وزارت خارجه روسیه می‌گوید وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در تاریخ بیست‌وچهارم سپتامبر برای دیدار با همتای روسی خود به مسکو سفر می‌کند.

به گزارش جماران به نقل از فارس، وزارت خارجه روسیه امروز (دوشنبه) از سفر قریب‌الوقوع «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران خبر داد.

به نوشته توئیتر شبکه «المیادین»، وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ظریف در تاریخ بیست‌وچهارم ماه جاری (سپتامبر - مصادف با پنجشنبه سوم مهر ماه) به مسکو سفر می‌کند».

بر این اساس، ظریف قرار است در این سفر با «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه دیدار کند.

با اینکه هنوز جزئیات بیشتری از این خبر منتشر نشده اما به نظر می‌رسد که ظریف قرار است در این سفر با مسئولان روسی، ادعای آمریکا مبنی بر بازگشت تمام تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران در پی فعال‌سازی مکانیسم موسوم به «اسنپ‌بک» را بررسی کند.

بامداد یکشنبه بود که «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا با صدور بیانیه‌ای مدعی شد با توسل به مکانیسم موسوم به «اسنپ‌بک»، عملاََ تمام تحریم‌های سازمان ملل بر ایران، که پیشتر لغو شده بودند، اکنون دوباره اجرایی شدند. واشنگتن ادعا کرد تمام مفاد قطعنامه‌های ۱۶۹۶، ۱۷۳۷، ۱۷۴۷، ۱۸۰۳، ۱۸۳۵ و ۱۹۲۹ که ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ ملغی شده بودند، دوباره فعال شده‌اند.

ساز و کار موسوم به بازگشت خودکار تحریم‌ها که با نام‌های دیگری مثل «مکانیسم ماشه» یا «اسنپ‌بک» نیز شناخته می‌شود به دنبال احیای تمامی قطعنامه‌های تحریمی علیه تهران است که پس از حصول برجام میان ایران و گروه موسوم به ۱+۵ تعلیق شده بودند.

با این حال، روزنامه «نیویورک‌تایمز» در یادداشت سردبیری امروز خود نوشت  زمانی واشنگتن در کنار کشورهای اروپایی و حتی روسیه و چین برای منزوی کردن ایران ایستاده بود، اما اکنون ایالات متحده است که منزوی شده است. 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.