طبق مصوبه جدید کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی امریکا در کنار لغو تحریم هسته ای، باید تحریم های نظامی، حقوق بشری و امثال آن را هم بردارد / دولت ایران هم بدون تصویب مجلس حق بازگشت به تعهدات خود را ندارد.

به گزارش جماران؛ ایرنا نوشت: سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: طرح استفساریه ماده ۷ قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها در جلسه امروز - یکشنبه - کمیسیون انرژی به تصویب رسید.

براساس ماده ۷- چنانچه کشورهای متعاهد از جمله کشورهای ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلستان، چین و روسیه) نسبت به اجرای تعهدات خود و رفع کامل تحریم‌ها از جمله هسته‌ای، نظامی، حقوق بشری و امثال آن علیه جمهوری اسلامی ایران اقدام کنند، دولت مؤظف است گزارش دقیق اقدامات انجام شده را به مجلس ارائه کند. کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و نیز کمیسیون انرژی مجلس ارزیابی خود را نسبت به این گزارش به منظور تعیین تکلیف در مجلس، به مجلس شورای اسلامی به استناد بند (۷) ماده (۴۵) قانون آیین‌نامه داخلی مجلس ارائه می‌کنند.

مالک شریعتی در جمع خبرنگاران در تشریح جلسه کمیسیون انرژی مجلس از بررسی ۳ طرح، استفساریه ماده ۷ قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و طرح اصلاح موادی از قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ خبر داد، گفت: "طرح استفساریه ماده ۷ قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها" با اکثریت آراء در کمیسیون به تصویب رسید که براساس آن مجلس باید گزارش اقدامات دولت درباره رفع تحریم‌ها را تصویب کند به این معنی که پس از آن که رفع واقعی تحریم ها محرز شود و با تصویب مجلس، دولت اجازه دارد شرایط را برای بازگشت آمریکا به برجام فراهم کند در غیر این صورت چنین اختیاری ندارد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: براساس این طرح، دولت صرفا براساس نظر مجلس می‌تواند اقدامات هسته‌ای خود را انجام دهد و برای مجلس نیز رفع واقعی تحریم ها مهم است نه ادعای برداشته شدن آن ها روی کاغذ؛ لذا بحث‌های فنی و هسته‌ای این طرح در کمیسیون انرژی به عنوان کمیسیون فرعی مورد بحث قرار گرفت و به تصویب رسید.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس افزود: طرح اصلاح موادی از قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ نیز به دلایلی همچون عدم تعیین مصادق زنجیره ارزش پتروشیمی‌ها و نحوه واگذاری اموال و دارایی‌ها با مخالفت نمایندگان کمیسیون انرژی مواجه شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.