استاد دانشگاه «هاروارد» نوشت: سیاستمداران آمریکایی در حالی همچنان خواستار سرنگونی دیگر دولت های خارجی و تغییر شکل دادن تمامیت آن جوامع هستند که در چند دهه گذشته هرگز از شکست هایی که دراین زمینه خورده اند، درسی نیاموخته اند.

به گزارش جماران؛  «استفان والت» (Stephen Walt)  استاد دانشگاه «هاروارد»، با توجه به ناتوانی دولت آمریکا در مقابله با همه گیری ویروس کرونا، در توئیتی از راهبردهای کاخ سفید به خصوص در زمینه سیاست های براندازانه خارجی، انتقاد کرد.

والت استاد امور بین الملل و سیاست خارجی دانشگاه هاروارد، در حساب توئیتر خود نوشت: کشوری (آمریکا) که نتواند شهروندانش را به زدن ماسک برای متوقف کردن همه گیری (ویروس کرونا) متقاعد سازد، نباید دم از سرنگونی دیگر دولت های خارجی بزند.

والت که در   «مدرسه  کندی»  (Harvard Kennedy School) زیر مجموعه دانشکده های دانشگاه هاروارد تدریس می کند، در ادامه با انتقاد از سیاست های اخلال گرانه واشنگتن در سطح جهان،افزود: و (دولت آمریکا حق ندارد) مبادرت به تغییر تمامیت جوامعی  کند که به سختی درک و فهمی از آنها دارد.

والت در توئیتی دیگری که آن را باز نشر داده است،  به این نکته اشاره کرد: سیاستمداران آمریکایی در حالی همچنان خواستار سرنگونی دیگر دولت های خارجی و تغییر شکل دادن تمامیت آن جوامع هستند که در چند دهه گذشته هرگز از شکست هایی که دراین زمینه خورده اند، درسی نیاموخته اند.

دولت آمریکا در دوره معاصر با به راه انداختن جنگ هایی علیه کشورهایی همچون  ویتنام که از اواسط دهه پنجاه تا هفتاد میلادی به مدت نزدیک به ۲۰ سال به طول انجامید، جنگ در افغانستان از سال ۲۰۰۱ میلادی  با دست آویز سرنگونی دولت طالبان، جنگ در عراق به سال ۲۰۰۳ میلادی  و دیگر مداخلات نظامی در سایر کشورهای منطقه و جهان، نه تنها در هیچ یک از آنها به پیروزی دست نیافته، بلکه با وجود در اختیار داشتن و کاربرد تجهیزات سنگین و پیشرفته نظامی که حاصلی جز مرگ و ویرانی درپی نداشت، ناگزیر به بیرون کشیدن نیروهای نظامی خود و حتی مصالحه با طرف هایی شده که برای براندازی حکومت آنان اقدام کرده بود.

حاصل چنین لشگر کشی های عظیم آمریکا در منطقه، پیامدی جز بی ثباتی هرچه بیشتر،  بازخورد منفی در سطح جهانی و به بار آمدن ناآرامی های مدنی در داخل خاک آمریکا نبوده است.*۱۳۰۲**

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.