دستیار پیشین امنیت ملی در دفتر علم و فناوری کاخ سفید گفت: بهترین راه برای کاهش تنش این است که به برجام بپیوندیم. سپس، امیدوارم صحبت‌هایی در مورد روشن شدن نگرانی‌های ایالات متحده و ایران در مورد فعالیت‌های منطقه‌ای انجام شود. در حالت ایده‌آل، کشورهای ما می‌توانند به یکدیگر اطمینان خاطر دهند و به نوعی همکاری در برخی زمینه ها دست یابند.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایلنا، یک مقام سابق کاخ سفید تاکید کرد آمریکا در حال حاضر به دنبال عملی کردن امکان مذاکره با ایران بعد از پیوستن به برجام است.

فرانک هیپل (Frank N von hippel) دستیار پیشین امنیت ملی در دفتر علم و فناوری کاخ سفید (۱۹۹۳ تا ۱۹۹۵) و استاد روابط بین‌الملل دانشگاه پرینستون است. وی به صورت تخصصی در حوزه سلاح هسته‌ای، پیمان منع اشاعه هسته‌ای و جنگ تحقیق و بررسی کرده است. وی نظرات خود را در مورد افزایش تنش‌ میان تهران و واشنگتن بیان کرده است:

آمریکا به فکر مذاکره با ایران بعد از پیوستن به برجام است

وی در ابتدا در مورد احتمال بازگشت رئیس‌جمهور جدید آمریکا به برجام گفت: معتقد هستم آنها به فکر  مذاکره پس از پیوستن مجدد ایالات متحده به برجام و بازگشت مجدد ایران به تعهدات برجامی هستند. امید این است که برای نگرانی‌های مربوط به گسترش سلاح‌های هسته‌ای در خاورمیانه راه حل طولانی مدت داشته باشیم. به نظر من، هدف باید حذف برنامه‌های ملی غنی‌سازی اورانیوم در سراسر جهان به نفع کنترل چند ملیتی غنی‌سازی باشد.

وی اضافه کرد: تنها نمونه‌ای که ما تاکنون داشته‌ایم URENCO در اروپا است که در دهه ۱۹۶۰ نگرانی‌هایی در مورد داشتن برنامه ملی غنی سازی توسط آلمان وجود داشت؛ بنابراین هلند و انگلستان در یک برنامه چند ملیتی با آلمان همکاری کردند که اکنون بعد از روسیه دومین تامین کننده خدمات غنی سازی در سطح جهان است. سانتریفیوژها در آلمان طراحی شده و در هلند ساخته شده‌اند و هر سه کشور دارای یک کارخانه غنی سازی بزرگ هستند.

تنها کارخانه غنی سازی اورانیوم در آمریکاست

وی اضافه کرد: امروز تنها کارخانه غنی سازی اورانیوم در ایالات متحده متعلق به URENCO است؛ اگرچه گفته می‌شود هدف از ساخت کارخانه ملی غنی‌سازی اورانیوم برای تأمین سوخت راکتورهای تولید تریتیوم و راکتورهای دریایی ایالات متحده است.

ترامپ گروسی را تحت فشار قرار داده بود

این استاد دانشگاه همچنین با اشاره به اظهارات اخیر مدیرکل آژانس بین‌ المللی انرژی اتمی در خصوص برنامه هسته‌ای ایران، گفت: دولت ترامپ قطعاً آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و رافائل گروسی و همچنین فرد ماقبل وی، یوکیا آمانو را تحت فشار قرار داده است که البته مدیران این آژانس با یکپارچگی در برابر این فشارها مقاومت کرده‌اند. امیدوارم که دولت بایدن با آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای و سایر سازمان های بین‌المللی با احترام بیشتری نسبت به استقلال آنها رفتار کند.

وی در مورد احتمال کاهش تنش‌ها در دوران بایدن گفت: قطعا شاهد کاهش تنش‌ها خواهیم بود اما تنش صفر نمی‌شود چرا که ایران، ایالات متحده را به عنوان یک قدرت هژمونیک خارجی دیده است که سعی در کنترل خاورمیانه دارد. من امیدوارم که کاهش این نگرانی‌های متقابل نیز ممکن باشد.

بهترین راه کاهش تنش، پیوستن به برجام است

این مقام سابق کاخ سفید در ادامه افزود: بهترین راه برای کاهش تنش این است که به برجام  بپیوندیم. سپس، امیدوارم صحبت‌هایی در مورد روشن شدن نگرانی‌های ایالات متحده و ایران در مورد فعالیت‌های منطقه‌ای انجام شود. در حالت ایده‌آل، کشورهای ما می‌توانند به یکدیگر اطمینان خاطر دهند و به نوعی  همکاری در برخی زمینه ها دست یابند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.