شکوری رییس کمیته مشترک بازرگانی ایران و ژاپن در مورد ابلاغیه وزارت امور خارجه آمریکا مبنی بر مجاز دانستن انتقال وجوه ایران در حساب‌های محدود به صادرکنندگان در ژاپن و کره جنوبی اظهار کرد: این اتفاق نوید خوبی است. متاسفانه با اینکه صادرات انجام می‌شد اما پول آن قابل استفاده نبود اما با آزادسازی این پول‌ها بخشی از مشکلات کشور می‌تواند حل شود.

به گزارش جماران؛ رییس کمیته مشترک بازرگانی ایران و ژاپن اظهار داشت:‌ معنای این ابلاغیه چراغ سبزی این است که نشان می‌دهد آمریکا هم علاقه‌مند است مناسبات دو کشور اصلاح شده و مذاکرات به نقطه خوبی برسد. برداشتن هر یک از موانعی که با تحریم‌ها پیش روی کشور ایجاد شده می‌تواند گشایش‌هایی برای کشور ایجاد کند.

بهرام شکوری در مورد ابلاغیه وزارت امور خارجه آمریکا مبنی بر مجاز دانستن انتقال وجوه ایران در حساب‌های محدود به صادرکنندگان در ژاپن و کره جنوبی اظهار کرد: این اتفاق نوید خوبی است. متاسفانه با اینکه صادرات انجام می‌شد اما پول آن قابل استفاده نبود اما با آزادسازی این پول‌ها بخشی از مشکلات کشور می‌تواند حل شود. مناسبات تجاری هم با این کشورها افزایش پیدا می‌کند، ژاپن، کره جنوبی یا کشورهای خاور دور کشورهای پرپتانسیلی هستند که هم می‌توانند بازار هدف صادراتی برای محصولات ما باشد و هم می‌توانیم ماشین‌آلات، تجهزیات، نوآوری‌ها و... را از این کشورها وارد کنیم.

وی افزود: زمینه همکاری بین این کشورها و ایران خوب است و می‌تواند حتی جایگزین بسیاری از کشورهای دیگر شوند چراکه علاوه بر اینکه کشورهای پیشرفته‌ای هستند و روابط دیرینه‌ای هم با ما دارند. به دلیل تحریم‌ها این مناسبات توسعه پیدا نمی‌کرد و پول‌های ایران نیز بلوکه شده بود.

شکوری خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد که توسعه کشور بیشتر در گروی حل مسائل و مشکلات داخلی است. تا زمانی که ما کشور را گران اداره می‌کنیم، حجم دولت بزرگ است، سهم دولت در فعالیت‌های اقتصادی عمده است و بخش خصوصی اثر کمتری دارد و نظام بانکی و مالیاتی ما کارآمد نیست؛ به نظر نمی‌رسد حتی با آزادسازی این پول‌ها اتفاق‌های خوب بیافتد. در داخل کشور باید تغییراتی ایجاد شود و فضا باید به سمتی برود که مناصبات شکل بگیرد و برای کشور ارزآوری ایجاد شود. امیدوایم با تحقق برجام، از بین رفتن این موانع، آزادسازی پول‌ها و توسعه مناسبات تجاری با کشورهای دنیا آینده خوبی برای کشور رقم بخورد و آقای رییسی هم بتواند با دولت جدید که سایر قوا هم با آن همراه هستند به توسعه کشور کمک کند.

وی اضافه کرد: معنای این ابلاغیه چراغ سبزی این است که نشان می‌دهد آمریکا هم علاقه‌مند است مناسبات دو کشور اصلاح شده و مذاکرات به نقطه خوبی برسد. برداشتن هر یک از موانعی که با تحریم‌ها پیش روی کشور ایجاد شده می‌تواند گشایش‌هایی برای کشور ایجاد کند. ولی بیشتر از گشایش‌هایی که خارج از کشور ایجاد می‌شود باید در داخل کشور ساختار نظام سیاسی و اقتصادی را اصلاح کنیم. تا زمانی که این اتفاق نیافتد شاید حتی با شکل‌گیری مناسبات نیز سود چندانی عاید کشور نشود.

رییس کمیته مشترک بازرگانی ایران و ژاپن در مورد بندی از این ابلاغیه که آمده است «صرفا اجازه بازپرداخت به شرکت‌های ژاپنی و کره‌ای را که کالاها و خدمات غیر تحریم شده را قبل از تشدید تحریم‌های ایالات متحده توسط دولت قبلی صادر می‌کردند‌، ایجاد می‌کند» گفت:  این مصوبه می‌تواند این معنا را داشته باشد که ما می‌توانیم از پول‌های بلوکه شده خود در این کشورها استفاده کنیم. باید توجه داشت که الان نظام بانکی ما با دنیا ارتباط ندارد و این هم یکی از موضوعاتی است که مذاکرات حول آن در حال انجام است. اما اگر بتوانیم در قالب ماشین‌آلات، مواد اولیه و تجهیزات هم از این پول‌ها استفاده کنیم بازهم در اقتصاد کشور گشایش ایجاد می‌کند.

وی با ابراز امیدواری از مذاکرات وین بیان کرد: اگر مذاکرات وین هم دنبال شده و به نقطه خوبی برسد به نظر می‌رسد علاوه بر اینکه دولت می‌تواند نفت خود را صادر کند، تجار و بازرگانان هم می‌توانند ارتباط خود را با دنیای خارج داشته باشند و بدون هزینه‌های اضافی صادرات و واردات کنند و پول خود را هم می‌توانند از طریق گشایش اعتبار اسنادی انتقال دهند که ریسک را کم می‌کند و همه اینها کمک به توسعه مناسبات می‌کند.

 

شکوری افزود: بسیاری از بازرگانان خارجی الان به دلیل اینکه باید به صورت نقد با ما معامله کنند علاقه‌ای به معامله با ایرانیان ندارند. اما اگر این تغییر کند و بدانند که می‌توان به صورت نسیه کار کنند یا می‌توانند LC بازکنند و بعد پول آن را به بانک پرداخت کنند، گشایش ایجاد می‌شود که علاقه‌مندی آنها به معامله کردن با ایران بیشتر می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه کالا و خدماتی می‌توانیم به موجب این ابلاغیه وارد کشور کنیم گفت: کالاهای زیادی وجود دارند که ما نیازمند آن هستیم و می‌توانیم از ژاپن وارد کنیم. سهم واردات ما بیشتر از صادراتمان به ژاپن بوده، در مقاطعی تراز تجاری ما مثبت بوده اما اکثرا تراز تجاری منفی داشتیم. ژاپن یا کره جنوبی کشورهای توسعه‌یافته‌ای هستند و ما می‌توانیم انواع و اقسام نوآوری‌ها و تجهیزات را می‌توانیم وارد کنیم. برای مثال در صنایع معدنی بخش عمده‌ای از باطله‌برداری و استخراج معادن توسط ماشین‌آلات ژاپنی انجام می‌شود. ورود این کشورها حتی در قالب تجهیزات و ماشین‌آلات می‌تواند به ما کمک کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.