نماینده مردم تهران در مجلس در رابطه با انتخاب رییس دیوان محاسبات گفت: «اعتراضات و شکایاتی مطرح شده است که به‌موقع با دریافت اسناد، رسیدگی خواهد شد. این روند البته نقطه قوتی برای هیات رئیسه محسوب نمی‌شود ولی در مجلس انقلابی قرار نیست که ما از فوائد انتقاد علمی از خود، محروم بمانیم.»

به گزارش جماران؛ نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس انقلابی نباید از فوائد انتقاد علمی محروم بماند، بر نقش مشورت و خردجمعی در انتخاب افراد شایسته تاکید کرد و گفت: آنچه تاکنون انجام گرفته، نتایج بسیار درخشانی نداشته است، باید با همفکری نمایندگان انقلابی مجلس قطعا اصلاح شود.

«مصطفی آقامیرسلیم» درباره نقاط ضعف و قوت مجلس یازدهم، گذشت دو ماه را فرصت کمی به‌ویژه برای مجلس انقلابی ندانست و گفت: اما باید به این نکته توجه داشت که امکانات لازم برای شروع فعالیت‌های مجلس یازدهم فراهم نشده بود؛ اشکالاتی در آیین نامه داخلی وجود داشت که باید برطرف می‌شد تا بتوانیم کمیسیون‌ها را تشکیل دهیم؛ این اقدام مجلس را سه هفته به خود مشغول کرد و می‌دانیم که تا موقعی که کمیسیون‌ها فعال نشوند کار جدی در مجلس آغاز نمی‌شود.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس ادامه داد: مشکلات آیین‌نامه داخلی در زمینه‌های دیگر باقی است و باید برای افزایش کارآمدی مجلس و رساندن آن به جایگاهی که حق است، یعنی در رأس امور قرارگرفتن، اصلاحات جدی و جامع آیین نامه انجام شود. در همین فاصله پیشنهادهای خوبی را نمایندگان محترم آماده کرده‌اند که در کمیسیون‌ها به بحث گذاشته می‌شود برای تعیین اولویت آنها؛ سرانجام آن پیشنهادها پس از طی مراحل تصویب راه‌های برون رفت از مشکلات جاری کشور را مشخص خواهد کرد.

میرسلیم درباره بی بهره ماندن اصولگرایان سنتی از تقسیم مناصب مجلس یازدهم، گفت: در ۱۰ دوره گذشته مجلس به‌تدریج رویه‌ای مرسوم شده است که تقسیم مناصب در مجلس با رایزنی‌های پشت پرده انجام می‌گرفت و حتی بسیاری از سابقه داران بر این تصورند که تقسیم مناصب راهی جز این نوع رایزنی‌های پنهانی ندارد و بدتر این که گمان می‌کنند پیشبرد امور مجلس در زمینه‌های قانونگذاری و نظارت و شایسته سالاری باید با همان نوع رایزنی‌ها انجام شود.

رئیس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی افزود: برازنده مجلس انقلابی این نوع رایزنی‌های گروهکی نیست و عقیده این جانب بر بازگشت به روش مشورت جمعی نمایندگان و استفاده از خرد جمعی است. آنچه تاکنون انجام گرفته و البته نتایج بسیار درخشانی نداشته است زاییده رویه به ارث رسیده از دوره قبلی است و باید با همفکری نمایندگان انقلابی مجلس قطعا اصلاح شود.

میرسلیم همچنین درباره حواشی رخ داده بر سر انتخاب رییس دیوان محاسبات کشور، گفت: ظاهرا در انتخاب رییس جدید دیوان محاسبات موارد قانونی مراعات شده است. اما با توجه به اهمیت وظیفه نظارتی دیوان محاسبات باید فردی در رأس آن قرار گیرد که از دانش و تجربه متناسب برخوردار باشد و لذا عده‌ای در داخل مجلس و به‌ویژه از بیرون مجلس معتقدند که شایسته ترین انتخاب انجام نگرفته است.

وی افزود: از لحاظ روند معرفی نامزدهای ریاست و دادستانی دیوان، اعتراضات و شکایاتی مطرح شده است که به‌موقع با دریافت اسناد، رسیدگی خواهد شد. این روند البته نقطه قوتی برای هیات رئیسه محسوب نمی‌شود ولی در مجلس انقلابی قرار نیست که ما از فوائد انتقاد علمی از خود، محروم بمانیم و الحمدلله این آمادگی در اغلب نمایندگان و اکثر اعضای هیات رئیسه وجود دارد.

میرسلیم درباره برخی انتقادهای درباره شعارزدگی مجلس یازدهم و نپرداختن به امور اساسی و همچنین ارائه ندادن برنامه برای حل مشکلات کشور، یادآور شد: استفاده از شعار در همه مجالس مرسوم بوده و تا اندازه‌ای طبیعی است ولی اینکه ما مجلس یازدهم را کلا شعارزده وصف کنیم بی انصافی است آن هم مجلسی که هنوز کار اصلی و جدی خود را آغاز نکرده است. البته حق پیشنهاد برنامه در اختیار دولت است و مجلس باید با توجه به قانون اساسی و سیاست‌های کلی مصوب، خط مشی‌های اصلی را در زمینه‌های اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی و سیاسی و امنیتی ترسیم و پیشنهادها و لوایح تقدیمی را بر آن خط مشی‌ها منطبق کند یا آنها را تغییر دهد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: این دو ماه صرف آماده سازی ساختاری شده است و الحمدلله از اسفندماه گذشته تاکنون به‌رغم مسائل ناشی از کرونا، نمایندگان بیکار نبوده‌اند و طرحهایی را آماده کرده‌اند که بررسی کارشناسی آنها با استفاده از نظریات مرکز پژوهش‌های مجلس و نیز هیات دولت و همچنین متخصصان بخش خصوصی و مردم نهادها آغاز شده و انجام خواهد گرفت.

وی خاطرنشان کرد: ریختن کوهی از توقعات که ناشی از عدم کارآمدی مجلس دهم و ضعف کارآیی دولت است، بر سر مجلس یازدهم ممکن است موجب گرفتار شدن در روزمرگی و تشتت فعالیت‌ها و کاهش بازده در پیشبرد اقدامات اساسی شود که آن اقدامات اساسی راه را برای گره گشایی‌های اصلی از مشکلات کشور و بهبود معیشت مردم باز می‌کند. امیدوارم مردم شریف ما بتوانند در این زمینه مجلس را مساعدت کنند والا کارها کند می‌شود و به عقب می‌افتد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
7 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.