وزیر نفت با تاکید بر اینکه اگر فکر کنیم تحریم دایمی است هیچ کاری نباید انجام دهیم، افزود: اما حق این است که تحریم مردنی است و باید برای روز بعد از تحریم خود را اماده کنیم تا بلافاصله مانند دوره بعد از برجام تولید نفت به حدود ۴ میلیون بشکه در روز برسد.

به گزارش جماران؛ وزیر نفت با بیان اینکه در سال ۹۲ هم وارد کننده بنزین و هم گازوییل بودیم، گفت: اکنون اما جهش ۴ برابری در صادرات فرآورده های نفتی را به ثبت رساندیم. صادرات فرآورده های نفتی در سال ۹۲ حدود ۵.۸ میلیون تن بود که این رقم در سال گذشته به ۲۳ میلیون تن بالغ شده است.

بیژن زنگنه شامگاه چهارشنبه در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به اینکه مهمترین میادین مشترک نفتی از نظر حجم و ذخایر میادین غرب کارون است، گفت: برداشت از این میادین در سال ۹۲ حدود ۷۰ هزار بشکه بوده و در ۷ سال گذشته ۶ برابر شده و اکنون ۴۰۰ هزار بشکه ظرفیت برداشت دارد.

وی با بیان اینکه در این ۷ سال ۱۵۰ چاه در آزادگان جنوبی حفر شده است، ادامه  داد:  اطلاعاتی که از عراق داریم نشان می دهد برداشت نفت این کشور از میادین مشترک این منطقه،  ۲۵۰ هزار بشکه در روز است.

زنگنه افزود: برنامه تولید از این میادین، در صورتی که مشکلی پیش نیاید، بالای یک میلیون بشکه در روز است. البته باید ضریب بازیافت را بالا ببریم زیرا اکنون ضریب بازیافت در این میادین به ویژه در لایه سروک زیاد نیست. دانشگاه تهران در میدان آزادگان مسوولیت مطالعه افزایش ضریب بازیافت را دارد و خبرهای خوبی به گوش می رسد که ضریب بازیافت در این لایه تا ۲ برابر شدن افزایش خواهد داشت.

به گفته زنگنه در حال حاضر ضریب بازیافت در لایه سروک زیر ۱۰ درصد است.

وی به دستیابی به تولید ۶۰ هزار بشکه ای تولید نفت از میدان آذر در آینده ای نزدیک اشاره کرد و گفت: قراردادهای توسعه میادین پایدار غرب و آبان نیز نهایی شده است.

وزیر نفت با بیان اینکه بزرگترین میدان دریایی ایران پارس جنوبی است که بزرگترین میدان گازی جهان نیز به شمار می رود، ادامه داد: تولید ایران از این میدان در سال ۹۲ حدود ۲۸۰ میلیون متر مکعب در روز بود که این عدد اکنون با رشدی ۲.۵ برابری به ۷۰۰ میلیون متر مکعب رسیده است.

وی افزود: در نصب سکو ها نیز در ۷ سال گذشته ۲۶ سکو در این میدان نصب شده و این در حالی است که تا پیش از آغاز دولت یازدهم تنها ۱۱ سکو نصب شده بود.   

زنگنه با اشاره به اینکه در دولت تدبیر و امید ۳۰ ردیف پالایشی در پارس جنوبی به بهره برداری رسید، تاکید کرد: در سال ۹۲  تنها ۲۰ ردیف پالایشگاهی در مدار قرار داشت.

وی افزود: این اقدامات حرکت بزرگی بود و اگر این سال ها توانستیم ظرفیت انشعاب گاز و سوخت نیروگاه ها و حفاظت از محیط زیست را افزایش دهیم به واسطه کار در پارس جنوبی و به برکت فداکاری کارگران بود.

وزیر نفت به شرایط کرونا و ادامه فعالیت های توسعه ای در صنعت نفت نیز اشاره کرد و ادامه داد: به جز مدت محدودی که طرح ها تعطیل شد، برای جلوگیری از وقفه در سوخت رسانی کار را به روال عادی بازگرداندیم.

وی با اشاره به قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی، گفت: در ابتدای سال ۹۶، قراردادی با شرکت توتال، سی ان پی سی آی چین و پتروپارس بسته شد اما بعد از تحریم ها توتال بر اساس قرارداد سهم خود را به شرکت چینی واگذار کرد. شرکت چینی نیز بعد از یک سال به شکلی دوستانه از  قرارداد خارج شد و کار به پترو پارس واگذار شد. امیدواریم در پاییز اولین چاه فاز ۱۱ حفر و ظرف یک سال اولین گاز به خشکی ارسال شود.  

زنگنه به میدان فرزاد نیز اشاره کرد و افزود: امسال قرارداد توسعه با شرکت داخلی را برای توسعه این میدان میبندیم. در میدان فزوزان نیز قرارداد آی پی سی بسته شده و در آینده ای نزدیک قرارداد رسالت و رشادت تعیین تکلیف خواهد شد.  

به گفته زنگنه در برخی از این میادین طرف همسایه برداشت بیشتری دارد اما این به معنای عقب ماندگی ایران نیست بلکه در مواردی حجم میدان در طرف همسایه بیشتر است با این حال ایران در حد توان از میادین مشترک برداشت داشته است.

وی تاکید کرد: این در شرایطی است که در زمان تحریم هیچ کس حاضر نیست با ما کار کند و تمام فشار بر روی شرکت های ایرانی است.   

وزیر نفت به ۱۳ قراردادی که رو دوشنبه به ارزش ۱.۵ میلیارد یورو برای نگهداشت و افزایش تولید به امضا رسید اشاره کرد و گفت: قبلا هم قراردادهایی به ارزش ۷۰۰ میلیون یورو در این زمینه امضا شده بود.  

وی با بیان اینکه اگر فکر کنیم تحریم دایمی است هیچ کاری نباید انجام دهیم، افزود: اما حق این است که تحریم مردنی است و باید برای روز بعد از تحریم خود را اماده کنیم تا بلافاصله مانند دوره بعد از برجام تولید نفت به حدود ۴ میلیون بشکه در روز برسد.

زنگنه با تاکید بر اینکه باید کار کنیم و میادین نفت و گاز را در شرایط تحریم رها نکنیم، ادامه داد: این موضوع از دو جهت اهمیت دارد. ابتدا آنکه تولید نفت ایران را تضمین می کند و دوم اینکه اشتغالزایی و نشاط را در جامعه ایجاذ خواهد کرد.

وی افزود: بر روی یک دکل نفتی ۴۰۰ نفر کار می کنند با احتساب ۱۰۰ دکل،   ۲۰۰ هزار نفر معیشت خود را در گرو فعالیت دکل های حفاری می بینند. از سوی دیگر ۸۰ درصد از تجهیزات مورد نیاز برای اسن قراردادها در داخل تامین می شود که با احتساب ۲.۲ میلیارد یورو قرارداد، ۱.۸ میلیارد یورو  سفارش کار برای کارخانه های ایرانی ایجاد خواهد کرد.

وزیر نفت با اشاره به اینکه هیچ کس نمی تواند به عقب بازگردد و صنعت نفت در هیچ بخشی با سال های گذشته قابل قیاس نیست، گفت: سال ۷۶ یک چارپایه نفتی را نمی توانستیم بسازیم  اما امروز روزانه یک کیلومتر لوله گذاری دریایی انجام می دهیم. حتی توتال که برای فاز ۱۱ به مناقصه رفت تمام طرف های قرارداد ایرانی بودند اما خباثت ترامپ اجازه نداد این موارد عملیاتی شود.

سرمایه گذاری ۷ میلیارد دلاری برای جمع آوری گاز های همراه

زنگنه تاکید کرد: ظرف روزهای اینده اعلام می کنیم که بزرگترین تاسیاسات جمع اوری گاز های همراه با سرمایه گذاری ۳میلیارد دلار افتتاح می شود که می تواند روزانه ۲ میلیارد فوت مکعب یا ۵۶ میلیون متر مکعب گاز معادل ۲ فاز پارس جنوبی را دریافت کرده و به عنوان خوراک به پتروشیمی ها تحویل دهد. با این افتتاح بخش عمده گازها در شرق کارون جمه اوری می شود. البته بخشی از این گازها نیز در قراردادی با پتروشیمی مارون جمع آوری خواهد شد به گونه ای که تا ۲ سال آینده در شرق کارون گاز همراه نفتی نمی سوزد.

به گفته وزیر نفت در غرب کارون نیز ان جی ال ۳۲۰۰ برای جمع اوری گازهای همراه تاسیس می شود.  ان جی ال واحد فراورش شیرین سازی و تفکیک گاز است. همچنین ان جی ال ۳۱۰۰ در دهلران که خوراک پتروشیمی دهلران می شود نیز در دستور کار قرار دارد.  بخشی در خارک و مقداری محدود در مسجد سلیمان نیز جمع اوری خواهد شد.   

زنگنه سرمایه گذاری لازم برای جمع اوری گازهای همراه را ۷ میلیارد دلار  دانست و افزود: این طرح ها تا سال ۱۴۰۱ جمع می شود و همه اینها قراردادهای فعال دارد و پیمانکاران سازماندهی شده اند.

وی با بیان اینکه پالایشگاه بید بلند ۲ امسال به بهره برداری می رسد، افزود: این پالایشگاه چند پتروشیمی  در پایین دست خود دارد که پتروشیمی گچساران با ظرفین یک میلیون تن در سال مهمترین آنها است.  

وزیر نفت در مورد فروش نفت در بورس نیز گفت: ترجیح می دهم زمانی که نهایی شد خود رییس جمهور در این زمینه توصیح دهد.

قیمت نفت در خطر نیست

وی با اشاره به اینکه بعد از شیوع کرونا هنوز وضعیت بازار نفت ریکاور نشده، ادامه داد: شرایط در بازار فرآورده بهتر است زیرا در ابتدا قیمت فرآورده خیلیپایین امد و بنزین در خلیج فارس به بشکه ای ۶ دلار رسید. اکنون با اقدام اوپک که مهم بود قیمت برنت ۴۵ دلار است و در خطر هم نیست

گزارش اوپک می گوید رشد اقتصاد جهانی به جز چین منفی است و نکته مهم آن است که هنوز حکومت در دست کرونا است.

زنگنه در مورد ادعای امریکا مبنی بر توقیف محموله صادراتی بنزسن ایران به ونزوئلا نیز گفت: محموله ما را توقیف نکردند و ما آن بنزین را به صکرت فوب فروخته بودیم. می خواستند اعلام موفقیت کنند که به ایران ضربه زده اند اما آن محموله ونزوئلا بود و حتی کشتی ها نیز ایرانی نبودند.

به گفته وزیر نفت این جنگ است و مکرو و مکر الله ولله خیر الماکرین.  

وی با اشاره به نظر اندیشمندی گفته بود عصر حجر زمانی تمام نشد که سنگ تمام شد بلکه پیشرفت تکنولوژی باعث اتمام آن دوران بود، گفت: عصر نفت هم با تمام شدن نفت تمام نمی شود بلکه تکنولوژی جایگزین های بهتر نفت را عرضه کند، دوران نفت به پایان می رسد.

زنگنه تاکید کرد: در جمهوری اسلامی باید تمام تلاش را کنیم تا نفت را تولید کرده و با سرعت بفروشیم اما پولش را صرف بودجه نکنیم بلکه درآمد حاصل از آن را به صندوق توسعه دهیم تا برای توسعه صنایع پایین دست مورد استفاده قرار دهد. در گاز هم باید حداکثر تولید را انجام دهیم زیرا انرژی های جایگزین به سرعت در حال گسترش است.

وی با اشاره به اینکه انرژی خورشیدی در حال توسعه است، گفت: ممکن است در نقطه ای نفت دیگر قدرت رقابت نداشته باشد و مدفون شدن نفت محتمل است.

زنگنه به رشد ۱۱۵ درصدی تولید بنزین در دولت تدبیر و امید اشاره کرد و افزود: ظرفیت تولید بنزین در سال ۹۲، حدود ۵۲ میلیون لیتر در روز بود اما این ظرفیت در حال حاضر به ۱۰۷ میلیون لیتر در روز رسیده است.

 وی با بیان اینکه در سال ۹۲ هم وارد کننده بنزین و هم گازوییل بودیم، ادامه داد: اکنون اما جهش ۴ برابری در صادرات فرآورده های نفتی را به ثبت رساندیم. صادرات فرآورده های نفتی در سال ۹۲ حدود ۵.۸ میلیون تن بود که این رقم در سال گذشته به ۲۳ میلیون تن بالغ شده است. این مهم با افزایش ظرفیت پالایشگاه ها و جایگزینی سوخت مایع با گاز به دست امده است.

دسترسی ۹۵ درصدی جمعیت کشور به شبکه گاز

وزیر نفت به افزایش مصرف سی ان جی در کشور اشاره کرد و گفت: اکنون سهم گاز در سبد سوخت نیروگاه ها به ۹۰ درصد رسیده و در این دولت ۱۷ هزار روستا گازدار شده اند. در حال حاضر ۹۹ درصد جمعیت شهری،  ۸۴ درصد روستایی و در مجموع ۹۵ درصد ایران به شبکه گاز طبیعی دسترسی دارند.  

وی تاکید کرد: با افزایش گازرسانی، ۲۳ هزار میلیارد تومان در صنایع مختلف ایران هزینه شد زیرا در تمام مراحل، از تولید داخل استفاده شد. برای تامین اعتبار آن نیز از بند ق تبصره یک بودجه سال ۹۳ استفاده شد. این نشان می دهدبهینه سازی بسیار اشتغالزا و بسیار اقتصادی است.  

به گفته زنگنه بخاری های فعلی ۳۰ درصد راندمان دارد بخاری های کم مصرف ۸۰ درصد بهره وری دارد.

وی به تهیه سند سند سوخت حمل و نقل کشور اشاره کرد و گفت: سند دوم سند مصرف گاز است که در شورای عالی انرژی مطرح شده و بخشی از ان در این دولت انجام می شود و بخشی برای دولت بعدی ریل گذاری خواهد شد.

وزیر نفت به موضوع قیر تهاتری نیز اشاره کرد و افزود: مجلسی ها هیچ وقت نگفتند اینکار  بد است و همواره دنبالش بودند. تنها در مجلس پارسال شورای نگهبان اشکال گرفت و از آنجا که فرصت نبود این بند حذف شد. و دوباره مجلس یازدهم امد پیشنهاد دادند. نماینده ها فکر می کنند رضایت مردم با آسفالت جاده های روستایی جلب می شود اما باید توجه کنند که اصلاحات انجام شود و فساد نباشند.

به گفته زنگنه رابطه ما با مجلس باید خوب باشد. البته در این میان تعدادی از نمایندگان به سران سه قوه نامه نوشتند. من استقبال کردم تا این موضوعات بررسی شود و در حضور سران سه قوه و نمایندگان صحبت کنم.

وزارت نفت مسوول خصوصی سازی نیست

زنگنه با رد تاثیر شایعات پیرامون صندوق ETF پالایشی با نوسانات این روزهای بورس گفت: ربطی به این نداشت زیدا بازار سرمایه نوسان دارد. بحث بود که صندوق ای تی اف باشد و یا بلوکی واگذار شود. مجلس اجازه داده صندوق ETF تاسیس کند. با اینحال مسووول خصوصی سازی ما نیستیم و متولی مشخص است.  

وی ادامه داد: وقتی اعلام شد ETF تاسیس شود دستور لازم را دادم و ابتدای هفته آینده تمام شود.

وزیر نفت گفت: پتروپالایشگاه ها کندی روند تامین مالی ندارند و در این زمینه آیین نامه را به دولت دادیم. اکنون نیز در انتظار تصویب امتیاز تنفس خوراک توسط صندوق توسعه هستیم. بر این اساس کسی که پتروپالایشگاه و پالایشگاه ساخت به مقدار هزینه ها می تواند پول خوراک را ندهد  و این هزینه به عنوان بدهی با صندوق توسعه در نظر گرفته می شود که ظرف ۷ سال تسویه خواهد شد.

وی ادامه داد: به اندازه ۱.۵ میلیون بشکه صلاحیت برای تاسیس پتروپالایشگاه ها تایید شد که ۱.۲۲۰ میلیون بشکه نفت خام و ۲۴۰ هزار بشکه میعانات است 

پتروشیمی یکی از قسمت های افتخار امیز ایران است 

زنگنه با اشاره به اینکه تا قبل از انقلاب صنعت گاز نداشتیم و خطی بود که گاز ایران را به روسیه می برد، افزود: اما الان شبکه گاز بی همتا است و سال گذشته نیز به تولید هزار میلیون متر مکعب گاز رسیدیم.

وی با بیان اینکه صنعت پتروشیمی را از سال ۷۶ بنیان گذاشتیم گفت: کل تولید پتروشیمی در سال ۷۶ به یک میلیارد دلار نیز نمی رسید. این رقم در سال ۹۲ به حدود ۱۱ میلسارد دلار رسید و تا سال ۱۴۰۰ به ۲۵ میلیارد دلار بالغ می شود. با تحقق جهش سوم نیز این عدد به ۳۷ میلسارد دلار می رسد.  

وزیر نفت با تاکید بر اینکه پتروشیمی از ارکان تامین ارز کشور در شرایط تحریم است، ادامه داد: با رونق پتروشیمی جلو خام فروشی گرفته شده و زنجیره ارزش تکمیل می شود. در حال حاضر ۵.۸ میلیارد دلار خوراک پتروشیمی در داخل عرضه می شود.  پالایشگاه ها نیز  حدود ۵ میلیارد دلار خوراک به صنایع پایین دستی می دهند که اینها مصداق فاصله گرفتن از خام فروشی است.  

وی در پایان با اشاره به اینکه هیچ منتی سر کسی نداریم اما توقع نداریم تحقیر شویم، گفت:  حرمت کارگران و مهندسان صنعت نفت را نگه دارند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
5 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.