سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه سفر وزیر خارجه سوئیس ربطی به روابط ایران و ‌آمریکا ندارد، تصریح کرد: سفر وزیر خارجه سوئیس در چارچوب سفرهای عادی وزرای خارجه دو کشور است و به دلیل کرونا چند وقتی به تعویق افتاد.

به گزارش جماران؛ به نقل از تسنیم، سخنگوی وزارت خارجه ایران در نشستی خبری پاسخگوی سئوالات خبرنگاران شد.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری هفتگی خود به سئوالات خبرنگاران پاسخ داد.

وزیر خارجه هند به ایران می‌آید

خطیب‌ زاده در ابتدای سخنانش درباره فعالیت‌های دستگاه دیپلماسی کشورمان گفت: فردا وزیر خارجه هند در مسیر سفر به روسیه چند ساعتی را در تهران توقف خواهد کرد و با وزیر خارجه ایران دیدار خواهد داشت. وزیر خارجه ایران هم طی روزهای آینده سفرهایی را خواهد داشت که به محض نهایی شدن اعلام خواهند شد.

اهداف سفر وزیر خارجه سوئیس به تهران

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه گفت: سفر وزیر خارجه سوئیس در چارچوب سفرهای عادی وزرای خارجه دو کشور است و به دلیل کرونا چند وقتی به تعویق افتاد. ما روابط، کمی-کیفی عمیقی با سوئیس داشته‌ایم. سوئیس فقط حافظ منافع آمریکا نیست، بلکه حافظ منافع در عربستان، و کانادا هم هست. رژیم ترامپ نشان داده که از هیچ فرصتی برای فشار حداکثری بر ایران دست بر نمی‌دارد. قبل از سفر گروسی هم با او دیدار کردند تا او را از سفر به ایران منصرف کنند. منابع ایران در خارج بسیار زیاد است، آمریکا سعی می‌کند این منابع وارد کانال سوئیس نشود، ما سنگ اندازی‌های آمریکا را شاهد هستیم. من گزارش‌های ضد و نقیض زیادی دیدم. اگر طرفی بخواهد قطعنامه 2231 را به نحوی نقض کند، پاسخ ایران متناسب خواهد بود.

انتظار داریم امارات اشتباهات خود را جبران کند

خطیب زاده در ادامه و در پاسخ به سئوال درباره روابط امارات و رژیم صهیونیستی گفت: امارات دو نوع اشتباه راهبردی دارد. یکی اشتباه شناختی و یکی اشتباه محاسباتی. اشتباه شناختی نسبت به جایگاه خود و اسرائیل دارد، این اشتباه راهبردی است. دسته دوم از اشتباهات امارات محاسباتی است که تصور می‌کند می‌تواند خارج از منطقه و در این روزها امنیت بخرد. ما اشتباهات شناختی و محاسباتی در منطقه زیاد داشته‌ایم. صدام نمونه بارز آن بوده است. به طور جدی انتظار داریم امارات اشتباهات خود را جبران کند. ایران در حوزه امنیت ملی خود با هیچ کسی شوخی ندارد و به روشنی از طریق مجاری مشخص این نکته به آنها رسانده شده است.

واکنش به اظهارات وزیر دفاع انگلیس

خطیب زاده درباره اظهارات اخیر وزیر دفاع انگلیس درباره تحریم‌های تسلیحاتی ایران، گفت: آنچه تاکنون انگلیس انجام داده، هم در کمیسیون مشترک و هم در شورای امنیت، هم‌راستا با اعضای برجام بوده است؛ آنها می‌دانند نسبت به برجام و قطعنامه 2231 تعهد عملی دارند. اگر هر طرفی به هر شکلی بخواهد قطعنامه 2231 و تعهداتش در برجام را نقض کند، ایران پاسخ می‌دهد.

وزارت امور خارجه دخالتی در پروسه‌های قضایی و پلیسی ندارد

خطیبب‌زاده درباره ادعای خانواده قاضی منصوری هم یادآور شد: وزارت امور خارجه دخالتی در پروسه‌های قضایی و پلیسی ندارد و هر چیزی در مسیر خودش انجام می‌شود. سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های جمهوری اسلامی براساس قانون و دستورالعمل نهادهای تخصصی داخلی عمل می‌کند. وی با بیان اینکه اقدام سفارتخانه‌ها بیشتر به ابلاغ یا دسترسی به اسناد مربوط می‌شود، عنوان کرد: ‌درباره این متوفی گزارش نهایی دادگاه ارسال و ترجمه شده و در اختیار قوه قضاییه و خانواده آنها قرار می‌گیرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی یادآورشد: از نظر دادگاه 20 روز خانواده و صاحبان اختیار دارند به حکم و رای دادگاه شکایت کنند و وزارت امور خارجه اگر کاری از دستش بربیاید انجام می‌دهد و بقیه موارد مطرح شده گمانه‌زنی است که ارزش پاسخگویی ندارد.

واکنش به برخورد ترامپ با رئیس جمهور صربستان

وی درباره نشست واشنگتن و تحقیر رئیس جمهور صربستان توسط مقامات آمریکایی گفت: آن قیافه‌ای که من از جلسه آقای ترامپ دیدم، قیافه عجیبی بود. یک نفر آن را بهتر است تفسیر کند. ایران از عادی سازی روابط بلگراد و پریشتینا استقبال می‌کند، اما اینکه آقای ترامپ از موضوعات مختلف برای سیاست داخلی خود سوءاستفاده کند، غیرقابل قبول است و این موضوع برخلاف قطعنامه سازمان ملل است.

آمریکا تحت گردنکشی‌های ترامپ تقریبا از تمامی تعهدات خود خارج شده است حتی برخی که کنگره آنها را تایید کرده است. این برمی‌گردد به اینکه دولت آن یاغی است. در عرض 10 روز آمریکا سه بار به عنوان عضو دائم شورای امنیت تحقیر شد. فقط ایران نگفت که آمریکا عضو برجام نیست، اعضای دائم و غیردائم شورای امنیت هم آن را گفتند.

واکنش به پیشنهاد لاوروف برای میانجیگری برای گفت‌وگوی ایران و آمریکا

خطیب زاده در خصوص پیشنهاد لاوروف برای میانجیگری برای گفت‌وگوی ایران و آمریکا گفت: ما به نیت دوستان و طرف‌های همکار در روسیه شک نداریم، اما آنچه مورد شک است نیات آمریکاست. مسیر سیاست‌های ما نسبت به آمریکا تغییر نکرده است. آمریکا هیچ شرم و حیایی ندارد که این را بگوید که به گرسنگی یک ملت نشسته است.

موضوع کردستان برای ایران یک موضوع وطن است و آن را موضوع کُردی نبینید. گروه‌هایی هستند در آن مناطق کمپ زده‌اند و از آنجا اقدام تروریستی انجام داده‌اند و به مرزبانان ما حمله کرده‌اند. ما به روستایی حمله نکرده‌ایم. بحث کمپ بوده که در آن گروه‌های تروریستی بوده‌اند، وگرنه در تهران خیابانی به نام کردستان نامیده شده و یک استان در ایران کردستان نامیده شده است.

سطح شرکت ایران در نشست مجمع عمومی سازمان ملل

ایران مثل سایر اعضای سازمان ملل دعوت دارد و بررسی‌ها برای اینکه در چه سطح مشارکت خواهیم کرد بررسی می‌شود. سازمان ملل یک نهاد بین‌المللی چندجانبه است و کسی میزبان کسی نیست.

ایران هیچ حد و مرزی برای گسترش روابط با آذربایجان قائل نیست

ایران هیچ حد و مرزی برای گسترش روابط با آذربایجان قائل نیست و اعزام یک سفیر ارشد هم در این راستاست.  

وی در پاسخ به سوالی درباره برگزاری نشست دو کشور گفت: این موضوع و نحوه انجام آن در دست بررسی است.

روابط ایران و آژانس

خطیب زاده درباره سطح روابط ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: ما دو نوع رابطه با آژانس داریم. یکی در چارچوب پادمانی است و یک سری هم در برجام ذکر شده است. این درخواست آژانس (بازرسی‌ از برخی اماکن) در چارچوب پادمانی است. ما در چارچوب توافقات با آژانس و توافقات پیشین نزدیک به آژانس کار خواهیم کرد.

مشکلات بلاروس باید به دور از تنش و بدون دخالت حل شود

سخنگوی وزارت خارجه درباره حوادث اخیر بلاروسی نیز گفت: ما فکر می‌کنیم موضوع داخلی در بلاروس باید در آرامش  و به دور از تنش و بدون دخالت حل شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.