ربیعی سخنگوی دولت در نشست خبری امروز خود با بیان اینکه «ما منتظر اقدام دولت جدید آمریکا هستیم»، یادآور شد: «ایران اقدامات جبرانی خود را بلافاصله پس از اجرای تعهدات آمریکا انجام می‌دهد. توقف اجرای پروتکل الحاقی بر اساس برجام است. توافق اخیر ایران و آژانس بر اساس حسن نیت بوده است.»

به گزارش جماران؛ سخنگوی دولت ادعای آمریکا مبنی بر اعتقاد به دیپلماسی را لفاظی‌ریاکارانه و غیرقابل قبول ارزیابی کرد و گفت:‌ منتظر اقدام عملی آمریکا هستیم و دولت آقای بایدن نمی‌تواند با اجرای سیاست ترامپ، توقع نتیجه متفاوت داشته باشد.

علی ربیعی روز سه شنبه در نشست خبری و در پاسخ به خبرنگاران درباره نشست برجامی و شروط ایران برای این نشست، گفت: پیشنهاد سه کشور اروپایی برای برپایی نشست و دعوت از آمریکا برای مهمان ابتکاری برای حل مسائل بود اما از نظر ما این زمان، زمان مناسب برای این نشست نیست.

وی با بیان اینکه بدون لغو رفع تحریم‌ها، ادعای آمریکا مبنی بر اعتقاد به دیپلماسی یک لفاظی ریاکارانه و غیرقابل قبول به نظر می‌آید، ادامه داد: نباید جای ظالم و مظلوم در یک کنش سیاسی و رسانه‌ای جابجا شود.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه زمان زیادی از ظلم ترامپ در پاره کردن برجام و ظلم او به جامعه جهانی، نگذشته است، اظهارکرد: همه شرکای برجام امروز ابتدا باید کشور و دولتی که از میزی که برای آن بیش از دو سال مذاکره و تلاش شد، برخاسته را به جای خود بنشانند و بعد وارد مباحث دیگری شوند. پیش از هر مذاکره ای باید نسبت به صداقت آمریکا در جدیت بازگشت به توافقات مطابق نص برجام مطمئن شویم و تنها معیار گام‌های عملی آمریکا است.

ربیعی افزود: ما از هر اقدامی از سوی اعضای باقیمانده در برجام برای سوق دادن آمریکا در رسیدن ایران به چنین اطمینانی استقبال می‌کنیم و به دیپلماسی به‌عنوان تنها راه حل خروج از بن بستی که آمریکا ایجاد کرده پایبند هستیم.

دولت بایدن با اجرای سیاست ترامپ نمی‌تواند توقع نتیجه متفاوت داشته باشد

وی در عین حال خاطرنشان کرد: آغاز یک فرایند دیپلماتیک موثر به ‌حداقلی از حسن نیت نیاز دارد که آمریکا مطابق قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد تا کنون از آن سرباز زده است. منتظر اقدام آمریکا هستیم و دولت آقای بایدن نمی‌تواند سیاست ترامپ را اجرا کند و توقع نتیجه متفاوت داشته باشند.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری اضافه کرد: اولین قدم آمریکا اعلام بازگشت به برجام و انجام تعهداتش است و ایران در بالاترین سطح اعلام کرد پس از اجرای تعهدات آمریکا، همه اقدامات جبرانی خود را متوقف می‌کند.

سخنگوی دولت در واکنش به پیش نویس قطعنامه ضد ایرانی و نشست پیش روی شورای حکام آژانس گفت: توقف اجرای پروتکل الحاقی بر اساس قانون مصوب مجلس، اقدامی توازن بخش بر مبنای بند ۳۶ برجام بود که به یک طرف حق می‌دهد در صورت عدم پایبندی طرف‌های دیگر به تعهدات، متقابلاً تعهداتش را بطور جزئی یا کلی متوقف کند. ما هم در همین چارچوب عمل کردیم.

وی تصریح کرد: در پاسخ به این زمزمه‌ای که کشورهای اروپایی راه انداختند، نماینده کشورمان طی بیانیه‌ای اعلام کرد در صورت تصویب هر قطعنامه علیه ایران قطعنا واکنش مناسب اعمال و تصمیمات مقتضی اتخاذ خواهد شد، از جمله بازنگری در توافق‌نامه بین آژانس و سازمان انرژی اتمی. نماینده ما در آژانس هم این هشدار را داد.

ربیعی با تاکید بر اینکه همچنان به برجام پایبندیم، گفت: در صورت از سرگیری تعهدات سایر طرف‌ها، به سرعت و بدون فوت وقت تمامی تعهدات خود از جمله اجرای کامل پروتکل الحاقی را از سر خواهیم گرفت.

 دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری اضافه کرد: توافق اخیر صورت گرفته بین ایران و آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای نشان دهنده حسن نیت ایران و ثبات قدم ما برای اطمینان بخشیدن به جامعه بین‌المللی درباره تعهد خدشه ناپذیر ما در صلح آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای است.

دلیلی برای نگرانی از توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی وجود ندارد

وی افزود: ما انتظار داریم که این حسن نیت با حسن نیت متقابل از سوی اعضای شورای حکام مواجه شود. از نظر ما با توافق انجام شده، هیچ دلیلی برای نگرانی از توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی وجود ندارد.  

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: با این حال، اگر آمریکا واقعا دلیلی برای نگرانی دارد باید با بازگشت به تعهداتش در برجام زمینه را برای عمل متقابل ایران و این نگرانی مصنوعی برطرف کند. رفع نگرانی در دستان خودشان است. ما برای اعلام موضع و گام‌های جبرانی عجله نداریم اما هر اقدام مثبت یا منفی را با اقدامی متناظر و متناسب و در زمان خود و به شیوه مقتضی پاسخ خواهیم داد.

دستیار ارتباطات اجتماعی با بیان اینکه تکرار تاریخ چند سال گذشته فایده‌ای ندارد و فشار حداکثری جواب نداده است، گفت: بیانیه ها و بردن به سمت ادامه فشارها، به صلح جهانی کمک نمی‌کند و نمی‌تواند امنیت جهانی را متضمن شود. ما راه دیپلماسی را توصیه کردیم و در این زمینه حرف‌های قانون‌مند داریم. هیچ کسی به طور حقوقی، خللی در قانونمندی مباحثی که داریم وارد نکرده است و بیشتر لفاظی‌های سیاسی به کار گرفته می‌شود.

هپکو مدیریت مستمر پیدا می‌کند و بازار برای تولیدات آن فراهم می‌شود

سخنگوی دولت درباره آخرین وضعیت تهاتر بدهی‌های هپکو گفت: پس از برگزاری جلسات مختلف کارشناسی در وزارت اقتصاد پیرو دستور معاون اول رییس جمهوری، جلسه ای با حضور وزیر اقتصاد، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، خزانه دار کل کشور، ریاست سازمان تامین اجتماعی، مدیران عامل بانک‌های مرتبط که هر کدام دخیل بوده‌اند و سایر مسوولان ذیربط موضوع تهاتر برگزار شد و در آن جلسه بدهی شرکت هپکو به بانک‌ها با بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی مورد بررسی قرار گرفت.

وی افزود: ساز و کارهای لازم برای تهاتر بدهی شرکت هپکو به بانک‌های تجارت ملی و مسکن با بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی و دیگر پیشنهادات لازم برای طی مراحل قانونی و تصویب در هیئت وزیران ارائه شد.

ربیعی با اشاره به استفاده از ظرفیت بند و تبصره ۲ قانون بودجه سال ۹۹ مصوب در جلسه هیات وزیران اظهار کرد: با استفاده از این ظرفیت نگرانی در این زمینه وجود ندارد. با این تصمیم هم امنیت شغلی کارگران تامین خواهد شد و هم هپکو یک مدیریت مستمر پیدا خواهد کرد و بازار برای تولیدات آن نیز فراهم خواهد شد.

موتاسیون یا جهش ایرانی کرونا مورد تایید وزارت بهداشت نیست

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی نسبت به اظهارات درباره کرونا جهش یافته ایرانی و برنامه دولت برای کنترل این بیماری گفت: یک موضوع  واکسن در ارتباط با تضمین سلامت در برابر کرونا است. تزریق و نوبت بندی آن یک امر اجتماعی است و همه باید احساس عدالت کنند و احساسی که هیچ تبعیضی در این زمینه نیست.

وی با اشاره به تاکیدات رییس جمهوری بر این موضوع ادامه داد: براین اساس سند ملی واکسیناسیون کرونا را نوشتیم که این سند در دو جلسه ستاد ملی بحث شد و قطعا چیزی خلاف این سند توسط وزارت بهداشت عمل نخواهد شد.  

ربیعی با اشاره به اینکه فاز یک واکسن کرونا شامل کادر درمان، کارکنان سلامت و جانبازان و مشاغلی مانند غسال‌ها و سالمندان مقیم آسایشگاه‌ها، ‌ می‌شود، اظهار کرد: واکسیناسیون این افراد در فاز یک آغاز شد و تا قبل از پایان این فاز هیچ واکسیناسیونی آغاز نخواهد شد.  

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری با تاکید براینکه واژه موتاسیون ایرانی یا جهش ایرانی ویروس کرونا که به نقل از نایب رییس مجلس منتشر شده، درست نیست و صحت ندارد، گفت: تا امروز از میان گونه‌هایی که با مبداء انگلیس، آفریقای جنوبی، برزیل و کالیفرنیا وجود دارند، صرفا کرونای انگلیسی در ایران مشاهده شده است.

وی افزود: متاسفانه انتقال ناقص مطالب مطروحه هفتگی در ستاد ملی مقابله با کرونا آن هم از جانب افراد غیر از سخنگوی رسمی این ستاد و یا پوشش خبری ناقص آن در مواردی موجب سوء تفاهم و سوء برداشت شده است و امیدواریم دیگر شاهد تکرار این نوع موارد نباشیم.

پرداخت یک میلیارد دلار از پول ایران توسط کره در حال عملیاتی شدن است

سخنگوی دولت در پاسخ به ایرنا درباره آخرین وضعیت اقدامات انجام شده برای آزادسازی پول ایران توسط کره جنوبی گفت: بحث آزادسازی منابع که با فشارهای غیرقانونی دولت آمریکا در کشورهایی مانند کره جنوبی، عراق و ژاپن مسدود شده است، توسط بانک مرکزی و وزارت امور خارجه در حال پیگیری است. 

وی ادامه داد:‌ این پیگیری‌ها در روزهای اخیر سرعت بیشتری گرفته و تمایل کشورها برای همکاری بیشتر شده و گشایش‌های خوبی هم به وجود آمده است. در این راستا بانک مرکزی توافقاتی با کره جنوبی و عراق در مورد نحوه استفاده از منابع و مقاصدی که باید منتقل شوند، انجام داده است.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری با اشاره به اینکه بانک مرکزی برای خرید کالاهای اساسی، نهاده‌های دامی و کشاروزی، دارو و تجهیزات پزشکی سالانه باید بیش از ۱۰ میلیارد ارز تامین کند، گفت: بدیهی است اولویت دولت و بانک مرکزی در استفاده از این منابع، در درجه اول برای تامین کالاهای اساسی و تامین نهاده‌های کشاورزی و دامی و دارو و تجهیزات پزشکی است. 

ربیعی با بیان اینکه بر اساس مذاکرات انجام شده استفاده از منابع به صورت تدریجی خواهد بود،‌گفت: در مورد کره جنوبی براساس تفاهم انجام شده دستور پرداخت یک میلیارد دلار به بانک کره داده شده و در حال عملیاتی شدن است.

ارجاع لوایح مرتبط با FATF به مجلس موضوعیت ندارد

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی مبنی بر بررسی رفع ابهامات FATF در کمیته مشترکی بین دولت و مجمع و این اظهارنظر دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام که در حال بررسی پیشنهادات ارسالی به مجلس هستند، گفت: تاکنون چهار جلسه بین نمایندگان دولت در بالاترین سطح برگزار شده است و سه وزیر اقتصاد، امور خارجه و نفت به همراه معاون حقوقی رییس جمهوری و رییس کل بانک مرکزی در جلسات مجمع شرکت کرده و ابعاد زیان‌بارعدم تصویب این لایحه را مورد بحث قرار داده‌اند.

وی با بیان اینکه قرار شده نقطه نظرهای جمع بندی شده براساس ابهامات مجمع، توسط وزیر امور اقتصادی و دارایی تدوین و ارائه شده و در اختیار مجمع قرار گیرد، گفت: از اینکه شرایطی ایجاد شد تا همکاران ما در دولت بتوانند نقطه نظرات خود را بیان نمایند، از مجمع تشخیص مصلحت سپاسگزاریم و همه ما امیدواریم تصمیمی اتخاذ شود که منافع ملی و زندگی اقتصادی مردم را تضمین کند.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری درباره اظهارات دبیر مجمع و طرح برخی مسائل مبنی بر احتمال ارجاع این لوایح به مجلس اظهار کرد: این اظهارات را در رسانه‌ها دیدم و اطلاعی ندارم. اما با توجه به اینکه موضوع از طریق مقام معظم رهبری به مجمع ارجاع شده و ایشان با تمدید زمان بررسی هم موافقت کرده‌اند و این لوایح در مجلس قبل تصویب شده است، ارجاع به مجلس و هر گونه بحث جدید موضوعیتی ندارد. 

وی با بیان اینکه تصور نمی‌کنم این جمع بندی مجمع باشد، گفت: اجازه دهید ابعاد این قضیه باز شود و دوستان در رسانه‌ها کار کارشناسی کنند تا به تصمیم مناسب برسیم.

  سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: برداشت و دیدگاه‌های بدنه کارشناسی دولت در بخش‌های سیاست خارجی، حقوقی و بانکی بیان شده است.

 سفرهای نوروزی در جلسه روز شنبه تعیین تکلیف می‌شود

 دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری در پاسخ به سوالی درباره تصمیمات کرونایی دولت با توجه به تعطیلات نوروز و وضعیت کرونا در کشور گفت: کمیته اجتماعی انتظامی ستاد ملی مقابله با کرونا جلساتی با وزارت بهداشت در قرارگاه برگزار کردند و کارها آماده شده است و روز شنبه در جلسه آتی ستاد ملی مقابله با کرونا سفرهای نوروزی تعیین تکلیف می شود. البته براساس طرح هوشمند حتما شهرهای قرمز و نارنجی با محدودیت سفر مواجه خواهند شد.

وی افزود: همچنین در این جلسه در خصوص نحوه سفر و اقامت و حضور در مناطق پرجمعیت و تفرجگاه ها و نقاط تاریخی و زیارتی، تصمیم گیری شده و مشخص خواهد شد. روز شنبه نهایی شده را همکاران من اعلام خواهند کرد. 

هیچ برنامه سفری به کشور چین مطرح نیست

ربیعی در پاسخ به این سوال که آیا آقای لاریجانی قرار است به چین سفری داشته باشند و در صورت مثبت بودن آیا برنامه های ایشان در راستای سند ایران و چین از طرف دولت است؟ گفت: این یک سنت پسندیده ای است که نظام بتواند از همه ظرفیت‌های انسانی خود برای ارتباطات خارجی استفاده کند بنابراین استفاده از آقای دکتر لاریجانی هم براساس همین قاعده و سنت بوده است. 

سخنگوی دولت ادامه داد: در این مورد نیز همین طور که آقای دکتر واعظی گفتند؛ آقای لاریجانی پیگیری سند ۲۵ ساله راهبردی همکاری های ایران و چین را پیگیری می کنند. ضمنا فعلا هیچ برنامه سفری به کشور چین برای این موضوع مطرح نیست.

تحریم‌ها راهی جز عقب نشینی و شکسته شدن ندارد

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که شما در یادداشتی نوشتید که « عدم موافقت با fatf در دوران پس از تحریم و عقب راندن تحریم‌ها چالش جدیدی در پیش‌روی مبادلات تجاری و مالی ما نمایان خواهد شد» و بفرمایید چطور می‌گویید تحریم ها دارد برداشته می‌شود در حالی که نشانه‌ای از رفع تحریم نیست و ثانیا آیا شما ضمانت می‌دهید که با تصویبfatf مشکلات کشور حل شود، گفت: این سوال شما حاوی سه نکته است.

وی ادامه داد: نکته اول اینکه همانگونه که نوشتم معتقدم FATF چه در دوران تحریم و چه در عقب رانده شدن تحریم هزینه زیادی بر کشور تحمیل خواهد کرد. این را براساس حضور در جلسات متعدد از دولت یازدهم و مباحث مطرح شده بیان می‌کنم.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری اظهار کرد: این استراتژی عام که آب از سر گذشت چه یک وجب و چه صد وجب استراتژی غلطی است و هر آن ممکن است از تحریم بیرون بیاییم. همین الان هزینه ریسک ما به 6 یا 5 می‌آید و این هزینه ریسک را برای بیمه‌ها، کشتی‌رانی و تبادلات مالی مقایسه کرده و تردید نکنید که در این زمنیه منافع وجود دارد.

وی افزود: نکته دوم از من پرسیده‌اید چگونه تحریم ها دارد برداشته می شود در حالی که نشانه ای از رفع تحریم دیده نمی شود و آن را وعده پوچ دولت می خوانید.  شرایط سال ۹۲ را هیچ کس فراموش نکرده دورانی که با چندین قطعنامه شورای امنیت و تهدید جنگ، مواجه بودیم و کشور توسط منتخب مردم تحویل گرفته شد اما ما تحریم ها را با حمایت مقام معظم رهبری به عقب راندیم. 

ربیعی تصریح کرد: الان نه آن قطعنامه ها را داریم  و نه تهدید به حمله و اجماع به حمله به کشور. شاید برخی فکر کنند این اظهارات غلوآمیز است اما آنها خودشان گفته‌اند در این زمینه ها دارند به اجماع می‌رسند.  شاید عده ای نخواهند قبول کنند ولی هم مردم ایران و هم دولت‌ها و ملت‌های جهان می‌دانند سال ۹۷ ایران با یک پدیده مالیخولیایی ترامپ روبرو شد. دولت جدید آمریکا چاره‌ای جز عقب نشینی از تحریم نداشت و اظهارات اخیر او هم این را نشان می‌دهد.

وی اضافه کرد: سه مقام امریکایی هم گفته‌اند فشار حداکثری تاثیر نداشته است. بله هنوز هم من معتقدم تحریم ها راهی جز عقب نشینی و شکسته شدن ندارد.

سخنگوی دولت نکته سوم را لغو تحریم‌ها عنوان و خاطرنشان کرد: آمریکا چاره‌ای جز لغو تحریم ها که لازمه اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ملل متحد است، ندارد. هرچند دولت جدید امریکا به سبک دولت پیشین، بازی بیهوده و باخت- باختی را آغاز کرده که نتیجه ای بهتر از آنچه ترامپ بدست آورد، نخواهد داشت. با این وصف، جامعه جهانی و دولت آمریکا ناچار به عقب نشینی از مواضع فعلی و برگشت به قول‌هایی است که در دوران انتخابات داده است. 

وی ادامه داد: به زودی خواهد فهمید که لغو تحریم‌ها بهترین و سریع‌ترین راه مطمئن برای بازگشت همه طرف‌ها به تعهدات و از سرگیری دیپلماسی نتیجه بخش است. 

ربیعی با نادرست خواندن نوع سوال خبرنگار درباره FATA ، گفت: هیچ موضوعی در عرصه سیاست نمی‌تواند به تنهایی همه مشکلات را حل کند؛ این انتظاری بی‌جا از پذیرش یک سلسله مقررات مالی بین‌المللی است، اما در عوض ضمانت می‌دهم رفتن در لیست آثار زیان‌باری خواهد داشت و هزینه مبادله در کشور را افزایش خواهد داد، صادرات و آوردن ارز به چرخه اقتصاد با مشکل روبرو خواهد شد، دوستان و همسایگان هم تمایل کار با ایران را از دست خواهند داد. کسب منفعت از اقتصاد جهانی تقریبا با مشکل مواجه خواهد شد.

وی افزود: این را هم تضمین می‌دهم که با تصویب این لوایح، مشکلات اقتصادی کشور را با خودتحریمی بیشتر همراه نخواهیم کرد.

نتانیاهو از بازگشت دیپلماسی و احیای برجام نگران است

سخنگوی دولت در  واکنش به اتهام وزیر دفاع اسرائیل به ایران برای حمله علیه کشتی اسرائیلی در خلیج عمان گفت: استراتژی ما در منطقه ایجاد آرامش و ثبات است و امنیت آب راه‌های تجاری، اولویت همیشگی ما بوده است. خلیج فارس و دریای عمان حوزه امنیتی بلافصل ماست و ما در تامین امنیت منطقه، خلیج فارس و دریای عمان پیشگام بوده‌ایم و طرح صلح هرمز بر مبنای همین استراتژی بوده است. 

وی افزود: نه تنها ایران بلکه همه دنیا بر فرافکنی رژیم اسرائیل واقف‌ند. نتانیاهو با این ادعاها چه هدفی در سیاست داخلی  و خارجی دارد. دم خروس از اظهارات نتانیاهو پیدا شد. نگرانی او از بازگشت دیپلماسی و احیای برجام است. او وحشت زده از برداشته شدن فشار ترامپ از کشورهای منطقه و ایجاد وفقه در روند عادی سازی این رژیم در منطقه است. تحرکات مشکوک اسرائیل در منطقه را با دقت رصد می‌کنیم. 

ربیعی با اشاره به اینکه به لحاظ اصولی اجرای قطعنامه‌های شورای امنیت ملل متحد نیازی به مذاکره ندارد، اظهار کرد: همانطور که اجرای تعهدات همه طرف‌ها در برجام نیازمند مذاکره مجدد نیست، مذاکره درباره قانون و مقررات بین المللی نوعی بدعت‌گذاری است که پایه‌های ثبات بر اساس قانون را سست می‌کند. هرچند پیشنهاد آقای بورل را مبتنی بر حسن نیت ایشان می‌دانیم اما هنوز به دلایل مجاب کننده و اطمینان بخشی که از ضررهای چنین نشستی جلوگیری کند، نرسیده‌ایم. 

وی با ابراز تاسف از ادامه دادن دولت جدید آمریکا به روال دولت پیشین در نقض قطعنامه ۲۳۳۱ شورای امنیت و تحریم مردم ایران که نتایج ضد انسانی بر زندگی روزمره مردم داشته است، گفت: از نظر ما شعار «بازگشت آمریکا» که دولت آقای بایدن آن را تکرار می‌کند چیزی جز حرف‌های توخالی نیست. آمریکا همچنان از جامعه بین‌المللی منزوی است و میراث رژیم ترامپ را با ارزش می‌داند. ما منتظر گام‌های عملی دولت آمریکا برای اثبات حسن نیت در پایبندی به قوانین و توافقات پیشین هستیم.

دولت هیچ وقت به دنبال افزایش قیمت اینترنت نبوده است

ربیعی درباره مصوبات اخیر مجلس برای تعرفه‌های اینترنت و نگرانی‌های ایجاد شده در خصوص گرانی آن گفت: آنچه که من مشاهده کردم چندبار در این مصوبات تغییر ایجاد شد. یکبار درباره منابع درآمدی که کجا هزینه شود که بحث شد ظاهرا از آن چشم پوشی شد و خبرها دیدم که برگشتی به کمیسیون تلفیق داشته باشد.

وی افزود: اطمینان دادن به سرمایه گذار و ضمانت سرمایه گذاری در ایران موضوع بسیار مهمی است. یکی از مشکلات سرمایه گذار در ایران این است که ما احساس امنیت از تصمیم گیری های شما نداریم. اگر بخواهم ایران سرمایه گذاری کنم باید 15 تا 20 سال آینده خود را ببینیم. اساسا یکی از مشکلات جذب سرمایه گذاری ما چه خارجی و داخلی بهم خوردن تعهدات دولتها است. بنابراین سرمایه گذار باید احساس امنیت کند، اگر چنین اتفاقی نیفتد توسعه در کشور متوقف خواهد شد.

سخنگوی دولت ادامه داد: اپرتورهای ارتباطی در یک مدل بلند مدت ۱۵ ساله با دولت قرار دارند و براساس این قرارداد؛ سالانه ۲۸ درصد درآمد خود را به خزانه واریز می کنند و این به عنوان درآمدهای عمومی بودجه به حساب می آید.

ربیعی گفت: چگونه و در یک تصمیم بدون مطالعه عمیق مصوب کنیم که این ۲۸ درصد به ۳۸ درصد اضافه شود؟ چه حرمتی برای سرمایه گذاری و قول های دولتها قائل می‌شویم؟ بنابراین این خلاف سیاست‌های کلی نظام است. 

وی افزود: از طرف دیگر این تصمیم‌گیری‌ها هزینه های قابل توجهی به مردم وارد خواهد کرد. این هزینه ها هم در افزایش قیمت اینترنت به مردم وارد می شود و هم در توقف توسعه و عقب ماندگی کشور در پیشرفت در حوزه ارتباطات سرمایه گذار جدید ورود پیدا نمی کند و از طرف دیگر دولت در این زمینه هیچ وقت دنبال افزایش قیمت نبوده است و در همین چند ماه پیش در حمایت از وزارت ارتباطات برای برخورد با تخلف افزایش غیرقانونی قیمت اینترنت مصوبات قاطعی داد. 

سخنگوی دولت با تاکید بر این که سیاست دولت تسهیل دسترسی آزاد به اطلاعات و توسعه عدالت ارتباطی و توسعه شبکه ملی اطلاعات در روستاها و مناطق محروم بوده و هست ادامه داد: ۱۴ میلیون دانش آموز، ۱ میلیون معلم، ۴ میلیون دانشجو و طلبه و حدود ۲۰۰  هزار استاد دانشگاه امسال از دولت یارانه آموزشی گرفتند و همه این سیاستها برای توسعه عدالت در جامعه و رعایت جیب مردم در هزینه‌های اینترنت بوده است.

وی گفت: کشورهای در حال توسعه که مطالعات آینده نگرانه دارند به سمت کم کردن از هزینه استفاده از اینترنت حرکت کرده اند. حضور در تجارت و اقتصاد جهانی، اینترنت محور خواهد بود. حتی تاثیرگذاری فرهنگی و تولیدات فرهنگی با حضور قوی همگان در فضای مجازی موثر خواهد بود.

ربیعی گفت: شکل گیری مشاغل جدید و تغییر شیفت مشاغل در این فضا خواهد بود. سیاستگذاری پیرامون اینترنت از جمله قیمت آن برای مصرف کننده نیازمند یک جامعه نگری و آینده نگری است. بنابراین گران نشدن اینترنت یک استراتژی درست است که ما امیدواریم که همکاران ما در مجلس به این امور توجه داشته باشند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.