پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در دومین جلسه از سلسله سخنرانی ها با عنوان «جهان در گذار»؛

ظریف: ابرقدرت‌ها اشتباه محاسباتی داشتند

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: افراط گرایی ناشی از اشتباهات محاسباتی و اشغالگری بود. مشکل اصلی که به اوضاع غم بار کنونی انجامیده مشکل سوء تفاهم است و اشتباه محاسباتی است که منجر به اشتباهات قدرتهای منطقه ای و ابرقدرتها شده است.

به گزارش جماران؛ وزیر «محمدجواد ظریف» روز دوشنبه در دومین جلسه  از سلسله سخنرانی های خود با عنوان «جهان در گذار»،  با اشاره به حمله امریکا به عراق به عنوان یکی از اشتباهات محاسباتی قدرت های بزرگ، گفت: زمانی که این حمله انجام شد، ابهام های زیادی درباره این حمله وجود داشت اما یک چیز خیلی واضح بود؛ اینکه از همان ابتدا مشخص بود این جنگ موجب رشد افراط گرایی در جهان خواهد شد.

ظریف گفت: افراط گرایی ناشی از اشتباهات محاسباتی و اشغالگری بود. مشکل اصلی که به اوضاع غم بار کنونی انجامیده مشکل سوء تفاهم است و اشتباه محاسباتی است که منجر به اشتباهات قدرتهای منطقه ای و ابرقدرتها شده است.

وی به فقدان درک از زمان پایان این دوران گذار اشاره کرد و گفت: ما 30 سال است که در این دوران به سر می بریم و نباید زمان پایان آن را پیش بینی کرد. این دوره طولانی است. دوران جنگ سرد حدود 50 سال طول کشید

وی مشخصه دیگر این دوران را رقابت شدید دانست. ظریف گفت: این رقابت ها اهداف کوتاه و میان مدت دارد.

ظریف در بخشی از سخنرانی روز دوشنبه هفته پیش با بیان اینکه ۳۰ سال گذشته یکی از پرتلاطم‌ترین دوره‌های جهان بوده و شاهد جنگ‌ها و تغییرات شدید نوین و فجایع در جامعه بین‌المللی بوده‌ایم، اظهار داشت: برخی می‌خواهند بعد از کرونا نظم جدیدی برای دنیا تعریف کنند. نظم نوین جهانی دیگر کاملاً غربی نخواهد بود.

وزیر امور خارجه اضافه کرد:‌ ابرقدرت‌ها اشتباه محاسباتی داشتند و اعلام نظم نوین جهانی به وسیله رئیس‌جمهوری وقت آمریکا، موضوع حکمرانی جهانی و قرن نوین آمریکایی و اعلام پیروزی بر عرشه ناو جنگی آمریکایی در سی و چند سال گذشته تلاش‌هایی برای نسخه پیچی آینده بود.

گفتنی است که دانشکده مطالعات جهانِ دانشگاه تهران در پنج جلسه سخنرانی‌های محمدجواد ظریف را برگزار خواهد کرد. وزیر امور خارجه پیشتر در صفحه اینستاگرام خود نوشته بود: ارائه بحث‌ها فعلاً برای مخاطبان بین‌المللی به زبان انگلیسی است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.