دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام پیش بینی کرد که نیروهای آمریکایی تا 10 سال آینده به طور کامل منطقه را ترک کنند و از سوی دیگر او برجام را جنازه ای نامید که بر زمین افتاده است.

به گزارش جماران؛ دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: پیش بینی من این است که در ده سال آینده آمریکایی در منطقه نخواهد بود.

سرلشکر پاسدار محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام شامگاه پنجشنبه ۳۰مردادماه با حضور در برنامه «من طهران» شبکه العالم با تسلیت فرارسیدن ایام ماه محرم و عزای سید و سالار شهیدان کربلا حضرت اباعبدالله الحسین(ع) خواستار صلح و برقراری آرامش برای همه کشورهای جهان شد و گفت: امیدوارم بشریت دیگر هیچگونه از فجایع انسانی را به خود نبیند و صلاح و پیشرفت و امنیت و ارزش های انسانی و اسلامی در سراسر عالم گسترش پیدا کند. جنگ بین کشورها پایان یابد و انسان‌ها به زندگی آزادانه و عادلانه‌ای برسند.

رضایی در پاسخ به سوالی درباره برخی تحلیل‌ها پیرامون احتمال جنگ در محور مقاومت میان ایران و امریکا گفت: مقاومت دفاع از ارزش های انسانی است. دستان ما همیشه روی ماشه است، اما برای دفاع و برای مقاومت. یعنی ما هرگز آغازگر جنگ نیستیم ولی اگر کسی جنگ را آغاز کند پاسخ دندان شکنی خواهیم داد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: چهل سال انقلاب ما همین را می گوید و به همین دلیل است که اگر ندایی از جهان اسلام بلند شود و کمکی خواسته شود برای دفاع از شرف و ناموس مسلمین، همیشه در کنار دولت ها و ملت های اسلامی بودیم. انقلاب اسلامی ما انقلاب ضد جنگ است.

رضایی در پاسخ به پرسش مجری العالم مبنی بر اینکه ترامپ و نتانیاهو در چالشی قرار گرفته اند که برای خروج از آن می خواهند با ایران وارد جنگ شوند و اینکه این مسئله چقدر احتمال دارد و آیا ایران در برابر آن آماده است یا خیر گفت: ترامپ روحیه قمار بازی دارد اگر احساس کند می تواند حمله ای کند و موفق شود ممکن است این کار را انجام می دهد ولی ما به آقای ترامپ می گوییم که اگر حمله ای را شروع کردید مطمئن باشید هر چه را که روی میز برای قمار بازی گذاشته اید از دست خواهید داد و چیزی برایت باقی نمی ماند و اینطور نیست که پاسخ ما به تهاجم دشمنان محدود باشد چون ما دو کار خواهیم کرد نخست آنکه انتقام سخت را ادامه می دهیم.

وی با اشاره به اینکه شهید قاسم سلیمانی، رمز جهاد و مقاومت بود افزود: دوم آنکه ما منتظر هستیم آمریکایی ها حادثه ای را درست کنند که انتقام سخت را از شهادت برادرمان شهید قاسم سلیمانی ادامه دهیم. دست ما روی ماشه است و اگر کاری انجام دهند به بهانه همان کار عمل خواهیم کرد. این بار برخورد ما با جسارت دشمن، مضاعف است. بیش از آنچه که دشمن عمل کنند ما پاسخ خواهیم داد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا موضع گیری اروپایی ها می‌تواند مقدمه ای باشد برای تعهدات آنها در برجام گفت: اروپایی ها سیاستی دوگانه دارند یعنی در عین حال که با آمریکایی ها همراهی می کنند ولی همراهی آنها به گونه ای نیست که بخواهند روبروی ایران قرار بگیرند از این رو همیشه سیاستی دوگانه خواهند داشت. احتمال دارد که اروپایی ها به فکر راه حل سوم باشند. یعنی ممکن است طی هفته های آینده بخواهند واسطه گری را بین ایران و آمریکا شروع کنند.

استاد دانشگاه جامع امام حسین(ع) با تحلیل رفتار دولت های اروپایی گفت: معمولا طبیعت اروپایی ها همیشه یک راه وسط است ولی اینکه کاملا هم بتوانند در برابر آمریکا بایستند هنوز علایم جدی ای پیدا نکرده ایم که به چه میزان می خواهند بایستند و آمریکایی ها در هفته های باقی مانده به انتخابات تلاش خود را می کنند و تیرهایی در تاریکی می اندازند اما بعید می دانم این تیرها در تاریکی به هدف اصابت کند.

رضایی در پاسخ به این سوال که آیا ارتباطی با اروپایی ها در این خصوص در هفته های اخیر رخ داده؟ گفت: خیر. چنین چیزی پیش نیامده است. اما با شناختی که از ماهیت اروپایی ها داریم ممکن است بخواهند کارهای اینچنینی انجام دهند. البته موضع ما کاملا روشن است، هر نوع مذاکره و هر نوع معامله با فردی مثل ترامپ سرنوشت مشخصی دارد. ترامپ اصلا قابل اعتماد نیست. او یک فرد شرور است. او انسانی است که باید از هر نوع توافق بین المللی کنار  رود.

مجری برنامه سوال کرد: با توجه به اینکه برخی میگویند ترامپ به مرز جنون رسیده و اینکه اعلام کرده تحریم ها علیه ایران را بر می گرداند این سوال مطرح می شود که آیا ترامپ واقعا ایران را نمی شناسد؟ آیا دوباره شکست خواهد خورد؟

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: دیپلمات های ما با وجود این که انسان های باهوشی بودند ولی آن شرایط 9 گانه ای که رهبر انقلاب در برجام فرموند را متاسفانه نتوانسته بودند خوب عمل کنند؛ ما یک برجام مصوب مجلس شورای اسلامی ، یک برجام مصوب شورای امنیت ملی و یک برجام که مقام معظم رهبری با 9 شرط به دولت اجازه داد که مشروط به آن شروط بروند و برجام را پیگیری کنند، داریم. اگر به آن شروط عمل می شد امروز مسئله ای به نام مکانیزم ماشه نمی توانست وجود داشته باشد اما اکنون در برجام این بحث ها وجود دارد. در حقیقت قطعنامه ۲۲۳۱ که ترامپ به آن اشاره دارد و می خواهد مسئله ماشه را فعال کند مبتنی بر برجام است اما مسئله اصلی این است که اگر کسی از برجام خارج شده باشد حق ندارد به قطعنامه ۲۲۳۱ تکیه کند.

رضایی تصریح کرد: قطعنامه ۲۲۳۱ متکی به قطعنامه برجام است بنابراین آقای ترامپ که از برجام خارج شده چنین حقی ندارد. آن حق زمانی قابل اعمال بود که مثلا فرض کنید یکی از طرف های برجام و نه کسی که از برجام خارج شده اعتراض و ادعای نقض برجام می کند و شورای امنیت یک ماه وقت دارد که در آن رابطه صحبت کند اگر به نتیجه نرسد سازوکار ماشه عمل می شود و اگر هم به نتیجه برسند در حقیقت طرف مقابل می تواند وتو کند. این یک اشکالی بود که دیپلماتهای ما نباید مرتکب می شدند ولی در حال حاضر این موضوع برای ترامپ قابل استفاده نیست و حق چنین کاری را ندارد. حالا اگر آقای ترامپ بتواند با زور و فشار بین المللی چنین کاری را انجام دهد که خلاف حقوق بین المللی است نتیجه عملیاتی نخواهد داشت و هیچ نتیجه ای ندارد، چون کشورهای دیگر نمی توانند به چنین توافقی پایبند باشند ولو بازگشت قطعنامه ها باشد که این یک بازگشت تقلبی بوده و تقلب صورت می گیرد و خود این تقلب قابل پیگیری از نظر حقوقی است.

وی با اشاره به اینکه برجام یک جنازه ای است که بر زمین افتاده است در خصوص احتمال فعال کردن مکانیزم ماشه توسط آمریکا علیه ملت ایران گفت: اگر آمریکایی ها چنین اقدامی کنند ما دست بسته نخواهیم بود؛ مجلس ما در حال حاضر یک طرح دو فوریتی آماده کرده که اگر آمریکا از ماشه استفاده کند ایران از برجام خارج شود. مجلس شورای اسلامی حق دارد چنین کاری را انجام دهد. آن موقع دولت ایران نمی تواند این مصوبه مجلس را عمل نکند. در این شرایط کشورهایی که با احتیاط عمل می کنند در مقابل این اقدام ماشه باید حواس خود را جمع کنند. اگر مجلس ما این کار را کرد دولت ایران نمی تواند این کار را دنبال نکند لذا کشورهایی که اکنون مردد هستند این را بدانند که برای اینکه اوضاع بهم نخورد و نمی خواهند این جنازه برجام خاک شود باید تلاش جدی کنند و اجازه ندهند این قمار باز که مشغول انتحار سیاسی است، خود و کشورهای دیگر را با خود دفن کند.

فرمانده سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس در پاسخ به این پرسش که آیا به نظر شما محاسبات ترامپ در عقب نشینی و خروج از برجام موفق بوده و شما چه آینده ای برای برجام پیش‌بینی می‌کنید؟ گفت: در این چهل سال سریالی از اشتباهات و شکست‌های پی‌درپی را در کارنامه آمریکاییها می بینیم. ترامپ به یک افتضاحی در مواجهه با ایران کشیده شده، او فکر می‌کرد که فشارهای اقتصادی آن قدر موفق خواهد بود که می تواند پیش شرط برای مذاکره بگذارد لذا قبل از اینکه تحریم‌ها را آغاز کند وزیر خارجه آمریکا ۱۲ پیش شرط برای ایران قائل شد که ایران باید همه این کارها را انجام بدهد تا مذاکره شروع شود بعد که متوجه شدند تحریم ها تاثیر نداشته، تحریم ها را تشدید کردند و گفتند ما بدون پیش شرط مذاکره می کنیم و این هم گذشت و بعد از مدتی گفتند که آقای مکرون واسطه شد و در سفر قبلی رئیس جمهور ما در سازمان ملل آقای ترامپ در اتاقی نشسته بود آقای روحانی نیز در اتاقی دیگر نشسته بودند، آقای مکرون مرتب از این اتاق به آن اتاق می آمد و معلوم بود که یک استیصال کامل در دولت آمریکا پیدا شده و دنبال راه نجات می گردند.

رضایی در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا تا ده سال آینده از منطقه عقب نشینی خواهد کرد؟ گفت: پیش بینی من این است که در ده سال آینده آمریکایی در منطقه نخواهد بود. اسراییل و آمریکا در یک مشکل گرفتار هستند؛ می گویند وقتی آمریکا در ده سال آینده در این منطقه نیست، چین و روسیه هم که نباید بیایند در این منطقه، ایران و ترکیه هم نباید بیایند، پس چه کار باید کرد؟ لذا کابوسی در اتاق های راهبردی آمریکا و اسراییل هست که ده سال آینده خلاء آمریکا را در این منطقه چه کسی باید پر کند؟ اینها به این نتیجه رسیده اند که اسراییل را با کشورهای عربی پیوند دهند بلکه اسراییل با کشورهای عربی با یکدیگر خلا بیرون رفتن آمریکا از منطقه را پر کنند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این سوال که آینده روابط ایران و کشورهای عربی در سایه عادی سازی روابط با اسراییل را چگونه می بینید؟ گفت: این موضوع مهمی است. آن زمان که آمریکایی ها خودشان در اینجا بودند چقدر تلاش کردند که اسراییل را حفظ کنند اما نتوانستند. حالا وقتی آمریکا اینجا نباشد و قدرت بزرگی مثل ایران وجود داشته باشد کشورهایی مثل بحرین و امارات بروند با اسراییل چکار کنند؟! همراهی با صهیونست ها جز بیچارگی و بدبختی برایشان به ارمغان نمی آورد. با وجود امریکا در اینجا دولت های طرفدار آمریکا کاری نتوانستند بکنند، بعد از آن هم نخواهند توانست.

وی افزود: نکته دیگر این است که مسئله از نیل تا فرات تمام شد، بحث جدید از نیل تا خلیج فارس است یعنی موضوع جدیدی شکل می گیرد از نیل تا خلیج فارس یعنی از طریق برقراری ارتباط اسراییل با کشورهای عربی. اینها طرح داشتند. چرا به یمن حمله کردند ؟حمله به یمن مقدمه از نیل تا خلیج فارس بوده است. چرا الان با ابوظبی آمدند این پیوند را برقرار کردند ؟ این مقدمه ای برای آن طرح است و تلاش خواهند کرد که بحرین هم بعد از مدتی بپیوندد. این یک نقشه جدید است و با طرح از نیل تا فرات فرق دارد. آن نقشه قبلی که آمریکا در اوج قدرت بود اینگونه دفن شد حالا که آمریکا ده سال آینده در منطقه نیست می آیند از نیل تا خلیج فارس را اجرایی کنند؟! حتما نمی توانند. آدم دلش برای این آدم های احمق می سوزد. این آدم های احمقی که بدون تفکر راهبردی و بدون پیش بینی از آینده اینطور برده وار و ذلیل با اسراییل پیوند برقرار می کنند.

 رضایی در پاسخ به سوالی در مورد تحریم های ترامپ و موفقیت و شکست آنها گفت: آمریکایی ها می خواستند صبر کنند تا آثار تحریم های اقتصادی بر جامعه را ببیند. آبان 98 که پیش آمد و اعتراضاتی در ایران شکل گرفت فکر کردند اقداماتشان ‌دارد به نتیجه می رسد ولی بعد از آنکه حاج قاسم سلیمانی را به شهادت رساندند و متوجه رستاخیز عظیم ملت ایران شدند که موجب شگفتی دنیا شد. این جا بود که متوجه شدند تمام طرح‌هایشان برای اینکه ملت ایران را به استیصال و رنج و زحمت بکشانند و از مردم ایران یک پتانسیل علیه جمهوری اسلامی درست کنند، با دیدن آن استقبال بی نظیر و رستاخیز عظیم ایران در استقبال از قهرمانان ملی خودشان، بی‌نتیجه بوده است.

مجری برنامه سوال کرد: به نظر شما چرا اروپایی ها در زمینه تمدید تحریم تسلیحاتی ایران با آمریکا بطور جدی همراهی نمی کنند؟ دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: آمریکا برای به مقصد رساندن اهدافش مجبور است یارگیری کند اما این یارگیری بسیار سخت است و این قمار، قمار انتحاری سیاسی است. آیا چین و روسیه و اروپا حاضر به این قمار هستند؟ چند مسئله جدی، مانع همراهی آنان با امریکاست یکی اینکه دوماه تا انتخابات امریکا نمانده است و چرا باید اروپا باید با یک انسان ماجراجو همراهی کند که هیچ پشتوانه ای برای آینده ندارد. الان با توجه به نظرسنجی ها، تفاوت بایدن با ترامپ 7 تا 8 درصد است. حالا اروپا چگونه روی قمار کسی که امکان شکست دارد و افقی برای پیروزیش نیست وارد شود.

استاد دانشگاه جامع امام حسین(ع) گفت: از طرف دیگر آمریکا رهبری جهان را ندارد و آقای ترامپ بعنوان یک نقطه سیاه در تاریخ آمریکا ثبت خواهد شد و ترامپ تیر خلاصی به رهبری آمریکا زد و آقای پمپئو و ترامپ حواسشان نیست که دیگر رهبری سابق را ندارند و حتی در همین رای گیری اخیر برای تمدید تحریم های تسلیحاتی ایران به جز یک کشور همراه دیگری نداشتند. بنابراین بسیار بعید می دانم که اروپاییها آبروی خودشان و حیثیتشان را با قمار بزرگ آمریکا گره بزنند.

رضایی در پاسخ به این پرسش که آینده تجاوز عربستان سعودی و دیگر کشورها به یمن را چگونه ارزیابی می کنید؟ گفت:به بن سلمان گفته شده بود موفقیت شما در این است که پیروزی به دست بیاوری و درصورت پیروزی، پادشاه سعودی می شوی، این پوست خربزه ای بود که زیر پای بن سلمان انداخته شد و وی به امید موفقیت و پیروزی صحنه های خونینی راه انداخت و اتفاقا زیادی را در عربستان شکل داد اما امروز بن سلمان بر سر دوراهی است؛ اگر با این شکست برگردد نمی تواند حاکم شود و ساقط می شود و اگر به اقداماتش ادامه دهد به جایی نمی رسد لذا اکنون عربستان در بن بست و باتلاق قرار دارد و هیچ راه نجاتی ندارد و نمی تواند تصمیمی بگیرد.

رضایی در پاسخ به سوالی در خصوص عربستان و یمن و اتهامات آل سعود به ایران گفت: ایران نیرو و پاسداری در یمن ندارد، آن ها شبح ما را می بینند، ما البته در آموزش دادن و در بعد انسانی کمک می کنیم. ملت یمن ملت رشیدی است و لیاقت خوب و بالایی از خودش نشان داد هم محاصره اقتصادی است و با مشکلات بهداشتی دست و پنجه نرم می کند و در جنگ با سعودی ها هستند و هر لحظه بمباران می شوند یمنی ها با توجه به لیاقتی که از خود نشان دادند جزو ملت های پرافتخار آینده جهان اسلام هستند.

وی افزود: مقاومت الحمدالله روز به روز فشرده تر می شود امروز مقاومت از ایران، عراق، سوریه، لبنان و فلسطین به یمن رسیده است جبهه مقاومت در آینده بسیار باشکوه تر خواهد شد و روز به روز روحیه در این جبهه ها افزایش پیدا می کند یکی از دلایلش همین روحیه بالای مردم یمن است که شایستگی های بزرگی از خود نشان دادند.

مجری العالم به انفجار بیروت اشاره کرد و گفت: برخی در سایه ناآرامی های لبنان، اهداف بر زمین مانده ای چون خلع سلاح حزب الله را پی جویی می کنند. بطور مشخص امریکا،سعودی ،اسرائیل و مخالفین داخلی حزب الله و گروه 8مارس بنظر در تلاشند تا بیشترین سود را از این مساله ببرند نظر شما چیست؟

دبیر مجمع تشخیص مصلحت گفت: حزب الله در ۲۰ ساله گذشته با وجود اینکه در مجلس لبنان وجود داشت هیچ موقع دولتی تشکیل نداد و اکثرا با گروه 14 مارس به توافق می رسید. تدبیر و اقتداری که در لبنان شکل گرفته لبنان را به ملت مستقل و آزادی خواه تبدیل کرده اسرائیل را عقب زده و داعش را سرکوب کرده است که باعث افتخار جهان اسلام است.

وی افزود: اقتدار و تدبیری که از همه طیف ها مسیحی سنی و شیعه و مخصوصا برادر عزیزم سیدحسن نصرالله وجود دارد اجازه نمی دهد کسی سوءاستفاده کند.

رضایی در پاسخ به این سوال که سفر نخست وزیر عراق به واشنگتن را چگونه می بینید؟ گفت: عراق قوی و مستقل بهترین یار ما است و عراق ضعیف و خدای ناکرده وابسته برای جهان اسلام خوب نیست. آقای الکاظمی به خوبی کار می کند اولین سفرش به ایران بود و حالا به واشنگتن سفر کرده است و شاید روزهای آتی برای مثال به چین یا هر کشور دیگری برود ما از عراق مقتدر و مستقل خوشحال هستیم. ما در هر زمینه ای که عراق لازم داشته باشد به آن ها کمک می کنیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان با تشکر از شبکه العالم گفت: امیدوارم روز به روز شاهد پیروزی های بزرگتری در جبهه مقاومت باشیم و از خداوند متعال می خواهیم که عقل را به دشمنان ما برگرداند تا دست از حماقت و دیوانگی بکشند. ما به خدا متکی هستیم و در دل ها نفوذ می کنیم و روش های استعماری را در پیش نمی گیریم و در قلب های ملت ها نفوذ می کنیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
10 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.