و در طول تاریخ هم دریانورد بوده اند، این نشان از قدرت است.

حضرت آقا فرمودند نیروی دریایی، نیرویی راهبردی است، یعنی در نیروی دریایی شما هیچ محدودیتی ندارید، می توانی از همین خلیج فارس جدا شوید و بروید دنیا را بچرخید و در 12 مایلی آن کشور، قانونا حضور پیدا کنید، و اگر هم درخواست کنید که در آن 12 مایل هم وارد شوید به آن عبور بدون ضرر می گویند و با هماهنگی می توانید به آن آبها هم ورود کرد.

نه در نیروی هوایی این اتفاق می افتد و نه در نیروی زمینی، اما در نیروی دریایی این اتفاق می افتد، رهبر انقلاب فرمودند: «نیروی دریایی یک نیروی راهبردی است و محدود به یک جغرافیا نیست» و نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی این را ثابت کرده اند و ما هم در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی افتخار داشتیم که در شمال اقیانوس هند و دریای عربی حضور پیدا کنیم که البته حضور ما پیام صلح و دوستی دارد و قطعا بدانید ما به کشورهایی که دست دوستی به ما داده اند هیچگونه تعرضی نخواهیم کرد اما اگر تهدید از هر کس ، هر جناحی و هر جغرافیایی صورت گیرد، ما به آن تهدید جواب می دهیم ، اصلا معنی ندارد که از خانه همسایه به شما سنگ بزنند و شما سنگ نزنید ، اما ما نمی خواهیم این اتفاق بیفتد ، و نباید این اتفاق بین دو کشور مسلمان بیفتند.

حدود یک ماه پیش، آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی ، امیر دریادار شهرام ایرانی را به عنوان فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی انتخاب کرد، می خواهیم بدانیم نحوه تعامل و هماهنگی میان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی با نیروی دریایی سپاه پاسداران چگونه است؟

سردار تنگسیری: سال های سال با امیر ایرانی دوست هستم، همانطوری که با امیر خانزادی دوست و رفیق بودیم. از این طرف هم رهبر انقلاب تاکید بر برادری و صمیمیت دارد ما اگر نتوانیم بین خودمان که در یک کشور هستیم برادری ایجاد کنیم چگونه می توانیم با یک مسلمان دیگر ارتباط برقرار کنیم.

الحمدالله امروز این ارتباط و برادری مستحکم است و با وجود برادر عزیزم «شهرام ایرانی» که من از قدیم ارادت دارم خدمت ایشون در بندر عباس ما با یکدیگر هم دوره بوده ایم و ایشان را از زمانی که در ناوها یک افسر بودند می شناختم و قبل از این مسئولیت ارتباط داشته ایم، این صفا و صمیمیت وجود دارد و این وحدت بین نیروهای مسلح باقی است چرا ، چون فرمانده ما یکی است یک اصلی ما داریم که جزو اصل توان رزم است که اصل وحدت فرمانده ای است که در واقع اصل جنگی است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.