سرافراز، رئیس پیشین صداوسیما مدعی شد: دستگاههای امنیتی افراد بسیار زیادی را در سازمان ممنوع الکار کرده اند. موقعی که رئیس سازمان بودم بجایی رسیدم که هر فردی را پیشنهاد می دادیم، آدم سالم، بدردبخور، استاد دانشگاه، صاحب نظر می گفتند ممنوع الکار هستند.! یک بار گفتم لیست ممنوع الکارها را بیاورید حراست سازمان یک لیست چند هزار نفری آورد. این مدل دخالت دستگاههای امنیتی به وفور در همه دستگاههای دیگر وجود دارد.

به گزارش جماران؛ محمد سرافراز رئیس پیشین صداوسیما در گفت و گویی کلاب هاوسی مدعی شد:

*این حکومت پنهانی که می گویم تشکیلاتی پنهانی است که اختیارات زیادی دارد و در حوزه های مختلف عمل می کند. در حوزه قضایی، حوزه امنیتی. رسانه و لشگر سایبری دارند و در بسیاری از امور مملکت صاحب نقش با اختیارات وسیع و بدون کوچکترین پاسخ گویی هستند.

*دستگاههای امنیتی افراد بسیار زیادی را در سازمان ممنوع الکار کرده اند. موقعی که رئیس سازمان بودم بجایی رسیدم که هر فردی را پیشنهاد می دادیم، آدم سالم، بدردبخور، استاد دانشگاه، صاحب نظر می گفتند ممنوع الکار هستند! یک بار گفتم لیست ممنوع الکارها را بیاورید حراست سازمان یک لیست چند هزار نفری آورد. این مدل دخالت دستگاههای امنیتی به وفور در همه دستگاههای دیگر وجود دارد.

*برنامه 90 عادل فردوسی پور برنامه خوبی بود. در دوره مدیریت ما درخواست تعطیلی آن را کردند ولی تا لحظات آخر که در سازمان بودم اتفاق نیفتاد. به نظرم مثل کسان دیگری که در کشور مفید هستند کنار گذاشته شده اند و از وجود آنها استفاده نمی شود. برای ایشان نیز چنین اتفاقی رخ داده است. باید رئیس صداوسیما یا معاون سیما در این باره توضیح دهند.

*یکی از اتفاق هایی که در کشور رخ داده، تبدیل فرصت ها به تهدیدات است. کسانی که می توانند فرصت خوبی برای کشور و مفید باشند یا استفاده نمی شوند و یا بجایی دیگر می روند و موجب تهدید می شوند.

*اوضاع کشور گونه ای شده است که بدون تحولات ساختاری و اصلاحات اساسی راه برون رفت پیدا نمی کنیم. از نظر شکلی نیز با تغییر مسئولان نیز به نتیجه نمی رسیم.

*در دوره مدیریت ما 800 پست مدیریتی از3000 هزار پست موجود در صداوسیما را حذف کردیم. وقتی تعداد مدیران از یک میزان بالاتر رود موجب اخلال در سیستم و آنرا دچار کندی و فساد می کند.

*نهاد بالاسری صداوسیما الان کجاست؟ چه نهادی باید بر صداوسیما نظارت کند؟ شورای نظارت یا دفتر رهبری  یا مقام رهبری؟ این موضع شفاف نیست.

*شوراهای عالی که در کشور بوجود آمده ناکارآمد بوده و نظام تصمیم گیری را ناکارآمد کرده اند. مانند شورایعالی انقلاب فرهنگی، شورای عالی فضای مجازی و... اینها نظام تو در توی تصمیم گیری ایجاد کرده اند.

*برآورد من این است که میزان نارضایتی مردم از دولت و حکومت بسیار بالاست و میزان اعتماد آنها بسیار کاهش پیدا کرده است و متاسفانه هر چه پیش می رویم این شاخص ها تداوم پیدا کرده است.

*صداوسیما تابع مقررات کشوری نیست و هر فردی پسری، دختری ، آشنایی و دوستی دارد و بخواهد استخدام شود اگر صداوسیما زیر بار برود بهترین جاست! که با یک نامه و یک توصیه نامه بیاید و اینجا استخدام شود.

*حکومت پنهان در داخل کشور  و در شبکه های اجتماعی فعالیت زیادی دارند و درباره افراد مختلف افشاگری و جنگ روانی راه می اندازند. حتی در مقطعی که رئیس سازمان بودم رادیو بی بی سی فارسی با  اینها همکاری می کرد و علیه بنده به شکل های مختلف نقد و بررسی می کردند. این شبکه خطوط قرمزی داخل ایران داشت که هیچگاه به آنها نمی پرداخت!

*رهبری و بیت رهبری توقع دارند درباره انتخاب معاونان سازمان،برنامه ها و آدم ها نظر بدهند البته نه  بطور کلی و نه همیشه. یادم می آید مهران مدیری و برنامه هایش در صداو سیما ممنوع الکار بودند و با بیت صحبت کردم و او دوباره آمد.

*در قوانین کشوری برای نظارت بر دولت و مجلس به اندازه کافی ساختار پیش بینی شده است. ولی برای نظارت بر بقیه دستگاهها نشده است. چرا اینقدر فساد گسترش پیدا کرده است؟. علتش این است که برای نظارت بر نهاد های نظارتی مانند دستگاههای امنیتی و قضایی  و...به صورت فرایندی اقدامی پیش بینی نشده است!

*مقرر شد شهرزاد میرقلی خان چند پرونده خاص را در سازمان پیگیری کند. اول پرونده دیتا سنتر که تا آن زمان 50 میلیارد تومان هزینه شده بود و بازدهی نداشت و بعدها هم دهها میلیارد هزینه کردند! دومی پروژه (IPTV) تلویزیون اینترنتی؛که تا آن موقع 9.5 میلیون یورو هزینه شده بود و چهار شرکت درگیر کار بودند و پول ها را بیکدیگر پاس می دادند! سومی هم پیام رسان سروش بود.

* مسئولان شرکت مخابرات و شرکت همراه اول  را کی تعیین می کند؟ جز دستگاههای امنیتی؟! اشکال ندارد اگر می خواهند از رانت اطلاعاتی و مالی استفاده کنند، شفاف باشد و اگر مثلا از درون اینها توسکا و روبیکا بیرون آمد و مراجع بر حرام بودن عملیات مالی آنها  فتوا دادند مسئولیت بعهده بگیرند.

*الان فصلی است که نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری  آمده اند و همه شیفته خدمتند! حرف های خوب می زنند، وعده های خوب می دهند! جالب این است که هیچکدام مسئولیتی از ناکامی ها، فسادها و مشکلات کشور را بعهده نمی گیرند وآنها را به دشمن، رقیب، انتخاب بد مردم، و به موجوداتی در کره مریخ و کرات دیگر منسوب میکنند!

*چرا چنین نظامی تشکیل شده که هیچکس پاسخگوی اعمال خودش نیست و مسئولیت کاری را که می کند به صورت سلسله مراتبی به گردن دیگران می اندازد؟!

 

منبع: کانال مطالعات رسانه و ارتباطات

دانلود افشاگری های رییس سابق صداوسیما
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
11 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.