در واکنش به درخواست اروپایی ها برای انجام مذاکرات موشکی با ایران، تابناک ضمن انتقاد از این پیشنهاد یادآور شده که احیای برجام حداقل یک سال زمان نیاز دارد.

به گزارش جماران؛ تابناک نوشت: بعد از فرایند مذاکرات ۱+۵ و امضا و اجرای ناقص برجام، نهایتا در دوره ریاست جمهوری ترامپ، اروپایی ها نتوانستند از خروج امریکا از برجام ممانعت کنند. پس از خروج نیز توان پر کردن خلأ حضور امریکا را نداشتند و ذره‌ای خاصیت بابت حضور در برجام که از خود نشان ندادند هیچ، نقش گزارشگر وقایع یا خبر رسانی بی اثر را بعهده داشتند و به عنوان بازیگری وقت تلف کن و تامین کننده منافع طرف متخلف عمل کردند.

این اتحادیه با آن سابقه بسیار ضعیف، چطور به خود اجازه می‌دهد اکنون که امریکا در مقابل ملت ایران شکست خورده و از کرده خود پشیمان است و قاعدتا باید به قواعد بازی تن بدهد، به جای فشار بر امریکا، گامی فراتر از صلاحیت و جایگاه خود برداشته و بحث موشکی را پیش می‌کشد!

احیای برجامی که مرده به دنیا آمد، خود به مراقبت ویژه و اتاق احیاء، آن هم حداقل برای یک سال نیاز دارد تا فقط به شرایط و نقطه صفر برسد نه بیشتر!

حال چه محرکی به اروپا اجازه چنین جسارتی داده تا بحث موشکی را پیش بکشد؛ آن هم در حالی که در اجرای برجام پای در گل مانده است؛ عجیب و غیر قابل فهم به نظر می‌رسد.

دستگاه دیپلماسی ما باید به این اتحادیه فشل تفهیم کند که هنوز وظایف بر زمین مانده زیادی برای اجرای توافق قبلی هست تا فقط بتوان به یک نشست رو در رو در مورد احیای برجام تن داد، چه رسد به بررسی موضوعات دیگر.

اولا امریکا با هدف تسلیم ایران، دو سال است که از برجام خارج شده و از این بابت خسارتی بالغ بر حدود ۱۰۰ میلیارد دلار به اقتصاد ایران وارد کرده است.

ثانیا قبل از خروج از برجام نیز نه تنها به تعهدات خود عمل نکرده، که از پایبندی دیگران به مفاد برجام نیز جلوگیری کرده است.

ثالثا در مواجهه با ملت ایران شکست سنگینی متحمل شده و اینک به عنوان طرف بازنده، باید امتیازات مهمی را روی میز مذاکره بگذارد و شروط بحق ایران را قبل از هر اتفاق جدیدی تامین کند.

با این اوصاف اکنون مساله روی میز نه موشک و توهمات اروپا که عبارتند از؛

۱- بازگشت فوری، رسمی و بدون هر گونه پیش شرط امریکا به برجام همزمان با تصویب آن در کنگره برای اطمینان از عدم تکرار قانون شکنی امریکا؟!

۲- اجرای کامل تمام تعهدات برجامی و لغو یکجای همه تحریم‌ها و راستی آزمایی این اقدام به مدت یک سال؛ یعنی معادل دوره‌ای که ایران با شکیبایی تمام، رفتار خلاف عرف امریکا و اروپا در خروج از برجام و عدم‌اجرای آن را نظاره کرد و هیچ کاری نکرد.

۳- پس از یک سال اثبات حسن نیت طرف مقابل، تازه شروع پلکانی بازگشت ایران به تعهدات بد برجامی آغاز خواهد شد.»

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.