وزارت امورخارجه روسیه با انتشار بیانیه‌ای نتایج سفر روز سه شنبه «سرگئی لاوروف» به ایران را تقویت روابط دو جانبه اعلام کرد. رسانه های روسیه سفر سرگئی لاوروف وزیرخارجه روسیه به ایران در ۲۴ فروردین را به صورت گسترده ای بازتاب دادند.

به گزارش جماران؛ در آستانه آغاز ماه مبارک رمضان، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در راس هیاتی در تهران حضور یافت؛ سفری که به گفته تحلیگران ضمن تقویت روابط اقتصادی، همراهمی و حمایت قاطع روسیه از مواضع بین المللی ایران بخصوص در برجام را نشان داد.

سرگئی لاوروف در سفر ۱۳ آوریل ( ۲۴ فروردین) خود به ایران به طور قاطع از موضع ایران در برجام حمایت کرد و خواستار برچیده شدن تحریم های ظالمانه آمریکا علیه مردم ایران شد.

 در جریان گفت و گوهای ۱۳ آوریل رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه با حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران ، جواد ظریف رئیس وزارت امور خارجه و محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس کشور وی به صراحت تایید کرد که کشورش پشتیبان دوست ایرانی خود در  بسیاری از موضوعات اساسی بین المللی است .

 پس زمینه مذاکرات لاوروف با مقامات جمهوری اسلامی ایران در گرمای بهار تهران به خاطر حادثه هسته ای نطنز داغ بود چرا که این حمله تروریستی در گرماگرم مذاکرات وین از سوی دشمنان برجام با هدف پیچیده گردن «پرونده توافق هسته ای ایران» در نطنز به وقوع پیوسته بود.    

 

164607500

 

با این حال، طبق ارزیابی دیپلمات ها و رسانه های روس این اتفاق تنها عزم ایران را جزم کرد تا در مذاکرات برجامی با اقتدار بیشتر رفتار کند، حتی خبرنگاران روس که همراه لاوروف به تهران سفر کرده بودند در گزارش های بعدی نوشتند که هیچ نشانه ای از عصبی شدن مردم بعد از وقوع این عملیات تروریستی هسته ای در خیابان های پایتخت ایران مشاهده نکردند چرا که آنان بعد از ۴۰ سال از دشمنی های آمریکا و غرب آبدیده تر شده اند و این حوادث خللی در اهداف انقلاب آنها ایجاد نمی کند.

در چنین شرایطی، سرگئی لاوروف هم در عمل نشان داد که روسیه پشتیبان ایران است و به عبارتی وی ابتدا در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در مسکو گفت: «توسعه روابط با ایران یکی از اولویت های سیاست خارجی روسیه است و فقط به شکل یک سخنرانی دیپلماتیک نیست و لاوروف با حضور در تهران هم قاطعانه اظهار داشت: مسکو هرگونه تلاش برای برهم زدن رایزنی های مداوم «پنج مذاکره کننده بین المللی» (روسیه، انگلیس، آلمان، فرانسه و چین) با ایران در وین را محکوم می کند. هدف آنها «احیای»  برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)) است که با تشکیل دولت قبلی ایالات متحده، دونالد ترامپ، اجرای آن تضعیف شد.

لاوروف: مسکو هیچ جایگزینی منطقی برای برجام نمی بیند

لاوروف در تهران گفت: «همانطور که می دانید، مسیر حفظ این طرح (برجام) صرفاً از طریق اجرای مداوم آن توسط همه طرفهای درگیر کاملاً مطابق با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد است. ما امیدواریم که برجام حفظ شود وی تصریح کرد: قطعنامه شورای امنیت که به نوبه خود پیش شرط هایی برای رعایت کلیه الزامات توافق هسته ای با ایران ایجاد می کند.

لاوروف یک روز قبل از سفرش به تهران در گفت و گو با ایرنا گفته بود: «طرف روس معتقد است که جایگزین معقولی برای برجام وجود ندارد. همانطور که جناب آقای ولادیمیر پوتین بارها اظهار داشت موثرترین مسیر برای حفظ توافقات سال ۲۰۱۵، انجام دقیق تعهدات توسط کشورهای امضا کننده است. شروع مذاکرات در این باره در نشست وین با حضور نمایندگان ایران و آمریکا امید مشخصی را القا می کند. این امید قبل از هر چیز این است، کارشکنی هایی که آمریکا در خصوص برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد مرتکب شده، اصلاح خواهد گردید. این امر شرایط لازم برای بازگشت ایران به اجرای مطالبات "توافق هسته ای" هم از نظر شفافیت و هم از نظر پیکربندی برنامه هسته ای ایران را ایجاد می نماید. از طرف خود سعی در کمک به واشنگتن و تهران برای رسیدن به تصمیم لازم دارم.»

 

164607354

 

لاوروف در تهران هم اعمال تحریم علیه ایران، همزمان با ادامه گفت‌وگوهای برجام در وین را «غیرقابل قبول» خواند و افزود: «مسکو هرگونه تلاش برای تضعیف گفت‌وگوهای توافق هسته‌ای ایران در وین را محکوم می‌کند».

وزیر خارجه روسیه گفت واشنگتن باید همه تحریم های یک جانبه علیه تهران را لغو کند: «موضع ما روشن و کاملاً مطابق با رویکرد دوستان ایرانی ماست. همه تحریم‌های یک‌جانبه‌ای که واشنگتن با نقض مستقیم برجام اعمال کرد بدون شک باید لغو شود».

 

ظریف به نوبه خود تأیید کرد: «ایران مشکلی برای بازگشت به برجام ندارد»، اما این تنها در صورتی اتفاق می افتد که محدودیت های اعمال شده توسط ایالات متحده برداشته شود. رئیس دیپلماسی ایران گفت: «آمریکایی ها نمی توانند از طریق تحریم ها امتیاز بگیرند.»

روش های قدیمی - سانتریفیوژهای جدید

ظریف در قبال موضعگیری روسیه از رویداد نطنز گفت: تهران از آمادگی مسکو برای محکوم کردن این حادثه سپاسگزار است.  ظریف تاکید کرد ، این اقدام یک «حماقت تروریستی» است که فقط موقعیت تهران را تقویت می کند، هم از نظر «مذاکرات و هم از نظر توسعه صنعت هسته ای». وزیر امور خارجه ایران گفت: در آینده نزدیک، سایت نطنز به نوع جدید سانتریفیوژ مجهز خواهد شد. » و او حمله سایبری سالها پیش به تأسیسات هسته ای با استفاده از ویروس رایانه ای استاکس نت را یادآوری کرد. متعاقباً، رسانه های غربی اعتراف کردند که خرابکاری توسط سرویس های مخفی آمریکا و اسرائیل سازماندهی شده و قصد داشت توسعه برنامه هسته ای ایران را برای چندین سال کنار بگذارد.

 

164607282

 

لاوروف: روابط روسیه با ایران به سطح بالا و بی سابقه ای  رسید

بعد منطقه ای - از یمن تا افغانستان - به طور پیش بینی شده ای نیز در محور مذاکرات لاوروف و ظریف قرار داشت. به طور خاص، طرفین به طور اساسی درباره ابتکار روسیه برای تأمین امنیت در منطقه خلیج فارس بحث کردند، موضوعی که به گفته رئیس وزارت امور خارجه روسیه، مشابه ابتکار عمل صلح هرمز تهران است.

یکی از نتایج خاص سفر سرگئی لاوروف به ایران، امضای توافق نامه بین دولتی در مورد تأسیس و شرایط فعالیت مراکز فرهنگی در قلمرو فدراسیون روسیه و ایران بود. رئیس دیپلماسی روسیه گفت: «کشور ما خوشحال خواهد شد که فرهنگ غنی پارسی را بهتر بشناسد. »

 

مذاکره کنندگان همچنین قصد خود را برای تهیه توافق دیگری - در مورد تعامل در زمینه ایمنی بیولوژیکی - نشان دادند. لاوروف توضیح داد، تهدیدات در این زمینه در حال افزایش است و هیچ مکانیسم راستی آزمایی چندجانبه وجود ندارد که بتواند شفافیت فعالیت کشورها در این زمینه را تضمین کند. دلیل این امر تمایل قاطع ایالات متحده است که در حال توسعه شبکه ای از آزمایشگاه های بیولوژیکی در سراسر جهان و نزدیک مرزهای ایران و روسیه است.

لاوروف: روسیه آماده کمک به ایران در مبارزه با بیماری همه گیر کووید-۱۹ است

روزنامه گازیتا چاپ مسکو در مطلبی نوشت: زنده ترین نمایش تهدیدهای زیستی در خیابان های تهران بیلبوردهای بی شماری بود که ماسک و دستکش روی آنها به تصویر کشیده شده بود. در برخی از این بیلبوردها  تصویر و سخنان آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی نشان داده شده بود که از شهروندان ایرانی می خواهد که برای مبارزه با بیماری همه گیر کووید - ۱۹ از تجهیزات محافظتی شخصی استفاده کنند.

و در این جبهه، روسیه و ایران هم همکاری موثری برقرار کرده اند: بیش از ۵۰۰ هزار دوز واکسن  روسی اسپوتنیک وی از دو میلیون دوز قرارداد اولیه قبلاً به ایران تحویل داده شده است. قرارداد ۶۰ میلیون دوز جدید بین دو کشور نهایی شد که به گفته کاظم جلالی سفیر ایران در مسکو از خرداد تا آذر ۱۴۰۰ به تهران تحویل خواهد شد. محمدجواد ظریف گفت: «ما از روسیه برای کمک به واکسن در ایران تشکر می کنیم. امیدواریم به زودی تولید اسپوتنیک وی در ایران آغاز شود. »

کاظم جلالی سفیر ایران در تهران نیز با اشاره به نتایج مفید این سفر و با بیان اینکه در سطح بین المللی هر دو کشور ایران و روسیه دچار چالش هایی هستند، اظهار داشت: دو طرف در این مقطع  بسیار حساس و بسیار مهم  نگاه همگرایانه بیشتری برای حل مسائل و مشکلات مشترک از خود نشان دادند.

بازتاب سفر لاوروف به تهران در رسانه های روسیه

رسانه های روسیه سفر سرگئی لاوروف وزیرخارجه روسیه به ایران در ۲۴ فروردین و همچنین مصاحبه وی با ایرنا را به صورت گسترده ای بازتاب دادند. تمامی رسانه های روسیه اعم از تلویزیون ها؛ خبرگزاری ها و روزنامه ها سفر لاوروف به ایران و همچنین گفت و گوی وی با ایرنا را در قالب خبر و گزارش و تحلیل بازتاب دادند.   

بیانیه وزارت خارجه روسیه در باره نتایج سفر لاوروف به ایران

 وزارت امورخارجه روسیه هم عصر پنجشنبه گذشته با انتشار بیانیه‌ای نتایج سفر روز سه شنبه «سرگئی لاوروف» به ایران را تقویت روابط دو جانبه اعلام کرد.

در این بیانیه نوشته شد: لاوروف وزیر امورخارجه روسیه، سفر کاری به تهران داشت و در آنجا با همتای ایرانی خود محمد جواد ظریف گفت‌وگو کرد. میهمان روسی توسط حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران و محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی ایران هم به حضور پذیرفته شد و جلسات در یک فضای دوستانه برگزار شد.

این بیانیه افزود، دو طرف به طور اساسی روابط دو جانبه و چند جانبه، از جمله توسعه گفت‌وگوی سیاسی، همکاری‌های تجاری و اقتصادی را با تأکید بر اجرای پروژه‌های مهم مشترک و همچنین تعاملات عملی برای مبارزه با بیماری همه گیری ویروس کرونا بررسی کردند.

در بیانیه آمده است وزیران امورخارجه دو کشور توافق نامه‌ بین دولتی در مورد تأسیس و شرایط بهره برداری از مراکز فرهنگی امضا کردند که فرصت‌های جدیدی را برای گسترش روابط انسانی و به طور کلی برای آشنایی عمیق‌تر با فرهنگ و سنت‌های منحصر به فرد فدراسیون روسیه و جمهوری اسلامی ایران فراهم می‌کند.  

در این سفر همچنین رویکردهای روسیه و ایران در رابطه با برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و مسائل پیرامون آن در بسترهای چند جانبه و سایر موضوعات مهم در دستور کار بین‌المللی مورد بررسی قرار گرفت.

وزیران خارجه دو کشور در باره حل و فصل مسائل سوریه، اوضاع یمن، افغانستان و منطقه خلیج فارس، وضعیت قره باغ بر اساس احترام متقابل و در نظر گرفتن منافع یکدیگر گفت‌وگو کردند.

دو طرف توافق کردند که گفت‌وگوها در مورد همه موضوعات مشترک و مورد علاقه را ادامه دهند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.