قالیباف رییس مجلس تصریح کرد: برخی مسائل نظیر خودتحریمی هایی که نظام اجرایی و اداری به ما تحمیل می کند، یکی از مشکلاتی است که با آن مواجه هستیم. مساله اقتصاد دولتی که ۸۰ درصد اقتصاد ما در حال حاضر شامل آن می‌شود و باعث ایجاد کوه رانتی شده است، یکی دیگر از مشکلات است.

به گزارش جماران؛ رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به سوء مدیریت و نظام بوروکراسی اداری و اجرایی به عنوان یکی از عوامل مشکلات کنونی کشور گفت: حتی اگر مساله تحریم حل شود بازهم باید برای رهایی از خودتحریمی نظام اداری و اجرایی فکری کرد.

محمدباقر قالیباف که در نشست ارائه شیوه مطلوب حمایت از کسب و کارهای خرد و خانگی با تاکید بر شعار سال و در جمع کارشناسان، متخصصان و روسای کمیسیون های اقتصادی مجلس سخن می گفت، تصریح کرد: زنجیره اقدامات حمایتی از کسب و کارهای خرد در مجلس و در فضای اقتصادی متفاوت از یکدیگر و در عین حال به یکدیگر وابسته است. زنجیره تولید، ترویج، بازاریابی و مصرف باید به نحوی باشد که حمایت‌های هدفمند و اصولی صورت گیرد.

وی افزود: حمایت‌ها از کسب و کارهای خانگی باید مقید به زمان و مشروط به رشد باشد و اگر این اتفاق نیفتد، تجربه‌های تلخی که در صنعت خودرو و فولاد اتفاق افتاد و شاهد آن بودیم که حمایت‌های بدون ضابطه و بی بازده رخ داد، تکرار می شود و رانت ایجاد خواهد شد. همچنین باید مراقبت کرد تا سوداگری ها و کسب های بی زحمت و بدون پرداخت مالیات ایجاد نشود.

 

باید ببینیم با خود تحریمی نظام اداری و اجرایی چه می شود کرد

 

رییس قوه مقننه تاکید کرد: در شرایطی هستیم که منابع محدودی را در اختیار داریم و راهبرد خود را توسعه مبتنی بر این محدودیت ها قرار دهیم. این محدودیت ها، محدودیت‌هایی است که برخی مسائل نظیر تحریم و کرونا ایجاد کرده است و متاسفانه برخی مسائل نظیر خودتحریمی هایی که نظام اجرایی و اداری به ما تحمیل می کند، یکی از مشکلاتی است که با آن مواجه هستیم و حتی اگر مساله تحریم حل شود باید ببینیم با خود تحریمی نظام اداری و اجرایی چه می شود کرد.  

وی خطاب به کارشناسان، متخصصان و مدیران حاضر در این نشست گفت: زنجیره اقداماتی که در قوه مقننه و سایر قوا باید انجام شود، با اقدامات صورت گرفته در فضای کسب و کار متفاوت است و من از شما درخواست می‌کنم که به ما کمک کنید و بگویید که در این مسیر چه اقداماتی می توانیم انجام دهیم. ما در ۵ تا ۶ سال گذشته قوانین کافی در عرصه حمایت از کسب و کار و تولید به تصویب رسانده ایم که اگر بتوانیم با نظارت مطلوب آنها را به درستی اجرا کنیم، کفایت می کند.

 

بوروکراسی به اسبی سرکش تبدیل شده است

 

قالیباف با انتقاد از بروکراسی اداری حاکم بر کشور گفت: بوروکراسی به اسب سرکشی تبدیل شده است که به هیچ کس پاسخگو نیست و مشکلات فراوانی را در مسیر کسب و کارهای خرد و حتی کلان ایجاد می کند و حل این موضوع در چارچوب زنجیره اقدامات یکی از اموری است که باید به آنها توجه شود. همچنین مساله اقتصاد دولتی که ۸۰ درصد اقتصاد ما در حال حاضر شامل آن می‌شود و  باعث ایجاد کوه رانتی شده است، یکی دیگر از مشکلات است.

وی با بیان اینکه پلتفرم ها در کسب و کارهای خرد و خانگی، عرصه جدیدی را پیش روی این کسب و کارها قرار داده است، گفت: این روش کسب و کار، رفته رفته فاصله کسب و کار خرد و کوچک و بزرگ را کم می‌کند و این تجربه را ما در پلیس + ۱۰ و در نیروی انتظامی داشتیم و شاهد این بودیم که چند برابر شاغلان فعال در نیروی انتظامی در بستر پلتفرم ها مشغول کار شدند و یک درآمد پایدار برای نیروی انتظامی ایجاد شد.

قالیباف تصریح کرد: این کار در حوزه قانونگذاری نیز تاثیرات مثبتی داشت و تا پیش از آن قانونگذار تاکید داشت که تنها افسران می‌توانند جریمه صادر کنند، اما بعد از آن شاهد استفاده از فناوری های نوین نظیر استفاده از دوربین‌های نظارتی ترافیکی بودیم که تاثیرات فرهنگی نیز در جامعه داشت و امروز دیگر همه پلیس ۱۱۰ و پلیس + ۱۰ را می شناسید چرا که اثرات فرهنگی و تسهیل گری اش را در جامعه گذاشته است.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: اگر فهم مشترک بین فعالان اقتصادی، کارشناسان و صاحب نظران و همچنین قوای مجریه و مقننه ایجاد شود، می توانیم اتفاقات خوبی را در عرصه حمایت از کسب و کارها و رونق اقتصادی رقم بزنیم و در مسیر خنثی‌سازی تحریم ها حرکت کنیم.

وی گفت: ما در مجلس نیز بُعد نظارتی را در اولویت کار خود قرار داده‌ایم  و حتما در این جهت حرکت خواهیم کرد که تصمیمات گذشته در حوزه حمایتی به خوبی اجرا شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 1504014
  • منبع: خانه ملت
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.