ربیعی سخنگوی دولت تصریح کرد: اشاعه بی‌اعتمادی به واکسن داخلی هدفی جز پراکندن ناامیدی بین مردم ندارد. در حالی ‌که واکسن خارجی و تولید داخلی همزمان به موازات هم پیش رفته و هیچ کدام مانع فعالیت‌ آن دیگری نشده است.

به گزارش جماران؛ سخنگوی دولت با بیان اینکه غنی سازی اورانیوم مطابق با بند ۳۶ برجام است، گفت: اتحادیه اروپا به جای صدور بیانیه و اعلام نگرانی نسبت به استفاده ایران از حقوق خود، فکری به حال تعهدات بر زمین مانده خود بکند.  

علی ربیعی روز سه شنبه در نشست خبری که به صورت‌آنلاین برگزار شد، ‌ درباره ادعای اتحادیه اروپا مبنی بر اینکه "اقدام ایران برای افزایش غنی سازی اورانیوم انحراف قابل ملاحظه‌ای از توافق هسته‌ای است"، گفت: ‌این اقدام براساس مصوبه مجلس انجام گرفته است و مطابق با بند ۳۶ برجام است.

وی ادامه داد:تا وقتی همه طرف‌ها به تعهدات خود پایبند نباشند، ایران حق خود می‌داند اقدام مقتضی را انجام دهد. با این حال بارها گفتیم و تکرار می‌کنیم همه این تصمیمات به سرعت و به محض بازگشت طرفین به تعهدات خود مطابق متن برجام بازگشت‌پذیر است.

ربیعی با بیان اینکه اتحادیه اروپا و برخی کشورهای اروپایی به جای مطرح کردن تعهدات بر زمین مانده خود نسبت به تصمیمات ما که همواره اعلام کردیم برگشت پذیر است، قضاوت و موضع گیری می‌کنند، خاطرنشان کرد: اتحادیه اروپا به جای صدور بیانیه و اعلام نگرانی نسبت به استفاده ایران از حقوق خود، فکری به حال تعهدات بر زمین مانده خود بکند.  

واکسن ایرانی کرونا تا بهار آینده وارد بازار می‌شود

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگری در خصوص واکسن کرونا با تاکید بر اینکه در مورد واکسن باید صدای واحد شنیده شود، گفت: از وزارت بهداشت در خواست کردیم جزییات خرید واکسن را در اختیار رسانه ها قرار دهد، نزدیک به ۱۷میلیون دوز خرید داشتیم و واکسن ایرانی هم  مراحل اولیه تولید مشترک را طی شده و وضعیت خوبی دارد و تا بهار شاهد ورود آن به بازار خواهیم بود.

 وی خاطرنشان کرد: ما در این زمینه عقب ماندگی  نداریم و با ورود رازی و پاستور در تولید واکسن می‌توانیم به بقیه کشورها  هم کمک کنیم.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری با بیان اینکه ویروس انگلیسی به کشورهای همسایه ما شیوع پیدا کرده است، گفت: در تلاش هستیم مبادی خروجی و ورودی کشور را کنترل کنیم، چون ما تنوع قومی و منطقه ای زیادی در کشور داریم امکان جهش ویروس انگلیسی وجود دارد، بنابراین باید مراقب باشیم.

 ربیعی اضافه کرد: درشرایطی که تخت های بیمارستان خالی شده و کادر درمان به مرخصی رفتند نباید خوشبین باشیم و باید این مراقبت حفظ شود.

 تهیه و توزیع واکسن کرونا شفاف خواهد بود

سخنگوی دولت افزود: وزارت بهداشت برنامه ای خواهد داشت از زمان ورود واکسن به کشور تا تزریق به نفر به طور شفاف قابل مشاهده باشد و نوعی حکمرانی قابل قبول از قبیل خرید، تولید و توزیع در کشور به همت وزارت بهداشت را شاهد خواهیم بود و این اطمینان را به جامعه می‌دهیم که هیچ تبعیضی در این زمینه نخواهد بود و هر مقدار واکسن وارد شود بدون تبعیض و شفاف توزیع خواهد شد.

ربیعی در پاسخ به سوالی در خصوص کشتی توقیف شده کره ای در خلیج فارس اظهار کرد: اگر واقعاً بحث گروگانگیری باشد که این روزها شنیده می‌شود و اگر کسی گروگانگیر باشد، این دولت کره است که به بهانه‌های واهی بیش از ۷ میلیارد دلار ما را گروگان گرفته است. حتی در مورد کالاهایی که ادعا می‌شد تحریم نیست، از اینکه در شرایط سخت و دشوار که حتی وارد کردن چند میلیون تن نهاده و دارو برای مردم ما بسیار مهم بود، به بهانه‌های واهی امتناع کردند.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری گفت: ما گروگان گیر نبودیم اگر کسی گروگانگیر باشد، این دولت کره بوده است و حافظه تاریخی ملت ما این را فراموش نمی‌کند. ‌آنها هیچ تلاش برای اینکه این پول بتواند در مسیر خدمت به مردمق رار بگیرد انجام ندادند.

 سخنگوی دولت اضافه کرد: در مورد این کشتی هم آنچه که مقامات نظامی و قضایی اعلام کردند، بنا بر حکم قضایی بوده و به علت آلودگی نفتی در خلیج فارس توقیف شده است قبلا هم به آن هشدار داده شده است.

 وی خاطرنشان کرد: قطعاً درخواست هم درخواست فنی بوده یعنی از سوی یک نهاد فنی این درخواست صورت گرفته و در دنیا هم مرسوم است و مسئله غامض و پیچیده ای نیست.

سلامت از دغدغه های دولت است

ربیعی درباره مصرف مازوت در تهران برای تامین سوخت مورد نیاز نیروگاهها و تشدید آلودگی‌های کلان‌شهرها، گفت: در مورد آلودگی هوای تهران حساسیت‌هایی در زندگی مردم ایجاد شده که یکی از این حساسیت‌ها سلامت زندگی است. مطمئن باشید سلامت از دغدغه‌های دولت است و معتقدیم همه مردم و دولت در زیر یک آسمان هستیم و آلودگی مساله همه ما است.

وی افزود:  فصل سرد با وارونگی هوا در کلان‌شهرها مواجه هستیم معمولا هم با تغییرات جوی مساله آلودگی هوا وجود دارد. اما این وارونگی در فصل زمستان با برخی اتفاقات گره خورده است که یکی از آنها سطح مصرف انرژی است. در زمینه اینکه آب، گاز و برق در اختیار همه باشد شکی نیست و این موضوع و مساله دولت است که هر سه را باید در کنار هم ببینیم.

سخنگوی دولت با بیان اینکه عدم خاموشی ممکن است تشدید آلودگی را به همراه داشته باشد و این موضوع در کلان شهرها موجب نگرانی‌هایی شده است، اظهار کرد: برخی نگرانی‌ها بابت مصرف انرژی است. یک هزار میلیون متر مکعب گاز تولید می‌کنیم که این ر قم بسیار بزرگی است.  ۶۰۰ میلیون متر مکعب آن برای بخش مصارف خانگی است اگر بخش خانگی را کنترل نکنیم گاز به صنایع نمی‌رسد و اولین اثر آن خاموشی است.

وی ادامه داد: مثلا از اول آذر تا دهم دی ماه ۹۹  نسبت به مدت مشابه سال قبل، فقط در تهران ۱۵ درصد افزایش مصرف گاز را شاهد بودیم و انتظار می‌رود مقداری در مصرف گاز صرفه جویی کنیم. بحث سیاست گذاری نیست بحث همراهی هم مهم است جداسازی اقدامات دولت از مردم میسر نیست. رفتارهای محیط زیستی و انضباط محیط زیستی را باید افزایش دهیم حتی در ادارات هم باید صرفه جویی شود.  

ربیعی با بیان فعالیت ۱۲۹ نیروگاه در کشور گفت: در مواقع اضطراری ۵ یا ۶ نیروگاه محصول مازوت استفاده می‌کنیم و بیشتر از این نیست. ما در زمینه صادرات مازوت مشکل نداریم؛ اما برای اینکه کلان‌شهرها متاثر نشوند، تصمیم بر این شد نیروگاه تهران یا کلان شهرهای دیگر از مازوت استفاده نکنند. این هم موقت است تلاش براین است گاز رسانی را به جهتی ببریم که چند نیروگاه هم از مازوت استفاده نکنند. در این راستا برخی صنایع مانند صنایع سیمان تعطیل و ۱۱ واحد آلاینده در استان تهران پلمب شد. مصرف مازوت در کلانشهرها به‌ویژه تهران صورت نگرفت.  

وی افزود: نسبت به مجموعه چیزهایی که آلایندگی ایجاد می‌کند تصمیماتی اتحاذ شده است اما به نظرم باید خودمان مراعات کنیم و مصرف گرمایشی را کاهش دهیم.

حقوق بگیر نجومی در دولت نداریم 

ربیعی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دیوان محاسبات در گزارش تفریغ بودجه سال ۹۸ اعلام کرده است که طبق مصوبات شورای حقوق و دستمزد و دولت، سقف خالص پرداختی ماهانه به مدیران و کارکنان دستگاه‌های اجرایی به ۴۵ میلیون تومان در ماه قابل افزایش است و این درحالی است که چطور در دورانی که حقوق کارگران به سختی به سه میلیون می‌رسد دولت به برخی کارکنان خود حقوق ۴۵ میلیون تومانی می دهد؟، گفت: اگر دیوان محاسبات کسی را در دولت سراغ دارد که حقوق ۴۵ میلیون تومانی در دولت می‌گیرد معرفی کند و قطعاً از وی پس گرفته خواهد شد.

سخنگوی دولت افزود: در گزارش دیوان گفته شده است با لحاظ ۳۰ درصد مناطق جغرافیایی بدی آب و هوا اگر اضافه شود به هفت برابر حداقل دستمزد و پاداش پایان سال هم اینقدر بگیرد به این رقم خواهد رسید. این احتمال را داده که یک نفر بتواند از آن استفاده کند. دولت با تصمیمات بعدی خود جلوی این احتمال را گرفته و چنین حقوق‌هایی داده نمی‌شود. خود من از دانشگاه، حقوق هیات علمی می گیرم. دیوان وظیفه خود  دانسته و گفته احتمال وجود دارد که چنین حقوق‌هایی گرفته شود بنابراین بر اساس آن احتمال پیش فرض بگیریم که عده ای گرفتند و بخواهیم مقایسه کنیم امر درستی نمی‌دانم و برای افکار عمومی مفید باشد چیزی که وجود ندارد گفته شود.

همه دستگاه‌ها و قوا اطلاعات حقوق و دستمزد را در سامانه بارگذاری کنند

ربیعی گفت‌: براساس مقررات و سقف‌هایی که در سازمان مدیریت گذاشته شده مانع چنین پرداخت‌هایی است.  ماده ۲۹ برنامه ششم درباره در دسترس بودن حقوق کارکنان دستگاه‌های مختلف گفته است. قبلا هم یک بار در جلسه سخنگوی توضیح دادم که سامانه حقوق و دستمزد با مساعی سازمان امور استخدامی سه سال است مستقر شده است. بخش عمده‌ای از دولت حقوق و دستمزد خود را در این  سامانه بارگذاری کردند و در دسترس هست. البته هنوز دستگاه‌های خارج از دولت که مطابق قانون همه قوا نهادها و موسسات عمومی باید بارگذاری کنند هیچ اقدامی صورت نگرفته است. شنیده های من حاکیست که حتی سازمان تهیه کننده گزارش هم در این سامانه بارگذاری نکرده است.  

وی ادامه داد: امیدواریم همه قوا، دستگاه‌ها و نهادها که به قانون مکلف شدند در این سامانه حقوق و دستمزد خود را بارگذاری کنند. وقتی همه دستگاه‌های مشمول قانون اطلاعات دریافتی‌های مدیران و کارکنان خود را در سامانه قرار بدهند و به تکلیف قانونی خود عمل کنند، ایجاد دسترسی برای عموم از طریق سامانه‌های اطلاع‌رسانی دستگاهها امکان پذیر هست. گام اول این است که این بار گذاری همگانی صورت بگیرد و خوشبختانه تنها قوه ای که همگان به آن نظارت می‌کنند قوه مجریه است و سازمان‌های نظارتی متعدد نظارت می‌کنند.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره دوگانگی‌ها و دوقطبی‌های ایجاد شده درباره نه به خرید واکسن خارجی و داخلی اظهارکرد:  متاسفانه این دوگانه واکسن خارجی- واکسن داخلی کم نبود که عده‌ای یک موضوع کاذب دیگر هم به‌راه انداخته‌اند که البته بیشتر به جای تاثیر بر افکار عمومی، تأثر افکار عمومی را در پی داشته است و آنهم نه به واکسن کروناست.

جریان‌های رسانه ای خارج از کشور دوگانه سازی از واکسن کرونا را آغاز کردند

ربیعی با بیان اینکه این‌ دوگانه‌سازی‌ها به اصول پزشکی توجه‌ چندانی ندارند، اظهار کرد: اینها یک جریان‌سازی است که بیشتر با اهداف سیاسی و به منظور تخریب ذهن شهروندان صورت می‌گیرد. این دوگانه‌هایی که روز اول در مورد واکسن خارجی - داخلی راه افتاد، جریان‌شناسی شد و دیدیم که بیشتر توسط جریان‌های رسانه‌ای خارج از کشور دامن زده شده است و به نوعی خواستند عدم توانمندی داخلی ایران در تولید را القا کنند و قطعاً ناامنی روانی جامعه را هم در پی داشت.  

وی یادآور شد: آنها عنوان‌ می‌کردند این واکسنی که آزمایش کرده‌اند به چه شکلی زده شده است. بعد از پیگیری‌ها مشخص شد منشاء این مباحث بیشتر از بیرون است و این شایعات به داخل انتقال پیدا می‌کند.  

سخنگوی دولت با اشاره به اینگونه جریان‌سازی‌ها اظهارکرد: اصل مهم برای دولت حفظ جان شهروندان بوده است و ما تسلیم هیچ‌گونه جریان‌سازی و دوگانه‌سازی کاذب نشدیم و نخواهیم شد.

 "نه به واکسن" موجب وهن آموزه‌های دینی است

ربیعی گفت: این جریان اخیر «نه به واکسن داخلی و خارجی» به اعتقاد من حتی وهن آموزه‌های دینی ما است که برخی از این افراد به آن اتکا کنند. من نمی‌خواهم اتهام‌زنی کنم که به چه منظور این کار را انجام می‌دهند ولی به هر حال اگر برخی از آنها هم صادقانه این بحث را انجام می‌دهند، وهن مبانی دینی است و حتما هم در میان این جریان افرادی که به‌دنبال دوگانه‌سازی‌هایی که روح و روان جامعه را اذیت کنند، قرار دارند و من نمی‌خواهم همه اینها را به یک چوب برانم.  

وی یادآور شد: از همان ماه‌های اول شیوع کرونا در جلسات اولیه ستاد در فروردین گذشته به طور جدی، تولید و یا خرید واکسن مورد اهتمام دولت بود. تمرکز ستاد، هم بر خرید و هم بر تولید از روزهای اول بود.

سخنگوی دولت گفت: ما شاید از اولین کشورهایی بودیم که تولید لوازم بهداشتی را به سرعت افزایش دادیم و در اوج تحریم تولید مواد شوینده، ضدعفونی‌کننده را در کشور افزایش دادیم. هیچ وقت فرصت نشد عنوان کنم که با چه زحمتی و چقدر این صنایع بسیج شدند، تسهیلات در اختیار آنها قرار گرفت، که از کشورهایی بودیم که به سرعت در مواد ضدعفونی کننده و در ماسک به تولید قابل قبول رسیدیم.

ربیعی افزود: به یادم دارم که از همین تریبون سخنگویی در آن روزها عددهایی ۴۰۰ و ۵۰۰ هزار را در تولید اعلام می‌کردیم و می‌گفتیم که در تولید به یک میلیون هم خواهیم رسید. امروز ما در تولید ماسک و موادضدعفونی‌کننده به اندازه‌ای رسیدیم که صادرات هم انجام می‌دهیم.

وی گفت: ما زمان زیادی برای تامین داروها اختصاص دادیم و شرکت‌های داخلی داروهایی که در جهان موثر بود، را تولید کردند و برای اینکه بازار سیاه وارد نشود این داروها را تحت پوشش بیمه هم قرار دادیم و این فشار مالی زیادی بر بیمه‌ها وارد می‌کرد.

سخنگوی دولت با بیان اینکه ماهیت جریان دوگانه واکسن داخلی- خارجی مشخص بود، اظهار کرد: عده ای که نه به واکسن را مطرح می کنند معدود هستند که دیدگاه نادرست و غلطی دارند و بخشی از این افراد هم می‌توانند در زمره افراد بخش اول قرار بگیرند به هر حال هر دو جریان آرامش روانی جامعه را هدف قرار داده‌اند.

ربیعی اضافه کرد: اما سوال از افرادی که مخالف واکسیناسیون هستند این است که کرونا را باور ندارند یا واکسیناسیون؟ اگر کرونا را باور ندارند پس چرا در تجمع شان ماسک زده بودند؟ اگر واکسیناسیون را قبول ندارند، یعنی می خواهند بگویند خود واعضای خانواده شان از کودکی تاکنون هیچ واکسنی تا حالا استفاده نکرده اند؟

وی با بیان اینکه وزارت بهداشت با دقت کامل اقدامات خود را در این زمینه به جلو می‌برد، گفت: ما داده‌ها و یافته‌های تولید واکسن را از روزهای اول در اختیار مجامع بین‌المللی قرار دادیم حتی با کشورهایی که پیشرفته هستند در امور پزشکی مبادلاتی صورت گرفته و ما با آنها به تولید مشترک رسیدیم که وزارت بهداشت جزییات بیشتر را حتما اعلام خواهد کرد.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری گفت: اطمینان می‌دهیم حتما به امید خدا در موعد مقرر واکسنی که خریداری کرده‌ایم وارد کشور شده و توزیع می‌شود و حتما به تولیدات خودمان هم خواهیم رسید.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره آخرین تصمیم دولت برای پرداخت غرامت به بازماندگان هواپیمای اوکراینی و زمان انتشار گزارش فنی و محاکمه عاملان آن گفت:  پیگیری این حادثه تاسف انگیز در دستور کار کمیته منتخب دولت قرار گرفت و تلاش شد با دقت ابعاد مختلف این حادثه ناگوار مورد بررسی قرار بگیرد. هر چند هیچ اقدامی جایگزین فقدان این جانباختگان و جبران از دست رفتن آنها را نمی‌کند. 

وی افزود: یکی از اقداماتی که باید صورت می‌گرفت تهیه گزارش دقیق از سانحه بود. در این خصوص کارگروه دولت با محوریت وزارت راه و مسکن شهرسازی و با مشارکت نمایندگان نیروهای مسلح، وزارت خارجه، سازمان هواپیمایی و معاونت حقوقی تشکیل شد. بعد از آن گزارش‌های دستگاههایی که می‌توانستند اطلاعاتی داشته باشند گرفته شد. حتی با افراد مختلفی که شاهد منطقه ای بودند مصاحبه شد و شواهد فردی جمع آوری شد. 

ربیعی ادامه داد: گزارش سازمان های فنی معتبری که جعبه سیاه را باز کردند و کشورهای ذینفع به همراه مستندات داخلی دریافت شد و در نهایت این گزارش توسط رییس کارگروه به دو زبان فارسی و انگلیسی تهیه و برای کشورهایی که در تحقیقات مشارکت داشتند ارسال شد.

سخنگوی دولت همچنین از کمیته بین المللی بنابر قواعد بین المللی و پروتکل‌ها و کنوانسیون‌های بین المللی در این خصوص خبر داد و  افزود: کشورهای مشارکت کننده مطابق استاندارد زمینی شیکاگو ۶۰ روز فرصت دارند اگر نظری در خصوص گزارش ارائه شده به آنها دارند، آن را ارسال کنند. دلیل فرصت هم این است که خود این کشورها بخشی از اطلاعات را داده‌اند که باید آن را مرور کنند که این اطلاعات در گزارش به درستی درج شده باشد بنابراین بعد از گزارش قطعی کشورها انتشار عمومی هم خواهد شد. 

ربیعی در خصوص غرامت به بازماندگان هم گفت: ما براساس کنوانسیون ورشو که عضو آن هستیم عمل می کنیم. مبلغ خسارت بر اساس کنوانسیون ۲ هزار و ۳۰۰ دلار بود. با توجه به اینکه این رقم مناسب نبود، معاونت حقوقی که در کمیته داخلی مسوولیت داشت، نرم‌های دیگر بین‌المللی را بررسی کردند و کنوانسیون‌های دیگری را دیدند و براساس این کنوانسیون‌ها آنچه که معاونت حقوقی اعلام کرد، عدد ۱۵۰ هزار دلار بود.

وی در ادامه با بیان این که بیشتر برای ما بحث معنوی مهم بود گفت: برای جانباختگان ایرانی بنیاد شهید موظف شد که با خانواده آنها همراهی کند. برخی خانواده‌ها در ایران نیستند . به هر حال یک غم ملی برای ما است مایل هستیم که مثل تمام خانواده های شهدا که بنیاد شهید با آنها همراهی و همدلی دارد، در کنار آنها هم باشد. 

ربیعی در خصوص رسیدگی کیفری به این پرونده هم گفت: از آن جا که مسوولیت مدنی و جبران خسارت جایگزین رسیدگی قضایی و مسوولیت کیفری حادثه نیست، پس از تهیه گزارشات مختلف و تهیه مستندات و شواهد همه در اختیار سازمان قضایی نیروهای مسلح قرارگرفته است .

 دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری گفت: اطلاعاتی که دریافت شده نشان می‌دهد که رسیدگی کیفری به پرونده‌ها در ایجاد این سانحه قصور داشتند در برخی مواد پایان یافته و در برخی موارد هم رو به پایان است و این بستگی به جمعی آنها دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.