جامعه شناس برجسته کشورمان یادآور می شود که «اصلی ترین حوزه ای که به طور دقیق مورد واکاوی قرار نگرفته و بیشتر با نگاه های سیاسی و قطبی مورد توجه قرار داده شده است «رابطه مردم و دولت در شرایط کرونایی» است.»

به گزارش جماران؛ دکتر تقی آزاد ارمکی، جامعه شناس برجسته کشور کتابی در مورد «دولت و مردم در شرایط کرونایی» در ۹۴ صفحه به تحریر درآورده است.

دکتر آزاد در مقدمه این کتاب عنوان می کند:

با توجه به اینکه کرونا به عنوان یک جریان اجتماعی، همه عرصه های زیست ایرانی را در نوردیده و موجب تغییرات عمده ای در نظام اجتماعی و سیاسی ایرانی شده و مسیر آینده ایران را متفاوت از گذشته می سازد، ضرورت دارد تا اصحاب علوم اجتماعی و علوم سیاسی در مورد وضعیت دولت و رابطه آن با جامعه بحث و گفتگو کنند.

اصلی ترین حوزه ای که به طور دقیق مورد واکاوی قرار نگرفته و بیشتر با نگاه های سیاسی و قطبی مورد توجه قرار داده شده است «رابطه مردم و دولت در شرایط کرونایی» است.

در این بررسی باید به این سوال ساده پاسخ دهیم که «آیا دولت در ایران در موقعیت تعارضی با نظام اجتماعی عمل کرده یا با همه ضعف ها و کمبودهایش در راستای حل مشکالت و برون رفت از وضعیت بحرانی قرار گرفته است؟»

متن PDF کتاب دکتر تقی آزاد ارمکی در لینک زیر قابل مشاهده است:

دولت و مردم در شرایط کرونایی

***

یادآور می شود پیش از این دکتر آزاد کتاب دیگری با عنوان «گفتارهایی در مورد کرونای ایرانی» به تألیف رساند.

دکتر آزاد در بخشی از این کتاب عنوان می کند: از زمانی که کرونا در ایران مورد شناسایی قرار گرفت و دولت و گروههای ذی ربط، پزشکان، پرستاران و دیگر عناصر و افراد و گروههای درگیر نظام بهداشت و درمان کشور، از خطرات ان مطلع شدند، به عنوان یک ایرانی و کسی که در حوزه جامعه شناسی ایران مشغول کار و تلاش هستم، با این سوال روبرو قرار گرفتم که «من به عنوان یک جامعه شناس چه وظیفه ای دارم؟»

«آیا می بایستی مانند مردم عادی در جهت اجرای سیاست های اعلام شده نظام تخصصی باشم و مثلا انزواطلبی پیشه کنم یا اینکه افزون بر آن، وظیفه حرفه ای خاص دیگری هم برایم باقی است؟»

طبیعی بود که در اولین گام به عنوان یک شهروند ایرانی در جهت اجرای سیاست ها و دستورات نظام تخصصی کار قرار گرفته و ضمن رعایت اصول بهداشتی و درمانی و جدایی گزینی را انتخاب کنم که این کار را به طور همه جانبه انجام دادم. در خانه ماندیم تا از اشاعه کرونا جلوگیری کنیم، اما به عنوان یک جامعه شناس، آن را کافی ندانستم و به تحریر این کتاب پرداختم.

سوال اساسی که در این متن دنبال خواهد شد این است که، «آیا کرونا در مدرن کردن جامعه ایرانی موثر است یا تخریب آن؟ و آیا بازگردان آن به شرایط قبل از شرایط مدرن ممکن است؟» به عبارت دیگر، «آیا شرایط کرونایی در جامعه ایرانی، راهی به سوی جلو یا بازگشت به  ان می باشد؟» برای پاسخ به سوال فوق، شناخت ابعاد کرونا در ایران ضروری است.

برای مشاهد متن این کتاب اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
9 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.