پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

نماینده تهران مطرح کرد:

حقوق کارگران کمتر از خط فقر است

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی یادآور شد که «نمایندگان کارگری صورت جلسه شورای دستمزد‌ را گرچه گفته می‌شود در سایر سطوح مانند حق عائله‌مندی و مسکن ۱۵ درصد افزایش داشته، امضا نکردند» و هشدار داد که با وجود افزایش حقوق کارگران «باز هم با خط فقر موجود در جامعه وجود، فاصله دارد».

به گزارش جماران؛ محمدرضا بادامچی یادآور شد: تابستان گذشته مرکز پژوهش‌ها گزارش مفصلی در زمینه خط فقر داد و این‌خط را تعیین کرد که امروز این حقوق کارگران کمتر از خط فقر است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، گفت: کارگر نمی‌تواند هم کار کند هم فقیر باشد و این قابل پذیرش نیست بایستی نهادهایی مانند ستاد اجرایی فرمان امام یا بنیاد مستضعفان راه‌هایی پیدا کنند و به کمک دولت بیاید.

محمدرضا بادامچی درباره افرایش حقوق کارگران گفت: پس از چانه زدن‌های طولانی نهایتاً در ۹۹/۱/۲۱ افزایش حقوق کارگران در شورای عالی کار مصوب شد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در زمان دولت‌های گذشته وظایف شورای عالی تامین اجتماعی به هیئت امنا واگذار شد و اساسنامه این سازمان تغییر پیدا کرد، امروز کارگران بر خلاف دولتی‌ها که در این هئیت امنا زیاد هستند، در اقلیت قرار دارند.

وی ادامه داد: هنگامی که حضور کارگران در هئیت امنا اینگونه است به تبع آن در سایر مجامع تصمیم‌گیری کارگران مانند بدنه تامین اجتماعی و یا صندوق بازنشستگان باز هم تعدادشان کمتر از اعضای دولت است.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی افزود: چنین حالت‌هایی برای کارگران و تصمیم‌گیری در خصوص آنان نقص است چرا که تعدادشان از نمایندگان دولت و دیگر نهادها کمتر است و نمی‌توانند سهم لازم را در تصمیم‌گیری‌ها داشته باشند.

وی تاکید کرد: عدم وجود نماینده کافی و نقیصه‌ای که وجود دارد برای نمایندگان کارگران و فراکسیون کار و کارگری مجلس همیشه دغدغه بوده و به دنبال طرحی هستند که بتوانند بر اساس توصیه‌های (ALO) سازمانی کارگران، سهم مساوی با سایر شرکای تامین اجتماعی داشته باشند که این بسیار مطلوب است.

بادامچی افزود: در کمیسیون اجتماعی پیگیر این موضوع هستیم جلساتی گذاشته شد که اگر فرصت شد در این روزهای باقیمانده آنها را به تصویب برسانیم تا کارگران از حقوقشان استفاده کنند.

وی ادامه داد: نمایندگان کارگری صورت جلسه شورای دستمزد‌ را گرچه گفته می‌شود در سایر سطوح مانند حق عائله‌مندی و مسکن ۱۵ درصد افزایش داشته، امضا نکردند؛ چراکه باز هم با خط فقر موجود در جامعه وجود، فاصله دارد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی یادآور شد: تابستان گذشته مرکز پژوهش‌ها گزارش مفصلی در زمینه خط فقر داد و این‌خط را تعیین کرد که امروز این حقوق کارگران کمتر از خط فقر است.

وی تاکید کرد: در سالی که سال جهش تولید نام گرفته است با این افزایش حقوق نمی‌توانیم بگوییم که این حقوق برای کارگران است و از آن‌ها حمایت کردیم.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس  گفت:دولت  می‌توانست برای حمایت از کارگران و پایدار نگه داشتن آنان از همکاری دیگر نهادها و سازمان‌ها استفاده کند تا سایه فقر را از سر کارگران بردارد.

وی:تاکید کرد:کارگر نمی‌تواند هم کار کند هم فقیر باشد و این قابل پذیرش نیست بایستی نهادهایی مانند ستاد اجرایی فرمان امام یا بنیاد مستضعفان راه‌هایی پیدا کنند و به کمک دولت بیایند.

به گفته بادامچی این کار علاوه بر این‌که باعث افزایش مزد کارگران می‌شود، نتیجه‌اش نشاط در واحدهای تولیدی است.

وی بیان کرد: اگر فشار بر کارگر بیاید و کارش را از دست بدهد بیشترین ضرر را دولت در این قضیه خواهد کرد بنابراین باید همه در این شرایط به دولت کمک کنیم.

بادامچی درباره سازوکار مشخصی برای شناسایی کارگران در مواقع لزوم، عنوان کرد: از ابتدای پرداخت یارانه‌ها که بر عهده وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی بوده این شناسایی صورت گرفت، البته معتقدم باید نظم بیشتری پیدا کند تا در چنین مواقعی کمک‌ها سریعتر به دست کارگران برسد بنابراین ما نیازمند یک سیستم پرتابل هستیم که بتوانند در مواقع لزوم پوشش‌دهی کامل داشته باشد و کمک‌ها را به تأخیر نیندازد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
4 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.