روسیه و چین علیه تمدید سازوکار کنونی ارسال کمک‌های بین‌المللی از طریق ترکیه به سوریه از حق وتو در شورای امنیت استفاده کردند.

به گزارش جماران، به نقل از سایت شبکه روسیا الیوم، شورای امنیت عصر سه‌شنبه پیش‌نویس قطعنامه آلمان- بلژیک درخصوص تمدید سازوکار امدادرسانی بین‌المللی به سوریه از طریق گذرگاه باب السلام و باب الهوی در ترکیه به مدت یک سال را تصویب کرد اما روسیه و چین آن را وتو کردند.

روسیه و چین به این سازوکار ارسال‌ کمک‌ها به سوریه از طریق ترکیه اعتراض کردند.

قطعنامه شورای امنیت برای ارسال کمک‌های فرامرزی به سوریه که در سال ۲۰۱۴ به تصویب رسیده و در ۱۰ ژوئیه منقضی می‌شود، روز گذشته مجددا جهت تمدید به رای‌ گذاشته شد.

روسیه که خواهان کاهش تعداد گذرگاه‌های مرزی برای ارسال این کمک‌ها به سوریه بود، اصرار آلمان- بلژیک برای تمدید این قطعنامه را نپذیرفت و همراه با چین آن را وتو کرد.

کمک‌های بشردوستانه به سوریه از سال ۲۰۱۴ تاکنون از گذرگاه‌های جلوه گوزو و اونجوپینار ترکیه ارسال شده است. 

در ۱۰ ژوئیه ماموریت کنونی که براساس سازوکار موجود فعالیت می‌کند، به پایان می‌رسد، این سازوکار براساس قطعنامه ۲۵۰۴ صادره در ۱۱ ژانویه است.

طبق متن قطعنامه کنونی ارسال کمک‌ها تنها از دو گذرگاه ترکیه به مدت شش ماه انجام می‌شود و همچنان از دو گذرگاه الیعربیه عراق و الرمثا در اردن کمک رسانی صورت نمی‌گیرد، این خواسته روسیه و چین است.

واسلی نبنزیا، نماینده روسیه در سازمان ملل اظهار کرد، روسیه طرحی را به شورای امنیت ارائه خواهد کرد تا تنها یک گذرگاه مرزی باقی بماند و کمک‌های انسانی به طور زمینی از مرزهای ترکیه وارد سوریه شوند.

او در بیانیه‌ای اعلام کرد، روسیه علیه طرح آلمان و بلژیک درباره تمدید سازوکار عبور کمک‌ها از مرزها برای ارائه کمک‌های انسانی رای داد.

نبنزیا اضافه کرد: ما طرحی را ارائه می‌کنیم که شامل تمدید سازوکار ارسال کمک‌ها به مدت شش ماه با کاهش تعداد مراکز بازرسی کنونی به یک گذرگاه یعنی باب الهوی باشد.

آمریکا نیز روسیه و چین را به "سوء استفاده از شورای امنیت به عنوان ابزاری جهت اجرای طرح‌های ملی خود علیه میلیون‌ها سوری بی‌گناه" متهم کرد.

کلی کرافت، نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل در بیانیه‌ای اظهار کرد: برای ما تعجب آور نیست که روسیه و چین دنبال هر فرصتی برای حمایت از نظام سوریه باشند.

وی ادعا کرد: روسیه و چین شورای امنیت را تنها ابزاری برای پیشبردهای طرح‌های ملی محدود خود علیه میلیون‌ها سوری زن، مرد و کودک می‌دانند.

کرافت اضافه کرد: امروز روسیه و چین به تلاش‌های چند ماهه‌شان برای قطع کمک‌های انسانی به سوریه از طریق استفاده از حق وتو علیه قطعنامه‌ مذکور ادامه دادند؛ قطعنامه‌ای که دو گذرگاه باقی مانده در شمال غرب سوریه را باقی خواهد گذاشت.

وی این گونه ابراز نظر کرد: آمریکا و دیگر اعضای شورای امنیت این طرح را تایید کردند چون بی‌بدیل بود. ما نسبت به وضعیت میلیون‌ها سوری در اثر عدم ارسال کمک‌ها هشدار می‌دهیم.

کرافت مدعی شد: واشنگتن هرگز تلاش‌ها برای دسترسی به نیازمندان در سوریه را متوقف نخواهد کرد و هرگز به دروغ‌های روسیه و چین درباره اوضاع سوریه اعتباری نخواهد بخشید.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.