نماینده دائمی روسیه در سازمان ملل در خصوص تلاش ها برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران هشدار داد: تلاش برای تصویب چنین قطعنامه ای یا حتی پذیرفتن چنین قطعنامه ای موجب باطل شدن برجام خواهد شد.

به گزارش جماران؛ واسیلی نبنزیا نماینده دائمی روسیه در سازمان ملل در گفت وگو با خبرگزاری تاس اعلام کرد: تحریم تسلیحاتی ایران بر برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) خط بطلان می کشد. 

نبنزیا روز پنجشنبه در مصاحبه با میخاییل گوسمان معاون خبرگزاری دولتی تاس روسیه گفت: به تصویب رساندن قطعنامه شورای امنیت که تحریم تسلیحاتی ایران را تمدید می کند بر برجام در مورد برنامه هسته ای ایران خط بطلان خواهد کشید.

وی افزود: تلاش برای تصویب چنین قطعنامه ای یا حتی پذیرفتن چنین قطعنامه ای موجب باطل شدن برجام خواهد شد. 

نبنزیا هشدار داد: این قطعنامه دورنمای بسیار ناگواری دارد و در واقع دورنمایی ندارد. ما از ابتدا و زمانی که اعلام کردند که چنین قطعنامه ای آماده می شود به شرکای آمریکایی گفتیم که هیچ شانسی برای تصویب چنین قطعنامه ای ندارند.  

با نزدیک شدن به پایان تاریخ تحریم تسلیحاتی ایران در ماه اکتبر که یکی از ثمرات برجام با فاصله ۵ ساله از آغاز اجرای آن است، آمریکا اگرچه از توافق هسته­‌ای خارج شده اما در تلاش است با ارائه طرحی نشان دهد همچنان می­‌تواند در روند اجرای برجام و قطعنامه مربوط به آن در شورای امنیت فعال ظاهر شود و تاثیرگذار باشد.

این در حالی است که روسیه، چین و اتحادیه اروپا به عنوان طرف‌های باقیمانده در برجام تاکید کرده‌اند که آمریکا از این توافق خارج شده و دیگر مشارکت‌کننده آن محسوب نمی‌شود، لذا هیچ حقی برای استفاده از مفاد این توافق یا قطعنامه ۲۲۳۱ ندارد.

 در مذاکرات روسیه و آمریکا درعرصه کنترل تسلیحات جای خوشبینی نیست

نماینده دائمی روسیه در سازمان ملل اعلام کرد: رایزنی های روسیه و آمریکا در عرصه کنترل تسلیحات که در ماه ژوئن در وین برگزار شد، سبب خوشبینی نشد.   

 وی افزود: متاسفانه مذاکراتی که در وین بین «سرگئی ریابکوف» و «مارشال بیلینگزلی» فرستاده ویژه دونالد ترامپ در امور کنترل سلاح برگزار شد هیچ جای خوشبینی ندارد هرچند که در آن مذاکرات توافق برای ادامه گفت و گوها در چارچوب چند گروه کاری به دست آمد. 

وزارت خارجه روسیه درباره آن مذاکرات خاطرنشان کرد: مطابق دستور روسای جمهوری روسیه و آمریکا، دورنمای کنترل بر تسلیحات ازجمله مساله تمدید پیمان کاهش تسلیحات تهاجمی راهبردی (استارت-۲) و تداوم ثبات و وضعیت قابل پیش بینی در شرایط پایان اعتبار پیمان منع موشک های هسته ای کوتاه و میانبرد و مسائل مربوط به امنیت بین المللی بررسی شد.

گفتنی است طرف های روسی و آمریکایی اظهارنظرهای محافظه‌کارانه‌ای را پیش از آغاز مذاکرات مطرح کردند. بیلینگزلی در پاسخ به سووال خبرنگار رویترز که پرسید انتظار شما از نتیجه  مذاکرات چه خواهد بود؟ گفت؛ باید منتظر ماند و دید چه می‌شود. ریابکوف هم در اظهار نظر مشابهی گفت که ما همواره امیدوار هستیم.

گفتنی است پیمان استارت -۲ آخرین توافق کنترل تسلیحاتی بین دو قدرت اتمی است که فوریه (بهمن/اسفند) ۲۰۲۱ منقضی می‌شود.

نشست حضوری شورای امنیت هفته آینده برگزار می شود

نبنزیا گفت: نخستین نشست شورای امنیت به صورت حضوری پس از بیماری همه گیر کرونا، قرار است در آغاز هفته آینده برگزار شود.

وی افزود: در روزهای آینده و به احتمال زیاد در آغاز هفته آینده ما قصد داریم نخستین نشست حضوری شورای امنیت را برگزار کنیم. 

نشست های سازمان ملل و شورای امنیت و ساختارهای دیگر تابعه سازمان ملل از اواسط ماه مارس به صورت وبینار برگزار می شود. 

 تاریخ و مکان اجلاس سران پنج کشور عضو دائمی شورای امنیت تعیین نشده است  

نبنزیا گفت که اجلاس سران پنج کشور دائمی شورای امنیت حتما برگزار خواهد شد اما هنوز تاریخ و مکان آن مورد موافقت قرار نگرفته است.

وی افزود: نشست سران پنج کشور دائمی شورای امنیت قطعا برگزار می شود زیرا که رهبران این کشورها آمادگی خود را برای چنین دیداری مورد تاکید قرار داده اند. اما اینکه کجا و چه زمانی برگزار می شود سوالی است که هیچکس برای آن پاسخی ندارد.

تحریم های غرب بر کمک های انسانی تاثیر منفی می گذارد 

نماینده دائمی روسیه در سازمان ملل گفت: تحریم های کشورهای غربی بر روند اراده کمک های انسانی قانونی تاثیر منفی می گذارد.

به گفته وی، شرکای غربی روسیه حتی نمی خواهند به درخواست برای رغو تحریم های غیرقانونی توجه کنند.

 وی افزود: ما به طور دائم از انها انتقاد می کنیم و می گوییم که آنها با یک دست کمک انسانی می کنند و با دست دیگر کشورها را با تحریم های یک جانبه غیرقانونی در وضعیت دشوار قرار می دهند. 

نبنزیا این را نیز گفت که قطعنامه شورای امنیت برای برقراری آتش بس در دوره شیوع بیماری همه گیر کرونا و سایر تدابیر برای مبارزه با کرونا می توانست دو ماه پیش تصویب شود.

وی به مخالفت آمریکا با تصویب این قطعنامه اشاره کرد و افزود: این اقدام زمانی رخ داد که آمریکا علیه سازمان بهداشت جهانی موضع گیری تند کرده بود.  

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.