روزنامه جام جم نوشت: چند هفته گذشته به استناد اخبار موجود سیدحسن خمینی تمایل به حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری داشت و در این زمینه با برخی چهره‌ها و مقامات سیاسی هم مشورت کرد و در آخرین دیداری که با رهبری داشت هم با توصیه پدرانه رهبری نظر قطعی خود را مبنی بر ورود نکردن به عرصه انتخابات اعلام کرد. واقعیت آن است که قبول این توصیه مشفقانه را باید به عنوان یک حرکت اخلاقی ستود و از آن تقدیر کرد و این امید را داشت که بیت امام راحل همچنان از گزند حوادث سیاسی مصون بماند.

به گزارش جماران؛ روزنامه جام جم در شماره امروز خود نوشت: در هفته‌های اخیر همزمان با اظهارنظر‌های قطعی و مبهم برخی از چهره‌ها و مقامات سیاسی برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰، از گوشه و کنار شنیده می‌شد که حجت‌الاسلام سید حسن خمینی هم در حال بررسی شرایط برای اعلام حضور در این عرصه سیاسی است.

این خبر که البته هنوز به‌طور قطعی از سوی سیدحسن خمینی تایید یا رد نشده بود واکنش‌هایی را در پی داشت تا این‌که برادر سید حسن خمینی از تصمیم قطعی او برای پرهیز از کاندیداتوری در انتخابات خبر داد.

براساس مطلبی که در سایت جماران منتشر شد سید یاسر خمینی در پاسخ به سوالی درخصوص احتمال کاندیداتوری سیدحسن خمینی در انتخابات اعلام کرد، در یکی از دیدار‌های نوبه‌ای که وی با رهبر انقلاب داشته، حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای کاندیداتوری ایشان در انتخابات را به ‌صلاح ندانستند و با بیان این‌که حاج حسن‌آقا را مانند فرزند خود می‌دانند، به ایشان توصیه کردند که در شرایط فعلی به این عرصه ورود نکنند. یاسر خمینی افزود: بعد از این دیدار سیدحسن تصمیم قطعی خود مبنی بر نامزد نشدن در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ را گرفت.

 

تحلیلی بر توصیه رهبری به سیدحسن خمینی

تردیدی نیست که رهبر انقلاب با توجه به مسؤولیت کلانی که در قبال راهبری نظام‌جمهوری‌اسلامی دارند نسبت به موضوعات مهم کشور اشراف کافی و وافی دارند و از این رو تحلیل ایشان نسبت به مسائل جاری کشور از منظر یک ناظر کل است. با توجه به اظهارنظر‌های ایشان در خصوص مسائل مختلف به‌ویژه توصیه به برخی افراد مبنی بر نیامدن به عرصه انتخابات می‌توان دریافت ایشان هرگاه احساس کنند ورود چنین چهره‌هایی در مقوله‌ای مثل انتخابات ممکن است باعث بروز خسارت‌هایی شود، با در نظر گرفتن مصالحی مثل جلوگیری از دوقطبی شدن فضای جامعه اقدام به توصیه می‌کنند.

بدیهی است این نوع توصیه‌ها هم در حد بیان نظر است و منعی برای فرد توصیه شونده وجود ندارد و او می‌تواند براساس تصمیمی که گرفته نسبت به حضور یا عدم‌حضور در انتخابات اقدام کند. نمونه آن توصیه به احمدی‌نژاد برای حضور نیافتن در انتخابات ۹۶ بود که با وجود نهی علنی از سوی رهبرانقلاب، وی آزادانه در این باره تصمیم گرفت و ثبت‌نام کرد.

نکته دیگری که باید در نظر گرفت این است که به هر صورت بیت امام راحل با توجه به انتساب‌شان به معمار انقلاب همواره مورد توجه و احترام رهبری بوده و هست و در چنین شرایطی رهبر انقلاب همیشه تلاش دارند که شان این خانواده را حفظ کنند. مجموع پیام‌های رهبری درباره افراد منتسب به این بیت در مناسبت‌های مختلف هم حاکی از همین مواظبت و مراقبت ایشان از شان بیت امام است؛ بنابراین ایشان با در نظرگرفتن این احتمال که ورود زودهنگام سیدحسن خمینی به عرصه انتخابات و قرار گرفتن در فضای انتخاباتی و همچنین واکنش‌های احتمالی درباره ردصلاحیت یا نوع برخورد مخالفان یا موافقان سیاسی او در فضای تبلیغاتی با فرض در نظر گرفتن تایید صلاحیت وی از سوی شورای نگهبان و... توصیه مشفقانه خود را مبنی بر به مصلحت ندانستن ورود سیدحسن خمینی به عرصه انتخابات با وی در میان گذاشتند.

حفظ اعتبار سیدحسن خمینی را می‌توان یکی دیگر از دستاورد‌های عمل به توصیه رهبری دانست. به هر صورت وی در طول سال‌های اخیر با توجه به تلاش‌هایی که در حوزه فقه و اصول و مباحث حوزوی از خود نشان داد و آثاری در این زمینه منتشر کرد، توانست در بخشی از سطوح حوزه مقبولیت نسبی برای خود پیدا کند و بنابراین ورود زودهنگام او به عرصه سیاسی در قالب یک نامزد و تبعات و پیامد‌های پس از آن می‌توانست به اعتبار او خدشه وارد کند.

در تحولات اخیر و مرتبط با فضای انتخاباتی تقریبا به صورت روزمره در بسیاری از رسانه‌های اصلاح‌طلب، موضوع نامزدی سیدحسن خمینی انعکاس داده می‌شد و برخی از چهره‌های منتسب به این جریان به اظهارنظر در این باره می‌پرداختند. «فراخوان برای سیدحسن خمینی»، «امیدواری مردم/ دلواپسی تندروها»، «همه با هم» و ده‌ها تیتر و عنوان دیگر در این روزنامه‌ها، از تلاش آن‌ها به منظور فضاسازی برای ورود سیدحسن خمینی به عرصه انتخابات حاکی بود. آن‌ها حتی سعی در القای این موضوع داشتند که وی چهره‌ای فراجناحی و ملی - مذهبی است و می‌تواند به هم‌افزایی نیرو‌ها در سایه یک دولت ملی دست یابد.

در این میان البته از برخی رقبای سیاسی هم باید گفت به نوعی خواهان آمدن سیدحسن خمینی به عرصه انتخابات و حذف شدن او از گردونه رقابت‌ها با رد صلاحیت از سوی شورای نگهبان بودند تا به این وسیله او دیگر نتواند در رخداد‌های سیاسی آینده نقشی ایفا کند.

امکان و امتناع تایید صلاحیت نوه امام

چند هفته گذشته به استناد اخبار موجود سیدحسن خمینی تمایل به حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری داشت و در این زمینه با برخی چهره‌ها و مقامات سیاسی هم مشورت کرد و در آخرین دیداری که با رهبری داشت هم با توصیه پدرانه رهبری نظر قطعی خود را مبنی بر ورود نکردن به عرصه انتخابات اعلام کرد.

واقعیت آن است که قبول این توصیه مشفقانه را باید به عنوان یک حرکت اخلاقی ستود و از آن تقدیر کرد و این امید را داشت که بیت امام راحل همچنان از گزند حوادث سیاسی مصون بماند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
4 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.