لاریجانی گفت: در دوره بعد از انقلاب تنها یک مجلس پشتوانه مردمی بیش از دوره دهم داشت که مشارکت آن حدود 72 درصد بود اما بقیه از مجلس دهم پایین تر بودند لذا برخورداری مجلس دهم از پشتوانه 62 درصدی مردم نشان دهنده پشتیبانی مردم است.

به گزارش جماران، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان دوره دهم مجلس در برنامه زنده تلویزیونی گفت‌وگوی ویژه خبری ، اقدامات این دوره از مجلس و مسائل مرتبط با نظام قانونگذاری و نظارت کشور در حوزه های گوناگون داخلی و خارجی را مطرح کرد.

این گفتگوی تلویزیونی در محل مجلس شورای اسلامی صورت گرفته و اجرای آن را علی ظهوریان برعهده دارد.

مجلس شورای اسلامی در زمینه گام دوم انقلاب تلاش‌های خوبی داشت

دکتر لاریجانی در جریان این گفتگو در پاسخ به سوال مجری این برنامه درباره روند قانونگذاری و نظارت مجلس در شرایط پرفراز و نشیب سیاسی، بین المللی و تغییرات شرایط اقتصادی و عملکرد مجلس دهم در این خصوص گفت: مجلس دهم تا 7 خرداد فعال است و دو روز کاری باقی مانده و اگر کاری باشد مجلس بعدی آن را انجام خواهد داد و در خدمت ملت خواهد بود، یکی از نکاتی که در این دوره هم زمان شد، مسأله نظریه گام دوم بود که توسط رهبر معظم انقلاب مطرح شد و مجلس در این زمینه تلاش خوبی داشت البته در وهله اول باید گفت گام دوم یعنی چه و چه اصول و هدفی را دنبال می کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: پیش از طرح اقدامات مجلس درباره گام دوم انقلاب راجع به ارزیابی مجلس به صورت کلی یکی از نکات مهم این است که مجلسی که نمایندگان مردم است، پایگاه اصلی مردمسالاری و دموکراسی به خصوص در جمهوری اسلامی بوده و هرچه پشتوانه مردمی قوی تری داشته باشد، نمایندگان آن نماینده واقعی تر مردم بوده و از قدرت برخوردار است.

103 نماینده مجلس دهم سابقه ایثارگری داشتند

وی در ادامه با بیان اینکه مجلس دهم 62 درصد آرای مردمی را داشت که پشتوانه خوبی بود، عنوان کرد: در دوره بعد از انقلاب تنها یک مجلس پشتوانه مردمی بیش از دوره دهم داشت که مشارکت آن حدود 72 درصد بود اما بقیه از مجلس دهم پایین تر بودند لذا برخورداری مجلس دهم از پشتوانه 62 درصدی مردم نشان دهنده پشتیبانی مردم است.

دکتر لاریجانی در ادامه با اشاره به ترکیب مجلس دهم بیان داشت: در مجلسی که 290 نماینده دارد، 103 نفر ایثارگر با سابقه جبهه و برخی از آنها جانباز و بیش از یک سوم آنها آزاده هستند همچنین 16 نفر آنها فرزند شهیدند که نشان می دهد پیوند مجلس با بخش انقلاب بسیار قوی است.

80 درصد نمایندگان مجلس دهم سابقه اجرایی داشته‌اند

رئیس قوه مقننه ادامه داد: از لحاظ سابقه اجرایی، 80 درصد نمایندگان مجلس فعلی سابقه اجرایی داشته اند که به فهم مشکلات مردم کمک می کند و هرچه سابقه اجرایی بیشتر باشد مشکلات مردم را بیشتر می شناسند چنانچه 4 نفر نمایندگان سابقه وزارت، 4 نفر استاندار، 5 نفر معاون وزیر، 11 نفر فرماندار و تعداد زیادی شهردار بوده اند که حکایت از ترکیب سابقه اجرایی مجلس دارد.

وی در ادامه با بیان اینکه 167 نفر نمایندگان دارای مدرک تحصیلی دکتری یا فوق دکتری هستند، اظهار داشت: این موضوع نشان می دهد افراد کارآمدی در مجلس وبده اند که به خوبی تصمیم می گرفتند همچنین 80 نفر تدریس دانشگاهی داشته اند و بخشی از نخبگان بودند، پس ظرفیت خوبی بود البته گاهی مطالبی گفته می شود که باید دید مجلس در چه شرایطی کار کرد.

مجلس دهم بیشترین توجه را به شرکت‌های دانش‌بنیان کرد

دکتر لاریجانی در ادامه اظهار کرد: از طرفی رهبری گام دوم انقلاب را مطرح کردند و از طرفی به مشکل تحریم ها خوردیم که هر دو باید در نظر باشد؛ در گام دوم راه حضور جوانان به خصوص متخصصان باید باز شود که در مجلس خیلی به این مسأله توجه شد و همین که بازنشستگان نمی توانند به کار خود ادامه دهند به خاطر اصلاح قانون قبلی از سوی مجلس است تا این تفکر تحقق یابد و بخش های اجرایی مجبور به استفاده از جوانان شوند.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان در ادامه با تأکید بر اینکه به نظر من هیچ مجلسی اندازه مجلس دهم به شرکت های دانش بنیان توجه نکرد، بیان داشت: مجلس در این چهار سال هر سال علیرغم اینکه در لایحه دولت نیامده بود، از صندوق توسعه مبالغی برای شرکت های دانش بنیان در نطر گرفت و اینکه امروز تعداد زیادی کار می کنند به خاطر این است که مقام معظم رهبری فرمودند و مجلس کارسازی کرده و بستر را فراهم کرد همچنین اینکه هم اکنون در بحث کرونا تعداد زیادی از شرکت های دانش بنیان فعال هستند به خاطر این است که از قبل برای آن فکر شده و حمایت صورت گرفته بود و صندوقی برای آن در نظر گرفته شد.

200 میلیون دلار در لایحه بودجه سال 99، از محل صندوق توسعه به شرکت‌های دانش‌بنیان اختصاص دادیم

وی در ادامه با بیان اینکه در جریان بررسی لایحه بودجه سال 99 مبالغ قابل توجه برای شرکت های دانش بنیان در نظر گرفتیم، عنوان کرد: این در حالی است که آنها خودشان باید به دنبال منابع بودند اما چون می دانستیم جوان هستند، اجبار کردیم 200 میلیون دلار به شرکت های دانش بنیان داده شود تا موتور کارشان راه بیفتد.

دکتر لاریجانی اضافه کرد: یکی از مسائل مهم ایجاد فضای کسب و کار و رفع موانع تولید است چرا که کشور ما به لحاظ مقررات دیوانی بسیار مشکل دارد و سرمایه گذاران باید کفش آهنی بپوشند تا اقدامات را انجام دهند از این رو طرح مجلس برای ایجاد پنجره واحد در وزارتخانه ها طرح دیگری بود که به تصویب رسید که اگر کسی قصد کار صنعتی دارد و به وزارت صنعت می رود، آنها باید برای دریافت مجوزهای بعدی برای او اقدام کنند البته این قانون هنوز خوب اجرا نشده اما اساس کار درست است و ما به دنبال رفع موانع بودیم.

 

 

کمیسیون ویژه‌ای برای رفع قوانین و مشکلات حوزه تولید ایجاد کردیم

رئیس مجلس دهم شورای اسلامی در ادامه با اشاره به تشکیل کمیسیون ویژه برای رفع قوانینی که مشکلاتی در این زمینه به وجود می آورد، عنوان کرد: در مجلس، قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالاهای ایرانی را تصویب کردیم که در مجلس قبلی تصویب شده بود و در این مجلس اصلاح شد و شرایط ورود کالای خارجی را سخت کردیم و قانون حمایت از توسعه صنایع پایین دستی نفت و میعانات گازی با استفاده از سرمایه گذاری مردمی به این معنا بود که هر تعداد افرادی منابع محدودی دارند بتوانند در بخش نفت سرمایه گذاری کنند و این حوزه از انحصار در آمد.

وی افزود: قانون اساسنامه انرژی های تجدیدناپذیر و خرید توسط دولت نیز برای این بود که در بخش های مختلف که از انرژی خورشیدی استفاده می شود، بخش خصوصی ورود کند و قانون آن را تصویب کردیم.

ادامه دارد...

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 1433878
  • منبع: خانه ملت
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.