سخنگوی وزارت امور خارجه چین در واکنش به ادعای آمریکا مبنی بر بازگرداندن تحریم های ایران اعلام کرد که چین در کنار جامعه جهانی معتقد است آمریکا با خروج از برجام، حق و حقوق خود در قبال این قرارداد بین المللی را از دست داده است بنابراین هرگونه اقدامی در این مورد از جمله درخواست بازگرداندن تحریم های ایران بی اساس است.

به گزارش جماران به نقل از ایرنا، «وانگ ون بین» روز دوشنبه در کنفرانس خبری در پکن در جمع خبرنگاران افزود: چین موضوع هسته ای ایران را از نزدیک دنبال می کند و همکاران من در وزارت خارجه و نماینده چین در سازمان ملل، مواضع چین را در این زمینه به صورت شفاف اعلام کرده اند.

وی بار دیگر با یاداوری اینکه آمریکا عضو برجام نیست و حقی برای بازگشت تحریم ها یا درخواست اجرای مکانیسم ماشه ندارد تصریح کرد: واشنگتن حق بازگرداندن هیچگونه تحریمی علیه ایران را ندارد.

مقام وزارت خارجه چین با اشاره به مواضع قاطع جامعه جهانی از جمله اعضای شورای امنیت و اعضای باقیمانده در برجام در مورد درخواست آمریکا اظهار کرد: مخالفت صریح جهان با اجرای مکانیسم ماشه، نشان می دهد که جامعه جهانی با این اقدام آمریکا مخالف است.

وانگ با بیان اینکه یکجانبه گرایی مورد مخالفت جامعه جهانی است و برجام باعث تثبیت صلح و ثبات در منطقه خاورمیانه می شود اظهار کرد که چین به تلاش های خود ادامه می دهد تا با کمک سایر اعضا موضوع هسته ای ایران از طریق گفت و گو حل و فصل شود.

اظهارات این مقام چینی در حالی است که «جانگ جون» نماینده دایمی چین در سازمان ملل روز گذشته / یک شنبه/ در پیامی به رئیس دوره ای شورای امنیت و دبیر کل سازمان ملل درباره اعلام یک جانبه آمریکا مبنی بر بازگشت تحریم های شورای امنیت علیه ایران، موضع چین را تشریح کرد.

جانگ در این پیام اظهار کرد که آمریکا در ماه مه سال ۲۰۱۸ از برجام خارج شده‌ و درخواست آن کشور از شورای امنیت درباره آغاز مکانیسم ماشه بی اساس است ۱۳ عضو شورای امنیت در ماه اگوست سال جاری اعلام کردند که هر گونه تصمیم یا اقدامی براساس درخواست آمریکا تاثیر قانونی و سیاسی ندارد رئیس شورای امنیت نیز به این نتیجه رسیده است که درباره درخواست آمریکا اقدامی اتخاذ نکند.

این مقام چینی تاکید کرد که به دلایل‌ مذکور، مکانیسم ماشه علیه ایران فعال نشده ‌است شورای امنیت سازمان ملل به لغو تحریم های ایران مطابق قطعنامه ۲۲۳۱ ادامه خواهد داد چین نیز متعهد به حفظ اعتبار توافق جامع است و به توسعه حل و فصل سیاسی مساله هسته ای ایران ادامه می دهد.

آمریکا از سال گذشته پس از ناکامی از سیاست فشار حداکثری که تصور می‌کرد منجر به فروپاشی برجام، خروج ایران از این توافق و دستاویزی برای اعمال تحریم‌های لغو شده پیشین شورای امنیت خواهد یافت، بر آن شد تا به طور یکجانبه مانع از اتمام برخی محدودیت‌های موجود در قطعنامه ۲۲۳۱ شود.

از این رو در وهله نخست فرمانده وقت سپاه قدس ایران را ترور کرد که نام وی در ضمیمه ۲۲۳۱ به عنوان کسی مطرح شده بود که محدودیت مسافرتی دارد؛ سپس پمپئو با سفر به کشورهای اروپایی به ویژه انگلیس، فرانسه و آلمان به دنبال آن بود تا این کشورها را بر لزوم تداوم محدودیت تسلیحات متعارف ایران مجاب کند.

با دست رد اروپایی‌ها که به خوبی می‌دانستند این کار یعنی پایان برجام و تلاش دیپلماتیک جمعی برای اجرای رژیم منع گسترش سلاح‌های اتمی خواهد بود، وزیر خارجه آمریکا تحت فشار لابی صهیونیستی و سعودی به ویژه بنیاد تروریستی دفاع از دموکراسی بر آن شد تا به طور یکجانبه برای تمدید ممنوعیت تسلیحاتی ایران اقدام کند، بر این اساس ابتدا قطعنامه‌ای را به شورای امنیت ارائه داد که حدود ۱۳ صفحه و شامل شدیدترین اقدامات بازرسی و مقابله‌ای با ایران می‌شد، این پیش نویس، قبل از هرگونه طرح در شورای امنیت با مخالفت جمعی مواجه شد.

آمریکا برای موجه کردن خود، قطعنامه را به ۴ پاراگراف تقلیل داد که خواسته اصلی آن، تداوم ممنوعیت فعلی تسلیحاتی علیه ایران بود. این پیش نویس با وجود مخالفت‌های اولیه، به اصرار آمریکا در شورای امنیت طرح شد که با ۲ رای منفی، ۱۱ رای ممتنع و ۲ رای مخالف به تصویب نرسید.

با این شکست پیاپی، وزیر خارجه ترامپ در ادامه خصومت با ایران، شخصا در سازمان ملل حضور یافت و نامه به اصطلاح درخواست بازگرداندن تحریم‌های شورای امنیت را به رئیس اندونزیایی آن در ۲۰ اوت تحویل داد و مدعی شد که با این اعلان، شمارش معکوس برای بازگردانده شدن تحریم‌های پیشین شورای امنیت علیه ایران آغاز شده است.

اما در همان روز، ۱۳ عضو شورای امنیت در نامه‌های متعددی به رئیس شورا اعلام کردند، درخواست آمریکا به دلیل آنکه ترامپ به طور رسمی در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ به مشارکت این کشور در برجام پایان داده است، باطل و فاقد اعتبار است.

به موجب ۲۲۳۱، در صورتی که یکی از اعضای مشارکت‌کننده برجام اعلام کند به دلیل نقض تعهدات ایران باید قطعنامه‌های پیشین باز گردد، هر یک از اعضای شورا می‌توانند در مدت ۱۰ روز قطعنامه‌ای را به رای بگذارند که خواستار ادامه لغو تحریم‌ها باشد، اگر در این مدت هیچ عضوی چنین قطعنامه‌ای را ارائه ندهد، رئیس شورا می‌تواند این کار را انجام دهد.

با گذشت ۱۰ روز از ادعای آمریکا، سفیر اندونزی که ریاست وقت شورا را داشت، در نشست پایان ماه اوت پس از آنکه نمایندگان روسیه و چین خواستار مشخص کردن نتایج مذاکرات مربوط به درخواست آمریکا برای مکانیسم ماشه شدند، اظهار کرد با توجه به نظر اکثریت اعضا، درخواست آمریکا وجاهت قانونی ندارد و شورا نمی‌تواند اقدام بیشتری انجام دهد به این ترتیب، شورای امنیت در اساس درخواست آمریکا را به رسمیت نشناخت تا بخواهد درباره آن اقدامی انجام دهد این موضع در اظهارات رئیس فعلی شورای امیت یعنی سفیر نیجر هم تاکید و تایید شد.

برای بازگردانده شدن تحریم‌های سازمان ملل، دبیرخانه سازمان باید کمیته تحریم تشکیل دهد و بودجه آن هم به تصویب شورای امنیت برسد. از این رو، اظهار نظر آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد در نشست خبری روز چهارشنبه، نشان داد عزمی در دبیرخانه برای اعتبار بخشیدن به ادعای آمریکا وجود ندارد. وی تاکید کرد تفسیر قطعنامه‌های شورا به عهده شورا است و هرگونه آنها عمل کنند، ما هم بر آن اساس اقدام می‌کنیم.

با این حال آمریکا در نظر دارد بر اساس سیاست قلدرمآبانه پیشین خود، این بار هم بر خلاف مخالفت جهانی، تحریم‌های شورای امنیت را در قالب تحریم‌های ثانویه اعمال کند موضوعی که در عمل جدید نیست و پیش از این هم در تروریسم اقتصادی دولت ترامپ علیه مردم ایران به کار گرفته شده بود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.