آسیه کلاته، عضو حزب تازه مجوز گرفته «پایداری» مدعی است که «زیرساخت‌های حضور زنان در ریاست‌جمهوری فراهم نیست» و گفته که هنوز به این «نتیجه» نرسیده که یک خانم رییس‌جمهور شود یا خیر.

به گزارش جماران؛ روزنامه اعتماد نوشت: ۴۱ سال پیش، زمانی که اعضای مجلس خبرگان از تعبیر «رجال سیاسی» استفاده کردند احتمالا نمی‌دانستند این واژه قرار است زمینه‌ساز ممانعت از کاندیداتوری برای انتخابات ریاست‌جمهوری شود.

از همان روز تا همین حالا که تاکنون ۱۲ انتخابات ریاست‌جمهوری را پشت‌ سر گذاشتیم، هیچ زنی موفق نشده برای حضور در رقابت بر کرسی ریاست قوه مجریه کاندیدا شود. نام‌نویسی چند باره اعظم طالقانی جز رد صلاحیتش از جانب شورای نگهبان نتیجه‌ای دربر نداشته و هر چه او و دیگر موافقان کاندیداتوری زنان تمام این سال‌ها تاکید کردند که تعبیر «رجال سیاسی» در اصل ۱۱۵ قانون اساسی به معنای جنس مرد نیست، تغییری در تفسیر شورای نگهبان از این اصل حاصل نشده و درنهایت مسوولان برگزاری انتخابات در آنچه اعظم طالقانی «آزمایش قانون اساسی» می‌نامید، مردود شدند.

حالا در آستانه انتخابات ۱۴۰۰ بار دیگر ماجرای حضور زنان در انتخابات ریاست‌جمهوری به عنوان دغدغه‌ای چند ده ساله مطرح شده است؛ دغدغه‌ای که اگرچه در میان زنان و مردان زیادی، طرفدار و حامیانی دارد اما در این میان مخالفانی دارد که در کمال تعجب میان آنها اسامی برخی زنان هم به چشم می‌خورد.

آسیه کلاته، عضو حزب تازه مجوز گرفته «پایداری» یکی از افرادی است که مدعی است «زیرساخت‌های حضور زنان در ریاست‌جمهوری فراهم نیست» و در اظهاراتی عجیب به خبرگزاری برنا گفته که هنوز به این «نتیجه» نرسیده که یک خانم رییس‌جمهور شود یا خیر. او با طرح پرسشی عجیب‌تر مبنی بر اینکه «یک خانم با توجه به همه مشغله‌ها همچنین ویژگی‌هایی شخصیتی که دارد، آیا می‌تواند از عهده مسوولیت‌هایی که بر دوش یک رییس‌جمهور است، برآید؟!» اعلام کرده که «در حال حاضر» با این قضیه که زن، مناصبی را برعهده بگیرد که با «روحیات یک آقا سازگار است» کنار نیامده است!

در مقابل تفکری همچون آنچه از این کنشگر زن پایداری‌چی خواندیم اما معصومه ابتکار زنان را «توانمند» خوانده و معتقد است که «خانم‌ها می‌توانند رییس‌جمهور شوند.»

او که در حال حاضر به عنوان معاون زنان و امور خانواده ریاست‌جمهوری مشغول به فعالیت است و پیش از این هم در سمت‌های مختلفی مانند عضویت در شورای شهر و ریاست سازمان محیط‌زیست فعال بوده با اشاره به حضور چند باره اعظم طالقانی برای کاندیداتوری انتخابات ریاست‌جمهوری، امکان حضور زنان در راس قوه را منوط به اجازه شورای نگهبان می‌داند و بر این اساس به ایلنا گفته است: «اگر آنها(شورای نگهبان) ایرادی به این موضوع نداشته باشند، خانم‌ها می‌توانند رییس‌جمهور شوند.»

این چهره سیاسی اصلاح‌طلب اگرچه اعلام کرده که برنامه‌ای برای نام‌نویسی در انتخابات ریاست‌جمهوری ندارد اما در عین حال تاکید دارد که استفاده از تعبیر «رجال» در قانون اساسی با هدف قابلیت استفاده دوگانه از این کلمه صورت گرفته و بر همین اساس گفته که از قبل هم مانعی برای حضور زنان در انتخابات نبوده است.

نکته مطرح شده از سوی ابتکار همان موضوعی است که طی سال‌های گذشته بارها از سوی مدافعان حضور زنان در عرصه سیاست هم مطرح شده؛ اینکه به ‌لحاظ قانونی مشکلی برای کاندیداتوری زنان نیست اما در عمل چنانکه سخنگوی شورای نگهبان نیز در آخرین اظهارنظر خود از عدم تغییر نگاه فقهای این شورا به مفهوم «رجل سیاسی» گفته، نمی‌توان امیدی به تغییر داشت.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
5 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.