وی در خصوص اظهارات وزیر امور خارجه کره مبنی بر خرید آمبولانس از کره نیز گفت: ما به هیچ وجه خریدار چنین پیشنهادی نبودیم و متوجه شدند که ایران محتاج اینگونه نیازها نیست. ما به دنبال حق خودمان هستیم که باید آزاد شود.

به گزارش جماران، محمود واعظی پیش از ظهر امروز در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران در خصوص اینکه آیا در رابطه با معیشت مردم در جلسه روز گذشته سران قوا تصمیم جدیدی گرفته شد، اظهار کرد: هر چه انسجام و همفکری در کشور میان سران سه قوه بیشتر باشد امور راحت‌تر پیش رفته و تسهیل می‌شود. شب گذشته در رابطه با موضوع بودجه بحث شده است. معیشت مردم چیزی است که مجلس و دولت روی آن اتفاق نظر دارند.

وی افزود: حالا که شرایط جهانی بعد از ترامپ وضعیت بهتری برای همکاری ایران با کشورهای مختلف پیدا می‌کند، طبیعی است که نتیجه این تحولات باید خودش را در سفره مردم نشان دهد به همین دلیل قرار شده در بودجه روی گشایش در معیشت مردم و کاهش قیمت‌ها کار کنیم‌.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور بیان کرد: اینکه بتوانیم در عرضه کالاها دست دلال‌ها را کوتاه‌تر کنید مورد نظر ماست. کالای وارد شده از خارج باید مستقیم به دست مردم برسد.

 

از برخی پیشنهادات در مورد بودجه استقبال می‌کنیم

 

واعظی با بیان اینکه از برخی پیشنهادات در مورد بودجه استقبال می‌کنیم، گفت: ما ۱۰ تا ۱۱ ماه روی لایحه بودجه وقت گذاشتیم و بنای ما بر این بوده است که آخرین بودجه دولت، قابل اجرا و در راستای منافع کشور و مردم نوشته شود. بنابراین از هر پیشنهاد اصلاحی در گذشته استفاده کردیم و امروز هم از هر پیشنهادی چه از سوی نمایندگان چه مرکز پژوهش های مجلس استقبال می‌کنیم.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور بیان کرد: گاهی در برخی موارد ایده‌های ما با کار کارشناسی انطباق ندارد. ما از هرگونه پیشنهادات اصلاحی که بتواند به اجرای بودجه کمک کند استقبال خواهیم کرد اما اگر پیشنهادی باشد که شاکله بودجه را به هم بریزد نمی‌توانیم آن را بپذیریم.

وی در خصوص ایراداتی که اقتصاددانان دولت به نظرات کمیسیون تلفیق گرفتند، گفت: اینکه گفته می‌شود بودجه کشور را به سمت فروپاشی می‌برد، حرف درستی نیست. بودجه را نباید سیاسی کرد و آن را بهانه‌ای برای انتخابات ۱۴۰۰ در نظر گرفت و با آن تبلیغاتی بر خورد کرد. ما قبلا در کمیسیون تلفیق چنین مواردی نداشتیم. اینکه الان هر فردی در همه سخنرانی‌ها به موضوعات مختلف می‌پردازد باید مدیریت شود چون این تریبون‌های مجلس عاملی برای تبلیغات شده است.

 

در حال تلاش هستیم که تحریم برداشته شود

 

واعظی اضافه کرد: ما در حال تلاش هستیم که تحریم برداشته شود تا دولت بعد بتواند به خوبی کشور را اداره کند.

وی در رابطه با علت عدم حضور اردکانیان در جمع خبرنگاران برای توضیح علت قطعی روز گذشته برق، توضیح داد: وی در جلسه امروز هیأت دولت هم حضور نداشت و مشغول کمیسیون مشترک اقتصادی با عراق است البته دیروز و امروز صبح با وی صحبت کردم و رئیس جمهور این موضوع را در دولت مطرح کردند. مسأله‌ای که اتفاق افتاد این بود که به هر حال دیدگاهی راجع به سازمان محیط زیست، وزارت نفت و وزارت نیرو در مورد استفاده از سوخت بود. در صورتی که در ستاد ملی مقابله با کرونا تصویب کردیم که در تهران و کرج از مازوت استفاده نشود البته قبلاً استفاده نمی‌شد اما پیشگیری کردیم که اصلا استفاده نشود. این محدودیت ناخواسته به گونه‌ای شد که وزارت نیرو را با اتفاقی مواجه کرد که پیش‌بینی نکرده بود و فکر می‌کرد به صورت روتین سوخت می‌رسد.

واعظی ادامه داد: هم هوا سردتر شده و هم در دو سه ماه گذشته پزشکان مرتب به مردم توصیه کردند که در زمستان پنجره‌ها را باز کنید تا هوا تغییر کند و پزشکان نمی‌دانستند این سفارش چه اندازه باعث افزایش مصرف سوخت خواهد شد به همین دلیل از دو سه هفته پیش در مورد خاموش کردن برق اضافی و حرارت بالا پیشنهاد دادیم که در هر دو مورد صرفه‌جویی کنند.

 

اینکه گفته می‌شود دولت از بیت کوین استفاده می‌کند جفا است

 

رئیس دفتر رئیس‌جمهور گفت: اینکه گفته می‌شود دولت از بیت کوین استفاده می‌کند جفا است، دولت که وارد این مسائل نمی‌شود. در یک سال گذشته و فشارهایی که وجود داشت، دستگاه استخراج بیت کوین به صورت قاچاق وارد کشور شده بود و در مکان‌های مختلف استفاده می‌شد و به دولت فشار وارد شد و بر همین اساس در کمیسیون های دولت مطرح شد و به دولت رسید تا بتوانیم این موضوع را قانونمند کنیم. به گونه ای که باید از وزارت صمت مجوز گرفته شود و وزارت نیرو نیز تعیین کند که چگونه استفاده کنند.

وی ادامه داد: امروز در دولت ادعا شد که علاوه بر آنهایی که اجازه گرفتند، در برخی مرغداری‌ها در حال استفاده از دستگاه استخراج بیت کوین هستند و آقای رئیس‌جمهور دستور دادند که وزارت اطلاعات و وزرات کشور با جدیت دنبال کنند و اگر اشخاصی در حال استفاده از آن هستند با جدیت با آنها برخورد شود.

 

**جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی جماران بخوانید.

 

واعضی در پاسخ به سوالی در خصوص خرید واکسن کرونا، با بیان اینکه «کوواکس» نه شرکت است و نه مربوط به آمریکا است، گفت: سازمان بهداشت جهانی سبدی درست کرده است البته نه فقط برای ایران و خاورمیانه بلکه برای کل دنیا چنین کاری را انجام داده است. این نهاد می‌گوید به دلیل اینکه واکسن کرونا تنها واکسنی است که همه کشورهای دنیا به آن احتیاج دارند و پیش بینی سازمان بهداشت جهانی این است که اگر تمام شرکت‌هایی که واکسن درست می‌کنند موفق شوند، تا یک سال آینده تنها می‌توانند برای درصدی از نیاز جهان واکسن تولید کنند، بنابراین کوواکس همه واکسن‌هایی که تایید می‌شود را در یک سبد قرار داده و به کشورها سهمیه می‌دهد. ایران نیز ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز سهمیه دارد.

وی افزود: انتخاب واکسن‌ها با خود ایران است که تشخیص دهد از چه واکسنی استفاده کند،‌ بنابراین کاری که ما با سازمان بهداشت جهانی و کوواکس انجام دادیم با نظر مقام معظم رهبری هیچ تعارضی ندارد. ما واکسن را می‌خریم و به موقع می‌آوریم و هیچ مشکلی هم وجود ندارد.

رئیس دفتر رئیس جمهور تشریح کرد: ۵۰ میلیون یورو به حساب کوواکس پرداخت کرده‌ایم و به محض اینکه بخواهند واکسن را تحویل دهد ۲۰۰ میلیون دلار مابقی آن را نیز پرداخت می‌‌کنیم. برای اینکه بخواهیم کارمان سریعتر انجام شود، با چینی‌ها مذاکرات به خوبی داشتیم، همچنین با روسیه و هند نیز در حال مذاکره هستیم. اینها کشورهایی هستند که در حال حاضر واکسن آن‌ها در منطقه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه در ۱۵ سال گذشته کارهای مشترک پزشکی موفق با کوبایی‌ها داشته‌ایم، خاطر نشان کرد: ممکن است اسم آنها کوبا باشد، اما در زمینه مسائل داروی خیلی خوب کار کرده‌اند. کار مشترکی با آنها انجام داده‌ایم و درباره واکسن کرونا توافق کردیم اما آنها مقداری از ما جلوتر هستند. 

واعظی با تاکید بر اینکه اکنون هر راهی که امکان داشته باشد را دنبال می‌کنیم، گفت:‌ خوشبختانه رئیس‌جمهور دو ماه پیش دستور دادند که پول واکسن نباید قاطی سایر موارد شود. چون با سلامتی مردم سر و کار دارد، هر زمانی که لازم باشد باید پرداخت شود. پول کواکس آماده بود اما آمریکایی‌ها مانند پرداخت آن می‌شدند، اکنون پرداخت شده و سایر موارد هم پیش خواهد رفت.

واعظی در خصوص ادعا اخیر پمپئو نیز گفت: بالاخره اینها هم روزهای پایانی عمر دولتشان است و هم روزهای پایانی عمر سیاسی‌شان است. آنچه که در امریکا اتفاق افتاد، سیاست‌های غلط اینها را افشا کرد بر این اساس طبیعی است در این روزهای باقی مانده به هر حربه‌ای متوسل شود. بیشتر جنگ روانی است و هیچ اثری نه در منطقه و نه در دنیا می‌گذارد بنابراین ما اصلاً نگران این مسأله نیستیم. امروز مشخص شد که وزارت امور خارجه ما نیز با این موضوع برخورد مناسبی خواهد کرد.

وی افزود: در خصوص مسدودی های ما، سفر معاون وزیر خارجه کره به ایران سفری بود که از قبل طراحی شده بود. دوستان ما در وزارت امور خارجه و بانک مرکزی بسیار محکم برخورد کردند و گفتند به هیچ وجه قابل قبول نیست و آنها قول دادند که خودشان اجازه بگیرند که این پول آزاد شود. امیدواریم در ماه آینده توفیقاتی حاصل شود.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور بیان کرد: علاوه بر پولی که در کره داریم، پول‌های دیگری هم در سایر کشورها داریم که به دلیل فشارهای امریکا مسدود شده که ان‌شاالله در ماه‌های آینده گشایش حاصل خواهد شد.

وی در خصوص اظهارات وزیر امور خارجه کره مبنی بر خرید آمبولانس از کره نیز گفت: ما به هیچ وجه خریدار چنین پیشنهادی نبودیم و متوجه شدند که ایران محتاج اینگونه نیازها نیست. ما به دنبال حق خودمان هستیم که باید آزاد شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.