در آمار و ارقام ارائه شده چند سال اخیر میزان صید کوسه‌ها در خلیج فارس از 2هزار و 500 تن به کمتر از 500تن نشانگر نوسان و کاهش 70درصدی در ذخیره این آبزی است.

به گزارش جماران؛ کارشناس صید و بهره‌برداری اداره کل شیلات استان بوشهر گفت: کوسه‌ها از نسل ماهیان غضروفی اولیه هستند که امروز نسل این آبزی در خلیج فارس روبه انقراض است.

حسین شادکامی افزود: کوسه ماهیان از دوران کربونیفر زمین شناسی به طور وسیعی انتشار پیدا کردند و هم اکنون قریب به 370 گونه آن بیش از 400 میلیون سال شکل گرفته‌اند و در 100میلیون سال اخیر به ندرت دستخوش تغییر و دگرگونی شده و شناسایی شده‌اند.

وی بیان کرد: کوسه یا Shark  در خلیج فارس از خانواده بمبک‌ها که با نام بمبک، سوس، سفید، سیاه، کر، گربه، آره هستند بیشتر زنده زا و از 1تا 60 عدد نوزاد و بعضی وقت‌ها بیشتر می‌تواند به دنیا می‌آورد و نسبت به سایر گونه‌های آبزیان از تکثیر کمتری برخوردار است.

شادکامی اضافه کرد: شکار و تغذیه آن از موجودات کوچک و یا زخمی که در حفظ تعادل اکوسیستمی در بالای هرم غذایی دریایی قرار گرفته‌اند.

وی ادامه داد: کوسه‌ها از ساختار فیزیکی هیدرودینامیکی خاصی که برای سرعت بخشیدن حرکت آنها در همه اعماق ممکن می‌سازد و دیگر حساسیت خاص این آبزی نسبت به بو و صدا است به همین دلیل آلودگی‌های زیست محیطی بویژه آلودگی‌های صوتی که در محیط امروزی خلیج فارس حکم‌فرما است می‌تواند تاثیر سویی بر زیست گونه‌ای آبزی با سابقه چندین میلیون سال داشته باشد.

شادکامی گفت: به همین سبب عوامل صید بی رویه و برداشت  فرا گیر این آبزی با ابزار و اداوات صید (ترال ها، نورهای گوشگیر و قلاب ها) در به انقراض کشیدن آن نقش بسزایی دارد.

وی یادآور شد: در آمار و ارقام ارائه شده چند سال اخیر میزان صید کوسه‌ها در خلیج فارس از 2هزار و 500 تن به کمتر از 500تن نشانگر نوسان و کاهش 70درصدی در ذخیره این آبزی است.

شادکامی گفت: امروز با توجه به ارزش افزوده کوسه‌ها در صنعت صید رقابت در بین بهره‌برداران بالا گرفته از جمله باله‌های آنها که بصورت خشک و تر در تهیه سوپ مقوی و مغذی و دیگر استفاده آن در علم پزشکی برای تهیه نخ‌های جراحی، از گوشت کم چرب آن به واسطه وجود میزان قابل توجه پروتئین بصورت فیله شده تازه، منجمد و کنسرو تهیه، از پوست آن برای ساخت کیف، کفش و سنباده و از کبد و جگر آن در صنایع دارویی و صنعتی استفاده می‌شود.

وی تاکید کرد: حفظ وصیانت از بقای این آبزی می‌تواند موجب تعادل زنجیره زیستی اکوسیتم دریایی شود و برداشت بی رویه آن که به یک کشتار دسته جمعی شبیه است باید پرهیز کرد تا سبب رکود نسل این آبزی نشود.

شادکامی افزود: بدین سبب در این چند سال اخبر بخش دریایی سازمان جهانی خوار و بار و کشاورزی (فائو) همه کشورهای عضو را از هرگونه صید اختصاصی این آبزی منع کرده و صید این آبزی را   جرم اعلام کرده است.

کارشناس صید و بهره‌برداری اداره کل شیلات استان بوشهر گفت: فصل بهار زمان تخم ریزی کوسه ماهیان است و احتمال مهاجرت این گونه به سواحل این استان وجود دارد.

شادکامی افزود: قبل از دهه 70 کوسه ماهیان با تور مخصوص صید کوسه صید می‌شدند اما با توجه به اینکه نسل آنها روبه انقراض رفت سازمان خوارو بار و کشاورزی ملل متحد (فائو) صید این گونه آبزی را ممنوع اعلام و جریمه سنگینی برای این کار در نظر گرفت.

وی در باره برخی تصاویر منتشر شده از صید و کشتن کوسه سرچکشی در سواحل جنوب کشور بیان کرد: احتمال داده می‌شود این گونه‌ آبزی همراه صید ضمنی که از سوی صیادان انجام می‌شود تور پیچ شده باشند در این شرایط صیادان باید آنها را  آزاد و نباید به ساحل بیاورند.

کارشناس صید و بهره‌برداری اداره کل شیلات استان بوشهر گفت: کشتار کوسه ماهیان با توجه به اینکه نسل آنها روبه انقراض است از نظر سازمان خوارو بار و کشاورزی ملل متحد (فائو) باعث انقراض حیات وحش می‌شود و انجام این کار جرم به شمار می‌رود.

شادکامی افزود: کشتن کوسه ماهیان تبعات زیاد و خرید و فروش آن ممنوع است هرچند از نظر شرعی علما مصرف این آبزی را غیر مجاز می‌دانند اما به دلیل ارزش غذایی و کاربرد آن در امور پزشکی بسیار باارزش است.

وی با بیان اینکه باله کوسه امروز در حدود 300 تا 400 هزار تومان خریدار دارد ادامه داد: این آبزی به دلیل ارزش باله‌های آن صید و ارزش صادارت دارد و یا به جای گونه‌های دیگر به فروش می‌رسد.

شادکامی اضافه کرد: به طور معمول در زمان وقوع چنین رخدادی کسی زیر بار مسئولیت آن نمی‌رود و همه ازآن شانه خالی می‌کنند این درحالی است که باید مساله بررسی و متخلفان مجازات شوند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.