• کدخبر: 1402319
  • منبع: خانه ملت
  • نسخه چاپی

پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

گزارش کامل بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در مجلس:

کاظم خاوازی با رای موافق نمایندگان وزیر کشاورزی شد

نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، به کاظم خاوازی به عنوان وزیر جهاد کشاورزی رأی اعتماد دادند.

به گزارش جماران،  مسعود پزشکیان در نشست علنی امروز چهارشنبه 20 فروردین ماه 1399 مجلس شورای اسلامی نتیجه رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی را قرائت کرد.

بر این اساس نمایندگان مجلس با 196 رأی موافق، 15 رأی مخالف، 4 رأی ممتنع از مجموع 215 آرای ماخوذه تصدی وزارت جهاد کشاورزی را به کاظم خاوازی سپردند.

گزارش کامل بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در مجلس:

موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی هر کدام در صحن علنی مجلس صحبت کردند.

اسامی موافقان صلاحیت کاظم خاوازی:  جلال میرزایی نماینده ایلام، ایوان و چرداول و علی محمد مرادی نماینده قروه و دهگلان.

اسامی مخالفان صلاحیت کاظم خاوازی: محمود صادقی نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس، حسین مقصودی نماینده سبزوار، جغتای، جوین و خوشاب.

 

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در دفاع از برنامه خود؛

رویکرد مدیریتی کلان بخش کشاورزی باید عرضه محور شود

کاظم خاوازی در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 20 فروردین ماه) مجلس شورای اسلامی در توضیح و دفاع از برنامه خود برای تصدی مسئولیت وزارتخانه جهاد کشاورزی، گفت: از اعتماد رئیس جمهور برای معرفی به عنوان وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی و اظهارنظر مسئولانه اعضای کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست و نظرات مخالفان و موافقان تشکر و قدردانی می کنم.

 

وی افزود: با توجه به فرصت محدود در اختیار، برای این مسئولیت خطیر، صادقانه و واقع بینانه برنامه های خود را براساس سه راهبرد اصلی تقدیم نمایندگان می کنم. نخست جدیت در اجرای تکالیف قانونی و وظایف حاکمیتی است، سپس رفع تنگناها، گلوگاه های تولیدی محصولات اساسی به ویژه در مدت کوتاه و سوم ریل گذاری با ایجاد بسترهای اجرایی برای اقدامات آتی و شکوفایی بخش کشاورزی خواهد بود.

 

خاوازی یادآور شد: بخش کشاورزی چند وجهی است که در حال حاضر تامین حدود 80 درصد انرژی غذایی، 19 درصد اشتغال و 20 درصد صادرات غیرنفتی و گردش قابل ملاحظه ای از صنایع را به خود اختصاص داده است، علیرغم تمامی فشارهای ناشی از تحریم های ظالمانه رشد بخش کشاورزی در سال گذشته 7.8 درصد بوده است.

 

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی افزود: این آمارها نویدبخش ظرفیت قابل توجه بخش کشاورزی در تحقق اقتصاد بدون نفت است. با وجود همه مشکلات بخش کشاورزی ظرفیت های بی بدیل پنهان دارد که با بهره گیری از توان همه فعالان به ویژه منابع انسانی توانمند می تواند موتور محرکه رشد اقتصادی و بالندگی کشور حتی در شرایط تحریم باشد.

 

وی با بیان اینکه تامین غذای کافی و جهش تولید در بخش کشاورزی باید در قالب زنجیره های عرضه صورت گیرد، گفت: در صورتی که ناپایداری و نوسانات قیمت و مقدار تولید محصولات کشاورزی و میزان ضایعات و تفاوت قیمت در بازار مصرف با مبادی تولیدی را بخواهیم به حداقل برسانیم و همچنین از کیفیت محصولات تولیدی برای عرضه به بازارهای جهانی مطمئن باشیم چاره ای نداریم جز آنکه رویکرد مدیریتی کلان بخش کشاورزی را از توجه صرف به یک حلقه از زنجیره یعنی تولید به رویکرد عرضه محور تغییر دهیم.  

 

خاوازی ادامه داد: در این رویکرد همه حلقه های زنجیره با هدف خلق ارزش مورد توجه قرار می گیرد و نقش دولت ها هماهنگی بین اجزا و تسهیل جریان مواد، اطلاعات و منابع مالی متناسب با اولویت های کشور است. تمام دغدغه های مخالفان در این زنجیره هاست البته در این برنامه منظور از دولت تمام دستگاه های حاکمیتی و اجرایی کشور است.

 

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی معتقد است: تعامل وزارت جهاد کشاورزی با سایر وزارتخانه ها و دستگاه های دولتی و بخش خصوصی به ویژه تشکل های مرتبط با بهره برداران ضروری است، در این رویکرد درآمد کشاورزان افزایش خواهد یافت زیرا سود به صورت عادلانه بین اجزای مختلف زنجیره از تامین نهاده، تولید، فرآوری تا بسته بندی، ذخیره، حمل ونقل و فروش تقسیم خواهد شد به نحوی که سهم تولیدکننده در فروش کالا از متوسط 30 درصد کنونی به حداقل 50 درصد افزایش یابد.

 

وی تاکید کرد: بنابراین یکی از برنامه های اصلی اینجانب توسعه زنجیره هاست که برای آن حمایت وزارت جهاد کشاورزی را به توسعه کشاورزی قراردادی، خدمات کسب وکار کشاورزی و توسعه مشارکت عمومی خصوصی معطوف خواهند کرد.

 

خاوازی با اشاره به گلایه های هرساله کشاورزان در حوزه های انتخابیه مختلف برای فروش محصول و از دست رفتن زحمات یکساله خود، گفت: کشاورزان یک سال با مازاد محصولات مانند گوجه فرنگی یا سیب زمینی یا پیاز و ... مواجه بودیم و سال دیگر با کمبود محصولات مواجهیم هرچند بخشی از این نوسانات می تواند ناشی از دلایل متعدد و حوادث طبیعی باشد اما نبود اطلاعات برخط واقع بینانه زیرکشت، کمبود اطلاعات دقیق بازار، نبود شرایط کشت مناسب، بی اطلاعی نقش آفرینان در زنجیره عرضه و در یک کلام می توان گفت که نبود داده های صحیح و به هنگام برای تصمیم گیری، سیاستگذاری و عکس العمل های صحیح شایان ذکر است.

 

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی ادامه داد: یکی از مهم ترین راهکارهای رفع مشکلات که در کشورهای با کشاورزی پیشرفته مورد پایش قرار گرفته و بر آن تاکید می شود؛ سیستم های یکپارچه اطلاعات است که این سیستم ضمن تبادل داده هریک از حلقه های زنجیره با استفاده از ابزارهای دقیق، اطلاعات پایه حاکمیت قوی از جمله سطح زیر کشت، کاداستر کشاورزی، هشدارهای هواشناسی و ده ها لایه های اطلاعاتی را برای تصمیم گیری در اختیار فعالان حوزه های مختلف اعم از دولتی و غیردولتی قرار می دهد.

 

وی معتقد است: با بهره گیری از ظرفیت های کشور فاز اول این سیستم را تا یک سال آینده راه اندازی خواهیم کرد و ریل گذاری برای توسعه ابعاد آن را پیگیری خواهیم کرد. این سیستم زمینه ای برای تدوین دقیق سند آمایش سرزمین و سند تحول بخش کشاورزی و منابع طبیعی است که البته الگوی کشت بخشی از آن است.

 

خاوازی با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی از سه ماموریت اصلی برخوردار است، گفت: نخست امنیت غذایی، حمایت از منابع انسانی بخش و حفاظت و صیانت از منابع پایه سه ماموریت اصلی است که در امنیت غذایی به هر سه رکن تولید غذای کافی، سلامت غذا و دسترسی به غذا برای آحاد جامعه برنامه داریم. خوشبختانه ارتقاء محصولات راهبردی در اسناد بالادستی و سیاست های نظام در بخش کشاورزی و در برنامه ششم توسعه و اقتصاد مقاومتی به خوبی تبیین شده است.

 

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی همچنین خاطرنشان کرد: در اجرای تکالیف به ویژه ماده 31 قانون برنامه ششم توسعه، برنامه های خودکفایی در تولید گندم، شکر و برنج و دانه های روغنی به جدی پیگیری خواهم کرد و برای جهش تولید روغن که یکی از مسائل مهم و اساسی کشور است با ایجاد تنوع در تولید گیاهان روغنی و ارتقاء سطح فناوری و نفوذ دانش و بهبود مدیریت زنجیره، برنامه های جدیدی را اجرا خواهیم کرد.

 

خاوازی ادامه داد: در حوزه شیلات می توان از ظرفیت دریاهای شمال و جنوب با توسعه پرورش ماهی در دریا و بهبود صنایع تکمیلی، اشتغال مناسبی ایجاد کرد.

 

وی یکی از مهمترین عوامل اثرگذار در تولید را وجود هسته های اولیه دانست و افزود: برای تولید بذرهای هیبرید سبزی و صیفی، تخم چشم قزل آلا و مرغ لاین، ریل گذاری مناسبی انجام خواهد شد.

 

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی با بیان اینکه با بهره گیری از ظرفیت بخش خصوصی می توان تا پایان دولت دوازدهم تامین داخلی سبزی و صیفی را از 2 درصد به 20 درصد افزایش داد، اظهار کرد: صنعت دام و طیور از نظر خوراک، وابستگی شدیدی به خارج از کشور دارد، در حالی که می توان بر پایه ظرفیت های داخلی، تولید علوفه کم آب بر، ایجاد و تنوع بخشی منابع جایگزین، اصلاح فرمولاسیون خوراک دام، این مشکل را تاحدودی برطرف کرد.

 

خاوازی با بیان اینکه باید در نظام تامین پول، تحولاتی ایجاد شود، گفت: با همکاری بخش غیردولتی می توان تا پایان دولت خودکفایی در حوزه تولید کود فسفات را از 30 درصد به 70 درصد رساند.

 

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی با بیان اینکه ابزارهای حمایتی، مولفه اثرگذاری بر تولید است، اضافه کرد: کشاورزی در دنیا با حمایت دولت ها سرپا مانده است، حتی آزادترین اقتصادها نیز امنیت غذایی را به دست بازار نمی سپارند.

 

خاوازی ضمن تاکید بر اینکه فقر کشاورزان را با قیمت های تضمینی خواهد گرفت، حمایت های هدفمند در طول زنجیره ارزش تامین مالی و افزایش سرمایه گذاری، اصلاح رویکرد های بیمه کشاورزان، از مدیریت مالی به مدیریت ریسک ، تسهیل در فرآیند پرداخت اعتبارات بانک کشاورزی، افزایش پوشش بیمه، تسهیلات مناسب برای حلقه مناسب تولید، ایجاد تعامل بیشتر، رشد و توسعه صادرات، ایجاد بازارهای مطمئن برای صادرات محصولات غذایی و پیگیری موافقت نامه های موفق اوراسیا را از جمله برنامه های خود توصیف کرد.

 

وی با اشاره به ظرفیت های مغفول و استفاده نشده بخش کشاورزی گفت: می توان از ظرفیت 6 میلیون هکتار نی زار، بهبود مدیریت تولید و به کارگیری طرح های توسعه ای بسیاری از مشکلات حوزه کشاورزی را رفع کرد.

 

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی، بر توجه به سلامت غذا و میزان سموم و آلایندگی موجود در محصولات غذایی تاکید کرد و ادامه داد: باید با رعایت پروتکل های بهداشتی زمینه صادرات را افزایش داد.

 

خاوازی با اشاره به اختلاف قابل توجه قیمت محصولات غذایی در کانون های تولید و مراکز خرید و عدم توانایی مردم در دسترسی به این مواد گفت: می توان با اصلاح نظام بازار، صنعت و کشاورزی، مشارکت بخش خصوصی و استارت آپ ها این مشکلات را برطرف کرد. برای تحقق این امر همه ابزارها و زیرساخت های وزارت جهاد کشاورزی به کار گرفته می شود.

 

وی با اشاره به حضور تعداد زیادی از تلاشگران در بخش کشاورزی گفت: باید برای افزایش مهارت های شغلی این افراد تلاش ویژه ای صورت گیرد.

 

خاوازی در ادامه حفظ و صیانت از منابع پایه را سومین مأموریت وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد و افزود: در این حوزه آب از اهمیت بالایی برخوردار است و بر اساس ویژگی کشور ما باید به نحوه درستی مدیریت شود که در این زمینه توسعه روش‌های نوین آبیاری برای گلخانه‌ها برنامه‌ریزی شده است.

 

وی ادامه داد: همچنین طرح 550 هزار هکتاری هدایت برای آبرسانی استان خوزستان وطرح دیگری برای استان سیستان و بلوچستان با توجه به ظرفیت‌های مهندسی کشور پیگیری خواهد شد.

 

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی اضافه کرد: آنچه مهم است این است که به موازات اقدامات سخت‌افزاری، موضوعات نرم‌افزاری از جمله توسعه آموزش و تحقیقات در دست اجرا قرار خواهد گرفت و ارتقاء بهره‌وری آب عملاً محقق خواهد شد.

 

خاوازی در ادامه با بیان اینکه ارتقاء بهره‌وری آب مستلزم بهره‌وری خاک است، اظهار داشت: منابع خاک کشور باید حفظ شود و بهره‌وری تولید سطحی را باید افزایش داد. همچنین طرح تنفس جنگل‌های شمال، نهال‌کاری و کاداستر با توجه به فناوری‌های نوین از اهم اولویت‌های وزارتخانه خواهد بود.

 

وی در ادامه با تأکید بر ضرورت فشار دام برمراتع عنوان کرد: صنعتی شدن دامداری مسیری است که در حال طی شدن است و در اینن راستا معیشت دامداران نیز باید مورد توجه قرار گیرد که برای از بین نرفتن مراتع برنامه‌هایی از جمله کشت گیاهان دارویی و زنبورداری را در نظر داریم.

 

خاوازی همچنین با بیان اینکه وزارت جهاد یکی از وزارتخانه‌های مهم کشور است که فرد انتخابی مسئولیت خطیری را برعهده خواهد داشت، عنوان کرد: وزیر جهاد باید مدیری جهادی و خدمتگزار کشاورزان، روستاییان و آحاد جامعه باشد که در این راستا بنده به هیچ حزب سیاسی وابستگی نداشته و بر اساس کار کارشناسی اقدام خواهم کرد که در این مسیرگام دوم انقلاب را برای استفاده از افراد پاکدست، جوان و خردمند  هموار خواهم کرد.

 

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در پایان خاطر نشان کرد: وزارت جهاد کشاورزی در آینده راه را برای ورود و فعالیت اساتید، پژوهشگران، فعالان کشاورزی و شرکت های دانش‌بنیان باز خواهد گذاشت که در این مسیر مجلس را اتاق فکر و ناظر بر برنامه‌های وزارتخانه می‌دانیم و از نظرات نمایندگان استفاده می‌کنیم، همچنین تحقق جهش تولید و مسائل دوران پساکرونا که نیازمند ذخیره‌سازی مواد غذایی است در دستور کار داشته و برای آن سیاست‌گذاری و تدبیر ویژه خواهیم داشت.

 

جهانگیری در صحن علنی:
سال ۹۸ شاهد رشد ۸.۶ درصدی در بخش کشاورزی کشور بودیم

اسحاق جهانگیری در نشست امروز (چهار‌شنبه، 20 فروردین ‌ماه) علنی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه برگزاری جلسه رأی اعتماد امروز یکی از مهمترین اقدامات مجلس در این شرایط حساس بوده است، گفت: امیدوارم خداوند تبارک و تعالی توفیق دهد تا بتوانیم بر مشکلات پیش روی کشور بر بخش‌های مختلف فائق آییم و مردم نیز که امروز گرفتار انتشار ویروس کرونا هستند سریع‌تر بتوانیم برای نجات آنها از این ویروس منحوس راهکاری پیدا کنیم ضمن اینکه آرزو می‌کنیم خداوند به گرفتار این ویروس در بیمارستان‌ها شفای عاجل عنایت کند.

معاون رئیس جمهور یادآور شد: سال 98 با گرفتاری‌های متعددی برای کشور همراه بود اما توانستیم این سال را به خوبی پشت سر بگذاریم کما اینکه در ابتدای سال تعدادی از استان ها گرفتار سیل شدند که امروز بخش قابل توجهی از خساراتشان بازسازی شده و بقیه نیز در آینده نزدیک جبران خواهد شد.

وی افزود: ترور سردار دلاور اسلام حاج قاسم سلیمانی یک حادثه بسیار تلخ و جنایت ضد انسانی بود که آمریکایی‌ها در سال گذشته انجام دادند و قلب ملت ایران و آزادیخواهان جهان را داغدار کردند اما خون این شهید مردم را در سراسر کشور گرد هم جمع کرد و تشییع باشکوهی در تمام استان‌ها انجام شد و به آمریکا درس داد که با ملت ایران باید به گونه‌ای دیگر برخورد کند. همچنین حادثه تلخ هواپیمای اوکراینی و شهادت جمعی از هموطنانمان و مسافرانی از دیگر کشورها و در نهایت شیوع ویروس کرونا در پایان سال که هنوز هم گرفتار آن هستیم از اتفاقات سال 98 بود.

جهانگیری اظهار کرد: ستاد مقابله با کرونا که به تصویب شورای عالی امنیت ملی شکل گرفت و جلسات آن با ریاست رئیس جمهور به طور مرتب تشکیل می‌شود تلاش می کند که این مشکل را با حداقل ضایعات و تبعات ناشی از انتشار ویروس کرونا که عالم‌گیر و نوظهور بوده و نیاز به بررسی بیشتری داشته و تبعات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در سراسر جهان به همراه خواهد داشت، برطرف کند ضمن اینکه لازم است همه نخبگان و دانشگاهیان برای جلوگیری از تبعات آن برنامه‌ریزی کنند.

معاون رئیس جمهور عنوان کرد: مهمترین اقدامی که در دستور کار دولت قرار گرفته افزایش تاب آوری عمومی در این ایام است از سوی دیگر بیش از 100 هزار میلیارد تومان تسهیلات و اعتبارات دولتی به این بخش تخصیص پیدا کرده است، همچنین رهبر عزیز و معظم انقلاب موافقت کردند که یک میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی برای رفع این مشکل اختصاص پیدا کند.

وی خاطر نشان کرد: دولت مبلغ 75 هزار میلیارد تسهیلات به عنوان کمک به 23 میلیون خانوار یارانه‌بگیر تخصیص داده و به هر کدام از این خانواده‌ها یک میلیون پرداخت شود تا بتوانند نیازهای اولیه خود را تأمین کنند و بازپرداخت آن نیز در طول دو سال پیش‌بینی شده و چنانچه در آینده مسئله‌ای ایجاد شود در این زمینه با مجلس مشورت خواهیم  کرد. از سوی دیگر 50 هزار میلیارد برای اختصاص به بنگاه‌هایی در نظر گرفته شده که یا با دستور ستاد مقابله با کرونا و یا در پی تبعات ناشی از شیوع ویروس کرونا تعطیل شده‌اند با این هدف که بتوانند حقوق کارگرانشان را پرداخت کنند و امروز نیز جلسه ستاد رفاه را با هدف حمایت از اقشار ضعیف جامعه با در نظر گرفتن محدودیت‌های کنونی برگزار خواهم کرد.

جهانگیری افزود: در سال 98 دستاورد خوبی در بخش اقتصادی داشتیم کما اینکه بودجه این سال 441 هزار میلیارد تومان از منابع خزانه و اوراق تنظیم شد و هر چند در شورای عالی سران قوا پیش‌بینی شده بود که این رقم به مبلغ 386 هزار میلیارد تومان کاهش یابد در نهایت همان مبلغ محقق شد.

معاون رئیس جمهور یادآور شد: نحوه اخذ مالیات‌‌ها در سال گذشته و کاهش سطح اتکاء به درآمدهای نفتی نقش مهمی در اقتصاد داشت اما سال گذشته دقیق‌ترین نحوه استفاده از منابع نفتی را در تعیین بودجه داشتیم، همچنین بانک مرکزی موفق شد 39 هزار میلیارد دلار برای واردات کالاها تأمین ارز کند و به رغم تحریم‌های ظالمانه آمریکا 135میلیون تن محصول صادر شد و 35 میلیون تن نیز واردات داشتیم بنابراین 170 میلیون تن محصول در این وزارتخانه جابه‌جا شد.

وی بیان کرد: رشد اقتصادی کشور در پاییز در تمام بخش‌های اقتصادی مثبت بود کما اینکه این امر در 9 ماهه اول سال 98 محقق شد، در زمینه اشتغالزایی موفق عمل شد و بیش از 470 هزار شغل جدید ایجاد شد، نرخ بیکاری از 11.8 به 10.6 کاهش پیدا کرد.

جهانگیری یادآور شد: 8.6 درصد از رشد اقتصادی در سال 98 متعلق به بخش کشاورزی بود چرا که این بخش ظرفیت‌های بسیاری داشته و طرح‌های مهمی در آن اجرا شد ضمن اینکه امنیت غذایی تا حد زیادی تأمین شد.

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: در سال 1392 کل محصولات کشاورزی کشور 97 میلیون تن بود اما در سال گذشته به 125 میلیون تن افزایش پیدا کرد و با حمایت رهبر معظم انقلاب در محور غرب از بالا تا خوزستان مهمترین طرح‌ها که در 40 سال گذشته بی‌سابقه بوده است با اختصاص 8 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی اجرا شد، همچنین ده‌ها سد و صدها هزار هکتار زمین کشاورزی زیر کشت رفت و آماده بهره‌برداری شد، از سوی دیگر در استان سیستان و بلوچستان در بخش سیستان برای اولین بار طرح بزرگ 6 هزار هکتار به حمایت مجلس و رهبر معظم انقلاب منابع اختصاص یافت تا بتوانیم در این منطقه کشاورزی پایدار داشته باشیم.

جهانگیری درباره اقدامات انجام شده از سوی دولت در استان خوزستان در بخش کشاورزی، ادامه داد: طرحی که از سال 72 و 73 در سفر رهبر انقلاب وعده داده شده بود در این دولت اجرا شد که تا امروز بیش از 300 هزار هکتار به نتیجه رسیده است.

وی با بیان اینکه سال گذشته با وجود سیل در استان خوزستان بیشترین خرید گندم صورت گرفت، علت آن را افزایش میزان بهره وری اراضی دانست و تاکید کرد: طرح  های مهم دیگری در بخش توسعه گلخانه ای در این استان اجرا شد به طوری که سطح زیر کشت گلخانه ای از 8.8 هزار هکتار به حدود 17.4 هزار هکتار افزایش پیدا کرد.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه دولت در زمینه طرح های آبیاری تحت فشار و همچنین نهاده های موردنیاز بخش کشاورزی اقدامات چشمگیری انجام داد، افزود: در نتیجه همین اقدامات بود که تراز تجاری خارجی از منفی 8 میلیارد دلار در سال 92 به منفی 4 میلیارد دلار کاهش پیدا کرد.

جهانگیری با بیان اینکه بیش از 80 درصد نیازهای کشور در داخل تامین می شود، تاکید کرد: هم اکنون یک مجموعه نیروی کاردان در بخش کشاورزی در حال خدمت هستند.

معاون اول رئیس جمهور با قدردانی از خدمات محمود حجتی وزیر پیشین جهاد کشاورزی و همچنین کشاورز سرپرست وزارت جهاد کشاورزی افزود: همچنین از رهبر معظم انقلاب قدردانی ویژه داریم که با وجود محدودیت های جلسات مجلس و نبود امکان برگزاری جلسات بزرگوارانه با تمدید مهلت سرپرستی وزارت جهاد کشاورزی موافقت کردند.

جهانگیری در توصیف ویژگی های وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی، خاوازی را نیروی خودساخته، توانمند، متدین، مذهبی، پایبند به انقلاب معرفی کرد و افزود: آقای دکتر خاوازی همه سطوح کار را از سطح کارشناسی تا رئیس اداره و مدیرکلی در چارچوب تعیین شده طی کردند و در دوران مدیرکلی خود مجری یکی از بزرگترین طرح های ترویجی کشور در زمینه کشاورزی بودند.

وی با بیان اینکه بخش کشاورزی کشور ظرفیت بزرگی در اختیار دارد، افزود: در چنین شرایطی حضور مدیر علمی، دانشمند و صاحب نظری همچون آقای خاوازی که از پشتوانه علمی و اجرایی برخوردار هستند به طور قطع در افزایش بهره وری بخش کشاورزی تاثیر مثبت خواهد داشت.

جهانگیری با بیان اینکه آقای دکتر خاوازی بعد از معرفی به عنوان وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی با استقبال در بدنه این وزارتخانه روبرو شدند، تاکید کرد: یکی از اقداماتی که آقای دکتر خاوازی طی ماه های اخیر در دستورکار قرار داد، پیشنهاد افزایش قیمت خرید گندم از 2200 تومان تعیین شده در شهریورماه به 2500 تومان بود که علیرغم محدودیت های بودجه ای با موافقت دولت روبه رو شد.

وی خطاب به نمایندگان با بیان اینکه در آستانه میلاد حضرت مهدی (عج) مردم، روستاییان و بخش کشاورزی چشم انداز عیدی نمایندگان هستند، افزود: از نمایندگان خواهش می کنم با حمایت و پشتیبانی از آقای دکتر خاوازی که به هیچ جناح و طیفی وابستگی نداشته و صرفا یک مدیر توانمند در حوزه کشاورزی است رأی مثبت دهند.

معاون اول رئیس جمهور در پایان با تشکر از همراهی ها و همکاری های مجلس دهم با دولت به منتخبان مردم در مجلس یازدهم تبریک گفت و افزود: امیدواریم با تعامل جدی بتوانیم فضای کشور را به سمت پیشرفت و توسعه سوق دهیم.

 

 

موافقان وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی

حوزه کشاورزی نیازمند فردی برای اتصال بخش اجرا و بخش علمی در این وزارتخانه است

محمدعلی وکیلی در جریان رسیدگی به بررسی صلاحیت کاظم خاوازی وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در موافقت با برنامه‌های وی گفت: اهمیت غذا در کشوری مستقل بر کسی پوشیده نیست و امروز قفسه‌های پر سوپرمارکت‌های کشور در مقایسه با کشورهای مدعی پیشرفت، بیانگر این است که تمامی عزیزان حوزه کشاورزی در گذشته از جمله آقای حجتی زحمت کشیده‌اند که تشکر می‌کنیم.

 

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس در ادامه حوزه کشاورزی را امن‌ترین بخش اقتصاد کشور به خصوص در شرایط شیوع کرونا دانست و افزود: این حوزه متکی به ارز نیست و این نشان می‌دهد که این حوزه می‌تواند نقطه اتکای کشور در بحران‌ها باشد.

 

وی در ادامه با بیان اینکه ظرفیت حوزه کشاورزی می‌تواند اقتصاد کشور را تقویت کند، اظهار داشت: اما از آنجایی که کشاورزی به شیوه سنتی اداره می‌شود، تاکنون از تمام ظرفیت‌های آن استفاده نشده از این رو نیازمند یک شخص دانشمند و علمی در رأس وزارت کشاورزی هستیم تا از رویکرد سنتی عبور کرده و از ظرفیت‌های مغفول استفاده کنیم.

 

وکیلی ادامه داد: پیش از این آقای خاوازی مدیر تات (موسسه ترویج کشاورزی) بوده است که با مدیریت دو هزار و 700 هیأت علمی، سطح آن از دانشگاه تهران نیز بالاتر است و اکنون که بیش از هر زمان دیگر نیازمند علم و دانش به جای سابقه اجرایی در حوزه کشاورزی هستیم، ایشان فرد مناسبی است تا هزینه‌های بالا و هدررفت منابع را جبران و مدیریت کند تا از رویکرد کشاورزی بیل و کلنگی عبور کنیم.

 

این نماینده مردم در مجلس دهم اضافه کرد: در سال‌های اخیر مافیا در بخش‌های مختلف کشاورزی ایجاد شده که باعث بروز رانت‌ها و برخی امضاهای طلایی فسادزا شده است اما آقای خاوازی تک درختی در کویر بدون رانت بوده و بدون تکیه بر آقازادگی، سیاست و احزاب وارد عرصه شده و با انبار علمی پری که دارد می‌تواند باعث تغییر رویکرد از کشاورزی سنتی به کشاورزی علمی شود.

 

وی ادامه داد: امروز مسیر برای تغییر رویکرد در حوزه کشاورزی هموار است و تنها حضور شخصی مانند وزیر پیشنهادی کنونی می‌تواند حلقه اتصال میان حوزه اجرا در کشاورزی وحوزه علم کشاورزی باشد، همچنین هوشمندسازی خدمات در این وزارتخانه را در آینده شاهد خواهیم بود.

 

وکیلی در ادامه با بیان اینکه معیشت یکی از دغدغه‌های کشاورزان است، عنوان کرد: توجه به اقتصاد کشاورزان به عنوان موتور تولید کشاورزی در برنامه‌های وزیر پیشنهادی مورد توجه قرار گرفته که باعث می‌شود این حوزه پایدار و سودده شود و مهاجرت معکوس را به همراه بیاورد.

 

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در پایان تصریح کرد: گاهی برنامه‌های وزرای پیشنهادی که برای دریافت رأی اعتماد به مجلس می‌آیند غیرقابل دستیابی است اما برنامه‌های خاوازی قابل اجرا و تحقق بوده و خالی از شعار است.

 
 
 
دکتر خاوازی سلسله مراتب مدیریتی را از کارشناسی تا معاونت به درستی طی کرده است

علی محمد مرادی  با بیان اینکه آقای دکتر خاوازی انسانی متعهد و توانمند است، تاکید کرد: از جمله ویژگی های فردی و اخلاقی ایشان می توان به ولایتمداری، مومن و ارزشی بودن، مدیری توانمند و شایسته و برخوردار از سلامت نفس اشاره کرد.

نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در دلسوزی و تعصب آقای دکتر خاوازی هیچ شک و تردیدی وجود ندارد، افزود: ایشان به دور از حب و بغض و سوگیری شخصی و جناحی برای اعتلای کشور و بخش کشاورزی تلاش موثری داشتند.

وی ادب، نزاکت، گشاده رویی، سعه صدر و روابط عمومی بالا در تعاملات انسانی را از دیگر ویژگی های وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی عنوان کرد و افزود: در بخش مهارت های فنی نیز ایشان دارای ویژگی هایی همچون جامع نگری، توانایی رهبری، مسئولیت پذیری، نوآوری، عمل گرایی همراه با جدیت و سخت کوشی هستند.

 

مرادی با بیان اینکه در طول سالیان گذشته آقای دکتر خاوازی به عنوان مدیری نمونه شناخته شده اند، در توضیح سوابق مدیریتی وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی افزود: روحیه کار تیمی و مشارکتی در بهره گیری از خرد جمعی و استفاده از کارشناسان بدون رویکرد جناحی از دیگر ویژگی های آقای دکتر خاوازی است.

 

وی در توصیف تجارب وزیر پیشنهادی کشاورزی ادامه داد: آقای دکتر خاوازی سلسله مراتب مدیریتی را از کارشناسی تا معاون وزیر راه به درستی طی کرده و رشد ایشان رشد سرطانی نبوده است، آقای دکتر خاوازی ریاست موسسه تحقیقات آب و خاک را با نزدیک به 70 سال سابقه را برعهده داشتند که در مدت مسئولیت ایشان شاهد درخشش این موسسه بودیم.

 

نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی انتخاب خاوازی را مبتنی بر شایسته سالاری دانست و تاکید کرد: آقای دکتر خاوازی به عنوان بنیان گذار نظام نوین ترویج شناخته شده هستند که امیدواریم با رأی حداکثری نمایندگان مجلس و حضور ایشان در وزارت جهاد کشاورزی شاهد ارتقاء فنی، اجرایی و منابع انسانی در این وزارتخانه باشیم.

 

 

مخالفان وزیر پیشنهادی کشاورزی: 

برنامه خاوازی برای حل مشکلات حوزه کشاورزی شعارگونه است

محمود صادقی در مخالفت با کاظم خاوازی وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت: اگر چه آقای خاوازی انسان وارسته ای است، اما رزومه ایشان اغراق آمیز بوده، زیرا نمی توان در دوره کوتاه پس از فارغ التحصیلی به چنین رزومه ای دست یافت.

 

نماینده مردم تهران، ری، شیمرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: براساس رزومه آقای خاوازی ایشان مجری یکصد طرح کشاورزی بوده اند، این در حالی است که نمی توان این تعداد را با توجه به زمانبر بودن اجرای طرح های کشاورزی و تغییرات جوی در مدت کوتاهی اجرایی کرد.

 

این نماینده مردم در مجلس دهم، چاپ 150 مقاله توسط وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی را غیرممکن خواند و اضافه کرد: اگر چه در برنامه پیشنهادی ایشان بر اجرای اقتصاد دانش بنیان تاکید شده، اما برنامه عملیاتی برای آن ارائه نشده است.

 

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در زمانی که آقای خاوازی در وزارت جهاد کشاورزی مشغول بود، طرح پهنه بندی را اجرایی کرد، اما از متخصصان این حوزه استفاده نکرد.

 

صادقی با بیان اینکه وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی تسلط کافی در حوزه کشاورزی ندارد، بیان کرد: راه اندازی سامانه ارتباط بخش خصوصی و دولتی نمی تواند تمام اهداف موجود در برنامه ششم توسعه را اجرایی کند، زیرا این برنامه برای سال 1396 تا 1400 است و در مهلت یک سال و نیم باقی مانده آقای خاوازی نمی تواند اقدام چندانی برای تحقق آن انجام دهد.

 

این نماینده مردم در مجلس دهم برنامه های وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی را شعارگونه توصیف کرد و گفت: اگرچه در برنامه ایشان به عدم تحقق اهداف اسناد بالادستی، فقدان همکاری موثر بین دستگاه های حاکمیتی، عدم تخصیص اعتبارات لازم و شرایط نامساعد جوی به عنوان مشکلات حوزه کشاورزی یاد شده، اما ایشان برنامه عملیاتی و مکانیسمی برای فائق آمدن بر این مشکلات ندارند.

 

صادقی ادامه داد: آقای خاوازی فناوری نوین را به عنوان اصلی ترین عامل ایجاد ثروت می داند، اما برنامه ای برای استفاده از آن ندارد.

 

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگرچه هدف های ارائه شده در برنامه وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی مناسب است، اما راهکار عملی مشخصی برای تحقق این اهداف ارائه نکرده است.

 

وی با بیان اینکه با مکانیسم های موجود نمی توان اهداف برنامه ششم توسعه را در یکسال و نیم باقیمانده اجرایی کرد، ادامه داد: فرصت آقای خاوازی برای مسئولیت در وزارتخانه جهاد کشاورزی تنها یکسال و نیم است و در این مدت کوتاه نمی تواند اموری مانند توسعه و اصلاح نژاد گاومیش، بوقلمون و شتر که هر کدام دقت و انرژی زیادی نیاز دارد را انجام دهد.

 

نماینده مردم تهران، ری، شیمرانات ، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با طرح این سوال که وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی چگونه می تواند تولید مرغ لاین را از صفر درصد به 18 درصد برساند، ادامه داد: در برنامه های ایشان به اهدافی اشاره شده که قابلیت اجرا در یکسال و نیم را ندارد، چگونه می توان تولید ماهی سردآبی را از 38 درصد به 44 درصد افزایش داد.

 

صادقی با بیان اینکه وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی، برنامه ای برای حل مشکلاتی مانند تصدیگری دولتی در بخش خصوصی ندارد، تصریح کرد: تصمیمات مربوط به صادرات و وارادات محصولات کشاورزی با وزارت صنعت، معدن و تجارت است، در حالی که سیاستگذاری تولید برعهده وزارت جهاد کشاورزی است، آقای خاوازی چگونه این مشکل را حل خواهد کرد؟

 

وی با اشاره به اینکه آقای خاوازی راهکارهای عملیاتی برای تعامل وزارت کشاورزی و مراکز علمی و بهره مندی از فارغ التحصیلان کشاورزی ارائه نکرده است، افزود: وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی تجربه اجرایی کمی دارد.

 

صادقی با انتقاد از اینکه آیین نامه اجرایی قانون حفاظت و بهره برداری توارث ژنتیکی تصویب شده است، اما آیین نامه اجرایی آن تاکنون ارائه نشده، ادامه داد: اگر چه در برنامه های ایشان بر تولید داخل تکیه شده است، اما برنامه عملیاتی برای اجرای آن ارائه نشده است.

 

 گفتنی است این نماینده مجلس دهم در ابتدای اظهارات خود، با انتقاد از روند برخی تصمیم گیری ها، حکم حکومتی و اختیارات رهبری را ظرفیت مناسب و راهگشایی برای رفع مشکلات دانست که نباید از آن برای سازوکارهای عادی استفاده شود.

 

مقصودی در مخالفت با وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی:
برنامه‌های قبلی وزارت جهاد کشاورزی منسوخ شده است/ «خاوازی» برنامه ارائه دهد

در نشست امروز (چهار‌شنبه، 20 فروردین ‌ماه) علنی مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت: بنده مخالف شخصیت اخلاقی و علمی آقای خاوازی نیستم بلکه بحث کلی در مورد برنامه‌ وی و ایراداتی که بر حوزه جهاد کشاورزی وجود دارد، مطرح بوده و سوالاتی که از وی داریم به طور قطع به پاسخ علمی و منطقی نیاز دارد.

 

نماینده مردم سبزوار، جغتای، جوین و خوشاب درمجلس شورای اسلامی ادامه داد: بنده به عنوان فرزند روستا و یک کشاورززاده و فرزند کسی که یک کشاورز خرده پا در یک روستا از محروم‌ترین مناطق کشور هستم از جنس کشاورز و دامدار خرده پا صحبت می‌کنم.

 

وی خطاب به وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی افزود: این روزها وزارت جهاد کشاورزی با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو است؛ مشکلات منابع طبیعی و درگیری آن با روستاییان مظلوم و محروم مشکلات دامداران و عدم تناسب قیمت شیر با تولیدات، مشکلات مرغداران که این روزها گوش فلک را کر کرده است.

 

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اجرایی نشدن قانون تضمینی خرید محصولات کشاورزی ، مشکلات چغندرکاران، گندمکاران و مرغداران، مشکلات قنوات و از بین رفتن این آثار تاریخی و خالی شدن روستاها از سکنه، انحصار در واردات و صادرات محصولات کشاورزی در دست عده‌ای خاص به نام کشاورز و دامدار که هیچ رابطه ای با آنها ندارند و عدم حمایت از تولید‌کنندگان واقعی، مشکلات تراکتورداران و افزایش قیمت سوخت گازوئیل و نبود این سوخت در روستاها و تعطیلی واقعی کشاورزی، گرانی و سرسام‌آور بودن قیمت اساسی کالاهای کشاورزی مثل گوشت به عنوان سبد اصلی کالای مردم و حذف این سبد از سفره مردم و در نهایت کاهش کیفیت تغذیه مردم و سوء تغذیه از مشکلات مرتبط با نحوه مدیریت در این وزارتخانه بوده است.

 

مقصودی عنوان کرد: بخش کشاورزی یارانه زیادی را دریافت می‌کند تا معیشت مردم تحت تأثیر قرار نگیرد و سفره آنها کوچک نشود اما افزایش افسارگسیخته قیمت تعداد زیادی از محصولات کشاورزی و کالاهای مصرفی مردم نارضایتی عمومی را در کشور ایجاد کرده است و این در حالی است که مانند همیشه سهم کشاورز و تولیدکننده این محصولات از درآمد دسترنج خود چندان قابل توجه نبوده است. سوال من این است برنامه شما در این زمینه و حل این مشکلات و تأمین منابع مالی مورد نیاز برای این بخش چیست.

 

این نماینده مردم در مجلس دهم بیان کرد: وزارت جهاد کشاورزی اگر نگوییم مهمترین وزارتخانه تولیدی کشور است اما به طور قطع دومی است که با خیل عظیمی از کشاورزان، دامداران و عشایر به عنوان نیروی مولد در ارتباط است در طول 40 سال با شیب ملایم دچار مشکلات عدیده‌ای شده است که دلال و سودجو جای کشاورز و دامداران را گرفته‌اند و خود را به عنوان کشاورز معرفی می‌کنند. این وزارتخانه با توجه به اینکه باید در تولید، محور باشد نیاز به برنامه‌ای جدی و بلندمدت دارد، شما چه برنامه‌ای برای حذف آنها از این مجموعه عریض و طویل دارید.

 

وی یادآور شد: مشکلاتی که در خصوص مدیریت این وزارتخانه به آن اشاره می‌کنم مربوط به 8 سال گذشته یا تنها دولت تدبیر و امید نیست بلکه در طول 40 سال گذشته با شیب ملایم گریبانگیر کشور شده است کما اینکه همه می‌دانیم که واردات مرغ از سایر کشورها و همچنین بهره‌های بالای بانکی تاکنون چه بلایی بر سر تولیدکنندگان آورده است. حال فرق نمی کند تولیدکننده یک نهاد کلان به نام بنیاد مستضعفان باشد یا یک تولیدکننده خرده پا در یک روستای محروم در حاشیه‌ای از سبزوار باشد، چه برنامه‌ای برای استفاده کشاورزان واقعی از بهره‌های خدمات و یارانه بانک کشاورزی دارید آن هم در شرایطی که بانک کشاورزی امروز به نام کشاورز است اما به نفع دلالان و سودجویان و بساز و بفروش‌ها شده است.

 

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: کشاورزان و دامداران و عشایر یک رقیب مهلکی امروز به نام دولت و واردات دارند و مشکلات کشاورز از نظر تعادل قیمت خرید محصول حل نشود وضعیت درست نخواهد شد.

 

نماینده مردم سبزوار، جغتای، جوین و خوشاب درمجلس شورای اسلامی خطاب به وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی افزود: قیمت آب، برق و سایر امکانات مورد نیاز یک تولیدکننده به نام کشاورز نمی‌گوییم حتما رایگان باشد اما باید به آن یارانه تعلق گیرد که در عمل تعلق نمی‌گیرد و نتیجه آن مهاجرت کشاورزان و روستاییان و عشایر به شهرها و حضور 20میلیون حاشیه‌نشین و آسیب‌های اجتماعی محصول این عدم مدیریت است.

 

وی گفت: ناامیدی در کشاورزان و دامداران و عشایر موج می زند کما اینکه در مراجعه به ما اعلام می‌کنند که ما در هیچ زمینه‌ای کم نگذاشته‌ایم اما مشکلاتمان از حد گذشته است، برنامه شما در حل این مشکلات چه می‌باشد.

 

مقصودی اظهار کرد: یکی از مشکلات اساسی امروز در بخش کشاورزی  دامداری که در طول40 سال انقلاب با شیب ملایم گریبانگیر کشور شده است سرکوب کشاورز و دامدار و تولیدکنندگان است و سرکوب آنها در هر نظامی بدترین سیاست‌ها است. تولیدکننده، دامدار و کشاورز با نگرش بازار جهانی و پس از بازاریابی تولید می‌کنند اما تولیدکننده واقعی که کشاورز، عشایر و دامدار خرد هستند، توان نگرش بازار جهانی و ارزیابی آن را ندارند، این وظیفه جهاد کشاورزی و دولت است، در این زمینه چه برنامه‌ای دارید.

 

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: اگر به کشاورز دستور کشت نوعی محصول را بدهید آیا تعهد خرید آن را دارید یا مانند گذشته آن را رها می‌کنید، باید قبول کنید برنامه‌های 40 سال گذشته منسوخ است چرا که اگر برنامه‌ها و نگرش به بازار جهانی دست کشاورز، دامدار و متخصص واقعی بود و دست دلالان و سودجویان نبود امروز نوسانات قیمت مرغ، شیر، گوشت قرمز، گندم، چغندر و زعفران و سایر محصولات این تولیدکنندگان را نداشتیم.

 

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی یادآور شد: این وضعیت باعث شده است کشاورز و دامدار نداند در زمان خودش چه محصولی کشت کند در صورتی که اعلام به موقع قیمت خرید تضمینی به کشاورز این امکان را می‌دهد که نوع کشت را دقیق انتخاب کند.

 

وی افزود: با حمایت از کشاورز و دامدار و عشایر ما نمایندگان کنونی مجلس آینده و دولت باید فضایی ایجاد کنیم که مردم بدانند از محل کشاورزی می‌توانند ثروتمند شوند، در آن زمان است که کشاورزی رونق خواهد گرفت اما سودجویان و دلالان از محل کشاورزی و دامداری ثروتمند می‌شوند و کشاورز، دامدار و مرغدار واقعی به شیوه‌ای نوین مورد استثمار و استعمار واقع شده‌اند. راهکار شما برای برون رفت از این مشکلات چیست.

 

نماینده مردم سبزوار، جغتای، جوین و خوشاب درمجلس شورای اسلامی تصریح کرد: باید قبول کنیم حال و روز این روزهای وزارت جهاد کشاورزی مانند بیماری است که حال وخیمی دارد اما به زحمت تزریق و دارو زنده نگه داشته شده است، چه دارویی برای درمان همیشگی آن دارید که کشاورز و دامدار واقعی همانند دام‌ها و محصولاتشان که در حال تلف شدن است، از بین نرود. اوضاع منابع طبیعی در روستاها را خبر داریم، اگر مشکلات این بخش حل شود مراتع دامداران که نسل در نسل در دست آنها بوده است به خودشان برگردانده شود گوشه ای از مشکلات حاشیه‌نشینی، مسکن و شغل در روستاها حل می‌شود. در این سال‌ها دستاوردهای گندم و شکر، گوشت قرمز به فنا رفت و کشاورزان در بدترین شرایط اقتصادی تولید می‌کنند. راه تأمین مالی شما برای حل این مشکلات چیست. وزیر قبلی در هیأت دولت نتوانست حق کشاورز و دامدار را بگیرد و لابی‌گر خوبی در هیأت دولت برای آنها باشد و یارانه‌ای که دریافت کرد به دست آنها نرساند، از طرفی امور بازرگانی محصولات کشاورزی به وزارت سمت واگذار شد از این طریق کشاورز و دامدار آسیب‌های زیادی دیدند، برنامه شما برای برگرداندن این حقوق تضییع شده چیست. برنامه شما در شرایط کنونی تحریم و کاهش قیمت نفت در راه خوداتکایی و قطع وابستگی برای تولید واکسن، بذر، تخم ماهی و امثال آن چه می‌باشد. در برنامه خود به صورت عددی برای رشد شاخص‌های توسعه بخش کشاورزی و دامداری اشاره‌ای نکردید.

 

این نماینده مردم در مجلس دهم گفت: برای استفاده از منابع آب در بخش کشاورزی و مشکلات این روزهای چاه‌های عمیق با توجه به جرائم سنگین و بی‌برنامگی آنها چه برنامه‌ای برای احیای قنوات دارید. یکی از مشکلات کنونی کشور ایجاد فاصله طبقاتی است و کشاورزان و دامداران همچون دوره ساسانیان در پایین‌ترین طبقه قرار گرفتند، به بانک‌ها بدهکار هستند و در این زمینه صورت خود را با سیلی سرخ می‌کنند. برای رسیدن آنها به جایگاه واقعی خود چه برنامه‌ای دارید. برای نوسازی باغ‌های فرسوده و قنوات، بیمه شدن اجباری دام‌ها در مقابل بیماری‌های مشترک و واگیردار چه برنامه‌ای دارید. برای بازیافت و بازچرخانی آب‌های کشاورزی چه برنامه‌ای دارید.

 

قوامی در موافقت با وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی:

حضور خاوازی در وزارت جهاد کشاورزی به معنی بردن دانش به این حوزه است

در نشست علنی امروز (چهارشنبه 20 فروردین 99) مجلس شورای اسلامی در موافقت با کاظم خاوازی وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت: اگر به رشد اقتصادی سال 98 توجه کنیم، براساس آمار 8 ماهه مرکز آمار ایران رشد اقتصادی 7.6 درصد با وجود نفت است، اما اگر نفت را از آن خارجی کنیم، رشد اقتصادی به صفر می رسد و سهم کشاورزی در این نرخ رشد مثبت 3.2 درصد است. بنابراین کشاورزی اثرات منفی رشد اقتصادی را از بین می برد و علی رغم همه سختی ها و تحریم ها، بخش کشاورزی در این سال ها نقش مثبتی داشته است.

نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه توجه به بخش کشاورزی یک فرصت برای اقتصاد کشور است، اضافه کرد: در طول این سال ها بخش کشاورزی موفقیت های خوبی داشته است، بنابراین نباید زحمات 40 ساله این حوزه را نادید گرفت.

وی با اشاره به ویژگی های وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت: یکی از نقاط قوت ایشان حضور در بخش ترویج کشاورزی است. این حوزه به زعم بسیاری از کارشناسان و صاحب نظرات از مهمترین بخش های کشاورزی است، چرا که به دلیل پایین بودن بهره وری و خرده مالکی، نیاز است تا به مباحث ترویجی بیشتر توجه شود و انسجامی در کشاورزان که بهره وران اصلی این حوزه هستند، ایجاد شود، این یکی از نقاط قوت وزیر پیشنهادی بوده که براساس آن می تواند این بخش کشاورزی را تقویت کند.

این نماینده مردم در مجلس ضمن برشمردن صفت های شایسته وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت: مدیر باید محیطی را به وجود بیاورد که در آن همه عوامل در جهت رسیدن به اهدافش بسیج شوند، بنابراین صفات ویژه آقای خاوازی باید مغتنم شناخته شود تا به واسطه آن شاخص های بخش کشاورزی ارتقا یابد.

وی با اشاره به حضور وزیر پیشنهادی در بخش تحقیقات کشاورزی اظهار کرد: حضور ایشان در این حوزه به معنی بردن دانش به بخش کشاورزی است. حضور ایشان در بخش های تحقیقاتی از ویژگی های بسیار مثبتی بوده که باید نمایندگان به آن توجه داشته باشند.

قوامی با اشاره به محدود بودن ارز برای هزینه کرد در واردات محصولات کشاورزی افزود: محدودیت ارز در شرایط تحریم، یکی از چالش های بخش کشاورزی بوده، اما ایشان می تواند به واسطه توانایی خود در بخش صادرات محصولات کشاورزی نقش خوبی ایفا کند، بنابراین از آقای جهانگیری معاون اول رئیس جمهور درخواست دارم، ایشان را در بخش های صادرات محصولات کشاورزی همیاری و همراهی کنند. یکی از الزامات صادرات در حوزه کشاورزی، توجه به پایانه صادراتی شمال کشور است که می تواند موجب جهش تولید در سال های آینده شود، از این رو امیدوارم وزیر پیشنهادی با همکاری نمایندگان مناطق شمالی کشور ضمن راه اندازی پایانه های صادراتی، موجب تقویت این بخش از کشاورزی شود.

نماینده مردم اسفراین در مجلس با اشاره به ضرورت توجه به ماشین آلات کشاورزی گفت: از سال 92 خط اعتباری برای تامین محصولات کشاورزی ایجاد شد، اما به دلیل نوسانات قیمت آسیب هایی به این حوزه وارد شد، از این رو امیدواریم بخش ماشین آلات کشاورزی با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت، دیوار دفاعی ایجاد شوند و در آن کشاورزان برای تامین ماشین آلات کشاورزی همچون کمباین با مشکل مواجه نشوند.

وی با اشاره به توجه وزیر پیشنهادی جهاد  کشاورزی به مباحث تامین روغن و ذرت گفت: امیدواریم با توجه وزیر به موضوع تامین روغن در سال زراعی جدید، مقداری از وابستگی ما به واردات کاهش یابد تا براساس آن فشار بر روی مردم و فعالان کشاورزی کاهش یابد.

قوامی سلامت مالی مدیران را از موضوعات بسیار مهم و مورد تاکید سایر نمایندگان دانست و افزود: این صفت از ویژگی های مثبت وزیر پیشنهادی است.  امیدوارم ایشان بتوانند در شورای اقتصاد نیز از بخش کشاورزی در زمان تعیین تعرفه ها و قیمت گذاری دفاع کنند.

وی تصریح کرد: تامین تجهیزات هواپیمایی جهاد کشاورزی در حوزه سمپاشی و اطفای حریق نیازمند توجه بیشتری است که امیدواریم آقای خاوازی به این حوزه نیز توجه ویژه ای داشته باشد.

این نماینده مردم در مجلس با بیان اینکه تولید دام و محصولات کشارزی عشایر می تواند ما را در این بخش از کشاورزی به خودکفایی برساند، گفت: در حال حاضر فصل کوچ عشایر است، اما متاسفانه عشایر برای کوچ از قشلاق به ییلاق با مشکلاتی مواجه شده اند و این کوچ ها را به تعویق انداخته اند، تاخیر در کوچ می تواند فرصت های ییلاق را از آنها بگیرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 1402319
  • منبع: خانه ملت
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.