کریستوفر هیل سفیر پیشین آمریکا در عراق نوشت: در حالیکه آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل به دلیل همه گیری جهانی شیوع ویروس کرونا خواستار برقراری آتش بس فوری در درگیری‌ها در سراسر جهان می‌شود، آمریکا نیز در زمان کنونی می‌تواند فشارهای بی‌امان خود را علیه ایران متوقف کند.

به گزارش جماران؛ کریستوفر هیل سفیر پیشین آمریکا در عراق در سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۰ خواستار همکاری بیشتر ایالت متحده با ایران در زمان شیوع ویروس کرونا و کاهش فشارها علیه تهران شد.  

وی روز جمعه در تارنمای هیل نوشت: در حالیکه آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل به دلیل همه گیری جهانی شیوع ویروس کرونا خواستار برقراری آتش بس فوری در درگیری‌ها در سراسر جهان می‌شود، آمریکا نیز در زمان کنونی می‌تواند فشارهای بی‌امان خود را علیه ایران متوقف کند.  

به نوشته هیل، در دو هفته گذشته زمانی‌که شمار مبتلایان به ویروس کرونا هر روز نسبت به روز گذشته در حال افزایش است، مایک پمپئو وزیر امورخارجه آمریکا همچنان به سیاست‌های فشار حداکثری بر ایران ادامه داده و خواستار اقدامات سخت‌تر واشنگتن در برابر شبه نظامیان شیعه در عراق می‌شود.  

سفیر پیشین آمریکا در عراق در دوران باراک اوباما با اشاره به گزارش نیویورک تایمز و تلاش پمپئو برای ایجاد فضای جنگی در عراق می‌نویسد: پس از حملات راکتی به پایگاه تاجی و کشته شدن ۲ تن از نیروهای آمریکایی، افرادی مانند پمپئو وزیر امورخارجه آمریکا و رابرت اوبراین مشاور امنیت ملی کاخ سفید بر این باور بودند که با پاسخ سخت به این حمله می‌توانند ایران را که هم اکنون با بحران کرونا دست و پنجه نرم می‌کند، به مذاکرات مستقیم متقاعد کنند.  

به گزارش نیویورک تایمز برخلاف نظر پمپئو و اوبراین، افرادی مانند مارک اسپر وزیر دفاع و ژنرال مارک میلی فرمانده ستاد مشترک نیروهای ارتش آمریکا مخالف نظرات مشاوران تندرو ترامپ هستند.  

هیل در ادامه با اشاره به سخنان دبیرکل سازمان ملل در مورد برقراری آتش بس فوری در درگیری‌های سراسر جهان تاکید می‌کند که آمریکا می‌تواند با توجه به این سخنان قدم پیش گذاشته و با کاهش تحریم‌ها به ایران در مقابله با ویروس کرونا کمک کند.  

شیوع ویروس کرونا معروف به «کووید ۱۹» برای نخستین بار اواسط ماه دسامبر (۲۴ آذر) در شهر «ووهان» واقع در مرکز چین گزارش شد. ابتدا از این بیماری به عنوان ذات الریه نام برده می‌شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین بعد از انجام یک سری تحقیقات، در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.  

شمار مبتلایان به ویروس کرونا در سطح جهان از نیم میلیون نفر گذشته و تا لحظه مخابره این خبر به ۵۳۶ هزار و ۴۵۴ مورد رسیده است که آمریکا با ۸۵هزار و ۶۱۲ مورد ابتلا و یکهزار و ۳۰۱ جان باخته در صدر فهرست جهانی مبتلایان به این ویروس قرار گرفته است.  

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.