رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران گفت :«ابدا زیبنده نیست که هنرمدان بگویند پنج ماه است هیچ دریافتی نداشته‌اند و حقوق کارکنان مجموعه‌ای مانند خانه هنرمندان ماه‌ها به تعویق افتاده. مسوولان و مدیران شهری پیش از بلند شدن صدای گلایه و اعتراض است که باید برای رفع مشکل فکر کنند.»

به گزارش جماران؛ روزنامه اعتماد در شماره امروز خود نوشت: پیرو انتشار گزارش روزنامه اعتماد درباره وخامت اوضاع اقتصادی خانه هنرمندان ایران در ماه‌های اخیر و احتمال تعطیلی این نهاد مهم فرهنگی پایتخت به ویژه پس از شیوع ویروس کرونا، اعضای کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با دعوت از مجید رجبی‌معمار مدیرعامل خانه هنرمندان ایران، ایرج راد رییس شورای عالی این مجموعه و شهرام گیل‌آبادی مدیرعامل خانه تئاتر نشست مشورتی برگزار کردند.

محمد‌جواد حق‌شناس، رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا پس از برگزاری جلسه در گفت‌وگو با اعتماد به شرح نتایج نشست پرداخت و نسبت به رفع سریع مشکلات به وجود آمده اظهار امیدواری کرد. «به دوستان قول دادیم پرداخت اعتبار 50 درصد مصوب برای شش‌ماهه نخست سال را پیگیری کنیم. امیدوارم منابع هرچه سریع‌تر اختصاص یابد تا دوستان با خاطری آسوده‌تر به برنامه‌های ماه‌های باقیمانده سال فکر کنند. همه ما اعتقاد داریم جامعه‌ای پویا و رو به رشد است که قدر هنرمندانش را بداند و آنها را بر صدر بنشاند. این اصلا رویه درستی نیست که صدای گلایه این قشر بلند شود و ما تازه بعد از آن به رفع مسائل اقدام کنیم. ابدا زیبنده نیست که هنرمدان بگویند پنج ماه است هیچ دریافتی نداشته‌اند و حقوق کارکنان مجموعه‌ای مانند خانه هنرمندان ماه‌ها به تعویق افتاده. مسوولان و مدیران شهری پیش از بلند شدن صدای گلایه و اعتراض است که باید برای رفع مشکل فکر کنند و من جای تمام دست‌اندرکارانی که نباید اجازه می‌دادند کار به اینجا برسد، از هنرمندان عذرخواهی می‌کنم.»

به گفته رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر در جلسه مورد نظر پیشنهادهایی فراتر از مسائل جزیی و امور مربوط به بودجه و اعتبارات نیز مطرح شد. «دوستان در این نشست به طرح جامع پهنه فرهنگی خانه هنرمندان ایران اشاره کردند که با استقبال اعضا مواجه شد و قول دادیم این موضوع در روزهای ابتدایی مهرماه طی نشستی با اعضای کمیسیون فرهنگی مطرح و پیگیری شود. براین اساس مدیریت شهری موظف خواهد شد از ظرفیت‌های انجمن‌های دوازده‌گانه خانه هنرمندان ایران در برپایی رویدادها و فعالیت‌های فرهنگی شهری کمک بگیرد. همچنین گسترش شعب خانه هنرمندان ایران در دیگر مناطق پایتخت نیز به بحث و گفت‌وگو گذاشته شد و در عین‌حال تلاش می‌کنیم از توانایی هنرمندان در بحث انتقال تجربه و آموزش بهره‌برداری کنیم.»

حق‌شناس در ادامه پیشنهادی برای مدیریت شهری نیز مطرح کرد. «به‌نظرم بهتر است که دوستان جای تصدی‌گری در امور فرهنگی و هنری، یا سپردن کارها به دست پیمانکاران، از ظرفیت‌های موجود در بحث اداره خانه‌موزه‌ها، فرهنگسراها، خانه‌های فرهنگ و دیگر اماکن تابعه زیرنظر شهرداری تهران استفاده کنند.» ایرج راد رییس هیات‌مدیره خانه هنرمندان نیز در این نشست بار دیگر به این مساله اشاره کرد که خانه هنرمندان ایران به دلیل عدم توان پرداخت هزینه‌های جاری و حقوق کارمندان در آستانه تعطیلی قرار دارد. او تاکید کرد که «متاسفانه چون نگاه فرهنگی حاکم نیست، امروز خانه هنرمندان شرایط مناسبی ندارد». 

مجید رجبی‌معمار، مدیرعامل خانه هنرمندان بر این نکته انگشت گذاشت که «خانه هنرمندان از ابتدای تشکیل این مجموعه به دنبال فعالیت اقتصادی و کسب سود نبوده» و مجموعه‌ای غیرانتفاعی محسوب می‌شود. «در سال‌های اخیر با استقبال هنرمندان از فعالیت و مشارکت در برنامه‌های این مجموعه، حجم اقدامات و گستره فعالیت‌های خانه هنرمندان افزایش یافته که متاسفانه هزینه‌های جاری و حقوق پرداختی به پرسنل با این حجم از فعالیت گسترده به ویژه با توجه یه شرایط کرونا تناسب ندارد.»

الهام فخاری نایب رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر نیز در گفت‌وگو با «اعتماد» به مباحث مهم جاری و آینده خانه هنرمندان ایران اشاره کرد. فخاری معتقد است امکانات موجود در خانه هنرمندان باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد، زیرا به گفته او «نهادی که ظرف 20 سال گذشته توانسته با دشواری طی طریق کند و به رشد و بالندگی فرهنگی برسد شایسته توجه بیش از این است»؛ نکته‌ای که ظاهرا ظرف شش ماه گذشته از سوی شهرداری تهران و مسوولان دولتی مورد غفلت قرار گرفته است. «استفاده از ظرفیت‌های عمومی در ساماندهی اتفاق‌های فرهنگی و هنری شهری در برنامه سوم توسعه شهر تهران مصوب شده و بسیار جدی است. دست‌یافتن به این مهم همراهی و همکاری نهادهای موثری مانند خانه هنرمندان ایران را طلب می‌کند، چرا که این مجموعه دوازده انجمن تخصصی هنری شناسنامه‌دار و ریشه‌دار را در برمی‌گیرد. در جلسه امروز نکات مد نظر دوستان را شنیدیم و قطعا آنها را در قالب فعالیت‌های مشترک پیگیری می‌کنیم، یعنی خانه هنرمندان را یک نهاد جدا افتاده از فعالیت‌های شهری در نظر نداریم.» به گفته فخاری «خانه هنرمندان ایران یک نهاد مدنی فرهنگی متعلق به شهر تهران نیست، بلکه یک نهاد ملی است؛ برهمین اساس شورا باید به این مکان نگاه کلان داشته باشد و هر چه بیشتر به انجام فعالیت‌های فرهنگی- هنری موثر در حوزه شهری متمرکز شود.»

براساس اظهارات این عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر، شورای عالی خانه هنرمندان ایران نباید بابت تامین اعتبارهای مورد نیاز نگرانی داشته باشند. «ریل‌گذاری مورد نظر در دو سند شهری جداگانه انجام شده و ما امروز حتی درباره جزییات اختصاص بودجه گفت‌وگو کردیم. به دوستان قول دادیم در زمینه اختصاص بودجه سال جاری نیز اهتمام ویژه خواهیم داشت، چون همه مطلع هستیم که تمام اصناف موجود در کشور به‌واسطه شیوع ویروس کرونا و مسائل ناشی از آن دچار مشکل شده‌اند.»

به گفته فخاری، آسیب‌های ناشی از شیوع بیماری کرونا تنها گریبانگیر هنرمندان نبوده و به‌طور حتم تمامی اقشار جامعه را تحت تاثیر قرار داده اما در این بین به گفته او یک تبصره هم وجود دارد. «بعضی مشاغل و حرف و اصناف به دلایل گوناگون بیش از دیگر صنف‌ها در معرض آسیب قرار می‌گیرند، به همین دلیل مسوولان باید نسبت به شناسایی و پیگیری مشکلات این اقشار سریع‌تر واکنش نشان دهند. خانه هنرمندان ایران یکی از اماکن باسابقه و شناخته شده دو دهه اخیر محسوب می‌شود که علاوه بر کشور، بین بعضی جریان‌های فرهنگی – هنری خارج از کشور هم شناخته شده است. ما در زمینه حمایت و کمک به این مجموعه جدی هستیم و امیدواریم مسوولان هم طوری برنامه‌ریزی کنند که نهادهای مدنی و فرهنگی شهر در بحران‌ها تنها نمانند و به همین سادگی از پا درنیایند.» به گفته این مدیر، خانه هنرمندان ایران نماد محلی است که می‌توان در آن با همراهی مردم، برای مردم برنامه‌ریزی و فرهنگ‌سازی کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.