شبکه سه سیما شب گذشته مستندی جهت‌دار با عنوان پایان بازی را روانه آنتن کرد. در این مستند ۲۰ دقیقه‌ای که با شادی مردم از انتخاب روحانی و امضای برجام در سال ۹۴ آغاز و پایان می‌یابد، مذاکرات هسته‌ای دستاورد برنامه‌ریزی قبلی آمریکا و اسرائیل نشان داده می‌شود و در خوش‌بینانه‌ترین حالت طرف ایرانی فریب‌خوردگانی تصویر می‌شوند که بازی خورده سناریوی غرب هستند!

به گزارش جماران؛ ایرنا نوشت: «پایان بازی» آغاز یک بازی جناحی و سیاست‌زده تعدادی از برنامه‌سازان تلویزیونی است که منافع ملی را نادیده ‌گرفته و به همه چیز از زاویه تنگ منافع شخصی خودشان می‌نگرند. مستندی که گویی برای شاد کردن دل «کاسبان تحریم» ساخته شده است.

شبکه سه سیما شب گذشته مستندی جهت‌دار با عنوان پایان بازی را روانه آنتن کرد. این مستند در مدت زمانی حدود ۲۰ دقیقه می‌خواست درباره همه‌چیز از انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۶ گرفته تا برجام و رابرت مالی و بایدن و ترامپ و صندوق برادران راکفلر نظریه‌پردازی کند. مستندسازی در همه جای دنیا به معنای تحلیل دقیق و همه‌جانبه و عمیق به یک موضوع مشخص است. ولی جریان سیاسی سازنده مستند شبکه سه عزمش را جزم کرده بود همه چیز را به هم ربط دهد و با عجله حرفی بی‌اساس بزند و برود.  این مستند در نهایت گریزی هم به مذاکرات وین زد تا انگیزه اصلی‌ از ساخت چنین مستندی را نشان دهد. در حالی که افکار عمومی منتظر شنیدن اخبار خوش از مذاکرات وین هستند، شبکه سه سیما تلویحا از توافق احتمالی وین ابراز نگرانی می‌کند.

پایان بازی نه اصل بی‌طرفی را رعایت می‌کند و نه واجد حداقل مصالح لازم برای ساخت یک مستند است. فیلمساز تحقیق و پژوهش خاصی برای اثبات ادعایش انجام نداده و صرفا با گفتار متن می‌خواهد حرفش را به کرسی بنشاند.

با تماشای این مستند مخاطب ناخودآگاه به یاد اظهار نظر رییس جمهوری در اواخر سال گذشته می‌افتد که گفت: «تحریم یعنی تضییع حقوق مردم و امیدواریم اقلیتی که به دنبال سنگ‌اندازی در این راه هستند در این ایام مبارک ماه شعبان توبه کنند و از این کار خود دست بردارند». البته سنگ‌اندازی جریان سیاسی سازنده مستند این بار نه در ماه شعبان که در ماه رمضان اتفاق افتاد.  

کارگردان از انواع تاکتیک‌ها برای تحریف واقعیت استفاده می‌کند. به عنوان مثال به سراغ تاکتیک برچسب زنی می‌رود و با عبارت «تیم آمریکایی مسلح به توافقات از قبل آماده شده» این گونه القا می‌کند که دیپلمات‌های ایرانی در راستای منافع ملی هیچ چانه‌زنی نکرده و در برابر یک توافق به قول خودشان از قبل آماده شده تسلیم شده‌اند.

این مستند با عبارت «حسن نیت همیشگی تیم مذاکره کننده ایران در برابر تیم آمریکایی» به غلط مدعی می‌شود که تیم مذاکره کننده ایران واقع‌نگر نبوده و بدون توجه به تهدیدها همیشه با حُسن نیت پیش رفته‌اند. از این دست عبارات در مستند پایان بازی فراوان است و پرداختن به همه موارد در این مجال ممکن نیست. در گفتار متن (نریشن) چندین بار عبارت «برداشتن تحریم‌ها بر روی کاغذ» گفته می‌شود. به تعبیر اشتباه آنها پس از توافق برجام هیچ پیروزی حاصل نشده و طرفین فقط توافقی کاغذی داشته‌اند!

اولین شرط ساخت یک مستند منصفانه این است که در آن یک موضوع از ابعاد مختلف مورد تحلیل قرار بگیرد. در پایان بازی دوربین در اختیار دو نفر کارشناس کمتر شناخته‌شده قرار می‌گیرد تا ادعاهای خودشان را مطرح می‌کنند. در مقابل اشخاص و مقام‌هایی که درباره‌شان حرف زده می‌شود هیچ فرصتی برای دفاع پیدا نمی‌کنند. مخاطبی که در عصر مدرن به انواع منابع خبری دسترسی دارد، با یک جستجوی ساده به اصل ماجرا پی می‌برد و صرفا با چند جمله دو کارشناس اقناع نمی‌شود.

شبکه سه سیما پس از تغییر مدیریت بارها و بارها تصمیم‌هایی گرفته که نارضایتی مخاطبانش را در پی داشته است. پخش مستندهای این‌چنینی جز آنکه بذر ناامیدی را در دل مردم بکارند ثمره دیگری ندارند. در شرایطی که صداوسیما برای تحقق مشارکت حداکثری مردم در انتخابات تلاش می‌کند، متاسفانه برخی برنامه‌سازان راه دیگری را در پیش گرفته‌اند. آنها صداوسیما را ابزاری برای پیگیری منافع جناحی خود می‌دانند و برای پیروزی نامزد دلخواهشان در انتخابات دست به هر کاری می‌زنند. پایان بازی در واقع آغاز یک بازی جناحی و سیاست‌زده توسط تعدادی برنامه‌ساز است که منافع ملی را نادیده می‌گیرند و به همه چیز از زاویه تنگ منافع شخصی خودشان می‌نگرند. جریان سیاسی سازنده در سکانس‌های ابتدایی شادی‌های خیابانی مردم پس از انتخابات ۱۳۹۶ و موفقیت‌های سیاسی ایران در عرصه بین المللی را زیر سوال می‌برد. ضمن این که در طول مستند هیچ اشاره‌ای هم به پیروزی بزرگ ملت و دولت در جنگ تمام عیار اقتصادی نمی‌شود.

 

 

کینه‌توزی و نفرت‌پراکنی علیه دولت و ملت در شبکه ۳؛ فاین تذهبون!؟

ایرنا در مطلبی دیگر نوشته است: هنوز چند ساعتی از توئیت معاون ارتباطات دفتر ریاست جمهوری نگذشته بود که شبکه سه سیما، شب گذشته جلوه‌ای دیگر از جریان نفوذ را به نمایش گذاشت؛ نمایش مستندی حیرت‌آور و سرشار از تهمت و دروغ علیه برجام و البته مذاکرات احیای آن.

علیرضا معزی عصر دیروز در توئیتی نوشته بود، با وجود موافقت رئیس سازمان صداوسیما برای پخش زنده سخنرانی‌های رئیس‌جمهوری در نشست‌های رمضان، «سخنرانی امروز روحانی در نشست با فعالان سیاسی صرفاً به دلیل مخالفت رییس شبکه خبر از آنتن زنده این شبکه حذف شد»!

چند ساعت بعد، شبکه سوم رسانه ملی، با پخش یک مستند علیه مذاکرات کنونی در وین، گام دیگری در این زمینه برداشت.

در این مستند ۲۰ دقیقه‌ای که با شادی مردم از انتخاب روحانی و امضای برجام در سال ۹۴ آغاز و پایان می‌یابد، مذاکرات هسته‌ای دستاورد برنامه‌ریزی قبلی آمریکا و اسرائیل نشان داده می‌شود و در خوش‌بینانه‌ترین حالت طرف ایرانی فریب‌خوردگانی تصویر می‌شوند که بازی خورده سناریوی غرب هستند!

این مستند البته یکی از مستندهای متنوع اخیر صداوسیما همچون اتم و یا سریال‌هایی همچون «گاندو» علیه سیاست خارجی کشور بویژه برنامه هسته‌ای، برجام و تلاش برای زیرسوال بردن تلاش‌های مردان دیپلماسی کشور و در نهایت، جلوگیری از دستیابی مردم ایران به نتایج توافق تاریخی کشور با قدرت‌های جهانی است.

آیا باورتان می‌شود، در حالی که  در یک سوی میدان، سربازان خط مقدم جنگ دیپلماسی کشور با تاکید چندباره بر رعایت خط مشی اعلامی رهبری، در حال نبردی طاقت‌فرسا برای لغو تحریم‌ها و بازگشت آرامش به معیشت مردم هستند، پشت جبهه یک جریان خطرناک نفوذ، کل سیاست خارجی نظام را دستاورد اسرائیل و آمریکا معرفی می‌کند!؟

آیا باورتان می‌شود، جریانی لانه کرده در رسانه ملی، چنین وقیحانه در حال خنجر زدن از پشت به تیم مذاکرات در وین است و از دریچه تنگ نگاه سیاسی-محفلی خود، تلاش دارد مذاکراتی را که با اجازه و تائید رهبری نظام در حال انجام است و شواهد نشان می‌دهد بزودی نتایج روشنی و ارزشمندی برای مردم و کشور خواهد داشت، هدف بگیرد!؟

آیا باورتان می‌شود، شبکه سه سیما که مخاطبانی عمدتا جوان دارد، با هدف انتقام‌ از رفتار مردم و جوانان در دو انتخابات گذشته ریاست جمهوری، شادی آن روزها را به تمسخر بگیرد و ناامیدی و یاس را آن‌هم در آستانه انتخابات و در جهت کاهش مشارکت مردمی به جامعه و جوانان پمپاژ کند!؟

آیا باورتان می‌شود، به محض ظهور علائم اولیه توافق در وین که تاثیر حیاتی بر لغو تحریم‌ها و گشایش اقتصادی کشور دارد، یک جریان سیاسی خاص تا این اندازه در سیمای ملی نفوذ کرده باشد و اقدام به کینه‌ورزی علیه دولت مستقر کند!؟

آیا باورتان می‌شود، صحنه‌های شادی مردم در سال‌های ۹۲، ۹۴ و ۹۶ که رئیس‌جمهوری مورد تائید شورای نگهبان پیروز شده بود و برجام مورد اجماع کلیت نظام را کلید زد، این‌چنین ناجوانمردانه دستمایه اتهام و نفرت شود و «ملت ایران» در صورت انتخاب گزینه‌ای غیر از فرد مقبول این جریان، تلویحا تهدید شوند!؟

آیا باورتان می‌شود، در صداوسیمای جمهوری اسلامی، تلاش طاقت‌فرسای دولت و ملت در سه سال گذشته که زیر شدیدترین فشارهای تروریسم اقتصادی بودند، اینگونه بی‌اعتبار شود و ترامپ و ایادی‌اش از هرگونه اتهامی مبرا شوند!؟

آیا باورتان می‌شود، همان روزی که رئیس‌جمهوری از «پیشرفت ۶۰ تا ۷۰ درصدی مذاکرات» خبر می‌دهد، با چنین واکنش کینه‌توزانه‌ای از سوی رسانه ملی مواجه شود!؟

آیا باورتان می‌شود، برای این جریان، پیش از هرچیزی، شکست روحانی و ظریف و مردمی که دو بار به آنان رای دادند، «اصل» باشد و هیچ اهتمامی به سرنوشت کشور، نظام جمهوری اسلامی و منافع ملی نداشته باشد!؟

متاسفانه، باید همه اینها را باور کنید؛ زیرا این وضعیت تاسف‌بار، آشکارتر از آن است که فردی یا افرادی بخواهند اهداف دیگری برای این رفتارها و مستندها مطرح کنند.

ظاهرا قرار است تا پیش از انتخابات خرداد ۱۴۰۰ از این دست مستندها و «شو»ها آنقدر تکرار شود که کاندیدای جریان مورد علاقه این طیف سیاسی خاص اقلیت، به هر قیمتی پیروز شود حتی به بهای رنج تحریم و تنگی معیشت میلیون‌ها ایرانی.

گویی، همپای مخالفت صهیونیست‌ها و تلاش سنگین آنان برای شکست مذاکرات احیای برجام، و در هیاهوی «نفوذ» دشمن در حساس‌ترین مراکز کشور، جریانی در دل صداوسیما لانه کرده و با تکرار ادعاهای پوچ و مزورانه، اینگونه در تلویزیون جمهوری اسلامی جولان می‌دهد.

این روزها واقعا جای این پرسش برای دلسوزان واقعی نظام و انقلاب و همه مردم باقی است: «فاین تذهبون!؟ *» به کجا می‌روید؟

* آیه ۲۶ سوره تکویر (و منظور هشدار به کسانی است که از راه راستی و حقیقت منحرف می‌شوند.)

 

photo_2021-04-21_14-00-34

 

انتقاد کاربران شبکه های اجتماعی از مستند صداوسیما علیه دولت و تیم مذاکره کننده

به گزارش جماران؛ اینها بخشی از واکنش های کاربران شبکه های اجتماعی است به مستند ضد دولت و تیم مذاکره کننده هسته ای تحت عنوان «پایان بازی» که از شبکه سه سیما پخش شد.

در این برنامه رییس جمهور، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه و تیم مذاکره کننده هسته ای به دلیل امضای برجام مورد هجمه های سنگین قرار گرفتند.

حجم ویدیو: 5.31M | مدت زمان ویدیو: 00:01:04
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
7 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.