سخنگوی هیئت رئیسه مجلس گفت: در شبهات طوری موضوع بیان شده که مجلس درصدد صدور مجوز برای نظامیان است؛ درحالی که این مجوز از ابتدای انقلاب وجود داشته و هیچ اقدام جدیدی در این باره انجام نشده است. به عنوان نمونه در اولین انتخابات ریاست جمهوری که برگزار شد یکی از دریاداران مطرح ارتش در آن زمان شرکت کرد و در ادوار بعدی نیز این رویه وجود داشته است؛ قانون اساسی در این زمینه منع نکرده است و ما هم نمی توانیم آن ها را منع کنیم.

به گزارش جماران؛ به نقل از خانه ملت، سخنگوی هیئت رئیسه مجلس با انتقاد از برخی شایعات و شبه افکنی ها درباره اصلاح قانون انتخابات، تاکید کرد که هدف طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری برچیدن روال نامطلوب در زمان ثبت نام ها است که باعث می شود حتی افراد کم سن سال و بی سواد ثبت نام کنند و این روند به آبروی نظام آسیب می زد. وی همچنین به سئوالات خبرنگاران درباره استجازه رئیس مجلس از رهبر انقلاب، نگرانی ها از عدم اجرای قانون مالیات بر خانه های خالی، پیگیری مجلس برای اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و لایحه بودجه ۱۴۰۰ پاسخ داد.

محمدحسین فرهنگی  در نشست خبری ظهر امروز (شنبه، 6 دی ماه) با اشاره به برخی از شبهات و ادعاهای مطرح شده در خصوص اقدامات مجلس برای اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری توسط برخی از رسانه ها، تاکید کرد: فلسفه و انگیزه اصلی مجلس در پیگیری این موضوع این است که شاهد ثبت نام های بی رویه نامناسب گذشته نباشیم که گاها برخی از آن ها به آبروی نظام آسیب می زد.

وی ادامه داد: شورای نگهبان در گذشته برای ورود مجلس به این مضوع گاهی مخالفت هایی داشت زیرا این امر را جزو اختیارات خود در ذیل اصل 110 قانون اساسی می دانست؛ این مهم در حالی است که خودشان به این جمع بندی رسیدند می تواند این قانون مثل بخش های دیگر قانون اساسی نحوه اجرایش تبیین شود لذا مجلس برای تبیین این امر وارد موضوع شد.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی افزود: این مصوبات الزاما نهایی نیست، شاید در شورای نگهبان ایراداتی نسبت به آن گرفته شود که این موضوع حق قانونی شورا به شمار می رود.

فرهنگی بیان کرد: به عنوان مثال گفته می شود دایره ثبت نام ها به سمتی برده شده که خارج از احکام قانون اساسی مانند اصل 115 است؛ مسلما شورای نگهبان در این موضوع دقت خواهد داشت و امکان مخالفت با برخی جزئیات وجود دارد.

مجلس برای حضور نظامیان در انتخابات، هیچ قانون گذاری جدیدی انجام نداده است

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، گفت: در شبهات طوری موضوع بیان شده که مجلس درصدد صدور مجوز برای نظامیان است؛ درحالی که این مجوز از ابتدای انقلاب وجود داشته و هیچ اقدام جدیدی در این باره انجام نشده است. به عنوان نمونه در اولین انتخابات ریاست جمهوری که برگزار شد یکی از دریاداران مطرح ارتش در آن زمان شرکت کرد و در ادوار بعدی نیز این رویه وجود داشته است؛ قانون اساسی در این زمینه منع نکرده است و ما هم نمی توانیم آن ها را منع کنیم.

جنگ روانی درباره حضور نظامیان در انتخابات را برخی برای حاج قاسم هم به راه انداخته بودند

سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی افزود: موضوع احصاء شده افرادی بودند که مدیریت در سطح ملی دارند که باید مشخص شود چه کسانی هستند؛ در این موضوع بخش دولتی تصریح شده و به بندهای الف تا ج ماده 71 قانون مدیریت خدمات کشوری مجوز داده است و گفته شده افراد نظامی می توانند شرکت کنند. لذا تصمیم جدیدی برای حضور افرادی که سابقه نظامی دارند گرفته نشده و این امر بخشی از جنگ روانی است که برخی از عناصر درون جریان های سیاسی راه اندازی کردند.

وی تصریح کرد: قبل از شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی نیز این امر در مورد ایشان نیز مطرح شد؛ ایشان صراحتا عنوان کردند بنده چنین نظری ندارم در حالی که ایشان قهرمان ملی کشورمان است و متاسفانه این حرکت زننده ای بود که از سوی برخی نسبت به ایشان انجام شد.

مجلس به حاشیه ها توجه نخواهد کرد و آنچه مبنای قانونی دارد پیگیری می کند

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: مجلس به حاشیه ها توجه نخواهد داشت و هرآنچه مبنای قانون اساسی است پیگیری خواهد کرد لذا نتیجه این نخواهد بود که تحت تاثیر این بحث ها منصرف شویم.

فرهنگی بیان کرد: در مورد سایر جزئیات و فروعی که قانون اساسی عنوان کرده سعی کردیم در طرح جدید مجلس آن ها را اعمال کنیم؛ بنابراین نظر نمایندگان در صحن و کمیسیون اعمال شده و وقتی به شورای نگهبان ارسال شود آن ها مستقلا نظراتشان را اعلام خواهند کرد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم گفت: در خصوص اینکه چرا موضوع یاد شده در گذشته از سوی مجلس پیگیری نشده باید عنوان کرد شورای نگهبان برداشتش این بود که این امر با اختیاراتی که شورا دارد متناقض است لذا اجازه ورود نداده اند اما وقتی مشاهده شد آنچه اختیارات شورای نگهبان است برای دستگاه های مجری (وزارت کشور) لازم الاجرا نیست و نمی توانند به بحث ثبت نام ها وارد شوند موافقت کردند این موضوع از سوی مجلس بررسی شود.

آنچه مجلس دنبال می کند، برچیدن روال نامطلوب در زمان ثبت نام کاندیداهاست

وی ادامه داد: آنچه مجلس دنبال می کند، برچیدن روال نامطلوب در زمان ثبت نام ها است، شورای نگهبان با این موضوع به صورت کلی و اجمالی موافق است اما جزئیات می تواند مورد اختلاف باشد. برای ثبت نام شورای اسلامی شهر و روستا یا استخدام ها شرایط مشخصی وجود دارد مانند حداقل داشتن مدرک دیپلم یا کارشناسی ارشد لذا برای امری مثل ریاست جمهوری که مدیریت کلان کشور طی 4 سال است نمی تواند ثبت نام بدون ارائه مدارک مثبته مناسب باشد.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بنابراین براساس منطق، موافقت شورای نگهبان و قانون اساسی در خصوص موضوع ثبت نام حداقل کاری که می تواند انجام شود این است که طبق روال کاری ثبت نام شوراهای شهر و روستا به طریق اولی و برای ریاست جمهوری اعمال شود.

فرهنگی افزود: در پاسخ به این سوال که چرا مدرک دکتری برای ثبت نام ریاست جمهوری پیش بینی نشده باید عنوان کرد ممکن است کسانی دارای تجربیات خوبی باشند اما مدرک دکتری ندارند لذا مجلس این شرط را تعیین نکرد ایجاد نکرد.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: داشتن تجربه و مدیر و مدبر بودن نص سریع قانون اساسی است؛ رجال مذهبی و سیاسی بودن نص صریح اصل 115 قانون اساسی است؛ براین اساس در موقع ثبت نام برخی از موارد یاد شده باید ارائه شود تا شاهد ثبت نام های بی جا از سوی برخی افراد کم سواد، خردسال و نوجوان و افراد بسیار مسن و بالای 70سال نباشیم که این امر قدم مثبتی محسوب می شود.

وی گفت: اینکه گفته می شود با این اقدام مشخصا رقبایی حذف می شوند باید گفت کدام ماده و حکم رقیبی را حذف می کند؟ اصلا محور چه کسی است که رقبای او با این اصلاحات حذف خواهند شد. این موارد حاشیه سازی هایی است که توسط برخی رسانه ها انجام می شود و خلاف واقع است.

فرهنگی همچنین تصریح کرد: در روزهای اخیر مسائل و ابهاماتی در خصوص برگزاری جلسات صحن مجلس و غیره مطرح شد که باید تاکید کرد همه موارد مطابق آئین نامه داخلی پیگیری می شود، ستاد ملی مبارزه با کرونا مجوزهایی را صادر کرده که محدودیت هایی را برای مجلس قائل است. در این راستا مطابق آئین نامه داخلی مجلس امور را پیگیری کرده که براساس آن در بازه زمانی مشخص جلسات در سه سالن با رعایت فاصله ها به صورت موفقیت آمیز برگزار شد.

تأکید داریم در کنار شفافیت آرا، از استقلال مجلس مراقبت شود

فرهنگی درباره طرح شفافیت آرای نمایندگان نیز گفت: این طرح در روزهای ابتدایی آغاز به کار مجلس یازدهم اعلام وصول شد و به کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس رفت که به دلیل اهمیت آن، به استناد آیین نامه داخلی به مرکز پژوهش های مجلس ارجاع شد که بعد از بررسی های صورت گرفته به کمیسیون بازگشت تا جزئیات آن رسیدگی شود.

وی افزود: تأکید داریم در کنار شفافیت آرا، از استقلال مجلس مراقبت شود و نمایندگان نیز تحت فشار قرار نگیرند. لذا به دنبال این هستیم که نتیجه این قانون شفافیت در کنار حفظ جایگاه و شأن نمایندگان و مجلس باشد.

فرهنگی در ادامه با اشاره به تصویب طرح شفافیت آرای نمایندگان در کمیسیون و قرارگرفتن آن در سامانه، عنوان کرد: پیشنهادات نمایندگان طی ده روز اخذ شد و با توجه به عادی بودن طرح قرار شد به استناد ماده 100 آیین نامه داخلی مجلس با جمع آوری امضا آن را خارج از نوبت بررسی کنیم.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: در حال حاضر صحن مجلس در حال بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری است و طرح بعدی درباره فولاد خواهد بود که بازار حساسی است و ضروری بود بعد از گزارش کمیسیون صنایع، مصوباتی در این حوزه داشته باشیم از این رو در صورت کسب آرای نمایندگان، طرح شفافیت آرا بعد از این موضوع به صورت اولویت دار در صحن بررسی می شود.

وابستگی لایحه بودجه 1400 به نفت بسیار بالا و درآمدهای آن خوش‌بینانه دیده شده است

در بخش دیگری از این نشست خبری، سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. فرهنگی در پاسخ به سوالی درباره کلیات لایحه بودجه 1400 و میزان همخوانی آن با عدم وابستگی به درآمدهای نفتی، اظهار داشت: جواب آن منفی است و همخوانی وجود ندارد؛ وابستگی بودجه به نفت بسیار بالا بوده و درآمدها خوش‌بینانه دیده شده و هزینه های برآوردشده نیز اجتناب ناپذیر است که در صورت عدم تحقق درآمدها کشور دچار مشکلات فراوانی می شود.

فرهنگی همچنین با اشاره به نظرات مختلف نمایندگان درباره تصویب کلیات لایحه بودجه، توضیح داد: لایحه بودجه در صورت رد شدن به دولت ارجاع می شود که آنها نیز دو هفته فرصت دارند گزارش آن را بعد از بررسی به مجلس بدهند که این بار در کمیسیون بررسی نمی شود بلکه مستقیما به صحن مجلس می آید تا کلیات آن بررسی شود که در صورت تأیید، به کمیسیون تلفیق لایحه بودجه خواهد رفت تا بررسی آن ادامه یابد.

این عضو کمیسیون صنایع مجلس اضافه کرد: نظر بعدی این است که اصلاح لایحه دولت از اختیارات مجلس بوده و دولت نیز برای همراهی اعلام آمادگی کرده است؛ لذا ما بر اساس واقعیات موجود بودجه را تصویب می کنیم در صورتی که دولت توانست درآمدهای بالاتری را با منوالی که خود در لایحه آورده کسب کند، این را طی احکامی در یک تبصره ای می آوریم و سیاست گذاری می کنیم که در صورت تحقق تا سقف لایحه، می تواند با این سیاست ها، درآمدها را در ردیف های آن بر اساس هر حکمی که ضمن آن تبصره آمده توزی کند که البته تمام اینها بستگی به رأی نمایندگان در کمیسیون تلفیق و صحن علنی مجلس دارد.

وی همچنین در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره استجازه رئیس مجلس از رهبر معظم انقلاب در قبال بعضی از موضوعات مثل کرونا و افزایش سقف کمیسیون ها، گفت: این موضوع بیشتر در حوزه کرونا صورت گرفته و افزایش سقف کمیسیون ها به استناد این موضوع انجام نمی شود چنانچه مجوز کمیسیون قضایی برای آغاز به کار بر اساس مصوبه مجلس بود.

وی افزود: همچنین درباره افزایش سقف کمیسیون ها برای نمایندگان جدیدالورود نیز طرح دیگری در دستور است که 10 روز آن پایان یافته و در صورت اولویت دار شدن در صحن علنی بررسی می شود.

فرهنگی اضافه کرد: برای موضوعاتی مثل برگزاری جلسات در مکان های مختلف مجلس و مواردی مثل توزیع اوراق در صحن علنی که باعث می شد چندین دست بچرخد که کرونا شیوع بیشتری یابد، از ستاد کرونا مجوز گرفتیم تا به صورت الکترونیکی آنها را برگزار کنیم.

این عضو هیأت رئیسه مجلس در ادامه نیز در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری و رایزنی با شورای نگهبان، عنوان کرد: این قانون به انتخابات آتی می رسد و حتی اگر شورای نگهبان ایراد بگیرد، مجلس آن را بعد از دریافت نظرات شورای نگهبان به مجلس، خارج از نوبت بررسی می کند.

وی افزود: در شکل گیری چنین طرحی نظر شورای نگهبان اخذ شده است و پشتوانه ای به نام مرکز پژوهش ها داریم که نظرات آنها نیز تا حدود زیادی اعمال شده است؛ آنچه که در صحن علنی کم و زیاد می شود جدید هستند و رایزنی درباره آنها نشده است در نتیجه ممکن است در شورای نگهبان مورد بحث واقع شده و ایراد گرفته شود.

مجلس درباره عدم اجرای قانون مالیات بر خانه های خالی نگران است

فرهنگی در ادامه نشست خود درباره نحوه اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی که مورد تأیید شورای نگهبان واقع شده است، گفت: پیش بینی های لازم برای عملیاتی شدن این قانون در مصوبه انجام شده و مکانیزم هایی برای اعمال فشار به افراد دارای مسکن برای اعلام در سامانه های پیش بینی شده، تعیین شده است و باید توسط سازمان امور مالیاتی رصد شود تا مالیات به خانه های خالی تعلق گیرد.

سخنگوی هیأت رئیسه مجلس ادامه داد: البته مجلس درباره نحوه اجرای این قانون نگرانی هایی دارد چرا که در گذشته مصوباتی برای خانه های خالی مصوباتی داشته ایم و باوجود اینکه ضمانت اجرایی نداشته، دستگاه های مربوطه می توانستند در قالب آیین نامه های داخلی آن را اجرا کنند لذا همیشه بعد از تصویب و ابلاغ قوانین این نگرانی را داریم که قانون توسط مجریان به درستی انجام می شود یا خیر.

طرف خارجی و مسئولان اجرایی داخلی توجه کنند که در قبال صنعت هسته ای حالت کج دار و مریز گذشته را نخواهیم داشت

وی در ادامه این نشست در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها عنوان کرد: بعد از تصویب این قانون در مجلس، دولت مخالفت هایی کرد اما بعد از ابلاغ آن، دولت رسما اعلام کرد این قانون را اجرا می کند لذا از آن جایی که طبق قانون هنوز فرصت باقی است طرف خارجی و مسئولان اجرایی داخلی باید توجه داشته باشند حالت کج دار و مریز گذشته را نخواهیم داشت و بعد از انقضای مدت تصریح شده در قانون، اقدامات خود را به طور روشن در ارتباط با بحث هسته ای انجام خواهیم داد و مسئولان اجرایی نیز قول همراهی داده اند.

فرهنگی اضافه کرد: مسئولان کشورهای اروپایی به خصوص آمریکا خودشان باید تصمیم بگیرند و زمان بندی این قانون به گونه ای است که نمی توانند بگویند در زمان انتقال قدرت بوده ایم و امکان تصمیم گیری نداشتیم بلکه این اختیار را خواهند داشت که به راحتی تصمیم گرفته و آن را اعلام کنند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: تفاوتی این دوره با دوره قبل در این است که در دوره قبل مسئولان اجرایی بر خلاف مصوبه قبلی که به اسم برجام معروف و پیش بینی شده بود به تدریج گام هایی برداشته شود و مسئولان سریع اقدام کردند این دوره اینگونه نخواهد بود بلکه باید منتظر باشیم تا اقدامات عملی آنها آغاز شده و تعهدات خود را انجام دهند یعنی فروش نفت را تسهیل کرده و موضوعات ارزی را حل کنند و 1+4 تحریم ها را بردارند و مشکلات رفع شود تا بعد از آن اقدامات لازم را صورت دهیم و در غیر این صورت، پیش از موعد هیچ اقدامی نمی کنیم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: آنچه در برجام آمده زمان بندی داشت که بعضا یا منقضی شده و یا رو به انقضا است و قطعا باید از تسهیلاتی که طی زمان بندی برخوردار می شدیم برخوردار شویم و آن را حق خود می دانیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 1488824
  • منبع: خانه ملت
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.