حناچی شهردار تهران گفت: بودجه امسال در حقیقت دو سطحی دیده شده است یکی بودجه اصلی و یک بخش تکمیلی . بودجه اصلی برابر ۴۷ هزار و ۶۸۷ هزار میلیارد تومان دیده شده است و دو هزار و ۲۷۴ میلیارد تومان خواهد بود . بودجه تکمیلی از افزایش درآمد شهرسازی است و بخش مهمی از هزینه های توسعه شهری را کسانی باید بدهند که منافع بیشتری از افزایش قیمت املاک می برند یعنی سازندگان بدهند.

به گزارش جماران؛ شهردار تهران گفت: رقم اصلی بودجه ۱۴۰۰، ۴۷ هزار و ششصد و هشتاد و هفت میلیارد تومان است و دو هزار و دویست و هفتاد و چهار میلیارد تومان بودجه پیشنهادی است که برای پروژه های خاص در نظر گرفته شده و بودجه تکمیلی خواهد بود.

پیروز حناچی شهردار تهران در آیین تقدیم بودجه شهرداری با اشاره به شرایط کرونایی امسال گفت: در سال گذشته همین موقع علائم شیوع کرونا به شکل غیررسمی در کشور شروع شده بود و ما عملا از اول اسفند جزو اولین مجموعه هایی بودیم که درگیر کرونا شدیم و از معدود دستگاه ها بودیم که بیشترین آسیب ها را دیدیم. بسیاری از درآمدهای عمومی شهرداری تهران در کرونا اختلال پیدا کرد. حمل و نقل عمومی هم اکنون با ۳۰ درصد ظرفیت اسمی در حال خدمات رسانی است و سازمان ورزش ما توسط پروتکل های اعلامی تعطیل شده است و مجموعه های بزرگی که وظیفه گردشگری داشتند به دلیل شرایط کرونایی در حالت تعطیل و نیمه تعطیل هستند. مثل برج میلاد و خیلی موارد دیگر.

حناچی اضافه کرد: در این شرایط تاکنون ریالی از کمک های دولت هم استفاده نشده است و امیدواریم در جلسه فردا که در حوزه اقتصادی ریاست جمهوری است همان طور که به دستگاه های دولتی کمک می شود به ما هم کمک شود نه به صورت وام! چون وام مشکل ما را حل نمی کند.

شهردار تهران با بیان این که «بودجه ۱۴۰۰ اولین بودجه قرن بعدی یا آخرین بودجه قرن فعلی است» ادامه داد: امیدوارم با تحولاتی که در این بودجه دیده شده است، بتوانیم سرفصل جدیدی را در شهرداری تهران به وجود بیاوریم. اساسا نگاه مان در بودجه سالل آینده این است که اداره شهر را بر مبنای اجتماعی استوار کنیم معتقدیم خیلی از مشکلات شهر با نگاه اجتماعی و همراهی مردم قابل حل خواهد بود. رویکرد اصلی بودجه نسبت به مسائل شهر، اجتماعی است و در شرایطی که شهروندان تهرانی به دلیل تاثیرات ناشی از همه گیری کرونا در وضعیت دشواری قرار دارند، پیش بینی می شود در سال آینده هم بخشی از دشواری های همه گیری کرونا ادامه یابد و شهرداری هم نسبت به آن احساس مسئولیت بیشتری نسبت به مردم خواهد داشت.

حناچی گفت: باید تلاش کنیم بیشتر در کنار مردم باشیم و بیشتر به مشکلات مردم به خصوص اقشار آسیب پذیر توجه کنیم. بخشی از این توجه در توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی است همچنین توجه به اقشار آسیب پذیر مثل دست فروشان و اختصاص بودجه خاص برای محلات نیازمند توجه ویژه مثل هرندی، دولاب، باغ آذری، خلازیل، فرحزاد، اسلام آباد، ده ونک، شمیران نو و خاک سفید است.

او اضافه کرد: توجه به پروژه های توسعه محلی که از سال گذشته آغاز شده بود در سال آینده هم ادامه می یابد و ارتقای سلامت شهروندان و ورزش شهروندی و نشاط شهری و حمایت از هنرهای موجود در شهر و هنرمندان هم دنبال خواهد شد.

شهردار تهران با اشاره به تحولات ساختاری بودجه گفت: تلاش کردیم که بار مالی تبصره ها را در ردیف های بودجه لحاظ کنیم و بودجه تا جای ممکن تبصره ای نباشد. در اجرای مقررات بالادستی از جمله  دستورالعمل بودجه شهرداری و مصوبات شورای شهر تهران با اضافه کردن ۱۱ هزار و ۳۵۴ میلیارد ریال به بودجه، برای کمک به شفافیت مالی تلاش کردیم مثل درآمد عوارض ایمنی ساختمان ها که به ردیف های اصلی منتقل شد و این بودجه صرفا در خرید تجهیزات آتش نشانی هم هزینه خواهد شد.

او در ادامه گفت: بودجه امسال در حقیقت دو سطحی دیده شده است یکی بودجه اصلی و یک بخش تکمیلی . بودجه اصلی برابر ۴۷ هزار و ۶۸۷ هزار میلیارد تومان دیده شده است و دو هزار و ۲۷۴ میلیارد تومان خواهد بود . بودجه تکمیلی از افزایش درآمد شهرسازی است و بخش مهمی از هزینه های توسعه شهری را کسانی باید بدهند که منافع بیشتری از افزایش قیمت املاک می برند یعنی سازندگان بدهند.

 حناچی ادامه داد: بودجه تکمیلی به ۳۲ پروژه خاص مرتبط با توسعه زیرساخت های شهری اختصاص دارد. برخی از آنها تکمیل خطوط ۶ و ۷ و خطوط آنتنی مترو است. همان طور که می دانید برخی خطوط ما می توانند با خط آنتنی مناطقی از محلات که در طرح جامع اتصالاشان به مترو دیده نشود هم عبور کنند. این مطالبه ای بود که ریاست شورا هم از ما خواسته بود. احداث باغ راه حضرت فاطمه در محور قطار تهران - تبریز و پل باغ آیت الله هاشمی رفسنجانی بر روی نیایش و ۲۷ پروژه توسعه ای دیگر از جمله مواردی است که اگر این بودجه تصویب شود به اینها اختصاص می یابد.

او اضافه کرد: در حوزه منابع و مصارف اختصاصی برخی منابع و درآمدها ، به مصارف متناظر خود اختصاص داده شده است از جمله درآمد کسر پارکینگ به ردیف مرتبط با ساخت پارکینگ محلی اختصاص داده شده است.

شهردار تهران ادامه داد: تدوین بودجه مشارکت و سرمایه گذاری هم ، بستر مشارکت سرمایه گذاران در شهر  و امکان تکمیل پروژه های نیمه تمام را فراهم می کند برای این کار ۱۹ هزار و ۳۸۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که منابع آن کاملا از طریق بخش خصوصی تامین خواهد شد.

او درباره اصلاح  بهبود سهم مصارف گفت: در بودجه سال آینده سهم مصارف هزینه ای و جاری از ۳۸ به ۳۳ درصد کاهش یافته است. بیشترین سهم به  مصارف سرمایه ای و توسعه ای اختصاص داده شده است که ۴۶ درصد و مشابه قبل است.  سهم مصارف مالی که به پرداخت بدهی به پیمانکاران اختصاص دارد از ۱۵ به ۲۱ درصد افزایش یافته است. با این هدف که شهرداری در این پایان این دوره بدهکارتر از قبل نباشد. یکی از بیشترین رشد ها در بودجه بخش سرمایه ای است که به مناطق ۲۲ گانه اختصاص یافته است و به  ۱۸ درصد رسیده است.

حناچی ادامه داد: ارتقای قانون مداری، شفافیت و پاسخ گویی در جهت تحقق حکمرانی خوب شهری و  اتخاذ رویکرد اجتماعی و تعریف پروژه های توسعه محله ای بر اساس نیازهای شهروندان است و اینها گامی در مسیر جلب مشارکت شهروندان برای اداره شهر و  تحقق آرمان تهران شهری برای همه است و امیدوارم بتوانیم با شعارهایی که داده بودیم پایبند باشیم و بودجه ای تقدیم مردم کنیم که علاوه بر انضباط و شفافیت در شرایط کرونایی در زندگی وحال مردم تهران تاثیر بگذارد.

شهردار تهران در پاسخ به سوال رییس شورای شهر مبنی بر رقم دقیق بودجه گفت: بودجه اصلی ردیفها ۳۶ هزار و ۳۳۳ میلیارد که بودجه انتقالی از تبصره ها (۱۱ هزار و ۳۵۴ میلیارد ریال) به آن اضافه می شود و بودجه تکمیلی دو هزار و ۲۷۴ میلیارد ریال برای پروژه هایی است که ذکر شد و در  جمعا ۴۹ هزار و ۹۶۱  میلیارد تومان بودجه ۱۴۰۰ خواهد بود.

 

منبع: پایگاه خبری شهر

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.