نورد گرم یک ابرپروژه است که توسط شرکت فولاد مبارکه اصفهان کلید خورده است. با اجرای این پروژه کشور به طور کامل از واردات هر نوع ورق بی‌نیاز خواهد شد و به خودکفایی کامل خواهیم رسید. ظرفیت این پروژه تولید سالیانه چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تن تولید انواع ورق‌هایی است که در حال حاضر در کشور تولید نمی‌شود.​

به گزارش جماران، به طور کلی نورد به فرآیندی گفته می شود که طی آن فولاد در اثر نیروی فشار تغییر شکل پلاستیکی داده و به مقاطع مورد نیاز تبدیل می‌شود . در شرکت فولاد مبارکه اصفهان در عملیات نورد مقدماتی ضخامت تختال تقلیل می‌یابد و به ضخامت ورق مورد نیاز قسمت نورد نهایی می‌رسد . در نورد مقدماتی دو قفسه R 1 و R 3 وجود دارد که هر دو به صورت رفت و برگشتی کار می کنند . در هر مرحله نورد ، ضخامت تختال تا 25 درصد کاهش می‌یابد.

 

 

نورد گرم شامل چهار بخش است

 

نورد گرم شامل کوره‌های پیش‌گرم، خط تولید نورد گرم، کارگاه غلتک نورد گرم و واحد تکمیل نورد گرم است.با اجرای طرح نورد گرم 2 کشور از واردات محصولات در دسته میکروآلیاژی بی‌نیاز می‌شود و می‌توان تمام محصولات روز در دستۀ low carbon را تولید کرد. طبق پیش‌بینی‌هایی که در زمینۀ این نوع فولاد شده، فولاد مبارکه همه نیازهای کشور را در این حوزه برطرف می‌کند.

 

 

پیشرفت‌های قابل‌ملاحظه‌ صنعت فولاد و ضرورت به روزرسانی تکنولوژی‌ تولید

 

فولاد هم مثل همۀ صنایع دیگر در جهان توسعه یافته و پیشرفت‌های قابل‌ملاحظه‌ای در زمینۀ کیفیت فولاد رخ داده است. این پیشرفت‌ها عمدتا حرکت به سمت فولادهای سبک‌تر، اما مستحکم‌تر و عریض‌تر بوده است و و این شرایط شامل همۀ صنایع، خودرویی، لوازم خانگی، نفت و گاز و صنایع فلزی می‌شود به همین دلیل ایجاد ابرپروژه نورد گرم 2 یک امر ضروری برای صنایع کشور است

 

 

امکان تولید گریدهای جدید در صنعت فولاد

 

در چشم‌انداز فولاد مبارکه اصفهان تا 10 سال آینده، امکان تولید گریدهای جدیدی هم که به بازار فولاد عرضه می‌شود، وجود خواهد داشت. در نورد فعلی حداکثر نیرویی که قفسه‌های نورد می‌توانند اعمال کنند 3000 نیرو است، ولی در نورد جدید می‌توان تا 5000 نیرو را در هر قفسه اعمال کرد.

 

با بهره‌برداری از ابرپروژه طرح نورد گرم 2 فولاد مبارکه، یک‌میلیون تن ورق مازاد بر مصرف داخلی تولید خواهد شد. در این حالت، با کوتاه شدن دست واسطه‌ها، بازار سیاه و التهاب بازار از بین خواهد رفت و زمینۀ ایجاد ارزش‌افزودۀ بیشتر و صادرات نیز فراهم خواهد شد.

 

 

تاکید وزیر صمت بر آغاز جدی فعالیت طرح توسعه خط نورد گرم 2

علیرضا رزم‌حسینی، وزیر صمت یکی از اهداف بازدید اخیر خود و هیئت همراه از فولاد مبارکه را راه‌اندازی و آغاز جدی فعالیت‌های مربوط به طرح توسعۀ خط نورد گرم شمارۀ2 فولاد مبارکه اعلام کرد. به گفته او طرح‌های توسعه‌ای این شرکت با سرمایه‌گذاری نزدیک به یک میلیارد یورو و 30 هزار میلیارد تومان در دست اجرا است که سرمایه‌گذاری مناسب است.

 

 

تامین بازار ورق کشور با اتمام پروژه نورد 2

وجیه‌الله جعفری، معاون وزیر صمت و رئیس هیئت عامل ایمیدرو می‌گوید در خصوص طرح نورد گرم شمارۀ ۲ باید پیگیری‌هایی انجام شود تا به‌اتفاق همکاران و مجموعه مدیریتی فولاد مبارکه، در یک بازه زمانی کوتاه این پروژه به نتیجه برسد. اجرای این پروژه در آینده فولاد مبارکه و هم تأمین بازار ورق کشور بسیار تأثیرگذار است.

 

 

بهره برداری از نورد گرم تا سه سال آینده

عظیمیان، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه می‌گوید فولاد مبارکه برای حفظ سهم خود در تولید فولاد کشور و برای اینکه همچنان به‌عنوان سازمانی موفق در میان شرکت‌های فولادساز جهانی مطرح باشد، اجرای دو پروژۀ بسیار مهم نورد گرم شمارۀ 2 و طرح تحول دیجیتال را در دستور کار خود قرار داده است و براساس پیش‌بینی‌ها، پروژۀ نورد گرم شمارۀ 2 تا سه سال دیگر به بهره‌برداری خواهد رسید.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.