خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمعه‌شب در گفت‌وگویی تلویزیونی با اشاره به سفر وزیر خارجه چین به تهران گفت: فردا سند جامع همکاری‌های ۲۵ ساله ایران و چین امضا می‌شود.

به گزارش جماران؛ سعید خطیب‌زاده با اشاره به امضای سند جامع همکاری‌های ۲۵ ساله بین ایران و چین در جریان سفر وزیر خارجه این کشور به تهران گفت: این سند، یک سند بالادستی و نقشه راه در روابط ایران و چین است و می‌تواند در تعمیق هر چه بیشتر روابط دو کشور موثر و تاثیرگذار باشد.

سخنگوی وزارت خارجه جمعه‌شب در گفتگویی تلویزیونی در مورد سفر وزیر امور خارجه چین به تهران گفت: این سفر در آستانه پنجاهمین سالگرد روابط دیپلماتیک دو کشور انجام می‌شود و در جریان این سفر سند جامع همکاری‌های ۲۵ساله بین دو کشور به امضا می‌رسد. همچنین در جریان این سفر، وزیر خارجه چین دیدارهایی را نیز با تعدادی از مقام‌های ایران خواهد داشت.

 

سند همکاری ایران و چین داراى ابعاد مختلف و بندهاى سیاسى و اقتصادى است

 

او با ارائه توضیحاتی در مورد سند جامع همکاری‌های ۲۵ساله بین ایران و چین که روز شنبه بین وزرای خارجه دو کشور به امضا خواهد رسید، خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۹۴ و در جریان سفر رئیس‌جمهوری چین به تهران در ارتباط با این موضوع بحث و گفتگو شد. به این منظور که روابط دو کشور به سطح راهبردی و جامع هدایت شود. در همین چارچوب چندین بار این سند برای بررسی بین مقام‌های دو کشور  رد و بدل شد و نهایتا در روز شنبه بین وزرای خارجه دو کشور امضا خواهد شد.

 

روابط ایران و چین چند لایه و عمیق است 

 

خطیب‌زاده با بیان این که روابط ایران و چین چند لایه و عمیق است و لازم بود که در این ارتباط سندی تدوین شود، افزود: این سند دارای ابعاد اقتصادی و سیاسی است. در این سند به ابعاد اقتصادی همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های مختلف و مشارکت ایران در ایده کمربند راه چین توجه شده است و محوریت خاصی برای توجه به بخش‌های خصوصی دو کشور در نظر گرفته شده است.

این دیپلمات ارشد با تاکید بر این که این سند دارای زمینه‌های فرهنگی و مردمی است و در واقع یک نقشه راه در روابط دو کشور است، گفت: این یک سند بالادستی است و می‌تواند در تعمیق روابط دو کشور بسیار موثر و تاثیرگذار باشد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.