مشاور مرحوم هاشمی رفسنجانی می‌گوید: «از گزینه‌هایی که در مجلس بودند، حرف‌هایی زده شده اما اکنون اسم نبریم بهتر است. البته اگر آقای جهانگیری تایید نشود و اجازه بدهند، همان سیاست آقای هاشمی دنبال می‌شود و اصلاح طلبان چند گزینه معرفی ‌می‌کنند تا دست آن‌ها خالی نماند.»

به گزارش جماران؛ انصاف نیوز نوشت: غلامعلی رجایی، علی لاریجانی را از گزینه‎‌های جدی ریاست جمهوری می‌داند.

متن کامل گفت‌وگو با غلامعلی رجایی مشاور مرحوم هاشمی رفسنجانی را در ادامه بخوانید.

غلامعلی رجایی می‌گوید: «من شنیده‌ام آقای علی لاریجانی به خاطر اینکه می‌خواهد کاندید ریاست جمهوری در سال ۱۴۰۰شود، ریاست مجلس را تحویل داد. فکر نمی‌کنم رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام شود. این اتفاق برای آقای ناطق نوری هم افتاد، رهبری به ایشان گفتند «با توجه به تجربه‌ای که داشتید عضو مجمع شوید و مشاور هم که هستید». معمولا بعضی‌ها که از یک مسئولیتی فارغ می‌شوند، در مجمع مشغول می‌شوند، با شواهدی که می‌بینم، لاریجانی یکی از گزینه‌های جدی ریاست جمهوری خواهد شد؛ باید وضعیت جبهه پایداری و اصلاح طلب‌ها در این مسئله روشن شود و  ببینیم چقدر شورای نگهبان دست آنها را در رقابت باز می‌گذارد یا ‌می‌بندد.

جا به جایی شمخانی از شعام مدت‌ها است که مطرح شده و ربطی به آقای لاریجانی نداشته است، آقای روحانی و هاشمی از زمان جنگ بیشتر به آقای شمخانی عنایت داشتند، زیرا او عملگرا بود. اما شنیده‌ام مدت‌ها است بحث تعویض ایشان مطرح است و به ایشان تذکر داده شده تا فعلا ایشان برکنار نشوند، اینکه آقای شمخانی از شورای امنیت برود، پنجاه پنجاه است، احتمالا ابقا خواهد شد اگر بتواند رهبری را متقاعد کنند، زیرا دبیر شورای امنیت نماینده‌ی رهبری هم هست. احتمالا این جایگزینی انجام خواهد شد اما اگر در شعام بماند، بار خود را برای ریاست جمهوری خواهد بست.»

غلامعلی رجایی درباره‌ی اینکه ممکن است صادق لاریجانی دبیر شورای نگهبان شود، می‌گوید: «بعید است این اتفاق رخ دهد، زیرا بیشتر از انتظاری که از آقای جنتی وجود دارد، او کار می‌کند؛ دلیلی برای تغییر آقای جنتی نیست مگر اینکه آقای جنتی خودش استعفا دهد. کسی بهتر از جنتی ایده و آرمان‌های حاکمیت را پیاده نمی‌کند. اما دیدگاه آقای صادق لاریجانی با آقای جنتی فرق دارد، مثلا در ارتباط با اصلاح طلبان تمام افکار عمومی می‌دانند، سهم آن‌ها در مجلس ۱۶ نفر نیست. البته این ۱۶ نفر هم باید رد می‌کردند تا مجلس یک دستی شود. اصلاح طلبانی که بیست سال پیش با ۲۵ میلیون رای خاتمی را رئیس جمهور کردند، چطور می‌توانند ۱۶ نماینده داشته باشد؟ این خارج کردن یک جریان قوی است که پشتیبانی مردمی دارد، همه می‌دانند اصلاح طلبان پشتیبانی مردمی قوی‌تری از اصولگرایان به خاطر عملکردشان در دولت خاتمی دارند. قطعا ۱۶ نفر سهم اصلاح طلبان نیست، نمی‎خواهم بگویم ۱۶۰ نفر بود، اما اگر اینها صحنه را آزاد می‌گذاشتند مجلس متفاوتی حتی با قبلی داشتیم.»

مشاور مرحوم هاشمی رفسنجانی درباره‌ی مجلس یازدهم می‌گوید: «جایگاه مجلس به نمایندگان مجلس بستگی دارد، وقتی ۱۷۰ نفر تجربه‌ی اولیه داشتند، این برای کشوری که ۴۰ سال پارلمان داشته علامت خوبی نیست ضمن اینکه مخالف ورود افراد جدید به سیستم نیستیم، خواستم مقاله‌ای بنویسیم که یک مطهری به ما بدهید؛ این همه از چهره‌ها را حذف کردید یک مطهری، محمود صادقی و سلحشوری به ما بدهید، به نظر من به حق نظام با حذف این افراد جفا شد، دیگر چطور می‌توانیم افرادی مثل این‌ها را داشته باشیم که فرزندان شهید و چهره‌های نخبه و سلامت هستند. آقای مطهری اخیرا در یک مصاحبه‌ای مطرح کردند شورای نگهبان گفته است بگو اشتباه کرده‌ام تا تایید شوی و آقای مطهری گفته اینکار را نمی‌کنم. البته به نظر من هر ماندنی ماندن نیست، نماندن آقای مطهری بهترین نحوه‌ی ماندن بود، به هر طریفی که نباید در مجلس ماند. اگر این حرف آقای مطهری درست باشد قاعدتا شورای نگهبان باید پاسخگو باشد، البته من نمی‌دانم کی دیگر شورای نگهبان در برابر عملکردشان می‌خواهند پاسخگو باشند؟ تصور من این است مجلس دچار مشکلاتی خواهد شد. احتمالا وحدت اصولگراها و رئیس کردن قالیباف با اشاره‌ی برخی از مراکز باشد، اما این‌ها نشان دادند خیلی اهل وحدت و تعامل نیستند، امیدوار هستم این وحدت ادامه پیدا کند اما خوشبین نیستم.

آقای قالیباف یک سال رئیس است و معلوم نیست سال دیگر چه اتفاقی خواهد افتاد، البته او دیگر باید با ریاست جمهوری خداحافظی کند زیرا سه دوره رای نیاورده است و ریاست مجلس نمی‌تواند سکوی پرش او از بهارستان به پاستور باشد. در انتخابات ریاست جمهوری  احتمالا رقابت میان فتاح، علی لاریجانی، سعید جلیلی و ضرغامی باشد و از اصلاح‌طلبان هم یکی دو گزینه برای ریاست جمهوری احتمالا دارد که مطرح شوند؛ مثل آقای جهانگیری. از گزینه‌هایی که در مجلس بودند، حرف‌هایی زده شده اما اکنون اسم نبریم بهتر است. البته اگر آقای جهانگیری  تایید نشود و اجازه بدهند، همان سیاست آقای هاشمی دنبال می‌شود و اصلاح طلبان چند گزینه معرفی ‌می‌کنند تا دست آن‌ها خالی نماند.»

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
30 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 1446695
  • منبع: انصاف نیوز
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.