رستم قاسمی داوطلب نامزدی انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ توضیح داد: هنوز اعلام کاندیداتوری نکرده ام ولی اگر قرار باشد اعلام کاندیداتوری کنم به نفع کسی کنار نمی روم.

به گزارش جماران؛ وزیر نفت دولت احمدی نژاد در نشست خبری خود در باشگاه خبرنگاران به برنامه‌های خود برای حضور در انتخابات پرداخت و تصریح کرد جز انتخابات ریاست جمهوری برنامه دیگری ندارد.

رستم قاسمی وزیر سابق نفت و نامزد شرکت در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم، امروز سه‌شنبه ۳۱ فروردین ماه در نشست خبری خود در پاسخ به انگیزه‌های نامزدی خود در انتخابات ریاست جمهوری ۲۸ خرداد با اشاره به اینکه هنوز برای انتخابات به شکل رسمی اعلام نامزدی نکرده است، درباره کارنامه خود در زمان جنگ تحمیلی و دوران سازندگی، گفت: من یک کارنامه و یک برنامه دارم. کارنامه من به عنوان یک نیروی بسیجی و عضو سپاه در دفاع مقدس در حوزه اقدامات مهندسی رزمی جنگ بود و پس از پایان جنگ هم بلافاصله برنامه بازسازی و سازندگی در کشور شروع شد.  بازسازی و سازندگی از این جهت قابل تفکیک است که شهرهای استان‌های آسیب دیده باید بازسازی می‌شدند و برخی دیگر از زیرساخت‌ها هم باید ساخته می‌شد.

وی تصریح کرد: دولت در آن روزها خیلی ها نگران وضعیت درآمد کشور بود، بسیاری از تجهیزاتی که از عسلویه گاز را پمپاژ می کردند شرایط خاصی داشتند، روزهای بسیار سختی بود و روزهای اول تحریم نفت ایران بود و تجربه نداشتیم؛دو اتفاق افتاد، توسعه در صنعت نفت کشور رخ داد و در این خصوص بدون هیچ ادعایی توضیح خواهم داد که در اوج تحریم ها به شدت صنعت نفت ایران توسعه یافت، بیش از ۳۰ درصد بنزین کشور را وارد می کردیم اما طرح توسعه پالایشگاه های کشور، اجرا شد و تولید بنزین را افزایش دادند، همچین تغییر سبد بنزین کشور در دستور کار قرار گرفت. طرح ستاره خلیج و ابر طرح پارس جنوبی اتفاقات مهمی بود که در دوره وزارت نفت بنده رخ داد و باعث شد در زمینه تولید بنزین پیشرفت خوبی داشته باشیم.

 

بالاترین پیشرفت را در سال های تحریم داشتیم

 

قاسمی گفت: بالاترین پیشرفت را در سال های تحریم داشتیم، این توسعه هم به تجهیزات و هم به لحاظ ساخت بوده است امروز هیچ نیازی به خارج برای ساخت نداریم و بیشترین فروش نفت را در همان زمان داشتیم. 

وی افزود: آقای اوباما ابتدا گفت تحریم ها ایران را فلج می کند اما بعد از آن گفت تحریم ها هیچ اثری بر ایران نداشت، این دو جمله را اوباما گفته بود.

قاسمی ادامه داد: تنها وزیر ایرانی بودم که رئیس اوپک شدم، اوپک می تواند بخشی از دستورالعمل ها را وتو کند و هنگامی که رئیس اوپک با وزرا جلسه می گذارد، اگر وزرای اوپک با دستور رئیس اوپک موافقت کنند با کلاه سفید از جلسه خارج می شوند، این اجماع را در تمام دستورهای جلسات اوپک ایجاد کردم و تمام وزرا با کلاه سفید از جلسه خارج می شدند.

وی افزود: قبل از شهادت حاج قاسم سلیمانی به عنوان معاون اقتصادی ایشان در کنارشان کار کردم، در تمام زمینه های اقتصادی کار اجرایی و عملیاتی داشته ام. کشور و ظرفیت های کشور را به خوبی می شناسم. دنیا را به خوبی می شناسم و بیشترین سفرهای خارجی بعد از وزیر امور خارجه داشته ام و با سران کشورهای زیادی ملاقات کرده ام.

 

امروز کشور ما نیاز به دولت عمل گرا دارد

 

وزیر پیشین نفت اضافه کرد: تامین نیازهای اساسی کشور در همان زمان که وزیر نفت بودم، برعهده بنده بود و در حوزه بین المللی و اقتصادی و... نسبت به سایر افرادی که در مقام کاندیداتوری هستند، شناخت دارم، امروز کشور ما نیاز به دولت عمل گرا دارد و با این دولت می توانیم از موقعیتی که هستیم جلو برویم و برنامه ای هم برای آن دارم.

وی درباره امکان برون رفت از شرایط اقتصادی بحرانی موجود گفت: واقعیت این است که امروز در ایستگاه خطرناک اقتصادی قرار داریم و شرایط موجود مطلوب نیست و به فقر رسیده ایم. این شرایط اصلا مطلوب کشور ما نیست. ما جزو کشورهای ثروتمند دنیا هستیم و نباید مردم در رنج باشند. کار سختی است که شرایط را بهبود داد اما این کار شدنی است و کشورهایی هستند که از ما خیلی بدتر بودند و شرایط رفاهی مردم آنها هم اکنون خیلی بهبود یافته است.

مکتب حرف زدن را جایگزین عمل کردن کنیم

وزیر نفت احمدی نژاد ادامه داد: دو کشور ترکیه  و چین هم اکنون موفق شده اند و اگر مکتب حرف زدن را جایگزین عمل کردن کنیم مشکلات حل می شود.

این داوطلب نامزدی انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ توضیح داد: هنوز اعلام کاندیداتوری نکرده ام ولی اگر قرار باشد اعلام کاندیداتوری کنم به نفع کسی کنار نمی روم.

قاسمی ادامه داد: یک برنامه دارم که حدود ۴۰ تا ۵۰ میلیون نفر که شرایط سختی دارند از این شرایط عبور می کنند. برنامه اصلی من تغییر ریل گذاری کشور است. برخی از زمینه ها در کشور اصلا قابل اصلاح نیست. مثلا جمعیت بسیار زیاد بازنشسته با شرایط معیشتی بد داریم در حالی که دولت ۹۸ درصد حقوق افراد کشوری و لشکری را پرداخت می کند تا کی این کار امکان پذیر است؟ تا کی دولت می تواند حقوق بازنشستگان را پرداخت کند؟ این در حالی است که کارکنان دولت هر ماه بابت بازنشستگی از حقوقشان کم می شود و دولت از جیب خودش در نهایت حقوق بازنشستگان را پرداخت می کند. این میزان برداشت ۳۰ ساله از حقوق کارمندان معلوم نیست کجا رفته است. ادامه این کار دیگر امکان پذیر نیست و شرایط این تغییر رویه وجود دارد.

وزیر نفت احمدی نژاد توضیح داد: در خیلی از حوزه ها به این نقطه رسیده ایم و نیازمند تغییر ریل هستیم. برنامه هایی در بسیاری از زمینه ها تدوین کرده ایم که مبتنی بر تجربه جهانی است.

قاسمی درباره ادامه دادن مسیر برجام توضیح داد: وقتی کشور و حاکمیت پذیرفت که نرمش قهرمانانه داشته باشیم، خیلی ها در کشور و خارج از کشور به دنبال مذاکره بودند و رهبری این نرمش را اعلام و کشور وارد مذاکره و وارد برجام شد.

وی گفت: اشکالاتی در برجام وجود دارد و بد امضا شده است. الان زمان پرداختن به آن نیست اما برجام امضا شده را آمریکا قبول و تصویب کرد و بالاخره سازمان ملل آن را تصویب و ایران به همه تعهدات برجام خود عمل کرد و آمریکا بدون هیچ بهانه ای از برجام خارج شد. الان هم برداشتن تحریم ها اولویت اول و بی اثر کردن تحریم ها اولویت دوم ما است تا اقتصاد کشور مقتدر شود. من اقتدار اقتصاد کشور را احیا می کنم و معتقدم باید با اقتدار مذاکره کرد نه با التماس.

وزیر نفت دولت احمدی نژاد درباره اینکه مردم به چه کسی رای خواهند داد، گفت: همه شایسته هستند و بستگی دارد مردم چه کسی را انتخاب کنند.

وی درباره استخراج رمز ارز گفت: اگر در کشور رمز ارز به عنوان شریان مالی وجود داشته باشد نیازمند قوانین خاصی است و باید اول بستر آن ایجاد و بعد اجرایی شود چرا که نبود بستر، شرایطی شبیه بورس را ایجاد می کند.

قاسمی درباره تحرکات احمدی نژاد گفت: احمدی نژاد همیشه متحرک و فعال بوده است‌. برداشت خیلی ها این است که اقدامات اخیر ایشان برای حضور است ولی چون اخیرا تماسی نداشته ام نمی دانم برای انتخابات می آیند یا خیر.

وی با بیان اینکه درباره سیاست خارجی به عنوان کسی که کشورهای حوزه خاورمیانه را می شناسم و در دوره مسئولیتم در کنار سردار سلیمانی ملاقات های بسیار مهمی داشته ام،گفت: اعتقاد دارم که می توانیم ارتباط خوبی با همسایگان و دوم اینکه با تمام دنیا می توانیم ارتباط داشته باشیم. اگر هم تمام تولید داخل را تامین کنیم می توانیم در زمینه صادرات با کشورهای دیگر وارد ارتباط شویم. اما اول باید مسئله معیشت و اقتصاد مردم را حل کنیم.

 

انتخابات پیش بینی نشده ای در پیش داریم

 

قاسمی در خصوص مهم ترین رقیبش در انتخابات خاطرنشان کرد: انتخابات پیش بینی نشده ای در پیش داریم و آرایش سیاسی شکل نگرفته است. در جبهه اصلاحات مشخص نیست و در اصول گرایان هم همینطور است. می توان این پیش بینی را برای پس از تایید صلاحیت از سوی شورای نگهبان اعلام کرد.

وزیر سابق نفت در مورد اینکه آیا می خواهد به شهرداری برود یا خیر بیان کرد: من نقشه دومی ندارم و در وزارت نفت هم با اصرار رفتم و امروز هم برنامه ای برای حضور در شهرداری ندارم. کسی می تواند رئیس جمهور شود که دیوار کشی را حذف کند و بهتر است مردم را تقسیم بندی نکنیم. من شاگرد سردار سلیمانی بودم و او خط قرمز داشت اما دیوار کشی نمی کرد.

وی در مورد اینکه چه برنامه هایی برای آینده دارد؟ بیان کرد: من غیر از تجربه در وزارت نفت، تجربیات دیگری هم داشتم. من پالایشگاه ساختم و سپس به وزارت نفت رفتم. میدان نفتی را در جنوب ایران بازسازی کردم از این رو تجربه زیادی دارم.‌ من در حوزه معدن، صنعت و تجارت تجربه دارم و می توان رکود را به رونق تبدیل کرد.

قاسمی خاطرنشان کرد: کشور درحال رکود است و این اتفاقات به خانواده ها هم ضرر می رساند. بازار ۸۰ میلیونی داریم که می تواند به اقتصاد کمک کند؛کشور را می توان فعال کرد البته هنوز به صورت خاص اعلام کاندیداتوری نمی کنم.

وزیر نفت دولت احمدی نژاد گفت: پالایشگاه کشور را توسعه دادم و کارهای زیادی انجام دادم. هر کاری که می گویم انجام داده ام،آدرس های آن هم موجود است.

قاسمی در مورد اینکه آیا با آمدن حجت  الاسلام رئیسی کنار می رود یا خیر گفت: در مورد فرضی که هنوز اتفاق نیفتاده صحبت نمی کنم.

 

آخر دولت که می شود رئیس جمهورها می گویند نگذاشتند کار کنیم

 

وی خاطرنشان کرد: کشور نیازمند دو مولفه است، یکی اقتدار و دیگری ساز و کار. بارها سوال می شود چرا وضع بازار اینطور است، چرا فساد زیاد است و... که پاسخ این سوالات ساز و کار دارد.

وزیر سابق نفت ادامه داد: بازار امروز با ساز و کار مشکلش حل می شود و در کنار آن باید اقتدار هم وجود داشته باشد.

قاسمی گفت: آخر دولت که می شود رئیس جمهور ها می گویند نگذاشتند کار کنیم و اختیارات رئیس جمهور کم بود مگر قبل از اینکه رئیس جمهور شوند قانون اساسی را مطالعه نکردند؟ مشکل امروز کشور با ساز و کار و اقتدار حل می شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.