وزیر خارجه فرانسه ضرورت لغو فوری گام‌های برجامی ایران در کاهش تعهدات را خاطرنشان کرده و خواستار رویکرد مشترک از سوی سه کشور اروپایی آلمان، انگلیس و فرانسه برای حفظ برجام شد.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، وزیر امور خارجه فرانسه در نشست روز پنجشنبه لندن ضمن تاکید بر بی‌اعتبار بودن اقدام آمریکا برای فعال کردن مکانیسم ماشه علیه ایران، خواستار رویکرد مشترک اروپا در حفظ برجام شد.

وزارت امور خارجه فرانسه در بیانیه‌ای که پنجشنبه‌شب در تارنمای رسمی این وزارتخانه منتشر شد، اعلام کرد «ژان ایو لودریان» وزیر امور خارجه این کشور روز پنجشنبه در نشستی مشترک با وزیران خارجه آلمان و انگلیس در لندن پیرامون گام‌های بعدی اروپا در ارتباط با برجام شرکت کرد.

براساس این بیانیه، لودریان در این نشست که «جوسپ بورل» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز به صورت ویدئوکنفرانس در آن شرکت کرده بود، بر اهمیت اقدام مشترک سه کشور اروپایی (آلمان، انگلیس و فرانسه) در حفظ توافق هسته‌ای با ایران "به ویژه در چارچوب تلاش بی‌اعتبار ایالات متحده برای بازگرداندن تحریم‌های چندجانبه علیه ایران" تاکید دوباره کرد.

این بیانیه همچنین افزود که وزیر خارجه فرانسه ضرورت لغو فوری گام‌های برجامی ایران در کاهش تعهدات را خاطرنشان کرده و خواستار رویکرد مشترک از سوی سه کشور اروپایی آلمان، انگلیس و فرانسه برای حفظ برجام شد.

ایران دو سال پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام و تعلل طرف‌های اروپایی در عمل به تعهداتشان در این توافق، گام‌هایی را تحت نظارت آژانس و منطبق با مفاد توافق هسته‌ای برای کاهش تعهداتش آغاز کرد.

بر این اساس، ایران ۱۵ دی‌ماه ۱۳۹۸، با صدور بیانیه‌ای آخرین گام کاهش تعهدات برجامی خود را اعلام کرد که طبق آن، تهران دیگر هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی‌سازی، درصد غنی‌سازی، میزان مواد غنی‌شده، و تحقیق و توسعه) نخواهد داشت و از این پس، برنامه هسته‌ای ایران فقط بر اساس نیازهای فنی خود پیش خواهد رفت و همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز طبق روال ادامه می‌یابد.

ایران بارها اعلام کرده که اگر سایر طرف‌های باقی‌مانده در برجام تصمیم بگیرند تعهدات خود را مطابق با توافق اجرا کنند، گام‌های کاهش تعهدات برجامی ایران قابل بازگشت خواهد بود.

آمریکا به تازگی تلاشی را آغاز کرده که با استناد بی‌پایه به حضورش به عنوان مشارکت‌کننده در برجام به رغم خروجش از این توافق، با استفاده از مکانیسم ماشه همه تحریم‌ها را علیه ایران بازگرداند.

واشنگتن در اولین گام خود در این تلاش با شکستی سنگین در شورای امنیت سازمان ملل مواجه شد و قطعنامه پیشنهادی‌اش برای تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران با ۱۱ رای ممتنع و دو رای مخالف رد شد.

ایالات متحده در دومین گام نامه‌ای به شورای امنیت مبنی بر عدم پایبندی چشمگیر ایران به توافق هسته‌ای و درخواست بازگشت همه تحریم‌ها را داد که با مخالف همه اعضا روبه‌رو شد.

ریاست شورای امنیت نیز اعلام کرده است که هیچ اقدامی در راستای نامه ارایه شده توسط آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌ها انجام نخواهد داد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.