وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: اگر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بخواهد از روش‌های غیرمنطقی استفاده کند برخورد مناسبی خواهیم داشت.

به گزارش جماران؛ وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: اجازه نخواهیم داد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ابزاری برای نابود کردن برجام توسط آمریکا شود.

محمدجواد ظریف که به مسکو سفر کرده است، روز سه شنبه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با سرگئی لاوروف همتای روس  خود گفت: دولت ترامپ کارش خروج از پیمان ها و نهادهای بین المللی است و ما اجازه نخواهیم داد آژانس بین المللی انرژی اتمی ابزار دست دولت ترامپ برای نابودی برجام شود.

ظریف گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره با شفافیت کامل با اژانس رفتار کرده و 15 گزارش آژانس نشان داده است که ایران همه تعهدات خود را انجام داده است.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در عین حال تصریح کرد: اجازه نخواهیم داد ایران موضوع بررسی‌هایی شود که اسناد آن ادعاهای جاسوسی است.

وی گفت: اگر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بخواهد از روش‌های غیرمنطقی استفاده کند برخورد مناسبی خواهیم داشت.

ظریف گفت: بسیار تاسف بار خواهد بود اگر دبیرخانه ملل متحد و دبیرخانه آژانس در جهت نابودی برجام حرکت کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: در مورد نشست آستانه با سرگئی لاوروف گفت وگو کردم و توافق برای اجرای نشست سه جانبه به دست آمد.

رییس دستگاه دیپلماسی ایران خاطرنشان کرد که با همتای ترکیه ای خود نیز در این مورد گفت و گو کرده و درباره برگزاری نشست توافق شده است.

ظریف افزود: سران ایران، روسیه و ترکیه در فرمت مذاکرات آستانه نشست سه جانبه به صورت وبینار برگزار می کنند و اگر شرایط اجازه دهد نشست حضوری برگزار خواهد شد.

وزیر خارجه ایران این را نیز گفت که از سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه را برای سفر به ایران دعوت کرده است. 

وی با اشاره به مذاکرات خود با لاوروف تصریح کرد که در آن مساله سوریه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. 

وزیر امور خارجه گفت: مذاکرات امروز سودمند بود و امیدوارم برای ملت های دو کشور مفید باشد.

ظریف با بیان اینکه ایران و روسیه در امور منطقه ای همکاریهای نزدیکی دارند، اظهار کرد: در جریان مذاکرات آستانه سه کشور توانستند وضعیت سوریه را از حالت بحرانی خارج کنند. روسیه و ترکیه و ایران به اصول مذاکرات آستانه پایبند هستند.

وی گفت: کشورهای غربی بنا به ملاحظات خود در مسائل انسانی حتی در شرایط کرونا سعی نمی کنند به ملت سوریه کمک کنند.

ظریف خاطرنشان کرد که ایران و روسیه در مساله افغانستان دارای مواضع مطابق همدیگر هستند. 

 وزیر خارجه ایران با اشاره به تلاش های روسیه برای حل مسائل افغانستان گفت: ایران از تلاش های روسیه برای حل مساوئل افغانستان استقبال می کند و از آن حمایت می کند. 

وی گفت: در دیدار امروز درخصوص مسائل لیبی و یمن گفت وگو کردیم و این گفت وگوها ادامه خواهد داشت.

ظریف گفت: اساس سیاست ما اجرای قوانین بین المللی است که از سوی آمریکا به فراموشی سپرده شده است. نادیده گرفتن قوانین بین المللی ازسوی واشنگتن به گرایشی تبدیل شده که ادامه دارد.

وی ادامه داد: آمریکا زمانی که از توافق های بین المللی خارج می شود شروع به سوء استفاده می کند که مساله ای خطرناک است و در این مورد با وزیر خارجه روسیه گفت وگو کردیم که در آن هم عقیده هستیم.

شیوع کرونا بر روابط ایران و روسیه تاثیر نگذاشت

وزیر خارجه ایران در بخشی از نشست خبری با لاوروف گفت که بین ایران و روسیه همکاریهای نزدیک وجود دارد که حتی وضعیت شیوع کرونا نتوانست مانع آن شود.

وی افزود: در ماههای اخیر رایزنی هایی انجام دادیم و دو گفت وگوی تلفنی داشتیم و حتی روسای کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور به صورت کنفرانس ویدئویی با یکدیگر گفت وگو کردند.

 ظریف خاطرنشان کرد که دو کشور در مورد طرح های مشترک بزرگ به توافق های خوبی دست یافته اند و امیدواریم به نفع مردم دو کشور سودمند باشد.

دعوت از لاوروف برای سفر به ایران

ظریف از لاوروف برای سفر به ایران دعوت کرد و گفت که هرگاه وضعیت انتشار ویروس کرونا اجازه دهد، این دیدار می تواند برگزار شود.

وی گفت: یک بار دیگر می خواهم دعوت از دوست خود لاوروف را تایید کنم و وزیر خارجه روسیه دعوت را پذیرفت.

قدردانی از تلاش های روسیه برای جلوگیری از فروپاشی برجام

وزیر امور خارجه ایران از همتای روسی خود بخاطر تلاش های برای جلوگیری از فروپاشی برجام قدردانی کرد.

 ظریف گفت: آنچه که آمریکا همینک می کند انزجار آور است. من می خواهم از شخص شما بخاطر تلاش هایتان و نامه ای که به دبیر کل سازمان ملل نوشتید و اقداماتی که دوستان ما سرگئی ریابکوف و نمایندگان روسیه در وین و نیویورک می کنند تا اینکه همکاری آنها (طرف آمریکایی) با بقیه شرکت کنندگان در برجام منجر به فاجعه کامل نشود، تشکر و قدردانی کنم.

 وی گفت که آمریکا همچنان هدف از بین بردن معامله هسته ای را دنبال می کند.

اجلاس ایران و روسیه و جمهوری آذربایجان برگزار می شود

وزیر خارجه ایران گفت که همکاری ایران و روسیه و جمهوری آذربایجان جریان دارد.

وی بدون توضیح بیشتر خاطرنشان کرد که همین که شرایط اجازه بدهد، اجلاس ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان برگزار می شود.

نگرانی از اوضاع اقتصادی و سیاسی سوریه

وزیر خارجه ایران گفت: ما نگران اوضاع سیاسی و اقتصادی سوریه و تلاش های آمریکا برای اعمال فشار بر این کشور هستیم که بر مردم عادی تاثیر می گذارد.

 وی ادامه داد: آمریکا همه تلاش های ممکن را بکار می گیرد تا منطقه ما و سوریه را بی ثبات کند و آنها نمی توانند به اهداف خود دست بیابند.

سیاست آمریکا بر خروج از توافق های بین المللی استوار شده است

ظریف گفت: سیاست آمریکا در زمان حاضر بر خروج از توافق های بین المللی استوار شده است.

وی به عنوان مثال به خروج آمریکا از معاهده آسمان های باز، برجام و یونسکو و کنوانسیون تغییرات آب و هوای پاریس اشاره کرد.

وزیر خارجه ایران گفت: هر چه که آنها می کنند برای خروج از توافق های بین المللی است و ما اجازه نمی دهیم کشوری که سیاستش خروج از تعهدات بین المللی خود است از سازمان های بین المللی برای فشار بر ایران استفاده کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.