نماینده ایران در سازمان ملل گفت: فضای کلی جامعه بین‌المللی در جهت اجرای برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ است، هم دبیرکل سازمان ملل متحد بارها گفته است و هفته پیش هم تکرار کرد و هم رهبران جهان خواهان آن هستند که خود، مغایرت صریح با مواضع آمریکا است.

به گزارش جماران، مجید تخت‌روانچی درباره پیش‌بینی از فضای کلی نشست امروز شورای امنیت که به بحث پیرامون گزارش دبیرکل سازمان ملل با موضوع قطعنامه ۲۲۳۱ برگزار خواهد شد گفت: فضای کلی جامعه بین‌المللی در جهت اجرای برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ است، هم دبیرکل سازمان ملل متحد بارها گفته است و هفته پیش هم تکرار کرد و هم رهبران جهان خواهان آن هستند که خود، مغایرت صریح با مواضع آمریکا است.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد با یادآوری خروج آمریکا از برجام که رئیس جمهوری این کشور به صراحت آن را پایان مشارکت در این برنامه خواند، ادامه داد: سابقه ندارد که یک عضو دائم شورای امنیت علیه قطعنامه‌ای که خود بانی آن بوده است، اقدام کند.

تخت‌روانچی اضافه کرد: بدتر اینکه کشورهایی که بخواهند اجرا کنند را هم تنبیه می‌کنند. این نشان‌دهنده ایجاد هرج و مرج در نظام بین‌المللی است که آمریکایی‌ها به دنبال آن هستند. می‌خواهند فضایی ایجاد کنند که آنچه را خودشان تصور می‌کنند در جهت منافعشان است، به دست آورند. حال اگر خلاف قوانین و مقررات بین المللی هم باشد، برایشان اهمیتی ندارد.

وی با بیان اینکه قطعنامه ۲۲۳۱ جزو تعهدات بین‌المللی کشورها است، یادآور شد: در خود قطعنامه به صراحت از کشورها می‌خواهد در جهت همکاری با ایران در موضوع تجارت و سایر موضوعات اقدام کنند.

سفیر ایران در سازمان ملل متحد خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها در حال متوقف کردن این خواسته قطعنامه هستند، در حالی که جامعه جهانی مخالف آن است. وقتی آمریکا حرکتی در جهت اعمال تحریم‌های تسلیحاتی انجام دهد که نقض قطعنامه ۲۲۳۱ است، خود به خود با واکنش کشورها مواجه خواهد شد.

تخت‌روانچی تصریح کرد: از این رو، به نظرم نشست امروز، هم در مواضع کشورها و هم در موضع دبیرکل، حکایت از آن است که خواهان اجرای برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ هستند، همان چیزی که آمریکا علاقه‌ای به شنیدن آن ندارد اما بار دیگر مجبور می‌شود در این نشست آن‌ها را بشنود.

نابودی برجام هدف نهایی آمریکا

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد درباره هدف اصلی آمریکا از دنبال کردن تمدید تسلیحاتی چیست، گفت: هدف اصلی ممنوعیت تسلیحاتی که خودشان هم می‌دانند در شورای امنیت مورد اقبال قرار نمی گیرد، این است که برجام را از بین ببرند.

تخت‌روانچی افزود: آنها ادعای مضحکی را هم مطرح می‌کنند که  هنوز عضو برجام هستند و می‌توانند از عباراتی که در قطعنامه ۲۲۳۱ آمده است، برای بازگرداندن تحریم‌ها استفاده کنند. این هم از طنزهای روزگار است که مطرح می‌کنند.

وی ادامه داد: هدف هم به طور کلی از بین بردن برجام است و خود ترامپ هم از ابتدا گفته بود که این توافق را قبول نداریم. در طول این چند سال هم تلاش زیادی کردند که مجبور نشوند به این کاری که الان به دنبالش هستند، برسند اما موفق نشدند و هرچه گذشت بیشتر در انزوای بین‌المللی قرار گرفتند. از این رو الان تلاش می‌کنند به سمتی بروند که دیگر برجامی در کار نباشد.

اروپا در جهت خلاف تعهدات برجامی

نماینده ایران در سازمان ملل متحد درباره هدف قطعنامه شورای حکام که به پیشنهاد سه کشور اروپایی صادر شد هم گفت: قطعنامه بسیار نابجایی بود و هیچ مبنای حقوقی نداشت، دلیل آن هم این است که بر مبنای یک سری ادعاهای واهی توسط دشمنان ملت ایران ارائه شده بود و آن را مبنایی برای طرح مطالبی در آژانس علیه فعالیت ایران قرار دادند.

تخت‌روانچی ادامه داد: در طول سال‌های گذشته در چارچوب برجام، فعالیت‌های ما کاملا شفاف بوده است و همکاری داشتیم و مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم تایید کرده است. حتی در زمانی که کرونا همه جهان را با مشکل مواجه کرده بود و برخی کشورها به دلیل کرونا نمی‌توانستند بازدیدها را انجام دهند، ایران با آژانس همکاری داشت و هیچ وقفه‌ای ایجاد نکرد.

وی اضافه کرد: اینکه صحبت می‌شود ایران باید با آژانس همکاری کند، حرف باطلی است. ما به نحو احسن همکاری داریم و در گزارش‌ها هم منعکس شده است.

نماینده ایران در سازمان ملل متحد با بیان اینکه متاسفانه سه کشور اروپایی برخلاف تعهدات برجامی خود مبتکر این قطعنامه شدند، اظهار کرد: این قطعنامه، نوع رای‌گیری و رای نهایی آن، نشان‌دهنده آن بود که یک حرکت سیاسی است و برای فشار بر ایران تنظیم شده بود.

تخت‌روانچی یادآور شد: در حالی که ما با آژانس در حال همکاری بودیم، ناگهان قطعنامه‌ای را علم می‌کنند و به تصویب آن اصرار می‌ورزند. این اصرار درباره موضوعی که ادعا می‌کنند ۱۷ سال پیش اتفاق افتاده است و خودشان هم می‌گویند که هیچ مشکل و خطر اشاعه‌ای نداشته است.

وی خاطرنشان کرد: تصویب و اصرار این قطعنامه سوال برانگیز است و نشان می‌دهد یک حرکت سیاسی برای ایجاد فشار بر ایران است و به نظر ما در ادامه حرکت آمریکا است که در شورای امنیت دنبال می‌کند.

نماینده ایران در سازمان ملل متحد تاکید کرد: ممکن است مبتکران این قطعنامه ادعا کنند که برای جلوگیری از بدترشدن وضعیت، این کار را انجام داده اند؛ در حالی که پذیرفتنی نیست و از نظر ما مردود است.

آمریکا معتاد به تحریم

تخت‌روانچی درباره تحریم‌های آمریکا پس از نشست هفته گذشته با اعضای شورای امنیت که برای توجیه ضرورت قطعنامه پیشنهادی علیه ایران انجام شد هم گفت: آمریکایی‌ها به تحریم عادت کرده‌اند و تصور می‌کنند می‌توانند از آن طریق اعمال فشار کنند.

وی افزود: در حقیقت آمریکایی‌ها به تحریم اعتیاد پیدا کرده‌اند و دیگر توجه ندارند عواقب آن چیست و در سطح بین‌المللی چگونه با آنها برخورد می‌شود. این روشی است که در ارتباط با ایران از ابتدای انقلاب وجود داشت اما در سال‌های اخیر شدت یافته است.

دست رد شورای امنیت به آمریکا

سفیر ایران در سازمان ملل متحد  درباره نشست برایان هوک نماینده ویژه آمریکا در امور ایران با دیگر اعضای شورای امنیت  که چهارشنبه گذشته انجام شد هم گفت: این نشست به طور غیر رسمی و به دعوت نمایندگی آمریکا انجام شد تا به زعم خود دیگر اعضا را برای لزوم تداوم ممنوعیت تسلیحاتی علیه ایران توجیه کنند.

تخت‌روانچی افزود: همانطور که می‌دانید در مهرماه امسال مطابق با قطعنامه ۲۲۳۱ ممنوعیت تسلیحاتی لغو می‌شود. آمریکایی‌ها در چند ماه گذشته تلاش کرده‌اند فضای بین‌المللی را به شدت ضد ایرانی سازند تا به زعم خود نشان دهند که این ممنوعیت‌ها باید ادامه یابد و یکسری اتهامات واهی هم  به ایران می‌زنند تا بگویند فضا برای تمدید این ممنوعیت مساعد است.

وی ادامه داد: اما رویکرد جامعه جهانی به برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ با رویکرد آمریکا متفاوت است. به استثنای آمریکا و چند کشور اندک، جامعه بین‌المللی خواهان اجرای برجام و قطعنامه ۲۲۳۱هستند که با نظر آمریکا در تضاد است.

نماینده ایران در سازمان ملل متحد اضافه کرد: هر چند وقت یکباری که در چارچوب برجام نشستی برگزار می شود، انزوای آمریکا نشان داده می‌شود و اینکه آنها یک طرف قضیه هستند و بقیه کشورها در طرف دیگر هستند.

تخت‌روانچی یادآور شد: نوع نگاه اعضای شورای امنیت تغییری نکرده است و هنوز هم معتقدند که برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ باید اجرا شود. از این رو در مجموع می‌توان گفت که آمریکایی‌ها با دست رد اعضای شورای امنیت مواجه شدند.

وی تشریح کرد: آمریکایی‌ها می‌خواستند قطعنامه‌ای را تشریح کنند که از نظر جامعه جهانی با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت مغایرت دارد. کشورها نمی‌توانند همزمان خواهان اجرای قطعنامه باشند و در عین حال با تضعیف آن موافقت کنند.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد تصریح کرد: وقتی قرار است ممنوعیت تسلیحاتی در ماه مهر لغو شود، هر اقدامی در جهت خلاف آن با قطعنامه و چارچوب زمانی مندرج در قطعنامه مغایرت خواهد داشت.

تخت‌روانچی افزود: از این رو، نشست هفته گذشته جلسه‌ای نبود که آمریکایی‌ها انتظار آن را داشته باشند و اعضای شورا با طرح سوالات خود، نشان دادند که با آمریکا همراهی نمی کنند.

وی خاطرنشان کرد: به نظر من این جلسه خود نشان دهنده فضای موجود در جلسه امروز شورای امنیت بود و این جلسه هم موقعیت مشابهی دارد که برخلاف نظر آمریکایی‌ها، خواهان اجرای برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ هستند.

نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد عصر سه‌شنبه برای بررسی نهمین گزارش دبیرکل سازمان ملل متحد درباره آخرین وضعیت اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ به صورت مجازی برگزار می‌شود.

قرار است در این نشست، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران هم مشارکت داشته باشد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.