کشورهای عضو تروئیکای اروپا در بیانیه مشترکی افزودند: دولت های فرانسه، آلمان و انگلیس (EU۳) از تصمیم ایران برای آغاز غنی سازی اورانیوم تا سطح ۶۰ درصد با سانتریفوژهای پیشرفته با نگرانی عمیق آگاهی یافته اند.

به گزارش جماران؛ خبرگزاری رویترز گزارش داد: تروئیکای اروپایی شامل انگلیس، فرانسه و آلمان روز چهارشنبه نسبت به اقدام های اخیر ایران برای رساندن سطح غنی سازی اورانیوم به ۶۰ درصد، ابراز نگرانی کردند.

کشورهای عضو تروئیکای اروپا در بیانیه مشترکی افزودند: دولت های فرانسه، آلمان و انگلیس (EU۳) از تصمیم ایران برای آغاز غنی سازی اورانیوم تا سطح ۶۰ درصد با سانتریفوژهای پیشرفته بر اساس اطلاعیه آوریل (سه شنبه ۲۴ فروردین) این کشور به آژانس بین المللی انرژی اتمی، با نگرانی عمیق آگاهی یافته اند.

بیانه مشترک تروئیکا می افزاید: این تحول با توجه به اینکه تولید اورانیوم با غنای بالا گام مهمی در مسیر تولید سلاح هسته ای به شمار می رود، خطیر و جدی است.  

تروئیکا ادعا کرده است که ایران هیچ نیاز غیرنظامی معتبری به غنی سازی در این سطح ندارد.

این کشورهای عضو توافق هسته ای ۲۰۱۵ همچنین به کارگیری یک هزار دستگاه سانتریفوژ اضافی در تاسیسات غنی سازی هسته ای نطنز را با تلاش های احیای برجام، مغایر دانسته اند.

قرار است مذاکرات میان اعضای برجام از روز پنجشنبه در وین از سرگرفته شود.

تروئیکا تصمیم ایران را همزمان با آغاز مذاکرات اساسی اعضای برجام و ایالات متحده با هدف یافتن راه حل سریع دیپلماتیک برای احیا و بازگردادن تعهدات برجامی، تاسف بار و اطلاعیه خطرناک اخیر ایران را با روح سازنده و همراه با حسن نیت این مذاکرات، مغایر دانسته است.  

تروئیکا در بخش دیگری از این بیانیه گفته است: ما با توجه به تحولات اخیر، با هر اقدام هر عضو که موجب اوج گیری تنش شود، مخالف هستیم و از ایران درخواست می کنیم از پیچیده تر و دشوارتر کردن روند دیپلماتیک، خودداری کند.

پیشتر سخنگوی سازمان انرژی اتمی با اشاره به نامه ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصد در راستای دستور رییس‌جمهوری گفت: مقدمات اجرایی این اقدام امشب در مجتمع غنی‌سازی شهید احمدی‌روشن نطنز آغاز می‌شود.

بهروز کمالوندی درباره آغاز غنی سازی ۶۰ درصد گفت: به دستور رییس جمهوری، سازمان انرژی اتمی موظف به راه‌اندازی خط تولید اورانیوم ۶۰ درصد به مقدار مورد نیاز در چارچوب ماده یک قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران مصوب مجلس شورای اسلامی شد.

وی افزود: در همین راستا، بلافاصله پرسشنامه مربوط به اطلاعات طراحی DIQ تسلیم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شد و از امشب مقدمات اجرایی این کار در تأسیسات غنی سازی آغاز خواهد شد و متعاقبا اطلاعات تکمیلی به سمع و نظر هموطنان عزیز خواهد رسید.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان این که اورانیوم غنی شده ۶۰ درصد برای استفاده در تولید عنصر مولیبدن جهت به‌کارگیری در ساخت انواع رادیوداروها می‌باشد، در تشریح اقداماتی که قرار است امشب آغاز شود، عنوان کرد: ماشین‌های سانتریفیوژ IR۱ جدید جایگزین ماشین‌های از کار افتاده خواهد شد.

 به گفته کمالوندی ماشین‌های IR۱ های جدید با تغییرات کیفی، ظرفیتی به میزان ۵۰ درصد بیشتر نسبت به ماشین‌های قبلی خواهد داشت.

 وی خاطرنشان کرد: در این خصوص اطلاعات دقیق و تکمیلی ارائه خواهد شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.