قاضی‌زاده هاشمی داوطلب کاندیداتوری در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در مورد حضور بانوان در کابینه احتمالی خود گفت: نگاه من سهمیه‌بندی جنسیتی نیست و با این نگاه مخالفم. باید بهترین اشخاص مدیران کشور شوند و این حق مردم است. در بین بانوان ما مدیران فوق‌العاده زیادی پیدا می‌شود و به این معنا نیست که می‌خواهم به بانوان لطفی بکنم، زنان شایستگی فراوانی دارند که در مقایسه با آقایان مدیران قوی‌تری هستند و خود به خود انتخاب می‌شوند.

به گزارش جماران؛ نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه دولت آینده در روز بعد از شروع بکار خود باید پاسخگوی مردم باشد،گفت: همانگونه که ما بر اساس وظیفه شرعی خود عمل کرده و کاندیدا می‌شویم کسی که رئیس جمهور می‌شود باید بهترین افراد را برای مدیریت انتخاب کند ونه بر اساس بده بستان سیاسی.

«سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی» روز پنجشنبه با تشریح برنامه‌ها و تالیفات خود درباره اداره کشور گفت: در کتاب فصل پروانگی نحوه اداره دولت را بیان نمودم، جمهوری اسلامی در طول ۴۰ سال گذشته برای پروانه شدن و پرواز به سمت تمدن نوین اسلامی پیله‌سازی کرده است؛ پیله‌سازی یعنی ظرفیت‌سازی‌های فراوان و ایجاد مؤلفه‌های قدرت در ایران، در کتاب دیگری گفتمان  دولت و مردم را تشریح کردم و در کتاب دولت اعتماد  برنامه‌های اجرایی دولت را تشریح کردم.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در طلیعه گام دوم انقلاب نیاز به حرکت جدیدی داریم، گفت: تغییر مسیر مدل حکمرانی و تحول در نظام مدیریت برای دستیابی به اهداف انقلاب اسلامی یک ضرورت است وگرنه روش اداره کنونی کشور  یک  روش ۱۰۰ ساله است که قوانین پایه آن مربوط  به سال‌های ۱۳۰۴ تا ۱۳۱۰ است. در این فاصله اتفاقات زیادی افتاده و باید به این تغییر و تحولات توجه جدی داشته باشیم.

کارگران ساختمانی را بر اساس هویت شغلی بیمه می‌کنیم

قاضی زاده گفت: اینکه کارگران ساختمانی را بر اساس هویت شغلی و نه براساس رابطه کارگر و کار فرما بیمه می کنیم به این علت است که نظام پایه ای که در حوزه اشتغال شکل گرفته، بر اساس تفکر ۱۰۰ سال پیش است و ۳۰ میلیون نفر در کشور خارج ازخدمات بیمه‌ای قرار می‌گیرند و یا خدمات بیمه‌ای تامین اجتماعی دریافت نمی‌کنند  و این نشان می‌دهد که مدل حکمرانی  در کشور نیاز به تغییر جدی دارد.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی گفت: نظام بانکی، مالیات ستانی، آموزش پرورش و دانشگاه‌ها هم نیاز به تغییر دارند و معتقدیم به یک دولت مقتدر، مسئول و اندیشمند نیاز است که با کار جهادی برای حفظ ثبات و آرامش کشور، تغییرات بنیادی و نهادی ایجاد کند.

داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: باید مفاهیم در کالبد سنتی مدیران ما تغییر کند به همین دلیل گام دوم انقلاب، گام جوانان است چون جوانان نوآور و مربوط به زمان خود هستند و دانش روز را دارند. علاوه بر این جوانان رویاها و آرمان‌های بلندی برای ایجاد تغییر دارد و تغییر و تحول در رویکرد کشور نیازمند حضور جوانان است.

وی با تاکید بر لزوم ایجاد یک زیست‌بوم جدید در کشور گفت: مجموعه مولفه‌های که در اداره کشور وجود دارد باید متناسب به آرمان‌ها، قانون اساسی و نیازهای روز آینده کشور تغییر کند و این بحث صرفا شامل چند برنامه و دولت نیست.

قاضی زاده هاشمی افزود: برنامه اجرایی در دولت اول، اولویت‌های زمان‌بندی شده است و نه همه تحولاتی که به دنبال آن هستیم. این اقدامات از دو منظر پایه سایر اصلاحات هستند و به صورت اضطراری وضعیت مردم را سرو سامان می‌دهند. مردم در مسائلی مانند تورم، مسکن و کرونا نیاز به کمک اضطراری دارند و این باعث نوعی ناامیدی شده که باید اصلاح شود.

دولت ‌آینده از روز شروع به کار خود باید پاسخگوی مردم باشد

 با شعار ثبات وآرامش با دولت سلام وارد عرصه می‌شوم

نایب رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در برنامه‌های خود یک راهبرد استراتژیک ونظام تحول گفتمانی مبتنی براعمال حاکمیت مردم  داریم، عنوان کرد: با شعار"ثبات و آرامش با دولت سلام" وارد عرصه رقابت خواهم شد دولت ما لاکچری نیست که از سوی اشراف اداره شود.

هدفمندی یارانه‌ها و مسکن مهر نوعی برخورد با بحران است

قاضی‌زاده هاشمی گفت: در۴۰ سال گذشته هیچ استراتژی روشن درازمدتی برای اداره کشور و اقتصاد نداشتیم. دولت‌ها استراتژی پیگیر و مداوم نداشتند و همیشه روش کار آنها برخورد با بحران‌ها بوده است. هدفمندی یارانه‌ها و مسکن مهر نوعی برخورد با بحران است. در واقع اقداماتی که درمقابل سیل و زلزله انجام می‌دهیم، در حوزه اقتصاد و معیشت هم به همین صورت عمل کردیم.

چرا از شرایط حساس کنونی خارج نمی‌شویم

این فعال اصولگرا افزود: ما از شرایط حساس کنونی کشور خارج نمی‌شویم زیرا همیشه به این شرایط فکر کردیم و فشارهای امنیتی، سیاسی و بحران‌های اجتماعی ما را به کارهای اورژانسی وادار کرده است. کسب رضایت سریع مردم برای پیروزی درانتخابات ما را وادار کرده که اقدامات خلاف مصالح عمومی مردم را انجام دهیم. امروز مشکل مسکن را حل می‌کنیم و فردا گرفتار افزایش نرخ تورم می‌شویم.

داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: اگر بخواهیم عدالت اجتماعی را در جامعه پیاده کنیم باید نحوه اجرای آن از مسیراصلاحات نهادی باشد، مردم از ناکارآمدی دولت ناراضی هستند نه از نظام سیاسی. این باعث شده که مردم تصور کنند نظام سیاسی برای شکل گیری یک دولت مطلوب و کارآمد مشکل دارد، اگر دولت کارآمد باشد مردم با نظام سیاسی مشکلی ندارند.

قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه ۵هزینه اصلی برای هر شهروند وجود دارد خاطرنشان کرد: مسکن، خوراک، حمل و نقل، بهداشت و درمان و پوشاک هزینه‌های اصلی مردم هستند که در کنار این هزینه‌ها، امنیت و آموزش هم وجود دارد.

این فعال سیاسی افزود: در حوزه مسکن علاوه بر کمبود ۴و نیم میلیون واحد مسکونی شاهد رشد بی محابای اجاره‌هاهستیم. برای حل این مشکل در «دولت سلام» یک پروژه تعریف شده که کمبود مسکن را جبران و قیمت اجاره در کشور را سازماندهی کنیم.

تا سال ۱۴۰۳ سوء تغذیه در کشور را برطرف می‌کنیم

وی با بیان اینکه حدود ۳۰ درصد جمعیت کشور از سوءتغذیه رنج می برند، گفت: دولت مسئول است و ما در «دولت سلام» برنامه ریزی کردیم تا سال ۱۴۰۳ این سطح از سوء تغذیه باید از بین برود. در این زمینه از بذر شروع کردیم تا سازمان تولید را تغییر دهیم.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در «دولت سلام» یک نظام تحول برای اداره کشور پیش بینی کردیم که مدل شهر - کشوری است. هدفم این است که اختیاراتی از هیئت وزیران طبق اصل ۱۲۷ قانون اساسی به فرمانداران شهرستان‌ها واگذار کنیم تا مشکلات منطقه توسط مدیران محلی برطرف شود. ما در کشور حدود۱۳هزار و ۷۰۰ مدیر داریم که نزدیک به ۴۰۰نفر آنان دارای اختیارات هستند و ما با دادن اختیارات به این مدیران آنها را پاسخگوتر خواهیم کرد.

مردم جواب خوبی از سیاستمداران نگرفتند

قاضی‌زاده‌ هاشمی با تشریح فضای انتخابات گفت: مردم جواب خوبی از سیاستمداران نگرفتند با اعتماد به گروه‌های مختلف به آنان کار سپردند و پاسخ مطلوب دریافت نکردند در حالی که بزرگترین وظیفه دولت پاسخگویی است و باید در حوزه اختیارات خود پاسخگو باشند. دولت‌مردان ما حقیقی و واقعی با مردم صحبت نمی‌کنند، رهبر انقلاب تذکردادند که در چارچوب اختیارات خود حرف بزنید و بر اساس امکانات کشور قول دهید.

نایب رییس مجلس گفت: به نظر می‌رسد دولت‌ها حرف جدیدی برای مردم ندارند. در مجموع این عوامل وشیوع ویروس کرونا باعث شده که نوعی سردی در بین مردم نسبت به موضوع انتخابات شکل گیرد و به سیاستمداران هم منتقل شود.

نماینده مردم مشهد با بیان اینکه در این دوره سطح مشارکت مردم در انتخابات همانند گذشته نخواهد بود، گفت:آن طور که از شواهد و قرائن  پیداست در این دوره مشارکت در سطح بالایی نیست و این یک آسیب جدی  برای نظام سیاسی کشور است که باید برای برون رفت از این وضعیت چاره‌ای اندیشید.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: مردم باید بدانند برای عبور از مشکلات کشور راه حل وجود دارد و کسانی هستند که می‌توانند این برنامه‌ها را اجرا کنند. ما جزئیات پروژه‌ها را برای حل مشکلات منتشر کردیم و این کار برای اولین بار اتفاق می‌افتد و کارشناسان می‌توانند در این زمینه اظهار نظر کنند.

این فعال سیاسی گفت: باید به مردم فرصت انتخاب‌هایی که به ذائقه شان نزدیک و دارای صلاحیت هستند داده شود تا آنان در انتخابات با رغبت بیشتری شرکت کنند.

قاضی زاده هاشمی در پاسخ به سوال اینکه آیا حاضرید به نفع دیگری از انتخابات کنار بروید، گفت: کسی که کاندیدای ریاست جمهوری می شود به هر حال خود را واجد شرایط  می‌داند. در عین حال ممکن است در ایام انتخابات هم ائتلاف‌هایی شکل بگیرد. اما نباید افراد صاحب صلاحیت را محدود کنیم. باید به مردم اجازه بدهیم که در بین افراد صاحب صلاحیت کسی که به سلیقه شان نزدیک است را انتخاب کنند.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی افزود: همانگونه که ما تکلیف داریم به وظیفه شرعی خود عمل کرده و بر اساس حجت کاندیدا شویم کسی که رئیس جمهور می‌شود باید بر اساس وظیفه شرعی خود، بهترین افراد را برای مدیریت انتخاب کند و نه بر اساس بده بستان‌های سیاسی؛ این باطل و خلاف شرع است.

 دولت ‌آینده از روز شروع به کار خود باید پاسخگوی مردم باشد

نماینده مردم مشهد در پاسخ به اینکه آیا با شرایط و مشکلات کشور فکر می‌کنید دولت می‌تواند همه مسائل را حل کند، گفت: واقعیت این است که شرایط و اوضاع کشور خوب نیست که کسی علاقه‌مند به ریاست جمهوری باشد. اوضاع آرام و راحت نیست، وضعیت نرخ ارز، تورم و نارضایتی مردم کار دولت آینده را مشکل می‌کند و این دولت در روز بعد از شروع بکار خود باید پاسخگوی مردم باشد.

قاضی‌زاده هاشمی گفت: اگر نگاه دینی و ملی نباشد آمدن در این مسیر باطل است و کسی که عاشق مردم است باید با یک فکر منطقی، تفکر راهبردی درازمدت، برنامه اجرایی کوتاه مدت و یک تیم قوی برای تغییر وضعیت حضور یابد.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مشکل مردم مسائل سیاسی نیست، خاطرنشان کرد: مردم  به برنامه‌ها و تیم‌های داوطلبان ریاست جمهوری بیشتر توجه دارند تا به  دوقطبی‌های سیاسی. مشکل امروز کشور سیاست نیست و کسانی که صادق‌ترهستند، مورد توجه مردم قرار می گیرند.

وی گفت: در شرایط کنونی رقابت بین افرادی است که نگاه روشن، شفاف و صحیحی برای مردم داشته باشند که عموم مردم بپسندد و نخبگان تایید کنند که این حرف‌های پوپولیستی غیرکارشناسانه نیست.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری یادآور شد: در نامه‌ای به افراد شرکت کننده در انتخابات نوشتم که مساله ما خدمت به نظام و مردم هست، چون مردم از دعوا خسته  و ناامید شدند و در عرصه رقابت به گونه‌ای عمل می‌کنند که یک طرف دزد و طرف دیگر مجرم تلقی می‌شود و بجای اینکه  برنامه‌های خود را ارائه دهند به نقد رقیب می‌پردازند.

تایید صلاحیت شدگان همدیگر را  برادرانه نقد کنند

قاضی زاده با بیان اینکه باید رقابت اخلاقی بین نامزدها شکل بگیرد، گفت: تایید صلاحیت شدگان در عرصه انتخابات باید  همدیگر را  برادرانه نقد کنند بعد از انتخابات هم به همدیگر کمک کنند تا دولت بتواند مسئولیت سنگین خود را به درستی انجام دهد.

نماینده مردم مشهد با بیان اینکه اولویت مردم باید انتخاب اصلح باشد، گفت: "نامزد اصلح" یعنی کسی که تابع قانون اساسی و مکتب اسلام است و هدف خود را پیاده‌سازی مکتب اسلامی می‌داند و دارای یک تفکر راهبردی، برنامه اجرایی است و مجموعه‌ای در اطراف خود دارد که می‌تواند کشور را اداره کند. بنابراین بجای اینکه به شعارها رای دهیم باید برای انتخاب عمیق‌تر شویم.

وی افزود: هر فرد صاحب صلاحیت که می‌تواند به انتخاب متنوع‌تر مردم کمک کند، باید در انتخابات شرکت کند و اینکه در نهایت ائتلاف‌هایی صورت بگیرد، بحث دیگری است.

قاضی زاده گفت: دغدغه امروز مردم جناح بندی سیاسی و یا اینکه کدام جناح به پیروزی می‌رسد، نیست، آنها دنبال وعده صادق  و دست پر داوطلبانی هستند که می‌خواهند وضعیت موجود را تغییر دهند.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به مصوبه اخیر شورای نگهبان در مورد اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری گفت: اختلاف نظرهایی بین مجمع تشخیص و شورای نگهبان وجود داشت که در نهایت این طرح به جایی نرسید.

 وی با بیان اینکه وضعیت ثبت‌نام انتخابات ریاست جمهوری در شان نظام نبود، گفت: در سیاست کلی انتخابات تصویب شده بود که شورای نگهبان باید شرایط ابتدایی را مشخص کند و تصمیم گرفت که شرایط را تعیین و ابلاغ کند که اقدام خوبی بود افراد با توجه به شرایط مصوبه ثبت نام نمی‌کنند.

دولت ‌آینده از روز شروع به کار خود باید پاسخگوی مردم باشد

با سهمیه بندی جنسیتی برای حضور زنان درعرصه مدیریت مخالفم

قاضی‌زاده در مورد حضور بانوان در کابینه احتمالی خود گفت: نگاه من سهمیه‌بندی جنسیتی نیست و با این نگاه مخالفم. باید بهترین اشخاص مدیران کشور شوند و این حق مردم است. در بین بانوان ما مدیران فوق‌العاده زیادی پیدا می‌شود و به این معنا نیست که می‌خواهم به بانوان لطفی بکنم، زنان شایستگی فراوانی دارند که در مقایسه با آقایان مدیران قوی‌تری هستند و خود به خود انتخاب می‌شوند.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در مورد برنامه های خود در حوزه سیاست خارجی گفت: ما به صفر و صدی کردن موضوعات عادت کردیم  که هر دو غلط است. با ۱۵ کشور و جمعیتی ۲ میلیارد نفری با نیازهای متنوع همسایه هستیم، موقعیت استراتژیک خاص منطقه‌ای داریم و باید روابط سیاسی و اقتصادی و فرهنگی خود را با کشورهای همسایه تقویت کنیم.

وی با بیان اینکه هیچ کشوری نمی‌تواند همه نیازهای خود را تولید کند، گفت: باید بتوان با یک بازار متشکل نیازهای مردم خود را تامین کنیم. آیا ممکن است کشوری بدون دشمن باشد؟ خیر زیرا مساله کشورها رقابت و تضاد منافع است. بین آمریکا، چین و روسیه رقابت وجود دارد و در عین حال با هم کار می کنند همه کشورها رقبا و دشمنان استراتژیک دارند.

قاضی‌زاده هاشمی گفت: یک کشور هوشمند و انقلابی باید دوستان خود را هم‌پیمان خود کند و روابط خود را توسعه دهد و نسبت به دشمنان خود تهدید زدایی کند. بخشی از این فرایند با ساخت قدرت درونی و بخشی با دیپلماسی اتفاق می‌افتد. وقتی دیپلماسی قدرتمند باشد با توسعه پیمان‌های امنیتی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی می‌توان فشار دشمن را بی‌اثر کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.