جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی با ریاست مسعود پزشکیان، و با محوریت بررسی موضوع بحران کرونا در کشور تشکیل شد . در این جلسه وزیر بهداشت، وزیر کشور و رئیس سازمان برنامه و بودجه به ارائه‌ی توضیحاتی در این رابطه پرداختند.

به گزارش جماران، مسعود پزشکیان در جلسه علنی امروز (سه شنبه 19 فروردین 99) مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه از خداوند متعال برای ریاست محترم مجلس جناب آقای دکتر علی لاریجانی که در شرایط قرنطینه بسر می برند، طلب شفای عاجل داریم، گفت: در عدم حضور ما در مجلس آقای دکتر لاریجانی از صبح تا شب درگیر و پیگیر موضوع بحران کرونا بوده و صحبت ها و بازدیدهای زیادی داشتند که به دلیل همین تلاش ها، متاسفانه گرفتار ویروس کرونا شدند که باید از تلاش های ایشان قدردانی کنیم.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از کادر بهداشت و درمان، پرستاران، پزشکان که به صورت شبانه روزی و عاشقانه جان خود را به خطر انداخته اند نیز تشکر می کنیم، متاسفانه در جریان مبارزه با این ویروس تعدادی از عزیزان کادر درمانی جان خود را از دست دادند که امیدواریم با معصومین (ع) محشور شوند و خداوند به خانواده آنها صبر عنایت فرماید.

نایب رئیس مجلس خطاب به نمایندگان با بیان اینکه همه ما نمایندگان باید هم قسم شویم که با انجام اقداماتی تلاش کنیم تا کسی جان خود را از دست ندهد، همچنین از اقدامات صداوسیما در این زمینه که تمام وقت و در تمامی کانال ها توصیه و اطلاع رسانی لازم را انجام می دهند، تشکر می کنیم.

پزشکیان با بیان اینکه بالاترین قدردانی را باید از رهبر معظم انقلاب داشت، تاکید کرد: اگر دستورات و توصیه های ایشان نبود، به راحتی نمی توانستیم توصیه های مرکز ملی مبارزه با کرونا مبنی بر تعطیلی نماز جمعه ها، مساجد و زیارتگاه ها را اجرایی کنیم، به طور قطع توصیه های مقام معظم رهبری در پیشبرد این منویات بسیار موثر بود.

نایب رئیس مجلس خطاب به نماینده دولت تاکید کرد: دولت باید تا هفته آینده برنامه ملی مبارزه را به مجلس ارائه کرده تا اینگونه نباشد که هر روز یک تصمیم بگیریم.

وی با انتقاد از بی توجهی دولت در اجرای قانون مدیریت بحران گفت: اگر چه که این قانون را در شهریور ماه سال گذشته به تصویب رسانده و به دولت ابلاغ کردیم، اما مشخص نیست که چرا دولت در جریان بحران کرونا در اجرای این قانون قصور کرد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین با تشکر از زحمات رئیس جمهور تاکید کرد: روسای کمیسیون ها در هفته جاری و هفته آینده نظرات کارشناسی خود را جمع بندی کرده تا در جلسه هیات رئیسه تصمیم گیری های لازم برای ادامه روند مبارزه با کرونا انجام شود.

پزشکیان با تشکر از نیروهای مسلح، ارتش، سپاه، بسیج و مردم به خانواده تمامی افرادی که در اثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست دادند، تسلیت گفت و افزود: همچنین به همکاران محترم آقایان شهریاری، بی مقدار، رجبی و اسماعیلی که عزیزانی را بر اثر ابتلا به این بیماری از دست دادند، تسلیت عرض می کنیم./

وزیر بهداشت: در مرحله مدیریت کرونا است به مرحله مهار و کنترل نرسیده‌ایم

سعید نمکی وزیر بهداشت و درمان  با بیان اینکه اولین گزارشات بیماری کرونا را از شهر ووهان چین دریافت کردیم، گفت: بلافاصله پس از اخذ گزارش با همکاری همکارانم، برنامه ای را برای مقابله با ورود احتمالی ویروس کرونا ترتیب دادیم.

وی با بیان اینکه از همان ابتدا مشخص بودن که ویروس جدید با رویکرد و رفتار مناسب، قطعاً ما را گرفتار خواهد کرد، افزود: اولین مورد در سال 2003 تحت عنوان ویروس سارس کشور چین را گرفتار کرد که منشأ آن خفاش بود که به انسان منتقل شد. در سال 2013 کرونای جدید در خاورمیانه به عنوان مِرس بروز کرد که اولین مرگ را در عربستان شاهد بودیم که منشأ آن هم شتری بودن که به وسیله خفاش گزیده شده بود.

وزیر بهداشت و درمان با بیان اینکه کرونای جدید با رفتار بسیار متفاوت منجر به قتل عام در ووهان چین شد، تاکید کرد: در همان روز اول ما با تشکیل جلسه برای پروازهای مستقیم از چین برنامه ریزی لازم را انجام داده و توصیه های لازم را به دانشگاه های علوم پزشکی ابلاغ کردیم.

وی با بیان اینکه در اوایل بهمن ماه ما در دانشگاه ها آمادگی های لازم را برای تخت ، امکانات و آزمایشگاه های مورد نیاز ایجاد کردیم، ادامه داد: WHO دو هفته بعد از اینکه ورود ویروس کرونا به ایران تشخیص داده شد، تعداد محدودی کیت آزمایشگاهی در اختیار ایران قرار داد، اما ما از همان اولین روز با همکاری انستیتو پاستور طراحی کیت تشخیص بیماری را در دستور کار قرار دادیم و دو آزمایشگاه را برای تشخیص بیماری در نظر گرفتیم.

این عضو کابینه دولت دوازدهم با بیان اینکه ما در روزهای ابتدایی پیک پاییزه آنفولانزای N1H1 را داشتیم، افزود: بر همین اساس ما منتظر پیک زمستانه نوع B بودیم که در این شرایط، مواردی از شهر قم به عنوان آنفولانزای حاد گزارش شد که 8 مورد از آن نوع B تشخیص داده شد.

نمکی با بیان اینکه در 29 بهمن ماه 2 مورد بیماری با علایم کرونا از قم گزارش شد، گفت: همان موقع اعلام کردیم که این گزارش متفاوت است و بلافاصله تست های لازم را انجام داده و در جلسه 30 بهمن هیات دولت این موارد را به اعضا اعلام کردیم.

وی با بیان اینکه بعد از اعلام 2 مورد احتمال ابتلا به ویروس کرونا، تست های اولیه انجام شد، ادامه داد: بعد از اینکه نخستین آزمایشات مثبت بود، با همکاری انستیتو پاستور، آزمایشات بعدی نیز انجام و جواب آنها مثبت بود.

وزیر بهداشت و درمان با بیان اینکه بعد از اعلام نتایج موارد ابتلا به ویروس کرونا، برخی توصیه داشتند که اعلام این موارد قبل از انتخابات درست نیست، تصریح کرد: بنده اعتقادم همواره بر این است که صداقت و راستگویی به مردم، بزرگترین سرمایه اجتماعی است که باید حفظ شود.

نمکی با بیان اینکه امروز، روز ریشه یابی منشأ نیست، تاکید کرد: امروز، روز مبارزه تمام عیار با ویروس کرونا است که تمام سرزمین ما را گرفتار کرده و همدلی و وفاق و مشارکت همگانی تنها راه کنترل و ریشه کن کردن این ویروس است.

این عضو کابینه دولت با بیان اینکه ما در بهمن ماه قبل از بروز نخستین کیس ها در 36 مبدأ ورودی، کنترل گذاشته و تب سنجی کردیم، ادامه داد: از اوایل بهمن ماه نیز خروج ماسک از کشور را ممنوع کردیم.

وی مهمترین افتخار کشور را سرگردان نشدن بیماران در دوران پیک بیماری ناشی از ویروس کرونا دانست و گفت: این در حالی است که این ویروس بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکایی را به زانو درآورده، به طوری که بیماران در چمن های بیرون بیمارستان ها سرگردان هستند، این در حالی است که میزان تخت بیمارستان های اروپایی در بدترین حالت 4 تا 5 برابر ایران است.

وزیر بهداشت با قدردانی از حمایت مقام معظم رهبری در مبارزه با ویروس کرونا تاکید کرد: حمایت های ایشان قوت قلبی برای ما بود، علاوه بر این از خدمات دولت، سپاه، بسیج، نیروی انتظامی، سازمان های مردم نهاد و سایر دستگاه های مربوطه که ما را برای رسیدن به نقطه مطلوب کمک کردند، تشکر می کنم.

نمکی گفت: در حال حاضر کشور در مرحله مدیریت بیماری است و نباید دچار توهم شده و تصور کرد که به مرحله مهار و کنترل رسیده‌ایم.

عضو کابینه دولت دوازدهم با بیان اینکه برای واردات ماسک و لباس پرستاران با توجه به تحریم‌های اعمال شده علیه ایران با مشکلات بسیار روبه‌رو بودیم، افزود: سازمان جهانی بهداشت با برقراری ویدئوکنفرانس خواهان ارائه تجربه موفقیت‌آمیز ایران در مبارزه با کرونا به سایر کشورها شد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: همدلی ملی با پشتوانه مقام معظم رهبری موجب شد برای نخستین بار نمازهای جمعه، مدارس، دانشگاه‌ها، حرم مقدس امام رضا (ع)، اعتکاف و سفرهای راهیان نور در کشور تعطیل شود.

وی غربالگری عمومی که به عنوان بسیج ملی مبارزه با کرونا از آن یاد می‌شود را یکی از راهکارهای اصلی کشور برای مبارزه با این ویروس توصیف کرد و ادامه داد: با اجرای این طرح شناسایی بیماران در مراحل اولیه انجام گرفت به همین دلیل آمار بیمارستان‌ها و تعداد مرگ و میرها کاهش یافت.

نمکی اضافه کرد: با اجرای غربالگری عمومی، بیماریابی فعال‌تر شد و همین امر موجب کاهش فشار به کادر درمان و بیمارستان‌ها شد.

حداقل 30 تا 50 درصد تخت‌های بیمارستان‌های ایران خالی است

عضو کابینه دولت دوازدهم با بیان اینکه تاکنون 71 میلیون نفر در بستر پرونده الکترونیک در طرح بسیج ملی مقابله با کرونا شرکت کرده‌اند، تصریح کرد: در حال حاضر حداقل 30 تا 50 درصد تخت‌های بیمارستان‌های ایران خالی است، علاوه بر این تعداد حدود 15 هزار تخت در نقاهتگاه‌ها آماده است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به صحبت‌های عزیزی، رئیس کمیسیون اجتماعی مبنی بر افزایش روزانه تعداد بیماران کرونایی اشاره کرد و گفت: با اجرای طرح بسیج مقابله با کرونا، بیماریابی افزایش یافت به همین دلیل آمار بیماران کرونایی روزانه افزایش می‌یابد اما باید به این نکته توجه کرد که با اجرای طرح مذکور بار بیمارستان‌ها کاهش و رسیدگی به بیماران افزایش پیدا کرد.

وی با بیان اینکه در روزهای آینده شاهد نمایش زیباتری از مقابله با کرونا خواهیم بود، تصریح کرد: فاصله بین مرگ و میر و تعداد افراد آلوده کاهش چشمگیری یافته است به گونه‌ای که از نظر ابتلا در دنیا در مرتبه هفتم و از نظر مرگ  و میر ششم هستیم که این عدد در روزهای آینده مطلوب تر می‌شود.

هیچ پدیده‌ای برای اقتصاد کشور سهمگین‌تر از طولانی‌تر شدن مدیریت بیماری کرونا نیست

نمکی با بیان اینکه در گام نخست فاصله‌گذاری اجتماعی و گام دوم فاصله‌گذاری هوشمند را اجرایی کردیم ادامه داد: بر اساس نظر تمامی کارشناسان برای مبارزه و مهار کرونا باید اجرای فاصله‌گذاری استمرار داشته باشد اما باید به این امر نیز توجه شود که کشور در حال حاضر با حصر و جنگ اقتصادی روبه‌رو است.

عضو کابینه دولت دوازدهم  تصریح کرد: فردی که شغل او جوراب‌فروشی است را نمی‌توانیم به حال خود رها کنیم، دو راهکار وجود دارد نخست آن که باید کمک‌های مالی به این افراد پرداخت شود و دوم آن که باید اجازه ادامه فعالیت داشته باشند.

نمی‌توان تولید و صنعت را تعطیل کرد

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه نمی‌توان تولید و صنعت را تعطیل کرد، گفت: باید با در نظر گرفتن پروتکل‌های بهداشت از فروپاشی اقتصادی جلوگیری کرده و کرونا را مدیریت کنیم. هیچ پدیده‌ای برای اقتصاد کشور سهمگین‌تر از طولانی‌تر شدن مدیریت بیماری کرونا نیست. باید این ویروس در حداقل زمان مهار شود.

وی در پایان از دکتر لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی به دلیل تماس‌های مکرر و پیگیری امور، پزشکیان نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، سایر نمایندگان، کادر درمانی، سپاه و نیروهای مسلح تشکر کرد./

وزیر کشور: روند شیوع کرونا در خیلی از استان ها کاهشی است

عبدالرضا رحمانی فضلی  با یادآوری اینکه وزارت کشور با توجه به جایگاهی که در قالب ساختار اداری داشته و دربرگیرنده استانداری ها، فرمانداری ها، شهرداری ها و بخشداری هاست، مسئولیت هماهنگی و پیگیری روند کنترل ویروس کرونا در سطح ملی را برعهده داشته است، افزود: اولین مورد ابتلا به ویروس کرونا توسط وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در تاریخ 30 بهمن در جلسه هیات دولت گزارش شد و یکم اسفندماه ستاد مقابله با کرونا تشکیل شد و به دلیل اینکه ستاد مدیریت بحران زیر مجموعه این وزارتخانه است، در این زمینه گزارشی را به رئیس جمهور ارائه دادیم.

وزیر کشور یادآور شد: ستاد ملی مقابله با کرونا در ابتدا به ریاست وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی فعالیت خود را آغاز کرد و بعد از آن رئیس جمهور ریاست آن را عهده دار شد، اما وزارت کشور برای اجرای تمام تصمیماتی که در این ستاد اتخاذ می شود، به طور مستقیم مسئولیت دارد.

وی اظهار کرد: با توجه به هماهنگی بین تمامی مسئولان ملی و استانی، اقدامات خوبی در زمینه کنترل ویروس کرونا انجام شد، کما اینکه در شرایط کنونی همه آنها نسبت به این موضوع توجیه شده و شناخت مکفی از آن دارند. از سوی دیگر اوایل شیوع این ویروس، ضعف هایی در زمینه امکانات، تجهیزات، شرایط بستری در مراکز درمانی و تخت های بیمارستانی وجود داشت، کما اینکه این موضوع از مهمترین دغدغه های پرستاران و پزشکان بود، اما هم اکنون وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این زمینه از آمادگی، شناخت و امکانات کافی برخوردار است. همچنین مردم نیز با افزایش سطح آگاهی و خودکنترلی که در این زمینه داشتند، کمک بزرگی به مسئولان کردند.

رحمانی فضلی با اشاره به نحوه اجرای طرح کاهش فاصله اجتماعی عنوان کرد: این طرح در تاریخ 7 فروردین ماه از طریق تعطیلی مدارس، دانشگاه ها و مراکز تجمع جمعیتی اجرا شده و در مرحله دوم این روند شدت بیشتری یافت تا جایی که بعد از گذشت 10 روز از اجرای این طرح که با همکاری خوب نیروی انتظامی، بسیج، سپاه و بخش های مختلف وزارت کشور اعم از استانداری ها، فرمانداری ها، شهرداری ها و بخشداری ها انجام شد، از نظر کنترل این ویروس در شرایط مناسب تری قرار داریم.

وی افزود: در حدود 1357 شهر در کشور وجود دارد که شهرداران آنها با آمادگی کامل برای کنترل ویروس کرونا از طریق ضدعفونی کردن معابر و سایر اقدامات مرتبط وارد عمل شدند، همچنین در کنار انجام هماهنگی و پیگیری های لازم در کنار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت کشور درحوزه امنیتی، اقتصادی، اجتماعی و مدیریت بحران نیز اقدامات درخوری انجام داد، کما اینکه با آغاز سال جدید بامشکل وقوع سیل مواجه شدیم که ستاد مدیریت بحران در این زمینه به خوبی اقدام کرده و استانداری ها نیز وظایف خود را به خوبی انجام دادند.

این عضو کابینه دولت یادآور شد: در مرحله جدید کنترل ویروس کرونا در قالب کنترل هوشمند، اصناف به سه دسته ریسک پایین، متوسط و بالا تقسیم شدند و قرار شد در استانها از تاریخ 23 فرودین ماه اصناف با ریسک پایین فعالیت خود را با رعایت پروتکل های بهداشتی و نظارت دقیق استانداری ها شروع کنند و در تهران نیز از 30 فروردین ماه این اصناف به فعالیت بپردازند. از سوی دیگر در حوزه تجمعات برای فعالیت آموزش و پرورش و آموزش عالی بعد از 30 فروردین ماه ستاد مقابله با کرونا مجدد تشکیل جلسه داده و تصمیمات مقتضی اتخاذ خواهد شد.

وی با اشاره به تلاش های مسئولان مربوطه برای هماهنگی و اقناع سازی مردم و دستگاه های اجرایی جهت کنترل ویروس کرونا، تصریح کرد: کمیته امنیتی نظامی وزارت کشور که با مصوبه شورای عالی امنیت ملی و به دستور مقام معظم رهبری تشکیل شده است، جلسات متعددی را برگزار کرد و مقرر شده فعالیت های استانداری ها در این حوزه افزایش یافته تا به تناسب شرایط عملکرد بهتری را از آنها شاهد باشیم.

وی در رابطه با اقدامات رئیس جمهور در قالب رئیس ستاد مقابله با کرونا افزود: به دنبال جلساتی که در این ستاد تشیکل شد، رئیس جمهور تماس های مکرری با استانداران داشته و با صاحبان کارخانجات و اصناف ارتباط برقرار کردند و از این طریق هدایت نقشه نحوه کنترل ویروس کرونا در کشور را برعهده داشتند.

وزیر کشور خاطرنشان کرد: با توجه به روند کار برای کنترل ویروس کرونا در کل کشور و تسلط کافی و امکانات و منابع خوبی که وجود دارد، نگرانی در این زمینه وجود ندارد، ضمن اینکه روند ابتلا به این بیماری در سطح کشور رو به کاهش است، کما اینکه در استان گیلان در ایام عید، مراکز درمانی روزانه 2 هزار بستری داشتند که در شرایط کنونی این تعداد به 400 تخت کاهش یافته است و این مهم در رابطه با استان خراسان و مازندران نیز مصداق دارد.

رحمانی فضلی در پایان یادآور شد: البته ارائه مطالب به این معنا نیست که شرایط در کشور عادی شده است، بنابراین باید تلاش ها برای کنترل این ویروس در کشور ادامه یابد که یک طرف آن نظام حاکمیت و طرف دیگر مردم هستند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه: دولت در حساس ترین مرحله ی مدیریت منابع و مصارف است

محمدباقر نوبخت با بیان گزارش عملکرد سازمان برنامه و بودجه برای مقابله با کرونا، با اشاره به آثار و پیامدهای اقتصادی بیماری کرونا، گفت: این آثار در دو بخش اقتصادی و مالی دولت و مردم تقسیم می کنیم. این بیماری در کنار تامین منابع دولت از طریق فروش نفت و فرآورده های نفتی که با کاهش تقاضای جهانی و افت قیمت نفت مواجه شد، اثرگذار بوده است.

وی ادامه داد: دولت در رابطه با تامین منابع مالی بودجه از طریق دریافت مالیات هم با مشکلاتی مواجه شد چرا که برای همراهی مشاغل و کسب و کارهای خرد و امهال سه ماهه وام ها اقداماتی صورت گرفت و منابع مالی دولت از طریق مالیات با عدم تحقق مواجه شد.

رئیس سازمان برنامه، بودجه و محاسبات کشور با اشاره به منابع درآمدی دولت از طریق واگذاری دارایی های سرمایه ای که به دلیل بیماری کرونا با تعویق مواجه شد، گفت: در دوران مبارزه با کرونا با مخارج غیرقابل اجتنابی هم مواجه شدیم که نه تنها در خزانه بلکه در مولفه های منابع عمومی نیز اثرگذار بوده است در همین راستا پرداخت چند هزار میلیارد تومان یارانه ماهانه، 30 هزار میلیارد یارانه معیشتی، مبالغ خرید تضمینی گندم، 51 هزار میلیارد برای طرح تحول سلامت و سهم نهادهای حمایتی مفروض بوده است و از طرفی 4400 میلیارد تومان هم باید در روزهای آینده برای یارانه ها پرداخت شود.

وی با اشاره به درآمدهای دولت از طریق افزایش قیمت بنزین، گفت: در روزهای اخیر به دلیل کاهش مصرف سوخت، دولت با کاهش درآمدی مواجه شده است از این رو دولت در یکی از حساس ترین مراحل مدیریت منابع و مصارف بودجه قرار دارد تا بتواند به تمامی تعهدات خود عمل کند تاکنون هم هیچ تاخیری در پرداخت حقوق ها و یارانه ها ایجاد نشده است.

نوبخت با اشاره به تاثیر بیماری کرونا بر جامعه و مردم، اظهار کرد: تاثیری که این بیماری بر مردم و جامعه داشته است، به دو بخش نیازهای حمایتی حوزه های بهداشت و درمان و مشکلات اقتصادی کسب و کارها تقسیم می شود. در حوزه سلامت تمامی هزینه هایی که برای بخش سلامت لازم بود از جمله اعتبارات بیمه سلامت به صورت صددرصدی پرداخت شده است تا به واسطه آن هزینه های کادر  درمانی پرداخت شود همچنین در روزهای آینده هم اعتبارات ردیف های دیگر بهداشت و درمان هم پرداخت خواهد شد.

وی با اشاره به پرداخت 3 هزار و 560 میلیارد تومان برای تقویت ستاد ملی مبارزه با کرونا کشور، تهران و سایر استان ها گفت: در حال حاضر 600 میلیارد تومان هم برای دانشگاه های علوم پزشکی نیازمند در نظر گرفته شده است که به زودی پرداخت می شود. از طرفی برای ماه های آینده هم بالغ بر 12 هزار و 400 میلیارد تومان برای تامین تجهیزات بیمارستان ها، تامین دارو، البسه و پوشاک مخصوص کادر درمانی، تهیه کیت های آزمایشگاهی و همچنین جبران کمبود درآمدهای اختصاصی دانشگاه های علوم پزشکی در نظر گرفته شده است.

نوبخت در ادامه افزود: آنچنان که کسبه و مشاغل انتظاراتی از دولت دارند، دانشگاه‌ها نیز از دولتی که در معرض آسیب سخت به جهت تأمین منابع است، انتظاراتی دارند. در مجموع و با همه این شرایط 12 هزار و 400 میلیارد طراحی کردیم که همه تجهیزات مورد نیاز وزارت بهداشت توسط شرکت‌های داخلی و دانش‌بنیان تهیه شود. لیست تجهیزات اقلام مورد نیاز دارویی، البسه و تجهیزات پزشکی با کمک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تهیه شده لذا در صورتی که شرکت‌های دانش بنیان بتوانند این اقلام را تهیه کنند، یک ریال برای واردات تجهیزات مورد نیاز از خارج از کشور هزینه نخواهیم کرد.

وی با اشاره به برداشت یک میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی با اجازه و موافقت مقام معظم رهبری تصریح کرد: به کمک این منابع برای ماه‌های آینده وزارت بهداشت هزینه‌های لازم را صورت خواهیم داد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه یادآور شد: دولت علاوه بر موارد مذکور باید نیاز مردم و کسب و کار آنها را مرتفع کند از این رو دولت باید تلاش کند تا جامعه هدف را شناسایی و در حد توان منابع لازم را به آنها اختصاص دهد بر همین اساس به 3 میلیون افرادی که بر اساس آمار حقوق ثابت ندارند و مالکیت دیگری هم نداشته‌اند از 200 هزار تا 600هزار تومان پرداخت کردیم و در روزهای آتی مجدداً پرداختی به این گروه از افراد انجام می‌شود. در مجموع برای این گروه 3 میلیونی 4 بسته پرداختی صورت می‌گیرد که تاکنون یک مرحله آن انجام گرفته است.

معاون رئیس جمهور گفت: در مرحله بعد دولت کسانی که حقوق داشتند اما به صورت روزمزد و فصلی دریافت می کردند را شناسایی کرد، این گروه حدود 4 میلیون نفر را شامل می‌شود. دولت اعلام کرده که به کارت یارانه این گروه از افراد یک تا دو میلیون تومان واریز خواهد کرد تا افراد برای دریافت منابع کمکی به بانک‌ها هم مراجعه نکنند. طی دو سال مبلغ یارانه‌ای که طی دو مرحله به این افراد پرداخت می‌شود از حساب آنها کسر خواهد شد.

نوبخت در ادامه افزود: دولت طی اقدامی دیگر تسهیلاتی برای 4 میلیون نفر مذکور در نظر گرفته که حدود 6 هزار میلیارد تومان منابع لازم دارد، بانک‌ها در تأمین و تخصیص این منابع باید کمک کنند اما از آنجایی که بانک‌ها امکان اختصاص تسهیلات با سود 12 درصد را دارند، سازمان برنامه و بودجه مسئولیتی به عهده گرفته تا 8 درصد سود تسهیلات افراد را برای امسال و سال آینده عهده‌دار شود و پرداخت کند.

وی با اشاره به تصمیمات روز گذشته هیأت وزیران گفت: همچنین پیشنهاد شد که برای 78 میلیون نفری که یارانه دریافت می‌کنند یک میلیون در صورت اینکه متقاضی باشند اختصاص داده شود بنابراین با مکانیزم‌های اشاره شده می‌توانیم کارت یارانه افراد را شارژ کنیم اما بانک‌ها برای اختصاص این منابع نیز دریافت سود 12 درصد را اعلام کردند لذا در حال تعبیه ساز و کار انجام آن هستیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه خاطر نشان کرد: علاوه بر افراد مذکور، کسبه‌هایی داریم که اگر به آنها کمک نشود کارگران خود را اخراج می‌کنند لذا این گروه از افراد که حدود 3 میلیون نفر هستند نیز شناسایی شده‌اند و به آنها بر اساس کارکنان که حدود 12 تا 14 میلیون به ازای هر یک از کارکنان می‌تواند باشد و بخشی هم به صورت سرمایه در گردش است، 75 هزار میلیارد تومان تسهیلات با دوره تنفس داده شود تا دوره گذار بیماری کرونا و آثار اقتصادی آن را پشت سر بگذارند.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: 10 ردیف و رسته شغلی برای این بنگاه‌ها با توجه به بار مالیات و عدم توانایی پرداخت تسهیلات مشخص شده و برای آنها امکاناتی را در نظر گرفتیم تا کمک ‌هایی صورت گیرد. با همه این توصیفات دولت در حال مدیریت و عمل به تعهدات خود است، از سویی باید تعهدات خود به کارکنان و کارمندان و طرح‌های توسعه‌ای را جامه عمل بپوشاند و در بخش دیگر مشکلات کسب و کارها را رفع کند تا ضمن صیانت بهداشتی از کسبه، پشتیبانی‌های مالی نیز انجام شود.

نوبخت در پایان تأکید کرد: احساس عجز و ضعف نخواهیم کرد و با موفقیت از این دوره سخت عبور می‌کنیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 1401476
  • منبع: خانه ملت
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.