فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد در این نامه خود به رهبر معظم انقلاب به نکات متعددی اشاره کرد که بازگشایی پنجره واحد فیزیکی شروع کسب و کار در اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی تهران، تقلیل زمان شروع کسب و کار از 72.5 روز به سه روز و تدوین لایحه حمایت از سهامداران خرد از جمله آنها بود.

به گزارش جماران؛ به نقل از روزنامه اعتماد، وزیر اقتصاد در نامه‌ای به رهبری، گزارشی از اقدامات وزارتخانه متبوعش در راستای بهبود و تسهیل محیط کسب و کار تشریح کرد.

فرهاد دژپسند در این نامه به نکات متعددی اشاره کرد که بازگشایی پنجره واحد فیزیکی شروع کسب و کار در اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی تهران، تقلیل زمان شروع کسب و کار از 72.5 روز به سه روز و تدوین لایحه حمایت از سهامداران خرد از جمله آنها بود.

بخشی از نامه وزیر اقتصاد به رهبری به شرح زیر است. 

اقدامات لازم برای بهبود رتبه ایران در شاخص سهولت انجام کسب و کار بانک جهانی در راستای تحقق منویات حضرتعالی به شرح ذیل انجام شده است: 

۱- در تاریخ ۱۰ خردادماه سال جاری پنجره واحد فیزیکی شروع کسب و کار در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران و با همکاری آن اتاق، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، سازمان تامین اجتماعی، روزنامه رسمی کشور، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران و سازمان امور مالیاتی کشور راه‌‍‌اندازی شد.

در این پنجره واحد، عملیات ثبت شرکت، ثبت‌نام در نظام مالیاتی و انجام امور مالیاتی، تخصیص کد کارگاهی تامین اجتماعی، ثبت آگهی تاسیس در روزنامه رسمی و روزنامه‌های کثیرالانتشار و تحویل دفاتر پلمب شده مالیاتی انجام می‌شود. این خدمات در ابتدا تنها برای تاسیس شرکت‌های مسوولیت محدود بود که با مصوبه هیات مقررات‌زدایی و تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار این خدمات به شرکت‌های سهامی خاص نیز تسری داده شده و در ادامه، ثبت تغییرات شرکت‌ها و همچنین ثبت علایم تجاری نیز در دستور کار قرار گرفته است که به یاری خداوند تا پایان سال جاری این خدمات نیز به صورت گسترده به فعالان بخش خصوصی ارایه خواهد شد.

بر اساس آخرین گزارش بانک جهانی، فرآیند شروع کسب و کار در شهر تهران، ۷۲.۵ روز به طول می‌انجامید و باعث افتخار است که اعلام کنم تا تاریخ 10/۹/1399 تعداد ۷۶۵ شرکت در این پنجره واحد به ثبت رسیده و میانگین زمانی انجام همه این اقدامات برای هر شرکت به کمتر از ۳ روز تقلیل یافته است. البته با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای انجام اقدامات تکمیلی و بنیادی، به دنبال این هستیم که این زمان به یک روز کاهش یابد. با عنایت به تجربه موفق کسب شده در تهران، در تاریخ 5/۵/1399 در ۴ شهر مشهد، تبریز، اصفهان و شیراز نیز این پنجره‌های واحد فیزیکی راه‌اندازی شده است که در مجموع در این شهرها نیز تاکنون تقریبا ۲۴۰ شرکت با میانگین زمانی ۳ روز ثبت شده‌اند.

از جمله اقداماتی که منجر به این کاهش زمان ارایه خدمات شده است، می‌توان به ایجاد ارتباط الکترونیکی و تعامل بین سازمانی، حذف کد اقتصادی و جایگزینی آن با شناسه ملی و کد ملی اشخاص، تسهیل فرآیند ثبت‌نام نظام مالیاتی و الکترونیکی شدن کامل این فرآیند (که منجر به کاهش ۵۵ روزه زمان ارایه خدمات مالیاتی شده است) و همچنین ارایه خدمت مباشرت به صورت تخصصی و رایگان به ارباب رجوع اشاره کرد.

۲- با عنایت به تخصصی بودن دعاوی تجاری و تاثیر آن در نماگر اجرای قراردادها از شاخص سهولت انجام کسب و کار بانک جهانی، در تاریخ ۲۶ آبان ۱۳۹۹ مجتمع قضایی تخصصی دعاوی تجاری با همکاری مشترک قوه قضاییه و این وزارتخانه در شهر تهران راه‌اندازی شده است. بر اساس آخرین گزارش بانک جهانی، رسیدگی به یک دعوای تجاری در تهران ۵۰۵ روز زمان می‌برد و کیفیت رسیدگی قضایی نیز امتیاز ۵ از ۱۸ را داراست. 

۳- علاوه بر ۲ مورد فوق‌الذکر، تدوین لایحه حمایت از سهامداران خرد در این وزارتخانه و ارسال آن از طریق هیات محترم دولت به مجلس شورای اسلامی برای تصویب و همچنین انجام اقدامات مقدماتی برای تدوین لایحه وثایق بانکی نیز از جمله اقداماتی است که در این خصوص صورت گرفته و همچنان نیز در دست پیگیری است.

لازم به ذکر است که بر اساس نحوه ارزیابی بانک جهانی حداقل ۲ سال باید از پیاده‌سازی و اجرای هر اقدام اصلاحی بگذرد تا در ارزیابی محیط کسب و کار یک کشور لحاظ شود، لذا آثار این اقدامات در امتیازدهی و رتبه‌بندی گزارش‌های بانک جهانی از ۲ سال آینده مشاهده خواهد شد. شایان ذکر است در سال گذشته علاوه بر این اقدامات، ۸ مورد اقدام اصلاحی اساسی دیگر که مورد تایید رسمی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، اتاق تعاون ایران و اتاق اصناف ایران بوده نیز صورت گرفته که متاسفانه به دلیل نگاه سیاسی بانک جهانی، مورد پذیرش آن بانک قرار نگرفته است. لکن آنچه در این میان اهمیت دارد، ارتقای سطح ادراک بهبود محیط کسب و کار در نزد مردم و فعالان بخش خصوصی است که خوشبختانه نظرسنجی‌‌های میدانی نشان می‌دهد این اتفاق مبارک با اقداماتی که شرح آن به محضرتان ارایه شد، رخ داده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.